قرارداد کار

قرارداد ناخن کار در سالن زیبایی

  • در بررسی قرارداد ناخن کار در سالن زیبایی باید بگوییم که در زمان شروع هر کسب و کاری مهم‌ترین چیزی که افراد باید به آن توجه داشته باشند، رعایت موازین قانونی و تنظیم قرارداد کار است.

    افراد زیادی هستند که اقدام به تاسیس سالن آرایشی می‌کنند. اولین کاری که شخص برای تاسیس سالن آرایشی باید انجام بدهد این است که از اتحادیه آرایشگران، مجوز رسمی شروع به فعالیت دریافت کند.

    به طور حتم یک سالن آرایشی نیاز به چندین پرسنل دارد که در لاین‌های مختلف مشغول به کار باشند، به همین دلیل شخص به فکر استخدام پرسنل می‌افتد.

    برای استخدام کردن افراد در لاین‌های مختلف آرایشی شخص باید با آن‌ها قرارداد کاری تنظیم کند تا محدوده روابط کاری آن‌ها مشخص شده و تعهدات و وظایف هر یک مشخص گردد.

    قرارداد ناخن کار در سالن زیبایی یکی از قراردادهایی است که شخص برای استخدام پرسنل در لاین ناخن منعقد می‌کند.

    قرارداد ناخن کار در سالن آرایشی ممکن است به شیوه‌های مختلفی منعقد شود که رایج‌ترین آن اجاره میز ناخن است. به این صورت که شخص با انعقاد این قرارداد بخشی از فضای سالن آرایشی خود را به ناخن‌کار اجاره می‌دهد.

    شخص ناخن کار نیز در این بخش فعالتی‌هایی مانند کاشت، طراحی، ترمیم و غیره انجام می‌دهد.

    این روزها دختران زیادی حوزه ناخن را به عنان حرفه و منبع درآمدی خود انتخاب کرده و در آن مشغول به کار هستند. ناخن‌کارها غالبا در سالن‌های آرایشی مشغول به کار می‌شوند و البته گاهی نیز خود در مکانی مخصوص فعالیت می‌کنند.

    اما از آن جایی که همه سرمایه اولیه برای تاسیس مکانی مختص به خود را ندارند ناچار هستند تا با سالن‌های آرایشی قرارداد تنظیم کنند.

    تنظیم قرارداد کار با سالن زیبایی چیست؟

    تنظیم قرارداد کار با سالن زیبایی مانند تمامی قراردادهای کاری دیگر است و به این منظور تنظیم می‌شود که روابط میان مدیر سالن آرایشی و شخص پرسنل مطابق با اصول و موازین قانون کار باشد و رابطه کاری حرفه‌ای میان طرفین وجود داشته باشد.

    قرارداد کار با سالن آرایشی یا مطابق با قانون کار است و یا آن که بر طبق اصول عرف ننظیم می‌شود. در هر صورت این قرارداد نباید محتوایی خلاف قانون داشته باشد و تمامی مواد آن به صورت واضح و صریح تنظیم گردد.

    دستیار ناخن کار

    چرا انعقاد قرارداد ناخن کار در سالن زیبایی اهمیت زیادی دارد؟

    همانگونه که در مقدمه اشاره کریدم، ناخن کاران غالبا به این دلیل که سرمایه اولیه لازم برای تاسیس مکانی مختص به خود را ندارند، به این فکر می‌افتند که با سالن‌های آرایشی قرارداد منعقد کرده و به اصطلاح در آرایشگاه میز ناخن اجاره کنند.

    البته لازم به ذکر است که انعقاد قرارداد با سالن آرایشی این مزیت را هم دارد که ناخن کار به عنوان فردی تازه‌کار می‌تواند از مراجعه کنندگان آن آرایشگاه استفاده ببرد. و علاوه بر آن نیازی به صرف هزینه‌های اولیه برای تاسیس یک مکان و ریسک‌هایی که در آن وجود دارد، ندارند.

    با کار در یک سالن آرایشی شخص ناخن کار می‌تواند مشتری‌های ثابت پیدا کرده و به مرور شناخته شود. البته نباید تصور کرد که این کار به سرعتت رخ می‌دهد، بلکه پروسه‌ای زمان‌بر است و شخص باید صبوری کند. در سرعت به نتیجه رسیدن این پروسه انتخاب سالن آرایشی نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.

