قرارداد کار

آیا با درج وجه التزام در قرارداد کار مبلغ تعیین شده از سوی کارفرما قابل مطالبه می‌ باشد؟

  • گاهی اوقات ممکن است که افرادی باهم قراردادی را منعقد کنند اما به دلایل مختلف یکی از آن‌ها نسبت به تعهدات خود پایبند نباشد.

    در چنین شرایطی که یکی از طرفین به تعهدات مندرج در قرارداد عمل ننماید، طبیعتا طرف دیگر متحمل ضرر و زیان خواهد شد که در این صورت باید از طریقی بتواند خسارت وارده را جبران کند.

    در صورتی که با شخصی برای انجام یک کار، قراردادی را منعقد کرده باشید و طرف مقابل، تعهد ذکر شده در قرارداد را بنا به دلایلی انجام ندهد، همواره در پی آن هستید که چگونه بتوانید از وی مطالبه خسارت کنید.

    قانونگذار شرایط و ضمانت اجرایی را برای عدم اجرای تعهدات قرارداد پیش بینی نموده است.

    قرارداد کار که تحت عنوان قرارداد بین کارگر و کارفرما نیز شناخته می‌شوند، مانند سایر قراردادها ممکن است که طرفین نسبت به انجام تعهدات کوتاهی کنند و در این صورت کارفرما یا کارگر دچار مشکلاتی خواهند شد. برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی، باید در قرارداد شرایط وجه التزام قرار داده شود.

    با بررسی پرونده‌های حقوقی مطرح شده در مراجع قضایی می‌توان به این موضوع پی برد که حجم بالایی از این پرونده‌ها به بحث مطالبه وجه التزام در قراردادها اشاره دارد. تعیین وجه التزام در قرارداد کار، یک روش مناسب جهت اجبار کردن طرف مقابل به انجام تعهدات قرارداد است.

    وجه التزام در اصطلاح آمیانه همان مبلغی است که به عنوان جریمه در انواع قراردادها و معاملات پیش‌بینی می‌شود. درج چنین موردی در قرارداد باعث می‌شود تا طرفین نسبت به تعهدات خود پایبند باشند و تخلفی را در این زمینه انجام ندهند.

    در صورتی که تواقفات صورت گرفته در قرارداد به درستی انجام نشود، طرف متعهد به میزان مبلغ تعیین شده باید جریمه پرداخت نماید.

    در صورتی که در قرارداد کار مبلغی به عنوان وجه التزام از سوی طرفین تعیین نشده باشد، شرایط را برای عدم انجام تعهدات فراهم می‌نماید.

    با توجه به این که کارگر و کارفرما طبق قانون، یک سری وظایف مشخصی دارند، در صورتی که انجام وظایف و امور تعیین شده صورت نگیرد، طرفین طبق قانون حق دارند که خسارت وارده را از طرف دیگر قرارداد مطالبه کنند.

    از آن جهت که اغلب قراردادهای کار به صورت کتبی به امضاء طرفین می‌رسند، یکی از موارد ضروری در آن، تعیین مبلغ وجه التزام است. حال با تعیین چنین شرطی در قرارداد کار، ممکن است این سوال مطرح شود که کارفرما در چه صورتی می‌تواند مبلغ تعیین شده به عنوان وجه التزام را مطالبه نماید؟

    در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر کارگر به وظایفی که در قانون کار به آن اشاره شده و همچنین به متعهد به انجام مفاد قرارداد نباشد، در این صورت کارفرما می‌تواند مطالبه پرداخت خسارت کند.

    چنانچه کارگر از پرداخت خسارت عدم اجرای تعهدات قرارداد خودداری کند، کارفرما می‌تواند علیه او طرح دعوا نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط وجه التزام در قرارداد کار، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

    مبلغ وجه التزام

    بررسی قرارداد کار (قرارداد بین کارگر و کارفرما)

    قبل از بررسی شرایط وجه التزام ابتدا با قرارداد کار و شرایط آن آشنا می‌شویم. قرارداد می‌تواند جنبه تجاری داشته یا با هدف انجام کار بین طرفین منعقد شده باشد. قرارداد کار جزو آن دسته از قراردادهایی است که عموما طرفین اصلی آن کارگر و کارفرما هستند.

