خدمات کار و کارگری

محاسبه عیدی، پاداش و سنوات

  • مسلما با به کارگیری کارگر یا نیروی کار ،کارفرما موظف است در برابر کار انجام شده حقوق و مزایای وی را بر اساس آن چه که توافق کرده و در قرارداد ذکر شده و همچنین آن چه در عرف معمول است و مهمتر از همه آن چه قانونگذار به آن تاکید دارد، بپردازد.

    اما موارد زیادی وجود دارد که کارفرما با سوءاستفاده از عدم آگاهی کارگر، به عناوین مختلف از پرداخت حق السعی، بیمه، سنوات، پاداش، عیدی و سایر مزایای قانونی وی سر باز می‌زند.

    در این شرایط مطمئن‌ترین راه احقاق حق، مراجعه به قانون و مراجع قانونی است، هر چند آگاهی یافتن از روش شکایت از کارفرمایان بابت مطالبه حقوق، عیدی، پاداش و سنوات چندان راه دشواری نیست اما به سرانجام رساندن همین موضوع نه چندان سخت نیاز به ظرافت‌هایی دارد که بهتر است قبل از هرگونه اقدامی در این خصوص با وکیل حاذق و با تجربه‌ای مشورت کنید.

    برای صیانت و حفظ حقوق کارگر و کارفرما قانون‌گذار ایران اقدام به تدوین و تهیه قوانین مرتبط با حوزه  کار نموده که به «قانون کار» شهرت یافته است.

    بر اساس قانون کار به کارگیری کارگر و نیروی کار باید مبتنی بر یک قرارداد باشد. قرارداد عادلانه و جامعی که تمام شرایط و اصول لازم از قبیل نوع کار، مقدار دستمزد، میزان عیدی و سنوات، میزان ساعت کار، بیمه، مرخصی، شرایط ترک کار و هر آن چه در عرف قراردادی مرسوم است در آن ذکر شده باشد.

    اصولا قرارداد‌های کار باید به شکلی تنظیم شود که شرایط آن برای هر دو طرف کارفرما و کارگر عادلانه و مبتنی بر قانون باشد.

    اما آن چه در واقعیت مشاهده می‌شود این است که اغلب کارفرمایان یا قراردادی منعقد نمی‌کنند یا مفاد آن قرارداد کلا به نفع کارفرما است.

    لذا مهمترین گام در بهبود این شرایط، آگاهی‌بخشی قانونی و حقوقی به عموم افراد جامعه و بیان روشن موضوعاتی مثل نحوه شکایت از کارفرما در خصوص حقوق و مزایا و سنوات و غیره است.

    مرجع رسیدگی کننده به دعاوی مرتبط با حقوق و مزایا، سنوات، عیدی و پاداش، اداره کار است. بنابراین کارگری که در خصوص حقوق و سایر مزایای خود شکایت یا ادعایی دارد، باید به اداره کار محل کارگاه خود مراجعه کرده، دادخواستی به طرفیت کارفرمای خود تنظیم نماید و مدارک لازم را به مرجع مربوطه ارائه دهد و شکایت خود را مطرح کند.

    البته لازم به توضیح است صرفا دعاوی مربوط به حقوق و مزایا و سنوات قانونی کارگر در ادارات کار قابل طرح و رسیدگی است.

    در مورد ضرر و زیان و خسارات‌ ناشی از آسیب بدنی که در محل کار واقع شده و یا احیانا آسیبی به آبرو و حیثیت کارگر در محل کار  وارد آمده باید به دادسرای محل کارگاه مراجعه کرد.

    در هر صورت برای احقاق حقوق خود باید ضمن کسب آگاهی از نحوه شکایت از کارفرما بابت سنوات، عیدی و پاداش بهتر است قبل از هر اقدامی  با یک وکیل مجرب نیز مشورت نمایید.

    در یک نگاه کلی معمولا نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق، مزایا، عیدی و سنوات به این شکل است که کارگر در بدو امر باید به سامانه سوابق بیمه شدگان تامین اجتماعی مراجعه نماید و سوابق بیمه‌ای خود را جمع آوری کند.

    بعد از این اقدام با دریافت نامه‌ای از اداره کار خطاب به شعبه بیمه‌گذار به محل کارگزاری بیمه تامین اجتماعی شعبه مربوطه مراجعه نماید و کلیه سوابق بیمه‌ خود را دریافت کند.