    انعقاد قرارداد ناخن کار در سالن زیبایی علاوه بر آن که برای شخص ناخن کار مفید است، برای آرایشگر و یا مدیر سالن نیز مزایایی دارد. به طور مثال شخصی که سالن تاسیس کرده می‌تواند از این طریق یعنی انعقاد قرارداد با افراد مختلف، تمام نیاز مشتریان خود را برطرف کند.

    کدام قانون به قرارداد ناخن کار در سالن زیبایی مرتبط است؟

    ممکن است برایتان سوال پیش آید که قرداد ناخن کار در سالن زیبایی با کدام قانون یا قوانین مرتبط است؟ پاسخ این سوال را وکلای متخصص وکیل کار 24 چنین می‌دهند:

    قرداد ناخن کار با آرایشگاه ممکن است به شیوه‌های مختلفی منعقد شود که هر شیوه ممکن است با یک قانون مرتبط شود اما رایج‌ترین شیوه آن که اجاره میز ناخن است، با قانون مدنی به صورت کلی و با قانون روابط موجر و مستاجر به صورت اختصاصی ارتباط دارد.

    عقد اجاره یکی از عقود معین در قانون مدنی است که تمامی قواعد و احکام آن در قانون پیش‌بینی شده است. عقد اجاره یک عقد لازم است، به این معنی که طرفین پس از انعقاد نمی‌توانند آن را به هم بزنند مگر آن که خود در قرارداد حق فسخ پیش‌بینی کنند و یا آنکه یکی از خیارات فسخ ایجاد شود.

    بنابراین طرفین ملزم هستند تا زمانی که قرارداد به پایان می‌رسد تعهدات و وظایف خود را انجام دهند و یا آن که با توافق یکدیگر قرارداد را فسخ نمایند.

    حاکمیت قانون روابط موجر و مستاجر نسبت به قرارداد ناخن کار در سالن زیبایی

    برای آن که قانون روابط موجر و مستاجر به قرارداد ناخن کار حاکم شود، لازم است که طرفین شروطی را در قرارداد خود رعایت کنند. برای حاکم شدن قانون مزبور بر قرارداد باید 4 شرط ذیل وجود داشته باشد:

    1. کسی که مالک سالن زیبایی است و شخص ناخن کار، باید قرارداد اجاره تنظیم و امضا کنند.
    2. دو نفر شاهد باید متن قرارداد اجاره میان مالک سالن و ناخن کار را امضا کنند.
    3. قرارداد میان مالک سالن و ناخن کار باید مدت معینی داشته باشد و تاریخ پایان قرارداد به صورت دقیق مشخص شود.
    4. قرارداد اجاره میان مالک و ناخن کار باید در دو نسخه تهیه و تنظیم شود و یک نسخه در دست موجر و نسخه دیگر در دست مستاجر باشد.

    در صورتی که هر 4 شرط فوق در قرارداد ناخن کار در سالن زیبایی رعایت شود، این قرارداد تایع قانون روابط موجر و مستاجر خواهد شد و از احکام این قانون تبعیت می‌کند.

    به عنوان مثال در صورتی که میان مالک سالن و ناخن کار اختلافی پیش بیاید، مالک می‌تواند دستور تخلیه ناخن کار را بگیرد.

    خدمات ناخن

    موارد قابل توجه برای تنظیم قرارداد ناخن کار در سالن زیبایی

    پس از آنکه طرفین مذاکرات لازمه را انجام داده و به توافق رسیدند، حال نوبت آن است که نتیجه این مذاکرات و توافقات را در قرارداد منعکس کنند. شروع کار طرفین از زمان انعقاد این قرارداد خواهد بود.

    زمانی که طرفین مذاکرات و توافقات خود را در قالب یک قرارداد بنویسند، دیگر هیچ کدام از آن‌ها نمی‌تواند انتظاری بیش از آن چه در قرارداد معین شده داشته باشد.

    در حقیقت طرفین تنها ملزم به انجام آن چه که در متن قرارداد درج شده هستند و طرف مقابل نمی‌تواند توقعی بیشتر از او داشته باشد. مگر در صورتی که از اول قراردادی تنظیم و وظایفی جدید به آن ضمیمه کنند.