    قرارداد کار به عنوان قرارداد بین کارگر و کارفرما نیز شناخته می‌شود که در قانون کار شرایطی خاص برای آن در نظر گرفته شده است.

    قانون کار در این زمینه بیان داشته است که قرارداد فی ما بین کارفرما و کارگر می‌تواند به صورت شفاهی یا کتبی باشد. در واقع قانونگذار طرفین را ملزم به کتبی یا شفاهی بودن بستن قرارداد ننموده است و تمامی این موارد به توافقاتی که بین طرفین صورت گرفته انجام می‌شود.

    قرارداد کتبی در مقایسه با قرارداد شفاهی یک سری مزایایی برای طرفین دارد. زمانی که بین کارگر و کارفرما اختلاف به وجود می‌آید، می‌توانند به قرارداد کتبی استناد کنند و در این صورت امکان سوء استفاده از طرف یکی از آن‌ها وجود ندارد. اما اگر قرارداد کار شفاها منعقد شده باشد، کارفرما یا کارگر به راحتی می‌توانند از انجام تعهدات خود سرباز زنند.

    البته در قرارداد کتبی نیز شاهد مشکلاتی از سوی طرفین هستیم و کارفرما و یا کارگر به دلایلی نسبت به انجام تعهدات قرارداد کوتاهی می‌کنند. در هر صورت عدم تنظیم قرارداد کار به صورت کتبی، شرایط احراز رابطه کارگری و کارفرمایی را با مشکل مواجه می‌کند.

    در واقع اگر قرارداد مکتوبی در این زمینه وجود نداشته باشد، کارفرما می‌تواند به دلیل آن که رابطه کاری با کارگر ندارد، از پرداخت حقوق و مزایا او صرف نظر کند.

    در چنین شرایطی کارگر برای آن که بتواند از کارفرما شکایت کند و به حقوق خود برسد، باید در وهله اول رابطه کارگری و کارفرمایی را به اثبات برساند.

    البته روش‌های مختلفی برای اثبات چنین روابط در صورت عدم تنظیم قرارداد کتبی کار وجود دارد. کارگر می‌تواند از طریق فیش واریزی حقوق برای ماه‌های گذشته و همچنین شهادت شهود نیز رابطه کاری خود با کارفرما را ثابت کند.

    تنظیم قرارداد کاری خوب و مناسب در روابط بین کارگر و کارفرما بسیار مهم است. بسیاری از اختلافات و دعاوی کار به دلیل قرارداد تنظیمی نامناسب و غیر اصولی است.

    معمولا کارفرمایان در بدو شروع همکاری با کارگران قرارداد کتبی منعقد می‌کنند تا ادامه کار برای هردو طرف مشکلی به وجود نیاید.

    کارفرمایانی که اقدام به بستن قرارداد شفاهی می‌کنند، به احتمال فراوان قصد سوء استفاده از کارگر را دارند. در واقع کارفرما از افراد نیروی کار برای مدت مشخصی کار می‌کشد و به دلیل آن که قراردادی فی ما بین آن‌ها به امضا نرسیده است، به راحتی منکر وجود هرگونه رابطه کاری می‌شود.

    مفهوم حقوقی وجه التزام

    در خصوص انعقاد کلیه قراردادها و انجام معاملات مختلف مانند قرارداد استخدامی کارگر، قرارداد اجاره و غیره، یک سری شروطی در قرارداد جهت ملزم شدن طرفین به اجرای آن گنجانده می‌شود.

    در واقع طرفین طبق توافقاتی که با یکدیگر می‌نمایند، تضمین مشخضی را در قرارداد تعیین کرده که در صورت انجام ندادن آن، ملزم به پرداخت خساراتی خواهند شد.