    پس از دریافت این سوابق، فرآیند طرح دعوا علیه کارفرما آغاز خواهد شد و نوبت به مراجعه به اداره کار و تکمیل دادخواست و ارائه تمام مدارک لازم به همراه دادخواست و دریافت نامه‌ای خطاب به کارفرما با عنوان نامه سازش است.

    این نامه در حقیقت به عنوان ابلاغیه‌ای است که برای حضور کارفرما در تاریخ و ساعت مشخص در اداره کار و متعاقبا تشکیل جلسه و بررسی دادخواست کارگر صادر شده‌ است.

    طبق روال معمول جلسه سازش دو هفته پس از ارائه دادخواست در همان اداره کار تشکیل خواهد شد. در صورتی که کارگر و کارفرما در این جلسه به توافق برسند که پرونده بسته می‌شود.

    اما اگر توافق حاصل نگردد و یا کارفرما اصلا در جلسه حضور پیدا نکند، ادامه رسیدگی این پرونده به جلسه هیات تشخیص اداره کار موکول خواهد شد.

    جلسه هیات تشخیص به فاصله حدود دو هفته پس از جلسه سازش تشکیل می‌گردد. در جلسه این هیات، رایی که در جلسه سازش صادر گردیده به کارگر و کارفرما ابلاغ شده و در صورتی که بازهم اعتراضی وجود داشته باشد موضوع به هیات حل اختلاف کار ارجاع می‌گردد.

    کارگر و کارفرما با حضور در جلسه هیات حل اختلاف ضمن دفاع از دلایل و مستندات اعتراض خود و پس از انجام بررسی همه جانبه از سوی این هیات، رای نهایی صادر خواهد شد.

    کارگران در تمام کشورهای دنیا جزو اقشار کم‌ درآمد به شمار می‌آیند و دولت‌ها در تلاش هستند که با وضع قوانین مرتبط با حقوق کارگران، حداقل حقوق دریافتی این قشر از جامعه را تا حد مناسبی افزایش دهند.

    البته معمولا قوانین حمایتی کار، همیشه برای پرداخت کردن حقوق پایه کارگران وضع نشده و برای اینکه بتوان از کارگران حقوق‌بگیر تحت پوشش وزارت کار نیز حمایت‌های لازم به عمل‌ آید، در همین قانون امتیازاتی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

    دریافت پاداش

    مبنای محاسبه و پرداخت حقوق کارگران و عوامل تاثیرگذار بر آن

    همه کارفرمایان در مقابل کارمندان و کارگران خود، وظایف و تکالیفی دارند. یکی از این عمده تکالیف، پرداخت حقوق اصلی به کارگر است. این حقوق اصلی معمولا موارد ذیل را شامل می‌گردد:

    حق اولاد، حق مسکن، حق ایاب و ذهاب، کشیک، نوبت کاری، اشتغال خارج از مرکز، حق جذب، فوق‌العادگی شرایط نامطلوب آب و هوایی محل خدمت. معمولا بیشتر محاسبات مربوط به حقوق کارگران با ملاک قراردادن حقوق اصلی و ثابت کارگر تعیین خواهد شد.

    معیارهایی که تحت تاثیر حقوق اصلی کارگر تعیین می‌گردد، عموما در فهرست‌های زیر جای می‌گیرند:

    پاداش، عیدی، سنوات خدمت، اضافه کاری، طلب مرخصی، افزایش حقوق، مزایای شادی و انگیزش و کسر کار. به جز موارد عنوان شده، کارگر مبلغ نقدی و غیرنقدی دیگری نیز از کارفرما خود دریافت می‌کند.

    به این دسته از دریافتی‌های کارگران شاغل، مزایای کار گفته می‌شود. در یک تقسیم‌بندی کلی باید گفت مزایا به دو دسته مزایای غیرمستمر و مستمر تقسیم می‌گردد.

    مزایای مستمر، معمولا به صورت ماهانه به کارمندان و کارگران واحدهای صنفی و شرکت‌ها پرداخت خواهد شد و حتما در فیش حقوقی آن‌ها نیز ذکر می‌گردد.

    ولی مزایای غیرمستمر در صورت وجود مناسبت‌های خاص یا میزان کارکردهای خاص هر کارگر به کارگران یا کارمندان اعطا خواهد شد. این مزایا همیشگی و دایمی نیست و گاهی اوقات بر حسب تصمیم کارفرما، کارگران شاغل را به قول معروف سورپرایز می‌نمایند.

