قرارداد کار

قرارداد با سئوکار چگونه است؟

  • امروزه سئو یکی از شغل های بسیار ضروری و مهم در صنعت مارکتنیگ به ‌شمار می‌آید. با توجه به به رواج و گسترگی اینترنت در تمامی کشورها و حتی شهرها و روستاها، تمامی کسب ‌و کارها و فرصت های شغلی در فضای ایتنترنت و در این بستر وسیع اقدام به خرید یا فروش محصولات خود می‌نمایند و مطمئنا بهره‌گیری از روش‌های بازاریابی در این فضا بسیار پر اهمیت و به یک تخصص انکار ناشدنی مبدل گردیده است.

    بهبود سئوی هر سایتی، به‌معنای بالابردن رتبه آن سایت در نتایج موتورهای جستجوگر در اینترنت همچون گوگل است. برای رسیدن به این مهم، کارهای خاص و گسترده‌ای توسط کارشناسان سئو انجام انجام می‌پذیرد.

    بنابراین، هر شرکتی که قصد بهبود سئوی سایت اینترنی خود را دارد و می‌خواهد از این امکان در بهتر دیده شدن استفاده نماید، باید ابتدا به ‌دنبال استخدام یک سئوکار متبحر باشد. برای این اقدام، می‌توانید از نمونه قرارداد استخدام سئوکاران بهره برداری نموده یا با مشاورین حقوقی مشورت نمایید.

    واژه سئو (SEO) به چه معناست؟

    سئو به روش بهینه‌سازی یک وبسایت برای موتورهای جستجوگر اطلاق می شود و از جمله کسب و کارهای امروزی است که به سرعت بر اهمیت آن افزوده شده و اغلب شرکت ها و کسب کارهای اینترنتی در پی استخدام فردی با چنین دانش و قابلیتی در شرکت خود هستند.

    متقابلا، نیاز به تنظیم یک قراردادهای همکاری خوب در راستای استخدام و به‌کارگیری این اشخاص یا کارشناسان در هر شرکتی احساس می‌گردد.

    یکی از این قراردادها، با عنوان قرارداد استخدام سئوکار معروف است که مطابق با مقررات قانون کار تدوین می گردد. تازه و جدید بودن شغل و کسب و کار سئو و همچنین برخی پیچیدگی‌ها و  وظایف این نوع کسب و کار، چالش‌هایی در نگارش این نوع قرارداد ایجاد می‌نماید.

    از سوی دیگر، دسترسی اجتناب ناپذیر سئوکاران به برخی از اطلاعات حساس در یک شرکت یا کسب و کار، نگرانی های حفظ محرمانگی و اسرار شرکت را برای کارفرمایان چندین برابر می‌‌کند.

    همچنین نوع و ماهیت شغل سئوکار ایجاب می‌نماید تا تعهداتی مثل، تعهد به عدم رقابت در بندهای قراردادکار را حتما پیش بینی نمود. لذا سپردن چنین قراردادهایی به متخصصان حوزه قراردادنویسی و وکلای حقوقی، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

    سئوکار به چه فردی اطلاق می شود و چه وظایفی دارد؟

    همانگونه که مستحضر هستید، یکی از قسمت های مهم در هر قراردادی، بند وظایف و تعهدات مستخدم است. قبل از تنظیم قرارداد استخدام سئوکار، ضروری است بدانیم که سئوکار چه مسئولیت‌هایی دارد  و برای انجام چه کاری به‌کارگیری می‌شود.

    قطعا مطلعید که امروزه در هر زمینه‌ای «گوگل» اولین منبع جستجوی اطلاعات روزمره کاربران اینترنت است. با هر بار جستجو در موتور جستجوی گوگل، وبسایت‌های فراوانی براساس شباهت کلمات جستجو شده شما نمایش داده می‌شود.

    نکته‌ای مهمی که شاید بر اغلب افراد پوشیده باشد، این است که رتبه‌بندی و معرفی و نمایش وبسایت‌ها توسط موتور گوگل، اتفاقی نبوده بلکه الگوریتم مشخصی در این خصوص وجود دارد.

    با توجه به سود مالی که پربازدید شدن بسیاری وبسایت‌ها برای صاحبان آن‌ها به همراه خواهد داشت، معمولا اغلب مشاغل تمایل بسیار زیادی به بالابردن راندمان کاری خود از این طریق دارند.