    یکی از شروطی که عموما در قراردادها درج می‌شود، بحث شرایط وجه التزام است. اصطلاح وجه التزام گویا آن است که مبلغی مشخص که جنبه الزام آور برای طرفین قرارداد و معامله دارد، به عنوان شروط اصلی کلیه قراردادها در نظر گرفته می‌شود.

    با توجه به این که عبارت وجه التزام در قرارداد و معاملات عنوان می‌شود، طرفین را ملزم به اجرای تعهدات و مفاد قرارداد می‌کند. در واقع وجه التزام همانند ضمانت اجرا به عنوان اهرم فشار در خصوص انجام نشدن موضوعاتی است که در قرارداد و معامله پیش بینی می‌گردد.

    زمانی که معامله یا قراردادی انجام می‌شود، در وهله نخست باید تضمین و شرایطی جهت حفظ منافع طرفین وجود داشته باشد. تعیین شرایط وجه التزام در قرارداد تا حدودی منجر به حفظ منافع طرفین خواهد شد و امکان تخلفات از سوی متعهدین قرارداد را کاهش می‌دهد.

    گاهی اوقات ممکن است که تعهدات قرارداد به دلایلی انجام نشود یا تاخیری در این زمینه حاصل شود. در این صورت جهت جبران خسارت وارده مبلغی به عنوان وجه التزام پیش‌بینی می‌شود. در متن قرارداد به این موضوع اشاره می‌شود که طرف متعهد به انجام کار در صورت عدم اجرای آن موظف به پرداخت خسارت است.

    فردی که به دلیل کوتاهی در انجام تعهدات قرارداد، سبب بروز خساراتی می‌شود، طبق قانون وظیفه دارد که اقدانات لازم جهت پرداخت خسارت را انجام دهد.

    وجه التزام به عنوان یکی از ضمانت اجرای عدم اجرای تعهدات قرارداد و معاملات است که به جهت حفظ منافع طرفین در قرارداد ذکر می‌شود.

    به طور مثال فرض کنید که با فردی برای رنگ آمیزی نمای بیرونی ساختمان قراردادی را منعقد کرده اید. حال فرد متعهد ساختمان شما را رنگ آمیزی نمی‌کند که اگر در قرارداد به شرط وجه التزام اشاره شده باشد، مبلغ توافق شده به عنوان خسارت باید به شما پرداخت شود.

    به موجب ماده 230 قانون مدنی، اگر در ضمن معامله شرط شده باشد که در صورت تخلف متخلف مبلغی به عنوان خسارت تادیه نماید، دادگاه مجاز به صدور حکم محکومیت کمتر یا بیشتر از آن چه طبق قرارداد ملزم شده است، نیست.

    می‌توان اینگونه بیان نمود که وجه التزام به عنوان جریمه عدم انجام تعهدات مندرج در قرارداد است که طرف مقابل می‌تواند آن را مطالبه نماید.

    وجه التزام بهم خوردن قرارداد

    وجه التزام در قرارداد کار

    همانطور که در بخش قبلی به آن پرداختیم، برای جبران خسارت ناشی از عدم انجام تعهدات یا تاخیر در اجرای آن‌ها، مبلغی به عنوان وجه التزام در قرارداد قید می‌شود.

    همچنین گفته شد که وجه التزام همان جریمه انجام ندادن وظایف و تعهداتی است که بین طرفین توافق شده و درقرارداد مورد بررسی قرار گرفته است.

    در قرارداد کار مانند سایر قراردادها نیز شرایط مربوط به وجه التزام پیش بینی می‌شود. کارفرما و کارگر در زمان انعقاد قرارداد باید به چنین شرطی اشاره کنند.

    وجه التزام که در قراردادها ذکر می‌شود، به عنوان شرط جبران خسارت ناشی از عدم انجام یا تاخیر در اجرای تعهد شناخته می‌شود.

