قرارداد کار

قرارداد کار با نگهبان

  • در بررسی قرارداد کار با نگهبان باید گفت که قراردادی است که به وسیله آن یک نیروی کار را برای حراست و نگهبانی از ساختمان، کارخانه، محله و یا هر مجموعه‌ای استخدام می‌کنند.

    ساختمان‌های زیادی وجود دارند که یا در حین ساخت و یا پس از آنکه ساختش به پایان رسید و افراد در آن ساکن شدند، نیاز به نگهبان دارد. در نتیجه می‌توان با تنظیم قرارداد کار با نگهبان فردی را مامور کرد.

    قرارداد کار با نگهبان تحت شمول قانون کار است و از به همین دلیل شخص نگهبان با تنظیم این قرارداد، از حمایت‌های قانونی قانون کار برخوردار می‌شود. با تنظیم قرارداد کار با نگهبان، فرد به استخدام دیگری درمی‌آید، در نتیجه کارفرما باید مطابق با وظایف او، به وی دستمزد یا حق السعی پرداخت کند.

    کوچه‌های بن بست، ساختمان‌های تجاری و اداری و آپارتمان‌های مسکونی واحدهای زیادی دارند و به تبع افراد زیادی در این مجتمع‌ها رفت و آمد می‌کنند.

    از همین رو ضرورت دارد که شخصی به عنوان نگهبان در چنین مکان‌هایی حضور داشته باشد و مراقبت کند که چه کسانی به این مجتمع رفت و آمد می‌کنند.

    کسانی که به عنوان نگهبان در یک مکانی مشغول به کار می‌شوند با کارفرما طرف قرارداد هستند و با انجام مصاحبه کاری استخدام می‌شوند.

    البته امکان دارد مالکان و صاحبان مجتمع به شرکت‌ها محافطتی رجوع نموده و شخصی را به عنوان نگهبان انتخاب کنند. در هر صورت نگهبان با توافق و رضایت تمامی مالکین آن ساختمان انتخاب می‌شود و متن قرارداد تنظیم می‌گردد.

    بنابراین خوب است بدانید که تنظیم قرارداد کار با نگهبان امری تخصصی محسوب می‌شود و تنظیم مفاد آن به فردی باتجربه و متخصص در زمینه حقوقی نیاز دارد.

    کسی که قرارداد کار نگهبانی را تنظیم می‌کند باید دانش زیادی در زمینه امور قراردادها داشته باشد تا بتواند این قرارداد را به شکل بی‌نقصی تنظیم کند.

    نگهبان کیست؟

    پیش از آن که قرارداد کار با نگهبان را بررسی کرده و نکات مربوط به آن را بیان کنیم، لازم است تا یک تعریفی از نگهبان ارائه دهیم.

    نگهبان به کسی گفته می‌شود که وظیفه مراقبت و حراست از مکانی مشخص را دارد و دقت می‌کند که چه کسانی به آن مکان رفت و آمد می‌کنند. وی وظیفه دارد اگر ورود یا خروج مشکوکی را مشاهده کرد، سریعا اطلاع دهد.

    با وجود آن که این روزها تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده که می‌توان با نصب دوربین ورود و خروج را مشاهده کرد و یا با نصب دزدگیر و دستگاه‌ها کنترل اثر انگشت سطح امنیتی مکانی را بالا برد، اما همچنان حضور یک نگهبان الزامی است تا کارهای مختلفی انجام دهد. همچنین کسی باید باشد تا به‌طور مرتب دوربین‌ها را چک کند.

    وسایل الکترونیکی که در فوق نام بردیم مانند دوربین و… هر مجتمع، کارگاه و یا فضایی با قوانین مشخصی اداره می‌شود.

    تا اندازه‌ای این قوانین را می‌توان با وسایل الکترونیکی قید شده در بند قبل کنترل نمود؛ اما برای کنترل دقیق و تعیین شرایط کامل ایمنی و امنیتی حضور نگهبان الزامی است.