    به‌ همین جهت، کارشناسانی را استخدام می‌نمایند که با عوامل تاثیرگذار در شناساندن وبسایت‌ها در موتورهای جستجوگر به‌ خوبی آشنایی داشته باشند و توانایی این را هم دارا باشند تا رتبه‌بندی وبسایت‌ها را در گوگل و سایر موتورهای جستجو گر بالا ببرند.

    به این کارشناسان اصطلاحا «سئوکار» یا «کارشناس سئو» و به فعالیت شغلی که برای مدیریت بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجو انجام می دهند، «سئو» می‌گویند.

    مطابق با نیازهای کارفرمایان، سئوکاران می‌تواند دارای شرح وظایف متنوع و مسئول رسیدگی به امور مختلفی باشد. البته وظیفه اصلی و کلیدی هر سئوکار، مشخص کردن راهبرد تولید و ایجاد محتوا در وبسایت و تاکتیک بهره‌گیری از کلمات کلیدی برای افزایش رتبه‌بندی وبسایت در کلیه موتورهای جستجوگر است.

    به گونه ای که کارشناس سئو مسیر حرکت تولیدکنندگان محتوا را مشخص کرده و چگونگی به‌کار بردن عبارات را به آن‌ها آموزش می‌دهد و همچنین بر عملکرد آن‌ها نیز نظارت کامل می‌کند.

    موتور جستجوی گوگل

    البته ضروری است که سئوکار در بدو امر برای پیاده‌ نمودن این استراتژی‌ها و راهبردها، ساختار وبسایت و پیشینه آن را مورد بررسی قرارداده تا مطمئن گردد امکان پیشرفت و توسعه آن وجود خواهد داشت.

    همچنین ممکن است کارفرمایان تکالیف مهم دیگری نیز برای سئوکار خود در نظر بگیرند که در این شرایط، گنجاندن آن‌ها در یک قرارداد استخدام کاملا ضروری خواهد بود. برخی از این وظایف عبارتند از:

    • مدیریت تمامی کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) در گوگل
    • بررسی روند نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در کمپین‌های پولی
    • طرح هزینه‌های ماهانه و مدیریت نحوه صرفه‌جویی در آن
    • حصول اطمینان از کپی نبودن صفحات وبسایت
    • بررسی وضعیت رقبا و ارزیابی تمامی لینک‌های آن‌ها
    • ساخت لینک (بک‌لینک) و توسعه و پیاده‌سازی استراتژی‌های مربوط به آن.

    همان گونه که قبلا نیز گفته شد، تبیین تعهدات و وظایف سئوکار ارتباط ناگسستنی با نیازهای کارفرمایان و میزان سرمایه‌گذاری او بر فعالیت‌های بهینه‌سازی وبسایت دارد. پس در هر قراردادکار باید تعهدات متفاوتی برای سئوکار تعیین ‌گردد.

    همچنین، ممکن است کارفرما روش ها و استانداردهای خاصی را برای نیروهای خود تعیین نماید. در این حالت، باید این موضوعات نیز در قرارداد استخدام سئوکار مورد اشاره دقیق قرار بگیرد.

    سئو تا چه اندازه ای برای هر وبسایت دارای اهمیت است؟

    گفتیم سئو به معنای بالابردن رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو گری همچون گوگل است. تصور نمایید یک وبسایت به شکل کاملا حرفه‌ای و اصولی طراحی گردیده، ولی کاربران زیادی از آن بازدید ننمایند.

    در این حالت، طراحی خاص و موجودیت این وبسایت عملا هیچ مزیتی برای صاحب کسب‌ و کار ندارد و هزینه های مالی انجام شده را نیز توجیه نمی‌نماید. ارتقاء سئو سایت منجر می‌شود هر روز کاربران بیشماری از وبسایت شما دیدن نمایند.

    ارتقاء سئو در زمینه های مختلف و با فعالیت‌های متعدد صورت می پذیرد و از مهمترین فعالیت‌های مرتبط با و‌سایت است. این فعالیت‌ها مشخصا توسط کارشناس سئو صورت می‌پذیرد.