    میزان وجه التزام یا همان مبلغ جبران خسارت به صورت توافقی بین طرفین تعیین می‌شود و به عنوان یکی از شروظ ضمن قرارداد به شمار می‌رود.

    در صورتی که چنین شرطی به صورت مکتوب در قرارداد ذکر نشود، از لحاظ حقوقی اعتبار نداشته و در صورتی که کارفرما و یا کارگر نسبت به اجرا تعهداتشان کوتاهی کنند، ملزم به پرداخت خسارات مربوطه نیستند.

    در مواردی مشاهده شده است که شرط وجه التزام در قرارداد کار ذکر نمی‌شود و صرفا با توافق شفاهی طرفین مشخص می‌شود.

    در چنین شرایطی طرفی که تعهد قرارداد را انجام نداده است، می‌تواند ادعا کند که توافقی در مورد جبران خسارت بین آن‌ها صورت نگرفته و به نوعی منکر هرگونه توافق در این زمینه شود.

    در هر صورت وجه التزام به عنوان یکی از شروط قرارداد کار محسوب می‌شود که هدف ذکر نمودن آن، جلوگیری از ورود خسارت به متعهدین قرارداد است. وجه التزام شرطی است که در قرارداد کار به عنوان مبلغ جبران خسارت پایبند نبودن طرفین به تعهدات قرارداد می‌باشد.

    مبلغ خسارت تاخیر در انجام تعهد یا عدم انجام آن، به این دلیل در قرارداد شرط می‌شود که در صورت استنکاف یکی از طرفین به انجام تعهدات خود، به طرف دیگر خسارت پرداخت کند. پرداخت نکردن مبلغ وجه التزام موجب طرح دعوا طرفین علیه یکدیگر می‌شود.

    شرایط وجه التزام باید در زمان انعقاد قرارداد مشخص شود و بعد از وقوع تخلف، شرط کردن آن در قرارداد دیگر کارایی نخواهد داشت.

    در صورتی که کارفرما یا کارگر وظایفی که در قرارداد به آن اشاره شده است را انجام ندهند، خسارتی را به طرف دیگر قرارداد وارد می‌نمایند و در این صورت باید اقدام به جبران آن کنند.

    وجه التزام قرارداد کار، در واقع جریمه تاخیر در انجام مسئولیت قراردادی است که باید به عنوان یک شرط مورد توافق دو طرف ضمن قرارداد عنوان شود. وجه التزام می‌تواند به عنوان یکی از شروط قرارداد کار یا به صورت مستقل در یک قرارداد و توافق دیگر انجام شود.

    اما به طور معمول چنین شرطی مستقل از قرارداد کار در نظر گرفته نمی‌شود و در متن قرارداد صراحتا به این موضوع اشاره می‌شود.

    در هر صورت آنچه در این زمینه حائز اهمیت است، بحث تعیین چنین شرطی پیش از بروز خسارت است. کارگر و کارفرما بهتر است که در همان بدو تنظیم قرارداد کار، چنین شرطی را لحاظ کنند.

    بنابراین در صورتی که کارگر و کارفرما در قرارداد به شرط مزبور اشاره کنند، هر کدام می‌توانند در صورت عدم اجرای تعهد نسبت به مطالبه خسارت اقدام کند.

    اگر کارگر وظایفی که برای او در قرارداد ذکر شده را انجام ندهد یا تاخیر در انجام آن داشته باشد، کارفرما می‌تواند طبق شرط وجه التزام، مبلغ مشخص شده به عنوان خسارت را دریافت نماید.

    نحوه تعیین وجه التزام در قرارداد کار

    در قسمت قبلی آموختیم که وجه التزام به عنوان شرط جریمه دیرکرد در انجام تعهدات و مسئولیت‌های قانونی در قرارداد کار نیز گنجانده می‌شود.

    در واقع کارفرما و کارگر می‌توانند چنین شرطی در قرارداد عنوان کنند تا اگر یکی از آن‌ها وظایفش را به درستی انجام ندهد، مبلغ جریمه را به طرف دیگر پرداخت کند.

