کارفرما

عدم دریافت رسید تسویه حساب پایان کار چه تبعاتی برای کارفرما دارد؟

  • هر چند قانونگذار توجه خاصی به حقوق کارگران دارد و از این حیث قانون کار به گونه‌ای تنظیم شده است که در اغلب مواقع از این قشر زحمتکش جامعه دفاع نموده است اما در مواردی مانند عدم دریافت رسید تسویه حساب پایان کار توسط کارفرما تمهیداتی فراهم شده تا موجب ورود خسارت به کارفرمایان نشود.

    کارفرما و کارگر طبق قانون وظایف مشخصی نسبت به یکدیگر دارند و اگر هر کدام در این زمینه برخلاف مقررات مربوطه عمل کنند، عواقب جبران ناپذیری در انتظار آن‌ها خواهد بود. اگر به بررسی مشکلات روابط کار بپردازیم، در اغلب مواقع بحث مسائل مالی به میان می‌آید.

    در واقع مسئولیت اجرای حقوق مالی در روابط کار برعهده کارفرما است و کارگر صرفا نقش انجام دهنده امور محول شده را دارد. ماده 2 قانون کار عنوان کرده است که کارگر به عنوان فردی شناخته می‌شود که در ازای اخذ حق السعی به درخواست کارفرما کار می‌کند.

    در مقابل کارفرما نیز باید حقوق و مزایا او را بر اساس میزان کارکرد و همچنین توافقات انجام شده در قرارداد پرداخت نماید. حال اگر یکی از طرفین وظایف قانونی خود را به درستی اجرا کنند، طبیعتا منجر به بروز یک سری مشکلات خواهد شد.

    البته کارفرما طبق قانون کار وظیفه اصلی آن صرفا پرداخت حقوق و دستمزد نیست بلکه وطایف دیگری نیز برعهده دارد.

    اما در مورد وظایف کارگر در قانون چندان مورد بررسی قرار نگرفته است و تعریف کارگر طبق قانون کار نشان دهنده وظیفه اصلی او است. در واقع کارگر باید اموری که کارفرما در کارگاه از او مطالبه می‌نماید را بدون مشکل خاصی انجام دهد.

    جدای از بحث مسائل مالی، تخلفات دیگری نیز ممکن است از طرف کارفرما یا کارگر انجام شود که زمینه اختلاف بین طرفین را به وجود می‌آورد.

    در اغلب مواقع شاهد تخلفاتی از سوی کارفرمایان هستیم که با تصور این که می‌توانند قانون را دور بزنند، رفتارهایی برخلاف قانون را انجام می‌دهند. به همین سبب همواره شاهد تشکیل پرونده های بسیاری در اداره کار در این زمینه هستیم که کارفرما یا کارگر از یکدیگر شکایت کرده‌اند.

    البته در بیشتر مواقع این کارگران هستند که به دلیل آن که حقوق آن‌ها توسط کارفرما تضییع شده است، قصد دارند از او شکایت کنند. حال در صورتی که در این زمینه مدارک و مستندات قابل قبولی وجود داشته باشد، اداره کار به شکایت آن‌ها رسیدگی نموده و در نهایت رای به نفع شاکی صادر می‌نماید.

    یکی از مواردی که باعث می‌شود تا بین کارگر و کارفرما اختلاف به وجود آید، بحث حقوق و مزایا پایان کار است. در ارتباط با پرداخت مزایا پایان کار در قانون شرایطی عنوان شده است. آن چیزی که در این زمینه بسیار مهم است، بحث اخذ رسیدهای تسویه حساب پایان کار است.

    عدم دریافت رسید تسویه حساب پایان کار ار طرف کارفرما می‌تواند تبعاتی برای وی به همراه داشته باشد و چه بسا منجر به سوء استفاده کارگران از وی شود.

