شکواییه ها

شکایت کارگر از کارفرما بابت عدم پرداخت حق سنوات

  • کلیه حقوق و مزایایی که در قانون کار برای کارگران تعیین شده است مانند حق سنوات، پرداخت آن‌ها وظیفه ای برای کارفرما می‌باشد.

    واضح است که کارفرما موظف به پرداخت حقوق کارگر است اما نمی‌توان در همه شرایط صرفا پرداخت دستمزد را تنها تکلیف کارفرما به شمار آورد. زمانی روابط بین کارفرما و کارگر خوب پیش می‌رود که طرفین عملکرد مناسبی در راستای اجرا وظایف و تعهدات خود داشته باشند.

    کارفرمایی که در مورد انجام وظایف خود کوتاهی می‌کند، باید بپذیرد که کارگر حق شکایت از وی را دارد. اگر به مواد قانون کار توجه فرمایید، متوجه خواهید شد که قانونگذار وظایف مختلفی را برای کارفرما تعیین کرده است.

    کارفرما در صورتی که تمایل دارد، روند انجام کار در کارگاه، با شرایط مناسبی انجام شود، باید حمایت همه جانبه از افراد نیروی کار خود نیز داشته باشد.

    در این صورت نپرداختن حقوق و مزایا باعث می‌شود تا کارگران در نهایت اقدام به شکایت از کارفرما نموده و یا از کار خود استعفا دهند.

    همواره مسائل مربوط به حقوق و مزایا به عنوان یکی از دلایل اصلی اختلاف بین کارگر و کارفرما مطرح می‌شود و در این صورت طرفین قرارداد کار باید توجه خاصی نسبت به مقررات مربوط به حوزه کار داشته باشند.

    با بررسی شکایات و پرونده‌های تشکیل شده در اداره کار می‌توان به وضوح فهمید که عمده اصلی اختلافات بین طرفین قرارداد کار ناشی از تخلفات از جانب کارفرما است.

    یکی از موضوعات مورد اختلاف بین کارفرما و کارگر، بحث حق سنوات است. سنوات به عنوان مزایا متعلق به کارگران مشمول قانون کار است و جدای از بحث حقوق و دستمزد آن‌ها است.

    حق سنوات که از آن به عنوان پاداش پایان خدمت کاری نیز یاد می‌شود، بر اساس میزان سوابق کاری کارگر محاسبه شده و در هر صورت پرداخت آن تکلیفی برای کارگران است. در ازای هر یک سال فعالیت کارگاه به عنوان یک ماه برای وی به عنوان سنوات در نظر گرفته می‌شود.

    حال مبلغی که به عنوان سنوات تعیین می‌شود، معادل آخرین حقوق پرداختی به کارگر است. در این صورت افزایش سابقه کاری کارگر منجر به افزایش مبلغ حق سنوات می‌شود.

    از آن جهت که به لحاظ قانونی، کارفرما مکلف به پرداخت حق سنوات است، عدم پرداخت آن می‌تواند منجر به شکایت علیه کارفرما شود. برای شکایت کارگر از کارفرما بابت عدم پرداخت حق سنوات نیز لازم است که کارگر در این زمینه دادخواستی را تنظیم نماید.

    حق سنوات چیست؟

    حق سنوات به عنوان یکی از مزایایی است که قانون کار برای کارگران مشمول این قانون در نظر گرفته است. در این قانون، مزایای دیگری چون حق مسکن، عائله مندی، خواروبار و غیره تعیین شده است اما حق سنوات مقررات و شرایط خاصی برای پرداخت آن وجود دارد.

    در مورد این موضوع که منظور از حق سنوات چیست، باید گفت که سنوات، مبلغی معادل یک ماه آخرین مزد دریافتی به کارگران است. حق سنوات که اصطلاحات دیگری چون مزایا پایان خدمت، سنوات آخر خدمت، پاداش پایان قرارداد کار برای آن در نظر گرفته می‌شود، پرداخت آن بر اساس یک سال سابقه کار کارگران صورت می‌گیرد.

    با توجه به این که پرداخت سنوات در پایان اتمام قرارداد کار کارگر عمدتا پرداخت می‌شود، در این صورت به عنوان مزایا پایان خدمت شناخته می‌شود.