    تصور کنید که کارفرما طبق قرارداد متعهد است که یک سری ابزار و وسایل برای کارگاه تامین کند و در صورت عدم تامین آن‌ها باید مبلغی به میزان 10 میلیون ریال به عنوان خسارت پرداخت نماید.

    حال اگر کارفرما تعهد مربوطه را انجام ندهد، باید مبلغ مندرجه را به کارگر پرداخت کند. همچنین کارگر حق دارد تا جبران خسارت در خصوص تاخیر در تامین وسایل کارگاه را از کارفرما مطالبه نماید.

    در این زمینه ممکن است سوالاتی مطرح شود که نحوه تعیین شرط وجه التزام در قرارداد کار چگونه است؟ در واقع در متن قرارداد چنین شرطی چگونه باید تعیین گردد؟

    در پاسخ به سوال نحوه تعیین وجه التزام در قرارداد، باید گفت که وجه التزام به عنوان شرط جریمه و پرداخت خسارت قراردادی، به صورت توافقی بین طرفین انجام می‌شود.

    وجود توافق دو طرفه برای درج چنین شرطی از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که کارفرما یا کارگر رضایتی نسبت به شرط وجه التزام نداشته باشند، نمی‌توان آن را به عنوان یکی از شروط اصلی قرارداد تعیین کرد.

    نحوه تعیین وجه التزام می‌تواند مستقل از قرارداد کار بوده و طی توافقنامه کتبی جداگانه تنظیم شود یا به صورت شرط ضمن قرارداد باشد.

    در صورتی که دو طرف با درج و اجرایی شدن چنین شرطی در قرارداد رضایت داشته باشند و به نوعی شرط وجه الترام به صورت توافقی تعیین شده باشد، در صورتی که مسئولیت‌های قراردادی اجرا نشود، طرفین در این زمینه مسئولیت خواهند داشت.

    با درج شرط وجه التزام ضمن قرارداد، طرفین متعهد می‌شوند که اگر مسئولیت قراردادی خود را به درستی انجام ندهند، موظف به پرداخت خسارت به میزان تعیین شده به طرف دیگر قرارداد هستند.

    انجام ندادن مسئولیت و وظایف قانونی، قاعدتا منجر به ورود ضرر و زیان به طرف دیگر خواهد شد که از طریق شرط وجه التزام، جبران خسارت مربوطه پیش بینی شده است.

    پرداخت وجه التزام در قرارداد کار

    شرایط مطالبه مبلغ وجه التزام از طرف کارفرما

    با درج وجه التزام در قرارداد کار، شرایطی برای مطالبه مبلغ تعیین شده از سوی طرفین قرارداد وجود دارد. کارفرما در صورتی می‌تواند خسارتی را به عنوان وجه التزام از کارگر اخذ کند که ثابت شود تعهد و مسئولیت قراردادی از طرف وی انجام نشده است.

    کارگر و کارفرما باهم توافق می‌کنند که وجه التزام را به عنوان یکی از شروط ضمن قرارداد در نظر بگیرند. حال اگر هریک از دو طرف تعهدات قرارداد را نقض کنند یا اجرا آن‌ها را به شکل درستی انجام ندهند، باید خسارت تعیین شده را پرداخت کنند.

    در قرارداد کار مسئولیت و وظایف کارگر و کارفرما تعیین می‌شود. تخلف یا کوتاهی در اجرای آن‌ها باعث می‌شود تا متخلف ملزم به پرداخت خسارت گردد.

    کارفرما طبق توافق انجام شده این حق را دارد که اگر کارگر نسبت به انجام وظایف کوتاهی کند یا امور محول شده را به درستی انجام ندهد، طبق شرط وجه التزام از او خسارت دریافت کند. صرف درج چنین شرطی در قرارداد نمی‌تواند سبب شود تا کارفرما بتواند در هر شرایطی از کارگر مطالبه جبران خسارت کند.