    ملاک تعیین حقوق در قوانین کار و حقوق تعیین شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صرفا تا سقف حقوق پایه کارگران نیست. این وزارتخانه تسهیلات و امکانات متنوع دیگری نیز برای کارگران و کارمندان تحت پوشش خود در نظر گرفته است.

    به عنوان مثال، نوعی مزایای پاداش‌گونه نیز به کاگران تحت پوشش وزارت کار تعلق خواهد گرفت که معمولا این نوع پرداختی به هنگام فراغت از کار، بازنشستگی، فوت یا از کار افتادگی و غیره به کارگر پرداخت خواهد شد.

    یکی از این نوع پرداختی‌ها، پاداش و حق سنوات کارگر است. حق سنوات، از مزایای غیرمستمر در هنگام بازنشستگی است که کلیه کارگران تحت پوشش قانون کار نهایتا پس از پایان کار و فراغت از آن از این مزایا بهره‌مند خواهند شد.

    حق سنوات به چه معنا و مفهومی به کار می‌رود؟

    اصطلاح حق سنوات یا همان پاداش پایان کار کارگران، مبلغی است که در پایان هر سال یا در خاتمه هر قرارداد کار، از طرف کارفرمایان به کارگران مشمول در کارگاه‌های تحت پوشش قانون کار پرداخت می‌گردد.

    این پاداش پایا کار با نام‌های دیگری مانند مزایای پایان خدمت کارگر یا مزایای پایان کار کارگران نیز شناخته می‌شود. البته مطلع باشید که اصطلاح حق سنوات با پایه سنوات کاملا دو مقوله متفاوت هستند.

    به بیان بهتر می‌توان گفت که میزان سنوات، به قسمتی از تسهیلات و پاداش‌ها مشخص شده از طرف وزارت کار برای کارگران و کارمندان شاغل درمحیط‌های کاری است و این امتیاز مقداری از پایین بودن حقوق کارمندان و بخش نسبتا کوچکی از هزینه‌های آن‌ها را تا حدودی جبران می‌نماید.

    البته برای پرداخت این حق، امتیازهایی نیز برای کارفرمایان تعیین گردیده به صورتی که کارفرمایان قادر خواهند بود سنوات را به صورت ماهانه و هر ساله به کارگر پرداخت و با اوتسویه حساب نمایند.

    معمولا اغلب کارفرمایان هم در خاتمه هر سال یا در پایان قرارداد کار این مبلغ را به کارکنان خود پرداخت می‌کنند و مبلغ حق سنوات نیز برابر با یک ماه آخرین مزد ثابت دریافتی به کارگر در هر سال است.

    با دریافت این پاداش انگیزشی، انگیزه کارگران نیز در محیط کار بالاتر رفته و کیفیت و بازده تلاش او در انجام وظایف محوله افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

    اگر سنوات کارکنان شاغل در کارگاه‌ها به صورت سالانه پرداخت نشود، هنگام تسویه حساب یا ترک کار کارگر، مطالبات سنوات کارگر مطابق با آخرین حقوق دریافتی او محاسبه و پرداخت خواهد شد.

    میزان عیدی و پاداش

    نحوه محاسبه عیدی و پاداش سالیانه کارگران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی

    در خصوص عیدی و پاداش پایان سال نیز، در حال حاضر کارفرمایان کارگاه‌هایی که مشمول قانون کار هستند، موظفند که در پایان هر سال مبلغی را به عنوان پاداش سالانه و عیدی به کارگران خود پرداخت کنند.

    این موضوع، به عنوان یکی از وظایف قانونی برای کارفرمایان در قانون کار بر شمرده شده است و جزو قوانین آمره است.

    لذا در تعیین عیدی و پاداش سالیانه کارگران، اگر کارفرما این وجه را به حساب کارگران واریز نکند، کارگر می‌تواند به مراجع رسمی وزارت کار جهت مطالبه این حق مراجعه نموده و ادای این تکلیف برای کارفرما به قوت خود باقی خواهدبود .

    قانون حاکم در ارتباط با این موضوع، قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران مصوب سال 1370 است که در خصوص تمام کارگران مشمول قانون کار موضوعیت دارد.

    البته این قانون، کارمندان دولت را که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستند، شامل نخواهد شد، همچنین برخی کارمندان دولتی نیز که مشمول قانون کار هستند را نیز پوشش نخواهد داد.

    تمامی این کارگران و کارمندان مشمول قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت محسوب خواهند شد.