    برای مثال حضور مهمان در مجتمع‌های مسکونی با اتومبیل یکی از مواردی است که امکان کنترل آن توسط این ابزارها وجود ندارد. یا پاسخ‌دهی به مراجعین به کارگاه‌ها در ساعات غیر اداری نیز توسط این موارد امکان‌پذیر نیست.

    در اینجا است که اهمیت استفاده از نگهبان در چنین مراکزی مشخص می‌شود.

    انعقاد قرارداد

    بررسی قرارداد کار با نگهبان از منظر قانون

    همانگونه که گفتیم قرارداد کار با نگهبان مطابق با اصول قانون کار تنظیم می‌شود و نگهبن تحت حمایت این قانون قرار می‌گیرد. در ماده 7 قانون کار، قرارداد کار به این شکل تعریف شده است.

    ماده  7 قانون کار: قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

    اما ممکن است که این سوال برایتان ایجاد شود که اصلا به چه کسی کارگر گفته می‌شود؟

    در ماده 2 همین قانون، کارگر به این صورت تعریف شده است: «کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.»

    در ماده 3 قانون کار نیز کارفرما به این صورت معرفی شده است: «کارفرما یک شخصی حقیقی یا حقوقی است. کارفرما کارگران و پرسنل را برای انجام کاری مشخص و با یک قرارداد کار موقت در اختیار می‌گیرد و به اندازه میزان زحمت و کارشان به آن‌ها حقوق می‌دهد.»

    بنابراین با بررسی این 3 ماده متوجه می‌شویم که نگهبان کارگر محسوب شده و برای تنظیم قرارداد کار با وی، باید طبق اصول قانون کار و همچنین قانون تامین اجتماعی عمل نمود.

    مواردی که در تنظیم قرارداد کار با نگهبان باید در نظر گرفت

    برای آن که یک قرارداد کار حرفه‌ای با نگهبان تنظیم نمایید ،لازم است مواردی را رعایت کنید و آن‌ها را در قرارداد خود درج نمایید. این موارد به شرح زیر است:

    مشخصات طرفین قرارداد

    • کارفرما یا نماینده قانونی وی: در قرارداد کار با نگهبان باید نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه و کد ملی، آدرس و غیره کارفرما یا نماینده قانونی او درج شود.
    • کارگر یا نگهبان: پس از درج مشخصات کارفرما، باید مشخصات کارگر یا نگهبان به صورت دقیق درج شود. مشخصات ضروری که باید قید شود عبارت است از: نام و نام خانوادگی، محل تولد، شماره شناسنامه و کدملی، میزان تحصیلات، نوع و میزان مهارت، ادرس، کد پستی، و… .

    تعیین نوع قرارداد:

    زمانی که کارفرما و نگهبان با یکدیگر قرارداد تنظیم می‌کنند، باید نوع قرارداد کار را در آن مشخص کنند. قرارداد کار چند نوع مختلف دارد که از قرار زیر است:

    • قرارداد کار دائمی یا غیرموقت
    • قرارداد کار موقت یا مدت معین
    • قرارداد کار معین
    • قرارداد کار آزمایشی
    • قرارداد کار آموزشی

    تعیین نوع کار یا حرفه و حجم کار یا وظیفه‌ای که نگهبان باید انجام دهد

    در قرارداد کار شرح ظایف نگهبان باید به صورت دقیق و بدون ابهام نوشته شود تا کارگر بداند دقیقا باید چه کارهایی انجام دهد و همچنین کارفرما وظیفه‌ای خارج از قرارداد از او نخواهد.

    نگهبان مجموعه

    تعیین محل انجام وظیفه

    در قرارداد کار حتما باید درج شود که محل انجام فعالیت و کار نگهبان کجاست و آدرس آن باید به طور دقیق ذکر شود. مثلا حوزه فعالیت نگهبان در محل درب ورودی کارخانه به آدرس …. است.