    در متن قرارداد اینگونه ذکر می‌شود که اگر کارگر وظایف خود را انجام ندهد یا تاخیری در اجرای آن‌ها داشته باشد، باید ضرر و زیان وارده به جهت تاخیر یا عدم انجام تعهد را پرداخت کند. بنابراین کارفرما بر اساس شرط ضمن قرارداد اختیار دارد تا از کارگر پرداخت ضرر و زیان وارده را مطالبه کند.

    کارگر طبق قانون وظیفه دارد که امور و وظایف تعریف شده در محیط کار را به درستی برای کارفرما انجام دهد. حال اگر کارگر نتواند به درستی و بر اساس معیارهای تعیین شده اقدام به اجرا امور مربوطه نماید، کارفرما بر اساس توافق انجام شده در مورد شرط وجه التزام می‌تواند پرداخت ضرر و زیان وارد شده را از کارگر درخواست کند.

    لازم به ذکر است که کارفرما در صورت تخلف کارگر در اجرای تعهدات قراردادی، صرفا می‌تواند همان مبلغ تعیین شده در قرارداد را مطلبه کند. با توجه به این که شرط مندرجه از نوع وجه التزام است، امکان تغییر دادن میزان آن وجود ندارد و کارفرما نمی‌تواند بیشتر از مبلغ مشخص شده را جهت پرداخت خسارت از کارگر مطالبه کند.

    کارگر طبق قرارداد باید ضرر و زیان وارده را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت، کارفرما باید علیه او طرح دعوا نماید. رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما به دلیل عدم پرداخت خسارت وجه التزام در قرارداد، در اداره کار انجام می‌شود.

    تفاوت بین وجه التزام و خسارت تاخیر تادیه در قرارداد کار

    با توجه به شباهت زیادی که بین وجه التزام و خسارت تاخیر تادیه وجود دارد، در اغلب مواقع این دو اصطلاح یکسان تلقی می‌شود اما به لحاظ حقوقی تفاوت زیادی بین خسارت تاخیر تادیه و وجه التزام وجود دارد. این دو مورد برای جلوگیری از خسارات احتمالی در انجام معامله و قرارداد صورت می‌گیرد.

    خسارت تاخیر تادیه زمانی مطرح می‌شود که یکی از طرفین به صورت عمدی از اجرای تعهدات مندرج در قرارداد خودداری کند که با توجه به ایجاد ضرر برای طرف دیگر قرارداد، موظف به جبران خسارت خواهند شد.

    تفاوت بین وجه التزام با خسارت تاخیر تادیه عبارتند از:

    • وجه التزام به صورت توافقی بین طرفین انجام شده و امکان تغییر دادن مبلغ تعیین شده در قرارداد وجود ندارد. خسارت تاخیر تادیه نیازی به درج آن در قرارداد و پیش بینی نمودن نیست و در صورتی که خسارت وارده ثابت شود، متعهد باید برای جبران خسارت اقدام کند.
    • در صورتی که مبلغ وجه التزام در قرارداد پیش بینی نگردد، پرداخت و مطالبه خسارت و ضرر وارده امکان پذیر نیست اما در خسارت تاخیر تادیه پیش بینی نمودن آن ضروری نمی‌باشد.
    • مبلغی که به عنوان وجه التزام در قرارداد عنوان می‌شود، بر اساس نرخ روز تغییر نمی‌کند و به همان میزان توافق شده قابل مطالبه و پرداخت است. اما مبلغ خسارت تاخیر تادیه بر اساس نرخ روز تعیین می‌گردد.

    توافق بر سر وجه التزام

    مشاوره حقوقی در مورد شرایط وجه التزام در قرارداد بین کارگر و کارفرما

    همانگونه که گفته شد، به منظور جلوگیری از بروز خسارات در انجام کار، شرطی تحت عنوان وجه التزام در قرارداد عنوان می‌شود. بر اساس شرط وجه التزام، در صورت عدم اجرای تعهدات از سوی دو طرف قرارداد، ملزم به جبران خسارات وارده هستند.