    ‌مطابق با ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران: کلیه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار موظف هستند به تمام کارگران تحت پوشش خود به نسبت یک سال کار، معادل شصت روز آخرین مزد مقرر شده را ‌به عنوان عیدی و پاداش پرداخت نمایند. البته این مبلغ، نباید از مبلغ معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی کارگر تجاوز کند.

    مبلغ عیدی پرداختی به کارکنانی که زیر یک سال در آن کارگاه مشغول به فعالیت هستند، باید معادل شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال برای آن‌ها محاسبه‌ شود.

    این مبلغ برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید. همچنین در کارگاه‌هایی که مطابق رویه جاری، کارفرما بیشتر از مبلغ عیدی مصوب به کارگران پرداخت می‌‌کند، عرف کارگاه معتبر بوده و ملاک پرداخت محسوب می‌شود.

    بهترین موعد برای پرداخت عیدی و محاسبه سنوات کارگران

    همان‌گونه که در مطالب قبل اشاره شد، کارفرمایان معمولا پرداخت حق سنوات را به زمان پایان همکاری با کارگر موکول می‌‌نمایند.

    یعنی کارفرما قرارداد کار را ملاک سنجش قرار نداده و وقتی که با کارگر قطع همکاری می‌نماید سنوات او را مطابق قانون پرداخت می‌نمایند. البته لازم است مطلع باشید که این امر هیچ منع قانونی مطابق قانون کار ندارد.

    مصادیق ترک کار کارگر در قانون به روشنی مشخص شده و کافرمایان در صورت بروز این شرایط مکلفند سنوات کارگر را به صورت کامل پرداخت نمایند.

    مواردی همچون استعفای کارگر، از کار افتادگی کلی، بازنشستگی، اخراج کارگر، فوت کارگر بیمه شده و پایان قرارداد همکاری از موارد وشرایطی است که ترک کار کارگر را موجب شده و کارفرما مکلف به پرداخت سنوات اوست.

    البته به این نکته نیز حتما توجه داشته باشید که برابر با آخرین قوانین و مصوبات وزارت کار، نحوه پایان یافتن همکاری در پرداخت حق سنوات کارگران هیچ تاثیری نداشته و پرداخت این حق، از تعهدات کارفرما در مقابل کارگران است که در هنگام قطع همکاری و پایان کار باید به عنوان پاداش به او پرداخت نماید.

    واریز عیدی و پاداش و سنوات

    عدم پرداخت عیدی و سنوات از ناحیه کارفرما

    پرداخت نکردن سنوات کارگر و عیدی و پاداش پایان سال از موارد مهمی هستند که اغلب کارگران بابت آن ها به ادارات کار شکایت می‌کنند.

    در این مواقع اگر مدارک اثبات رابطه کارگری فی مابین کارگر و کارفرما احراز گردد، علاوه بر جرائم در نظر گرفته شده از سوی وزارت کار، کارفرمایان مکلف خواهند بود مطابق با احکام صادر کلیه متعلقات و حقوق کارگران از جمله عیدی، پاداش و سنوات را در حق کارگر پرداخت نماید.

    در صورت عدم پرداخت بیمه، حق بیمه معوقه کارگر را نیز به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نمایند.

    معمولا پرداخت نشدن عیدی و سنوات کارگران فقط به این معنا نیست که هیچ مبلغی به کارگر از این بابت پرداخت نشده، بلکه گاهی اوقات کارفرما مبلغ عیدی و سنوات را خیلی کمتر از حد مقرر قانونی به حساب کارگر واریز می‌نماید.

    مطلع باشید که این امر نیز خود مصداقی از پرداخت نکردن سنوات و عیدی کارگران و کارمندان به حساب آمده که مشمول جریمه‌های لازم در این خصوص خواهد شد.

    همانگونه که ذکر شد عیدی و سنوات دو بحث کاملا مجزا از یکدیگر هستند. ولی معمولا در کارگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی در پایان سال همراه با محاسبه و پرداخت عیدی کارگران، سنوات آن ها نیز محاسبه و پرداخت خواهد شد.

    همانگونه که ذکر شد قانون کار پرداخت سنوات را موکول به اتمام قرارداد و یا اتمام همکاری نموده است.

    اما همانگونه که اشاره شد معمولا در شرکت‌های خصوصی سنوات پایان کار کارگر را به صورت ماهانه به حقوق او اضافه کرده و پرداخت می‌نمایند و کارفرمایان با این ترفند تلاش می‌کنند که در پایان قرارداد و یا پایان همکاری، دیگر هیچ مبلغی به عنوان سنوات به کارگر پرداخت نگردد.