    به صورت کلی در قرارداد ناخن کار با سالن زیبایی باید این موارد مورد توجه قرار بگیرد:

    حاضر شدن طرفین به هنگام عقد قرارداد

    زمانی که ناخن کار و مالک سالن زیبایی می‌خواهند با یکدیگر قراردادی منعقد کنند، لازم است که هر دو طرف در زمان تنظیم قرارداد حضور داشته باشند. در حقیقت برای عقد قرارداد حضور یافتن هر دو طرف شرط است در غیر این صورت قرارداد باطل خواهد بود.

    لازم به توجه است که طرفین  می‌توانند با یکدیگر توافق کرده و هر دو رضایت داشته باشند که یکی مفاد قرارداد را تنظیم نموده و برای طرف مقابل بفرستد تا او قرارداد را امضا نماید. اما این کار صرفا با رضایت هر دو طرف قابل انجام است.

    قید عنوان قرارداد

    زمانی که مالک سالن زیبایی با پرسنل مانند ناخن کار قرارداد منعقد می‌کند، باید عنوان قرارداد را به صورت واضح و کامل قید کند. البته عنوان قرارداد اهمیت زیادی ندارد و بیشتر متن قرارداد است که مورد توجه قرار می‌گیرد.

    تعیین نوع قرارداد

    قرارداد کار چندین نوع مختلف دارد و طرفین در زمان تنطیم قرارداد، باید نوع آن را مشخص نمایند. قرارداد کار یا به صورت دائم، یا موقت منعقد می‌شود.

    از آن جایی که کار آرایشکاه‌ها در برخی از مواقع سال مانند ماه محرم کمتر می‌شود، معمولا قراردادهای آن به صورت موقتی تنظیم می‌شود که کسی ضرر نکند.

    قید تاریخ آغاز قرارداد و مدت زمان قرارداد

    از موارد مهمی که طرفین حتما باید در قرارداد درمورد آن توافق کنند تاریخ آغاز همکاری و تاریخ به پایان رسیدن آن است. در صورتی که طرفین به این مورد توجهی ندشاته باشند، احتمال دارد با مشکلات جدی مواجه شوند.

    درج اطلاعات شخصی طرفین

    در زمان انعقاد هر قراردادی لازم است که طرفین مشخصات خود را به صورت دقیق ذکر کنند. در قرارداد ناخن کار در سالن زیبایی نیز مالک سالن و ناخن کار باید اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه و کد ملی، آدرس محل سکونت، میزان تحصیلات، شماره تماس و غیره را قید کنند.

    درج وظایف طرفین قرارداد

    در زمان تنظیم متن قرارداد، طرفین باید دقت کنند که وظایف هر یک از آن‌ها به صورت دقیق، واضح و بدون ابهام به صورت مجزا نوشته شده باشد.

    تعیین وظایف هر یک از طرفین قرارداد باید جدی گرفته شود زیرا از این طریق زمانی که مشکلی رخ دهد و یا یکی از طرفین به وظایف خود عمل نکند، طرف دیگر می‌تواند به متن قرارداد استناد کند.

    ذکر شرایط قرارداد

    گاهی ممکن است مالک سالن زیبایی بنا بر شرایطی که سالن دارد شرایطی را در قرارداد پیش‌بینی کند.

    به عنوان مثال شرط کند زمان‌هایی که مراجعه‌کنندگان سالن زیاد هستند، ناخن کار چند ساعت بیشتر اضافه کاری کند و یا تعهد کند که در روزهای تعطیلی رسمی، پرسنل استراحت داشت باشند.

    ناخن کار در آرایشگاه

    شرایط فسخ قرارداد و خروج از آن

    یک قرارداد زمانی کامل و بی عیب و نقص است که علاوه بر قید و پیش‌بینی تمام موارد فوق، شرایط فسخ و خروج از قرارداد نیز در آن مورد پیش‌بینی قرار بگیرد.