    کارفرما در صورتی می‌تواند مبلغ خسارت را به دلیل تاخیر یا عدم انجام تعهد از کارگر دریافت کند که وجه التزام در قرارداد کار درج شده باشد. همچنین در صورت تخلف کارگر در انجام دادن مسئولیت قراردادی، کارفرما طبق وجه التزام مندرج در قرارداد می‌تواند مبلغ ضرر و زیان وارده را از کارگر مطالبه کند.

    کارفرما تحت شرایطی این اختیار را دارد که از شرط وجه التزام قرارداد استفاده نماید که کارگر در محل کار بر اثر کوتاهی در انجام دادن وظایف خود مرتکب تخلفی شده باشند یا به ابزار و وسایل کارگاه خسارتی وارد کرده‌اند که در این صورت باید ضرر و زیان وارده را جبران کنند.

    با توجه به حساسیت بالای موضوع درج وجه التزام در قرارداد کار، برخورداری از دانش و اطلاعات حقوقی تا حد زیادی الزامی می‌باشد. به همین جهت در صورتی که به وکیل دسترسی ندارید، می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی تلفنی کارشناسان مجرب حقوقی استفاده نمایید.

    مشاوره‌های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت‌های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است.

    از طریق مشاوره حقوقی می‌توان اطلاعات لازم در مورد شرایط وجه التزام در قراردادهای کار و ضمانت اجرای آن‌ها را کسب کرد. در واقع با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان از اطلاعات حقوقی لازم در این زمینه بهره‌مند شد.

    سایت وکیل کار 24 با بهره‌مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در حوزه حقوق کار و ارائه خدماتی نظیر مشاوره‌های تخصصی حقوقی، اطلاعات لازم در خصوص مطالبه کارفرما از وجه التزام به عنوان شرط ضمن قرارداد کار را در اختیار شما قرار می‌دهد.

    در مورد وجه التزام و درج آن در قرارداد کار و همچنین شرایط مطالبه کارفرما مبلغ وجه التزام از طرف کارفرما اطلاعاتی ارائه شد اما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

    ارائه خدمات تخصصی حقوقی توسط وکیل کار 24

    خدمات سامانه وکیل کار 24 صرفا به ارائه مشاوره حقوقی محدود نمی‌شود. بلکه تهیه و تنظیم انواع شکواییه مرتبط با دعاوی کارگر و کارفرما را می‌توان از دیگر خدمات تخصصی این سامانه به شمار آورد.

    وکیل کار 24 با تجربه چندین ساله در زمینه تنظیم انواع اوراق قضایی نظیر شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و غیره می‌تواند شما را در ارائه انواع شکوائیه یاری نماید. با توجه به این که تنظیم شکوائیه مستلزم رعایت اصول و تشریفات قانونی خاصی است، به شما توصیه می‌کنیم تهیه اینگونه اوراق قضایی را برعهده کارشناسان ما قرار دهید.

    در این سامانه مجرب‌ترین وکلا فعال در کشور که تخصص کافی در حوزه حقوق کار دارند، فعالیت می‌کنند که می‌تواند برای موکلین جهت استفاده از خدمات حقوقی اهمیت داشته باشد.

    در هر صورت چنانچه به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و قصد تنظیم قراردادهای کاری، دادخواست، شکوائیه و سایر اوراق قضایی را دارید، قبل از هر اقدام حقوقی به سایت وکیل کار 24 مراجعه کنید و خدمات و امکانات این مجموعه بهره‌مند شوید.

    با توجه به این که سامانه حقوقی مزبور سابقه چندین ساله در زمینه ارائه خدمات حقوقی دارد و بهترین و مجرب ترین حقوقدانان کشور در این مجموعه فعالیت می‌کنند، می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب افراد مختلف برای بهره‌مندی از امکانات و خدمات حقوقی در زمینه مسائل مرتبط با دعاوی کار باشد.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