    چرا استخدام یک سئوکار حرفه ای تا این اندازه در شرکت های معتبر حائز اهمیت است؟

    همان‌گونه که اشاره شد، بهبود و بالابردن سئوی یک سایت نیازمند انجام فعالیت‌های متعددی است. ارتقاء سئوی سایت به دو صورت سئوی خارجی و سئوی داخلی انجام می‌شود.

    استخدام یک سئوکار متبحر و تنظیم اصولی و درست نمونه قرارداد حقوقی استخدام سئوکار، موجب می‌گردد این کارشناس به جد کلیه فعالیت‌های مورد نیاز و وظایف ضروری برای بهبود عملکرد سئوی سایت را بر عهده گرفته و با مدیریت کردن درست این شرح وظایف، رتبه سایت شما را ارتقاء ببخشد.

    مطمئنا با جذب و بکارگیری متخصص سئوی باتجربه و متبحر، می‌توانید از افزایش بازدیدهای سایت خود و در نهایت کسب درآمد بیشتر مطمئن گردید.

    برخی نکات مهم حقوقی در خصوص استخدام سئوکار

    برای استخدام یک سئوکار، توجه به نکات حقوقی در تنظیم یک قرارداد استخدام اصولی و درست الزامی می‌باشد که در ادامه به تعدادی از نکات حقوقی مورد نیاز برای استخدام متخصص سئو اشاره می نماییم.

    مشخص کردن موردی وظایف سئوکار در قرارداد

    همان‌ گونه که در کلیه قراردادها تعیین نمودن موضوع قرارداد بسیار ضروری و مهم است، در نمونه قرارداد استخدام یک سئوکار نیز باید کلیه مسئولیت‌ها و وظایف فرد استخدام‌ شده به‌ شکل موردی و دقیق معین گردد. فعالیت یک سئو کار در حوزه‌های مختلفی انجام می شود.

    استفاده از متاتگ‌ها، مدیریت محتوا، حضور در کمپین‌های تبلیغاتی و سایر وظایف بسیار متنوعی که یک کارشناس سئو آن را انجام می‌دهد، را باید به ‌صورت دقیق در قراداد کار مشخص کرد

    استخدام سئوکار

    تعیین موضوع، محل کار، مدت قرارداد و میزان دستمزد

    از دیگر موارد مهم در تنظیم قرارداد سئوکار، تعیین نمودن موضوع قرارداد و مدت زمان اعتبار آن قراداد است. این بند در کلیه قراردادهای کاری حائز اهمیت بوده و در نمونه قرارداد استخدام سئوکار نیز باید مد نظر قرار گرفته و رعایت گردد.

    مکان یا محل دقیق کار نیز در قرارداد باید ذکر شود . بسیاری از کارشناسان سئو به‌ صورت قرارداد دورکاری استخدام می‌شوند. در این شرایط، باید این نکته نیز در متن قرارداد کار توضیح داده شود و علاوه ‌بر موارد ذکر شده، میزان دقیق حقوق و دستمزد و سایر مزایای قانونی نیز پس از توافق طرفین در قرارداد عنوان خواهد شد.

    درخواست تضمین از سئوکار

    درخواست تضمین از سئوکار و ذکر آن در قرارداد، شما را از نحوه درست فعالیت‌های سئوکار و تأثیر آن فعالیت‌ها بر میزان بازدید سایت مطمئن خواهد کرد. این امر در تمامی مشاغل حساس انجام می‌گردد.

    نکته قابل ذکر در بند درخواست تضمین، این است که باید به‌طور صریح در متن قرارداد درج گردد که تضمین دریافت شده از سئوکار به‌ شکل سفته، چک و غیره بوده است. ضمنا ذکر اطلاعات سند تضمینی نیز در این خصوص ضرورت دارد.

    توجه به عدم افشای اطلاعات و محرمانگی اطلاعات در قرارداد استخدام سئوکار

    کارشناسان سئو به اغلب اطلاعات سایت دسترسی کامل دارند، به همین جهت، باید در متن قرارداد استخدام سئوکار به این نکته نیز اشاره گردد که سئوکار متعهد به حفظ اسرار کارفرما و رعایت حقوق محرمانگی اطلاعات کسب‌ و کار مربوطه است و در صورت هرگونه خسارت به کارفرما به ‌علت افشاء اطلاعات توسط شخص سئوکار، مسئولیت جبران خسارات مربوطه از این حیث بر عهده سئوکار می باشد.