    البته در این زمینه کمتر شاهد سوء استفاده کردن کارگران از رسیدهای پرداخت حقوق و دستمزد هستیم. برای بررسی این موضوع در ادامه مطلب ابتدا با مزایا پایان کار آشنا می‌شویم و سپس به ارائه توضیحات مربوطه می‌پردازیم.

    رسید پایان کار

    آنچه که باید در مورد تسویه حساب پایان کار بدانید

    منظور از حقوق و مزایا پایان کار همان دستمزد ثابتی که به صورت ماهانه به کارگران پرداخت می‌شود، نیست.

    در واقع مزایای پایان کار جدای از دستمزد قانونی هر کارگر است که کارفرما باید توجه خاصی نسبت به این موضوع داشته باشد. بحث حقوق و مزایا پایان کار در قانون کار مستقیما به آن اشاره شده است.

    پایان کار می‌تواند در اثر عوامل مختلفی رخ دهد اما در هر صورت کارگران تحت شرایطی از مزایا به پایان رسیدن بهره‌مند می‌شوند. تصور کنید که یک پروژه مشخص آغاز شده و بعد از گذشت مدت زمانی به پایان می‌رسد. حال با پایان رسیدن پروژه مورد نظر، کارفرما باید به فکر پرداخت مزایا مربوط به پایان یافت کار باشد.

    در خصوص این که کار و پروژه مربوطه چگونه به پایان رسیده است، در این زمینه چندان اهمیت خاصی ندارد اما مورد بسیار مهم این است که کارفرما باید اقدامات لازم جهت پرداخت حقوق پایان کار را انجام دهد.

    در واقع علاوه بر آن که کارفرما باید از زمان آغاز تا پایان پروژه، دستمزد کارگران را طبق مصوب وزارت کار پرداخت کند، باید مبلغی را نیز جهت پرداخت مزایا پایان کار در نظر بگیرد.

    این موضوع با توجه به این که در قانون کار ذکر گردیده است، کارفرمایان را مکلف به اجرای آن نموده است. در واقع کارفرما نمی‌تواند از انجام چنین وظیفه‌ای خودداری کند؛ در غیر این صورت بر اساس حکم قانون با او رفتار خواهد شد. همچنین کارگر می‌تواند به دلیل عدم دریافت حقوق پایان کار از کارفرما شکایت نماید.

    پایان کار ممکن است بر اساس اعلام کارفرما صورت گیرد یا طبق آنچه که در قرارداد ذکر شده است، انجام شود. اما در هر صورت با اعلام پایان کار، کارفرما باید اقدام به پرداخت حقوق و مزایا پایان کار نماید.

    فرض کنید که یک پروژه ساختمانی شروع شده و زمان تقریبی پایان آن نیز اعلام شده است. حال با اتمام فرآیند ساخت سازه و به پایان رسیدن پروژه، نوبت به مرحله تعیین تکلیف مزایا پایان کار می‌شود.

    این مزایا جزو حق و حقوق قانونی کارگران به شمار می‌رود و کارفرما نمی‌تواند به بهانه‌های مختلف از انجام آن امتناع کند. برخی از کافرمایان به این موضوع اهمیت خاصی نمی‌دهند و تکلیف قانونی خود را صرفا پرداخت دستمزد ماهیانه کارگران تلقی می‌کنند.

    بهتر است بگوییم که کارفرما باید علاوه بر پرداخت نمودن حقوق کارگران بر اساس توافقات انجام شده، در زمان اتمام کار نیز مبلغی را به عنوان مزایا پایان کار برای کارگران در نظر بگیرد.

    در خصوص میزان حقوق پایان کار نیز طبق فرمول خاصی تعیین می‌شود اما در هر صورت نباید کمتر از مقدار مصوب وارت کار و رفاه اجتماعی باشد.

    برای دانستن آن که قانون کار در مورد حقوق و مزایا پایان کار به چه مواردی اشاره کرده است و همچنین قرارداد کار در چه شرایطی به پایان می‌رسد، در بخش های بعدی به آن می‌پردازیم.