    درج تاریخ انعقاد قرارداد کار

    در قرارداد کار با نگهبان لازم است که تاریخی که قرارداد منعقد می‎شود، با ذکر روز و ماه و سال قید شود.

    تعیین مدت قرارداد

    اگر قرارداد کار از نوع موقت و مدت‌دار است، باید مدت آن به طور دقیق ذکر شود.

    قید ساعات کاری

    میزان ساعات کاری نگهبان و زمان شروع و پایان آن باید با رضایت و توافق طرفین تعیین شود. البته لازم به ذکر است که ساعات کار نباید بیشتر از حداکثر تعیین شده در قانون کار باشد، اما تعیین کمتر از آن، ایرادی ندارد.

    قید میزان حق السعی نگهبان

    در قرارداد کار با نگهبان باید میزان مزد ثابت وی و حقوق ماهیانه او تعیین گردد. همچنین لازم است پاداش افزایش تولید و بهره‌وری کارگر به صورت دقیق درج شود. میزان این مبلغ با توافق دو طرف تعیین خواهد شد. همچنین باید تمامی مزایا و امتیازاتی که به نگهبان تعلق می‌گیرد در قرارداد کار درج شود.

    بیمه نگهبان

    به دلیل آن که قرارداد کار با نگهبان تحت شمول قانون کار است، کارفرما موظف است نگهبان را بیمه کند. بنابراین در قرارداد کار باید شماره بیمه و تاریخی که بیمه انجام شده درج شود.

    عیدی و پاداش سالانه

    برای کسانی که تحت شمول قانون کار قرار دارند ماده واحده‌ای وجو دارد که به موجب آن: «به ازای یک سال کار معادل شصت روز مزد ثابت/مبنا (تا سقف نود روز روزانه قانونی کارگران) به عنوان عیدی و پاداش سالانه به کارگر پرداخت می‌شود. کار کمتر از یک سال تمام میزان عیدی و پاداش و سقف مربوط به نسبت محاسبه خواهد شد.»

    تعیین حق سنوات یا مزایای پایان کار

    در قرارداد کار با نکهبان باید قید شود که با به اتمام رسیدن مدت قرارداد و یا فسخ آن، چه مزایا و چه میزان سنواتی به کارگر تعلق می‌گیرد.

    شرایط فسخ یا خاتمه قرارداد

    در زمان تنظیم قرارداد کار، حتما باید شرایط فسخ در آن قید شود و همچنین تعیین گردد که اگر هر یک از طرفین تصمیم به فسخ قرارداد گرفت، باید چه میزان وجه التزام به طرف دیگر پرداخت کند.

    قرارداد خوب

    وظایفی که یک نگهبان به موجب قرارداد کار پیدا می‌کند

    در فوق اشاره کردیم که شرح وظایف نگهبان باید به صورت دقیق و بدون هیچ ابهامی در قرارداد کار درج شود تا نگهبان بداند که دقیق باید چه وظایفی انجام دهد.

    در ادامه برخی از وظایفی که یک نگهبان باید انجام دهد را بیان می‌کنیم:

    • نگهبان باید به موقع و به صورت مستمر در محل انجام وظیفه خود حضور یابد و از غیبت کردن و یا ترک محل تا زمان حضور نگهبان جدید پرهیز کند.
    • نگهبان باید آراستگی ظاهر خود را حفظ کرده و در ساعات کاری لباس فرم با علائم مربوطه بپوشد و درصورت لزوم از کلاه فرم و اتیکت نام و کفش مشکی و غیره استفاده کند.
    • نگهبان باید در انجام اموری که به او محول شده جدیت لازم را داشته باشد.
    • شخصی که به عنوان نگهبان استخدام شده باید در حفظ و نگهداری اموال و تجهیزاتی که از سوی شرکت به او تحویل داده شده دقت کند و اگر بر اثر سهل‌انگاری وی خسارتی وارد شد، آن را جبران نماید.
    • نگهبان وظیفه دارد در صورت مشاهده هرنوع وضعیت غیرعادی و یا رفت و آمدی مشکوک، آن را در اسرع وقت به مسئولین مربوطه اطلاع دهد.
    • شخص ننگهبان نباید با افراد غیرمتفرقه و غیرمسئول بحث کرده و تبادل نظر نماید.
    • در صورتی که هر نوع حادثه طبیعی یا غیرطبیعی ضمن انجام خدمت نگهبان رخ داد باید سریعا با یکی از مراکز امداد یا پلیس 110 تماس بگیرد.
    • در صورتی که نگهبان رفت و آمد مشکوکی را در محدوده نگهبانی خود مشاهده کرد باید سریعا به مسئولین مربوطه یا پلیس 110 گزارش دهد.
    • نگهبان وظیفه دارد با مأمورین گشت کلانتری و پاسگاه محل در جهت انجام وظیفه همکاری داشته باشد.
    • فردی که به عنوان نگهبان مشغول به کار شده باید دستورات اداری مسئولین شرکت یا ساختمان را در فعالیت‌های روزانه خود منعکس کرده و اجرا نماید.
    • مهم‌ترین وظیفه نگهبان این است که با مراجعه کنندگان رفتار خوب و با متانتی داشته باشد و با صبوری و خوش اخلاقی، آن‌ها را راهنمایی کند. نگهبان هرگز نباید به نگهبانان اهانت و بی‌احترامی کند و همچنین نباید از آن‌ها یا حتی پرسنل و ساکنین آن مجتمع پول نقد و یا اموالی بپذیرد.

    اهمیت استفاده از قرارداد کار برای استخدام نگهبان

    تا اینجای مطلب متوجه شدیم که چگونه یک قرارداد کار با نگهبان تنظیم کنیم و همچنین یک نگهبان چه وظایفی دارد.

    از آن جایی که استخدام یک نگهبان در بعضی مجتمع‌ها ضروری است، بسیار مهم است که مالکان آن مجتمع اقدام به تنظیم قرارداد کار با نگهبان کنند تا به این طریق وظایف و اختیارات نگهبان را مشخص کنند.

    در نتیجه تنظیم قرارداد با نگهبان اهمیت ویژه‌ای دارد و رابطه‌ای میان نگهبان و کارفرما ایجاد می‌کند.

    در استخدام نگهبان دقت کنید زیرا:

    • امکان دارد نگهبان به بعضی از فضاهای محرمانه و امنیتی مجتمع دسترسی داشته باشد.
    • گاهی باید ناچارا کلید بعض از فضاهای مجتمع مانند کارگاه یا منزل یا دفتر را در اختیار نگهبان بگذارید.
    • همچنین باید به خاطر داشت که نگهبان وظیفه کنترل عبور رو مرور مجتمع را بر عهده دارد.

    بنابراین وجود یک قرارداد کار با نگهبان در صورتی که به صورت محکم تنظیم شود و تمامی موارد لازم در آن درج شود، باعث می‌شود از بروز چنین مشکلاتی تا حد زیاد جلوگیری شود.

    همچنین نگهبان و کارفرما باید روابط خود را کاری نگه دارند و از ایجاد رابطه صمیمانه پرهیز کنند، زیرا امکان دارد نگهبان به دلیل رابطه صمیمانه‌اش با کارفرما از انجام برخی از وظایفش خودداری کند.

    البته مالکان ساختمان یا مدیران مجتمع، باید سطح کارایی نگهبان را ارزیابی کنند و در صورتی که تخلفی از وی مشاهده نمودند، به او تذکر داده و یا قرارداد را با او فسخ نمایند.

    نگهبان

    نکاتی مهم در تنظیم قرارداد کار با نگهبان

    توجه داشته باشید که در تنظیم قرارداد کار با نگهبان از یک چهارجوب استاندارد استفاده کنید. در هر صورت اگر در تنظیم قرارداد کار با نگهبان نکات ذیل را مدنظر قرار دهید، می‌توانید مطمئن باشید که قرارداد به شکل حرفه‌ای و حقوقی تنظیم گردیده است.