    همکاری نکردن سئوکار با رقبا

    یکی از مواردی که برای کارفرمایان بسیار ضروری و مهم است، همکاری نکردن سئوکار یا کارشناس سئو با سایر رقبا در حوزه کاری مربوطه است. نوشتن شرط «تعهد به عدم رقابت» در قراردادها، موجب می‌گردد کارشناس استخدام‌ شده صرفا برای برند و وبسایت کارفرمای خود کوشش کرده و بتواند سئوی وبسایت شما را ارتقاء دهد.

    با درج این نکته در قرارداد، کارشناسان سئو دیگر قادر نیستند در مدت زمان تعیین‌شده برای عدم رقابت، با همکاران مستقیم و رقبای کسب‌وکار شما همکاری نمایند.

    سامانه وکیل کار 24، یکی از جامع‌ترین و کامل‌ترین سامانه های ارائه خدمات حقوقی است. این سامانه با استفاده از دانش و تجربه وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی خود، در تمام مسیر استخدام سئوکار در کنار شما خواهد بود و راهنمایی‌های مربوط به استخدام و تنظیم قرارداد را برای شما انجام خواهد داد.

    دستمزد سئوکار

    آیا قرارداد سئوکار قابل فسخ است؟

    جواب این سوال دو دیدگاه مثبت و منفی دارد. در صورتی که قرارداد سئوکار در قالب قانون کار تنظیم گردد، بنا بر حکم صریح قانون کار، هیچ‌یک از طرفین قراردادهای استخدام موقت قادر به فسخ یک‌طرفه این قرارداد نخواهند بود ولی در صورتی که در قالب ماده 10 قانون مدنی و به عنوان قرارداد پیمانکاری تنظیم گردد در مجموع چند شرط برای فسخ قرارداد در نظر گرفته می‌شود.

    مثلا اگر قرارداد برای اجرای موضوع معینی تنظیم گردیده باشد، به هنگام اتمام موضوع قرارداد، قرارداد هم به پایان خواهد رسید. همچنین اتمام مدت قرارداد، اخراج کارمند، بازنشستگی، استعفای کارمند، از کار افتادگی و یا در صورت توافق جداگانه از سوی طرفین را می‌توان از دیگر دلایلی برشمرد که با استناد به آن‌ها قرارداد به اتمام می‌رسد.

    لازم به توضیح است، عللی همچون عدم انجام تعهدات، مشکلات اخلاقی، و موارد مشابه دیگر، می‌تواند دلیل اخراج کارگر باشد. و کارفرما بدون علت نمی‌تواند کارمند را اخراج نماید و باید کلیه حقوق او را تا پایان قرارداد پرداخت کند.

    در قرارداد دورکاری پیمانی، دو طرف قرارداد قادرند به خواست خود، شرایط خاصی را برای فسخ قرارداد مشخص نمایند که در صورت بروز هر کدام از این شرایط، امکان فسخ قرارداد وجود خواهد داشت. البته لازم به ذکر است هر زمانی که پروژه مورد نظر به اتمام برسد، قرارداد نیز به اتمام خود خواهد رسید.

    ضمنا کارفرما می‌تواند زمان مشخصی را برای تایید پروژه دریافتی تعیین نماید. این بازه زمانی برای تایید حسن انجام کار و تایید کیفیت پروژه دریافتی خواهد بود. بعد از تایید نهایی، تمام حقوق قانونی‌ سئوکار پیمانی پرداخت می‌شود و کارفرما با او تصفیه حساب می‌کند.

    در صورت بروز اختلاف چه مدارکی برای طرح دعوا در دفاع از قراردادهای کارشناسان سئو مورد نیاز است؟

    همانگونه که در مطالب قبل نیز ذکر شد قراردادهای کارشناسان سئو معمولا مطابق ماده 10 قانون مدنی و در قالب قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌گردد. در صورت بروز هرگونه اختلاف شما باید کلیه اسناد و مدارکی که دلالت بر وقوع تخلفات صورت گرفته را دارد، از جمله تامین دلیل توسط کارشناس رسمی دادگستری، سند قرارداد، فیلم، عکس و شهادت شهود یا هر دلیل و مدرکی که دلالت بر ادعاهای شما داشته باشد را به پیوست، ضمیمه پرونده کرده و آنها را به همراه لایحه دفاعیه حتما به مرجع رسیدگی ارائه دهید.

    توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می‌توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی کارکنان رسیدگی کننده در مراجع کار نیز در بسیاری از پرونده ها بی تاثیر نیست.

    معمولا طرح شکایت در خصوص اختلافات ناشی از قرارداد های سئوکاران چقدر زمان می‌برد؟

    در صورت اثبات ادعاهای انتصابی در جریان پرونده های تخلفات سئوکاران یا کارفرمایان، می‌توان بیان کرد که طرح دعوا در مسایل مربوط به روابط کارگر و کارفرما نیز کمی زمان بر و طولانی است و با عنایت به مراحل مختلف رسیدگی به این دعاوی از جمله مرحله هیات تشخیص، هیات حل اختلاف و مرحله تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری و همچنین برخی جرایم که در صلاحیت دادگاه ها و دادسراهای هستند، تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ وجه قابل پیش بینی دقیق نیست و رسیدگی به دلایل کارگران وکارفرمایان، احتمال زمان بر شدن آن را افزایش می‌دهد.

    بنابراین نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد. ولی مطمئنا کارشناسان و وکلای شاغل در حوزه قراردادها، با تجربه ای که در پیگیری و انجام پرونده های مختلف در این مقوله کسب نموده‌اند، می‌توانند بهترین و سریع‌ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

    آیا برای طرح شکایت در مراجع قضایی اداره کار، نیاز به استفاده از خدمات وکیل داریم؟

    به کرات اشاره کرده ایم هر موضوع حقوقی یا کیفری وهمچنین مسایل مربوط به دعاوی قانون تامین اجتماعی و قوانین کار، حتی اگر از دیدگاه برخی افراد موضوعات ساده و پیش پا افتاده ای باشد، پیچیدگی های خاص خود را از منظر یک حقوقدان داراست، که موضوع شکایت در مراجع قانون کار نیز از آن مستثنی نیست.

    طرح دعوا در مسایل مربوط به قوانین کار دارای قوانین و مقررات خاصی است که اشخاص عادی اطلاعات بسیار اندکی در مورد آن‌ها دارند. مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در این زمینه، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی به این نوع پرونده ها، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره گشای موکل خود باشند.

    از مهم‌ترین مزایای استفاده از خدمات وکیل: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت‌گیر، چالش برانگیز و استرس‌زا به مراجع قضایی، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوط به قانون کار خواهد بود.

    همچنین وکلای دادگستری قادرند در مورد کم و کیف و نحوه تنظیم شکایت یا لایحه دفاعیه، شما را راهنمایی کنند و می تواند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای دفاع از شکایت، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟ علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی دعوای شما را  تا حدودی پیش بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

    پس اگر شما هم قصد دریافت حقوق قانونی خود را دارید و می خواهید با یک وکیل درجه یک مشاوره داشته باشید، می توانید از طریق راه ارتباطی ما در وکالت کار 24 با مشاورین و وکلای متخصص در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.

    مزایای سئو

    نحوه تنظیم دادخواست و پشتیبانی به چه صورت خواهد بود؟

    مطمئنا مطرح کردن هر شکایتی در زمینه روابط قانون کار و تنظیم قراردادها، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه هایی خواهد بود. در پرونده ها مختلف دیده شده که خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه ها، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال‌های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، دادخواستش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

    سئو یکی از مهمترین روش‌های بازاریابی دیجیتال محسوب می‌گردد و اهمیت بسیار بالایی برای دیده شدن وبسایت‌ها دارد. بدون سئو، فعالیت در وبسایت هیچ ارزش و فایده‌ای نداشته و وقت و هزینه‌ای که برای آن خرج می‌کنید، به هدر خواهد رفت.

    انجام فعالیت‌های لازم برای بهبود سئوی سایت بر عهده کارشناس و متخصص سئو است. این افراد، با تجربه و دانش بالا، تمام فعالیت‌های لازم برای بهبود سئوی سایت را مدیریت می‌کنند.

    استخدام این افراد می‌تواند اولین قدم برای بهبود سئوی سایت باشد اما حتما این نکته را مد نظر داشته باشید که استخدام سئوکاران باید با موارد حقوقی مختلفی همراه باشد که به هنگام مصاحبه و تنظیم قرارداد به آن‌ها توجه داشته باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