    گاهی امکان دارد که مالک آرایشگاه و یا ناخن کار بخواهند پیش از آن که مدت قرارداد به پایان برسد آن را فسخ کنند. در چنین حالتی اگر شرایط فسخ قرارداد در آن پشی‌بینی شده باشد کار بسیار راحت خواهد شد.

    در غالب موارد در قراردادهای کار مانند قرارداد ناخن کار در سالن زیبایی، برای فسخ قرارداد از سوی یکی از طرفین، پرداخت خسارت تعیین می‌شود، به این صورت که برای فسخ قرارداد باید مبلغ مشخصی را به طرف مقابل پرداخت کند.

    نحوه پرداخت حقوق

    و در نهایت مهم‌ترین بخش در هر قرارداد کاری، حقوق و دستمزد و نحوه پرداخت آن است. شیوه پرداخت حقوق ممکن است در هر قراردادی متفاوت باشد.

    امکان دارد برخی در قرارداد ناخن کار در سالن زیبایی، برای ناخن کار حقوق ثابتی در نظر بگیرند و یا آن که تنها به صورت درصدی به او حقوق پرداخت کنند.

    همچنین امکان دارد که به صورت ترکیبی عمل کنند، یعنی هم حقوق ثابت و هم درصدی از مراجعه کنندگان را به ناخن کار بپردازند. تعیین نحوه پرداخت حقوق کاملا بستگی به توافق طرفین و رضایت آن‌ها در این باره دارد.

    در هر صورت مالک سالن زیبایی موظف است حقوق و دستمزذ ناخن کار را در مواعد مقرره و به صورت منظم پرداخت کند و پرداخت آن را به تعویق نندازد.

    دو نکته مهم در انعقاد قرارداد ناخن کار در سالن زیبایی

    برای آن که قرارداد ناخن کار در سالن زیبایی کامل باشد، بهتر است دو نکته زیر را نیز مدنظر قرار داد:

    تعیین ضمانت اجرا

    از مهم‌ترین مسائلی که در هر قرارداد کار وجود دارد، تعیین ضمانت اجرا است. قرارداد ناخن کار در سالن زیبایی نیز نباید مستثنا باشد و بهتر است در آن ضمانت اجرا پیش‌بینی شود.

    ضمانت اجرا در مورد هرچیزی ممکن است باشد مانند ضمانت اجرای تخلیه، ضمانت پرداخت بها، ضمانت استفاده از تجهیزات و ابزار و سایر موارد.

    ناخن کار می‌تواند از طریق ارائه چک و یا سفته ضمانت بدهد. مسئله مهم این است که این مورد در قرارداد پیش بینی شود و البته بر روی چک یا سفته نیز قید شود که برای ضمانت است.

    تعیین اجاره بها

    در صورتی که نوع قرارداد میان مالک سالن زیبایی و ناخن کار اجاره است، باید در قرارداد میزان اجاره بها نیز ذکر شود. میزان اجاره بها باتوجه به امکانات داخل سالن، تعداد مراجعه کنندگان سالن و موارد دیگر مشخص می‌شود و موجر و مستاجر باید در خصوص میزان آن و نحوه پرداخت اجاره بها با یکدیگر به توافق رسیده و در قرارداد منعکس کنند.

    آیا می‌خواهید قرارداد ناخن کار در سالن زیبایی منعقد کنید؟

    تفاوتی ندارد که شما در چه صنف و در چه منصبی مشغول به فعالیت هستید، چیزی که اهمیت دارد این است که برای کار خود قرارداد تنظیم کرده باشید.

    تنظیم قرارداد کار محدوده روابط را میان کارگر و کارفرما مشخص می‌کند و هرکس به موجب قرارداد می‌داند که باید چه وظایفی انجام دهد و از تعهدات طرف مقابل در برابر خود نیز آگاه است.

    از همین روز اگر شما ناخن کار هستید و می‌خواهید در یک سالن آرایشی مشغول به کار شوید و یا اگر مالک یک سالن زیبایی هستید و می‌خواهید ناخن کاری را استخدام کنید، بهترین کار این است که با وی قرارداد کار تنظیم نمایید.

    سامانه وکیل کار 24 با بهره‌مندی از بهترین وکلای حوزه حقوق کار در سراسر کشور، می‌تواند به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه داده و یا آن که برای شما قرارداد تنظیم نماید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۷ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