    نگهداری رسیدهای پرداختی

    شرایط پرداخت حقوق و مزایا پایان کار طبق قانون کار

    در حقوق و مزایا پایان کار ماده 24 قانون کار به این موضوع پرداخته است. بر اساس این ماده،

    در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر به کار اشتغال داشته است، برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت نماید.

    به حقوق و مزایا پایان کار نیز حق سنوات گفته می‌شود. طبق ماده مزبور، در صورتی که قرارداد کار اعم از مدت موقت یا معین در هر شرایطی به پایان رسد، کارفرما باید طبق معیار تعیین شده مبلغی را تحت عنوان حق سنوات به کارگر پرداخت کند.

    به موجب ماده مزبور، در صورتی به کارگر حق سنوات تعلق می‌گیرد که حداقل به مدت یک سال سابقه انجام کار برای کارفرما را داشته باشد.

    در صورتی که کار مربوطه به اتمام برسد و کارگر کمتر از یک سال اشتغال داشته باشد، از لحاظ قانونی پرداخت مزایا پایان کار به او امکان پذیر نیست.

    بنابراین کارگر اگر کمتر از یک سال مثلا شش ماه برای کارفرما کار کرده باشد، در زمان پایان کار نمی‌تواند مبلغی را به عنوان حق سنوات مطالبه نماید.

    می‌توان گفت که با خاتمه یافتن قرارداد کار، پرداخت مزایا پایان کار منوط به داشتن حداقل یک سال سابقه کار برای کارفرما است. معیار پرداخت میزان حق سنوات بر اساس یک ماه حقوق کارگر است که البته به ازای هرسال سابقه اشتغال در نظر گرفته می‌شود.

    به بیان دیگر، ملاک پرداخت حق سنوات همان آخرین دستمزد دریافتی کارگر است که کارفرما می‌تواند حقوق ماهیانه کارگر را به همراه مزایا پایان کار به صورت یک جا به او پرداخت نماید.

    بنابراین شرط برخورداری کارگران از حقوق پایان کار این است که اولا قرارداد کار به اتمام برسد و ثانیا به مدت حداقل یک سال سابقه کار برای کارفرما داشته باشد.

    در غیر از شرایط فوق کارفرما در این زمینه وظیفه قانونی ندارد و کارگر نیز نمی‌تواند از کارفرما پرداخت حق سنوات را تقاضا کند. همچنین شکایت او در این زمینه توسط اداره کار به دلیل آن که شکایت مطروحه جنبه قانونی ندارد، رسیدگی نخواهد شد.

    البته در این زمینه بین حقوقدانان اختلاف نظر وجود دارد و برخی معتقدند که نباید معیار پرداخت حق سنوات را بر پایه یک سال سابقه اشتغال در نظر گرفت. اما در هر صورت این موضوعی است که مستقیما در قانون اشاره شده است و نمی‌توان برخلاف آن اظهار نظر نمود.

    ملاک اصلی قانونگذار در پرداخت مزایا پایان کار مدت زمان سابقه کار کردن کارگر برای کارفرما است. با توجه به این که در قرارداد زمان شروع کار مشخص شده است، نمی‌توان ادعا کرد که کارگر بیشتر از یک سال سابقه اشتغال برای کارفرما را دارد.

    موضوع مهم دیگری که در ماده 24 قانون کار به آن اشاره شده است، بحث متناوب و متوالی بودن سابقه کار است. در واقع تفاوتی در داشتن سابقه به صورت متناوب و متوالی برای کارگر ندارد و اگر این موضوع ثابت شود که به مدت 1 سال یا بیشتر برای کارگر سابقه اشتغال ثبت شده است، مستحق دریافت حق سنوات خواهد بود.

    تسویه حساب با کارگر در صورت خاتمه یافتن قرارداد کار

    در بخش‌های قبلی به این موضوع پرداختیم که اولا منظور از حقوق و مزایا پایان کار چیست و تحت چه شرایطی حق سنوات به کارگر تعلق می‌گیرد.