    • حتما در متن قرارداد کار با نگهبان دستمزد و مزایای نگهبان را درج نمایید و به هیچ عنوان قراردادی بدون مبلغ تنظیم نکنید.
    • تا حد امکان سعی کنید مواردی را که خلاف اصول کلی تنظیم قرارداد کار است، در قرارداد خود درج ننمایید.
    • مطابق با قانون کار و آیین‌نامه‌های مربوطه برای نگهبان حق و حقوق قرار دهید.
    • حتما در زمان تنظیم قرارداد کار دقت کنید که غلط املایی نداشته باشید.
    • در زمان تنظیم قرارداد کار با نگهبان حتما بندی مربوط به نحوه حل اختلاف درج کنید تا به این طریق در زمان ایجاد اختلاف با مشکل مواجه نشوید و نیازی به مراجعه به دادگاه نداشته باشید.
    • حتما یا وکلای متخصص در زمینه تنظیم قرارداد کار مشورت نمایید و اطلاعات لازم را از آنها دریافت کنید. البته برای این کار می‌توانید به راحتی در سامانه وکیل کار 24، با بهترین وکلای تنظیم قرارداد ارتباط برقرار کنید.

    آیا می‌توان از نمونه قرارداد کار با نگهبان استفاده کرد؟

    با یک جستجوی ساده در اینترنت انواع و اقسام از نمونه قراردادهای کار برای شما پیدا می‌شود که می‌توانید در زمان تنظیم قرارداد با نکهبان از آن‌ها استفاده کنید.

    گاهی ممکن است این نمونه قراردادها کار شما را آسان کند، اما باید این نکته را به یاد داشته باشید که بیشتر این قراردادها توسط افراد غیرمتخصص تنظیم شده است.

    در نتیجه کارشناسان سامانه وکیل کار 24، توصیه می‌کنند تا حد ممکن از چنین قراردادهایی مخصوصا از سایت‌های غیرمعتبر استفاده نکنید.

    این نکته را باید به خاطر داشت که برخی از سایت‌ها نیز وجود دارند که با علم و تخصص کافی اقدام به تنظیم و درج نمونه قرارداد کار می‌کنند و مردم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. بنابراین باید به سایت توجه کنید و اعتبار آن را بسنجید.

    اما به طور کلی بهترین کار این است که با یک وکیل متخصص در حوزه امور قراردادها و آشنا به قوانین کار مشورت کنید و تنظیم قرارداد کار با نگهبان را به او بسپارید.

    یک وکیل متخصص در قرارداد شرح وظایف کاملی را برای نگهبان درج می‌کند و علاوه بر آن، شما از بابت مشکلات حقوقی که ممکن است پیش بیاید، خیال راحتی خواهید داشت. زیرا یک وکیل متخصص قراردادی بی‌عیب و نقص تنظیم می‌کند.

    تمام مطالبی که در فوق بیان کردیم، همگی نکاتی است که در قانون کار وجود دارد و باید در تنظیم قرارداد کار با نگهبان مورد توجه قرار بگیرد.

    افراد باید این نکته را بدانند که قرارداد کار با نگهبان یک قراداد خصوصی است و آن مواردی که میان نگهبان و کارفرما مورد توافق قرار گرفته رای دادگاه را مشخص خواهد کرد.

    توافقاتی که میان کارفرما و نگهبان مورد تایید قرار گرفته وظایف و تعهدات هر دو طرف را مشخص می‌کند و اگر بدون ابهام باشد می‌تواند تا حد زیادی اختلافات میان طرفین را کاهش دهد.

    در هر صورت کارفرما باید در قرارداد به حداقل‌هایی که از سوی قانون کار و وزارت کار تعیین شده توجه داشته باشد و به آن عمل کند تا حق نگهبان ضایع نشود. به علاوه کارفرما باید تمامی حقوق و مزایای کارگر را در قرارداد درج نماید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