    سنوات به عنوان حق قانونی برای کارگران، محاسبه آن به طور کلی برای کارگرانی است که دارای یک سال سابقه کار دارند اما این موضوع دلیلی نمی‌شود بر آن که کارگران با سابقه کمتر از یک سال، نتوانند از چنین حقی برخوردار شوند.

    میزان حق سنوات کارگر

    حق سنوات بر اساس قانون کار

    حق سنوات موضوعی است که مستقیما در قانون کار به آن اشاره شده است و از این حیث، تکلیفی برای کارفرمایان به شمار می‌رود.

    در ماده 27 قانون کار، تعریف جامع و کلی از حق سنوات بیان نشده است و صرفا به این موضوع اشاره شده است که اگر کارگر در محل کار، تخلفی را انجام دهد، کارفرما می‌تواند قرارداد کار او را فسخ نموده و تمامی حقوق و مزایای متعلق به وی به همراه حق سنوات را پرداخت نماید.

    در انتهای ماده مزبور اشاره شده است که حق سنوات به عنوان مبلغی است که به نسبت هر سال سابقه کار معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر است.

    تفاوت پایه سنوات و حق سنوات

    به دلیل شباهت لغوی بین پایه سنوات و حق سنوات، در اغلب مواقع این دو اصطلاح به صورت یکسان تلقی می‌شود. حق سنوات در واقع همان مزایا و پاداش پایان خدمت است که به ازای هر سال سابقه برای کارگر به عنوان آخرین حقوق دریافتی به وی پرداخت می‌شود.

    پرداختی پایه سنوات به صورت ماهانه صورت گرفته و به عنوان مزایا در کنار حقوق اصلی کارگران شناخته می‌شود. گفتنی است که مبلغ پرداخت شده به عنوان سنوات و عیدی نیز همان پایه سنوات بوده که با شروع کار و انعقاد قرارداد به کارگران تعلق پیدا می‌کند.

    حق سنوات تا قبل از سال 99 برابر با مزد ثابت کارگر بود اما با توجه به تغییرات حاصل شده در این زمینه می‌توان گفت که حق سنوات برابر با میزان دریافتی کارگر است.

    در واقع کل دریافتی که کارگر در ماه بر اساس حداقل حقوق وزارت کار دریافت می‌کند، همان به عنوان حق سنوات وی محاسبه می‌شود.

    محاسبه حق سنوات

    در صورت عدم دریافت حق سنوات آیا کارگر حق شکایت از کارفرما دارد؟

    سنوات و مزایا پایان کار، حقی است که قانونگذار برای کارگر در نظر گرفته است. با این اوصاف، کارفرما باید در زمان اتمام قرارداد کار و به طور کلی زمان قطع همکاری با کارفرما، سنوات وی را به طور کامل محاسبه نموده و پرداخت آن را انجام دهد.

    حال اگر کارفرما قصدی برای پرداخت حق سنوات نداشته باشد، در این شرایط کارگر برای آن که بتواند مبلغ پرداختی در رابطه با سنوات را دریافت نماید، می‌تواند از راه قانونی که همان شکایت است، اقدامات لازم را انجام دهد.

    به منظور شکایت کارگر از کارفرما بابت عدم پرداخت حق سنوات، لازم است که کارگر فرآیند طرح دعوا در اداره کار را انجام دهد. بر همین اساس لازم است که دادخواستی با موضوع عدم پرداخت حق سنوات تنظیم شده و برای رسیدگی در اختیار اداره کار قرار دهد.

    تنظیم تخصصی شکایات حوزه اداره کار

    در سامانه وکیل کار، تنظیم شکایات مرتبط با اداره کار به صورت تخصصی انجام می‌شود. در این صورت اگر در رابطه با عدم پرداخت حق سنوات از طرف کارفرما، قصد شکایت را دارید، می‌توانید از خدمات این سامانه استفاده نمایید.

    ارائه خدمات مشاوره حقوقی و همچنین نگارش و تنظیم انواع دادخواست حوزه دعاوی کار از جمله تخصصی‌های اصلی سامانه وکیل کار است. به همین منظور برای ثبت سفارشات حقوقی و ارتباط با وکیل اداره کار با کارشناسان ما در تماس باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