    حال در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که قرارداد کار در چه صورتی به پایان می‌رسد و شرایط تسویه حساب با کارگر در این شرایط به چه نحوی است.

    همانطور که گفته شد، زمانی که قرارداد کار به پایان می‌رسد، بحث تسویه حساب با کارگر مطرح می‌شود. در واقع کارفرما باید تمامی مطالبات کارگر را بدون کم و کاستی پرداخت کند. مطالبات می‌تواند به حقوق و دستمزد یا سایر مزایا ارتباط داشته باشد.

    با توجه به ماده 21 قانون کار، قرارداد کار به یکی از روش‌های زیر خاتمه می‌یابد:

    • ‌الف – فوت کارگر
    • ب – بازنشستگی کارگر
    • ج – از کارافتادگی کلی کارگر
    • ‌د – انقضاء مدت در قراردادهای کار با مدت موقت و عدم تجدید صریح یا ضمنی آن
    • ه – پایان کار در قراردادهایی که مربوط به کار معین است
    • ‌و – استعفای کارگر

    از ماده فوق می‌توان به این موضوع پی برد که اتمام قرارداد کار صرفا به انقضاء مدت زمانی که در قرارداد مشخص شده، مربوط نمی‌شود. در واقع در صورت وقایعی مانند فوت کارگر، بازنشستگی و حتی استعفای نیز او قرارداد منعقده بین طرفین به پایان می‌رسد.

    اما در هر صورت با وجود شرایط قانونی پایان کار، حقوق و مزایا مشخصی طبق قانون به کارگران تعلق می‌گیرد که کارفرما باید در اسرع وقت اقدام به پرداخت آن نماید. حال ممکن است این سوال مطرح شود که اگر کارگر فوت کند، تکلیف پرداخت حق سنوات و سایر مزایا متعلق به او چه می‌شود؟

    در صورت وجود این شرایط، تمامی حقوق و مزایا کارگر به وراث او انتقال می‌یابد. در واقع بعد از فوت کارگر، وراث او می‌توانند حقوق و مزایا مربوطه را از کارفرما مطالبه کنند.

    قانونگذار از کارافتادگی کلی را نیز جز شرایط اتمام قرارداد کار در نظر گرفته است. در مواقعی که کارگر دیگر توان انجام دادن کار را ندارد، از کارافتاده محسوب شده و در صورت داشتن حداقل 1 سال سابقه کار، حق سنوات به وی تعلق می‌گیرد.

    همچنین اگر کارگر استعفا کتبی خود را به کارفرما ارائه کند، در صورت برخورداری از شرایط حق سنوات، کارفرما موظف است که پرداخت مزایا پایان کار را نیز انجام دهد.

    همچنین در صورت فرا رسیدن موعد مقرر در قرارداد کار نیز طبق قانون قرارداد منعقده به اتمام رسیده است و کارفرما باید اقدامات لازم برای پرداخت حق سنوات کارگران خود را انجام دهد.

    زمانی که قرارداد کار به پایان می‌رسد و به طور کلی رابطه بین کارگر و کارفرما به اتمام می‌رسد، کارفرما موظف است که علاوه بر حقوق و مزایا پایان کار یا همان حق سنوات، سایر مطالبات کارگر را نیز پرداخت کند.

    بایگانی رسید پایان کار

    دریافت رسید تسویه حساب پایان کار توسط کارفرما

    دریافت رسید در روابط بین کارگر و کارفرما امری بدیهی است. کارفرما طبق قانون حق دارد که برای انجام هرکاری از کارگران رسید مربوطه را دریافت کند. در واقع اگر حقوق و دستمزد یا حق بیمه آن‌ها را پرداخت می‌کند، می‌تواند از کارگران رسید دریافت کند.

    هدف از دریافت رسید آن است که نشان دهد کارفرما وظایف قانونی خود در قبال کارگران مانند پرداخت حقوق و بیمه و موارد دیگری را نیز انجام داده است. در رسید دریافتی کارگر به موضوعات مربوطه اشاره کرده و زیر برگه را امضاء می‌کند. امضا کردن کارگر در برگه رسید به معنای پذیرش انجام عمل مربوطه است.

    به طور مثال اگر کارفرما حقوق ماهانه کارگران را پرداخت نموده و از آن‌ها رسید دریافت می‌کند و به تبع آن کارگر زیر برگه رسید را امضاء می‌نماید، بدین معناست که کارگر از این موضوع اطلاع داشته و مورد تایید وی است.

    در مورد تسویه حساب پایان کار نیز روند کار به این صورت است که کارفرما از کارگران اقدام به رسید نموده تا قانونا این موضوع مشخص شود که کارفرما هیچگونه بدهی به کارگر ندارد.

    با توجه به این که در ارتباط با موضوع پایان کار به بحث حق سنوات اشاره کردیم، لازم است که این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که مابقی مطالبات کارگر باید پرداخت شود. در تمامی مشاغل، زمانی که کار مورد نظر بنا به هر دلیلی به پایان می‌رسد، بحث تسویه حساب با کارگر مطرح می‌شود.

    از آن جهت که با اتمام قرارداد کار دیگر هیچگونه رابطه کاری بین کارگر و کارفرما وجود ندارد، باید کلیه مطالبات و حقوق معوقه کارگر پرداخت شود.

    گاهی اوقات ممکن است که کارفرما دستمزد کارگر را برای چند ماه پرداخت نکرده باشد یا پرداختی مبلغی به عنوان عیدی کارگر هنوز بعد از گذشت چند سال انجام نشده باشد.

    در این صورت کارفرما باید تمامی بدهی خود به کارگر را محاسبه کرده و آن‌ها را یکجا پرداخت کند.

    همچنین در مورد تسویه حساب پایان کار برخی از کارفرمایان، حق سنوات را نادیده می‌گیرند که اگر کارگر طبق قانون از چنین حقی برخوردار باشد، باید این مورد را نیز در مبالغ تسویه حساب کارگر در نظر بگیرد.

    در صورتی که کارفرما به صورت کامل با کارگر تسویه حساب کرد و به نوعی دیگر هیچگونه بدهی نسبت به او ندارد، باید اقدام به اخذ رسید از او کند. در واقع در رسید مربوطه نوشته می شود که کارفرما تمامی مطالبات و حقوق و مزایا قانونی کارگر را پرداخت کرده است و در صورت تایید کارگر به امضاء وی نیز می‌رسد.

    دریافت رسید مربوطه نشان می‌دهد که کارگر تمامی حقوق قانونی خود را به صورت تمام و کمال دریافت کرده است و طلب خاصی از کارفرما ندارد. البته در مورد بحث ارائه رسید نیز تخلفاتی ممکن است از طرف کار انجام شود که در این صورت کارگر امکان طرح شکایت قانونی از کارفرما را دارد.

    مشکلات قانونی عدم دریافت رسید تسویه حساب پایان کار توسط کارفرما

    تصور کنید که قرارداد کار طبق شرایط قانونی به پایان رسیده است و در حال حاضر باید تمهیدات لازم جهت پرداخت تمامی حقوق و مزایا پایان کار مربوط به کارگران انجام شود. حال با فرض این که کارفرما تمامی مطالبات کارگر و مزایا پایان کار او را پرداخت کرده باشد، اقدام به دریافت رسید از وی می‌نماید.

    در مواقعی ممکن است که کارفرما از کارگر رسید مربوط به تسویه حساب پایان کار را دریافت نکند. در این زمینه ممکن است این سوال مطرح شود که چه تبعاتی برای کارفرما در پی خواهد داشت؟ با توجه به این که کارفرما از کارگر بابت تسویه حساب پایان کار رسیدی را دریافت نکرده است، چگونه می‌تواند این موضوع را به اثبات برساند؟

    برای پاسخ به این سوال می‌توان گفت که شرایط مزبور می‌تواند موجبات سوء استفاده از ظرف کارگران را به وجود آورد. در واقع کارگر به راحتی می‌تواند ادعا کند که کارفرما در مورد پایان کار هیچگونه تسویه حسابی با وی انجام نداده است. در واقع رسید تسویه حساب پایان کار به عنوان اصلی‌ترین مدرک قانونی در این زمینه به شمار می‌رود.

    این مسئله شروع مشکلات کارفرما است و باید به دنبال راه حل‌های قانونی جهت اثبات ادعای مطرح شده باشد. با توجه به عدم اخذ رسید تسویه حساب، کارگر می‌توان ادعا کند که کارفرما مزایا پایان کار او را پرداخت نکرده است و از او طرح دعوا کند.

    البته کارفرما می‌تواند با استناد به ادله اثبات دعوا ثابت کند که تمامی حقوق او را پرداخت کرده و به نوعی فرآیند تسویه حساب با کارفرما را به طور کامل انجام داده است. در واقع برای اثبات ادعای کارفرما می‌توان به مواردی مانند شهادت شهود و حتی اقرار کارگر اشاره کرد.

    می‌توان اینگونه بیان کرد که با توجه به این که کارفرما رسید تسویه حساب پایان کار را از کارگر دریافت نکرده است، می‌تواند از روش‌های دیگری ثابت کند که با کارگر به صورت کامل تسویه حساب کرده اما شرایط برای او در این زمینه دشوار خواهد شد.

    لازم به ذکر است که طبق رای صادره از سوی دیوان عدالت اداری، ارائه برگه تسویه حساب کارفرما با کارگر بدون سند پرداخت کافی نیست.

    در واقع صرف ارائه برگه تسویه حساب نشان دهنده این موضوع نیست که کارفرما با کارگر اقدام به تسویه حساب نموده بلکه باید اسناد و مدارک دیگری مانند فیش واریز بانکی را ارائه کند.

    در واقع برگه تسویه حساب نمی‌تواند دلیلی بر ادعای طرفین باشد و باید اسناد معتبر دیگری نیز ارائه گردد. دریافت و عدم اخذ برگه تسویه حساب منجر به بروز مشکلات بین کارگر و کارفرما نیز شده است و پرونده‌های زیادی در این زمینه در اداره کار مطرح شده است.

    بی‌توجهی یا عدم اطلاع طرفین از شرایط قانونی تسویه حساب باعث بروز چنین مشکلاتی شده است. البته کمتر شاهد چنین مسائلی هستیم که کارگران بخواهند به دلیل آن که به کارفرما رسید تسویه حساب را نداده‌اند، از آن‌ها سوء استفاده کنند.

    عدم دریافت رسید پایان کار

    مشاوره حقوقی در مورد اختلاف بین کارگر و کارفرما در مورد رسید تسویه حساب پایان کار

    همانطور که گفتیم، با خاتمه یافتن قرارداد کار طبق ماده 24 قانون کار، کارفرما باید با کارگر تسویه حساب کند.

    در واقع اگر کارگر به مدت یک سال یا بیشتر برای کارفرما کار انجام داده باشد، مشمول دریافت مزایا پایان کار یا همان حق سنوات خواهد بود. در هر صورت بعد از آن که کارفرما با کارگر تسویه حساب مربوط به پایان کار را انجام داده باشد، باید رسید پرداخت را اخذ کند.

    عدم دریافت رسید مربوطه برای کارفرما عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت و چه بسا کارگر می‌تواند مدعی شود که کارفرما با وی تسویه حساب نکرده است و در این صورت مشکلاتی برای کارفرما ایجاد خواهد شد.

    با توجه به حساسیت بالای موضوع دریافت رسید مربوط به تسویه حساب پایان کار از طرف کارفرما، برخورداری از دانش و اطلاعات حقوقی تا حد زیادی الزامی می‌باشد. به همین جهت در صورتی که به وکیل دسترسی ندارید، می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی تلفنی کارشناسان مجرب حقوقی استفاده نمایید.

    مشاوره‌های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است.

    از طریق مشاوره حقوقی می‌توان اطلاعات لازم در مورد شرایط قانونی تسویه حساب در خصوص اتمام قرارداد کار و دریافت رسیدهای پرداختی را کسب کرد. در واقع با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان از اطلاعات حقوقی لازم در این زمینه بهره‌مند شد.

    سایت وکیل کار 24 با بهره‌مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در حوزه حقوق کار و ارائه خدماتی نظیر مشاوره‌های تخصصی حقوقی، اطلاعات لازم در خصوص روابط بین کارگر و کارفرما را در اختیار شما قرار می‌دهد.

    مشاوره حقوقی در حوزه حقوق کار توسط وکیل کار 24 به صورت تخصصی انجام می‌شود و یقینا می‌توانید به نتیجه دلخواه خود برسید.

    ارائه خدمات تخصصی حقوقی توسط وکیل کار 24

    خدمات سامانه وکیل کار 24 صرفا به ارائه مشاوره حقوقی محدود نمی‌شود. بلکه تهیه و تنظیم انواع شکواییه مرتبط با دعاوی کارگر و کارفرما را می‌توان از دیگر خدمات تخصصی این سامانه به شمار آورد.

    وکیل کار 24 با تجربه چندین ساله در زمینه تنظیم انواع اوراق قضایی نظیر شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و غیره می‌تواند شما را در ارائه انواع شکوائیه یاری نماید. با توجه به این که تنظیم شکوائیه مستلزم رعایت اصول و تشریفات قانونی خاصی است، به شما توصیه می‌کنیم تهیه اینگونه اوراق قضایی را برعهده کارشناسان ما قرار دهید.

    در این سامانه مجرب‌ترین وکلا فعال در کشور که تخصص کافی در حوزه حقوق کار دارند، فعالیت می‌کنند که می‌تواند برای موکلین جهت استفاده از خدمات حقوقی اهمیت داشته باشد.

    در هر صورت چنانچه به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و قصد تنظیم قراردادهای کاری، دادخواست، شکوائیه و سایر اوراق قضایی را دارید، قبل از هر اقدام حقوقی به سایت وکیل کار 24 مراجعه کنید و خدمات و امکانات این مجموعه بهره‌مند شوید.

    با توجه به این که سامانه حقوقی مزبور سابقه چندین ساله در زمینه ارائه خدمات حقوقی دارد و بهترین و مجرب ترین حقوقدانان کشور در این مجموعه فعالیت می‌کنند، می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب افراد مختلف برای بهره‌مندی از امکانات و خدمات حقوقی در زمینه مسائل مرتبط با دعاوی کار باشد.

    در مورد تبعات عدم دریافت رسید تسویه حساب پایان کار توسط کارفرما و سایر موضوعات مرتبط، اطلاعاتی ارائه شد اما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    یک دیدگاه

    1. کاش این متن نوشته شده رو قانون اعمال کنه
      وبرای چنین کارفرمایکه بااتمام قراردادوپایانکار،
      اضافه برندادن مزایااعم ازعیدی پاداش حق اولا اضافه کاری ووووو
      و بقول شماحق سنواااات ومهمتراز همه پرداخت نکردن حقوق دوماه آخرپایانکار
      بدترین مجازات ویاجریمه ی سنگینی درنظربگیرد چون این کارازدزدی هم بهتراست
      ولی متاسفانه….
      (کارفرمایی که این کاروسرمن پیاده کرده وتاحالا هم باشکایت به جایی نرسیدم چون متاسفانه کل اداره کارودیوان عدالت همراهشه )

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