    البته لازم است که مطلع باشید این پرداخت نمی‌تواند کارفرما را از پرداخت عیدی و سنوات در اتمام قرارداد معاف نماید زیرا پرداخت سنوات سالانه و یا ماهانه کارگران طبق رای دیوان عدالت اداری، به صورت علی الحساب محسوب شده و مازاد آن باید در پایان قرارداد مجددا تسویه گردد.

    در صورت شکایت کارگر به مراجع مربوطه بابت پرداخت نشدن عیدی و سنوات و پاداش پایان کار و البته در صورت اثبات این امر، کارفرما به پرداخت تمام موارد ذکر شده و سایر حقوق کارگر محکوم خواهد شد و باید طبق آخرین مصوبه سالانه وزارت کار، عیدی و سنوات را پرداخت کند، در غیر این صورت به جریمه عدم پرداخت نیز محکوم خواهد شد.

    در سالیان قبل، سنوات و عیدی به کارگرانی تعلق می‌گرفت که یک مدت مشخص را در کارگاهی به فعالیت مشغول بوده باشند اما در حال حاضر هر فردی متناسب با ماه‌های خدمت خود مستحق سنوات و عیدی است و اگر این حق به کارگر پرداخت نشود، این امکان برای او ایجاد خواهد شد که به مراجع صالح در اداره کار مراجعه و طرح شکایت نماید.

    در صورتی که مدارکی دال بر رابطه کارگر و کارفرمایی وجود داشته باشد کارفرما به جریمه عدم پرداخت عیدی و سنوات محکوم می گردد.

    امکان طرح شکایت از کارفرما در صورت پرداخت نشدن عیدی، پاداش و سنوات

    مزایای فوق‌الذکر حداقل حق و حقوق قانونی یک کارگر است و چنان‌چه کارفرما این موارد را پرداخت ننماید، همانند این است که در حداقل حق قانونی کارگر اجحاف کرده است، پس کارگران به راحتی قادرند تا از کارفرما در مراجع قانونی شکایت کرده و حقوق و مزایای توضیح داده شده را دریافت کنند.

    در آغاز این تشریفات، کارگران باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و جهت شکایت از کارفرما کد احراز هویت دریافت نمایند و بعد از آن به سامانه جامع اداره کار وارد شوند و دادخواست خود را با عنوان مطالبه سنوات و عیدی کارگر و یا عدم پرداخت بیمه توسط کارفرما و یا حقوق معوقه و غیره به ثبت برساند و در ادامه این پروسه منتظر تعیین وقت رسیدگی بمانند.

    پس از آغاز رسیدگی و مشخص شدن وقت، لازم است که کارگر در موعد مقرر شده در اداره کار حاضر شود و مطالبات و دلایل خود را در خصوص پرداخت نکردن عیدی و یا حق سنوات بیان نماید.

    در صورت اثبات رابطه کاری در ادارات کار، رسیدگی لازم درهیات تشخیص نسبت به عدم پرداخت عیدی و سنوات کارگر توسط کارفرما بعمل آمده و رای قابل تجدید نظری صادر خواهد شد. البته این رای، قابل تجدید نظر در هیات حل اختلاف خواهد بود.

    یکی از سوالاتی که معمولا در ذهن کارفرمایان است این است که آیا برای عدم پرداخت عیدی و سنوات راهی وجود دارد؟

    در پاسخ به این سوال معمولا مشاوره‌های نادرستی به کارفرمایان داده می‌شود. مثلا اینکه اگر بیمه کارگر را به حساب تامین اجتماعی واریز نکنید، رابطه کاری شکل نخواهد گرفت پس در نتیجه لازم نیست کارفرما عیدی و سنوات کارگر را پرداخت نماید!

    کارفرمایان باید بدانند که این مشاوره‌ها اصلا محمل قانونی نداشته و راه‌های متنوع دیگری برای احراز رابطه کاری وجود دارد و با اثبات این امر نه تنها کارفرما مجبور خواهد بود که نسبت به پرداخت عیدی و سنوات و معوقات اقدام نماید، بلکه بابت عدم پرداخت بیمه توسط کارفرما که جز تکالیف اوست، توسط خود سازمان تامین اجتماعی نیز مبلغی معادل دو تا ده برابر مبلغ حق بیمه به عنوان جریمه محکوم خواهد شد.

    پرداخت پاداش به کارمند

    میزان سنوات و عیدی و قوانین و شرایط دریافت آن

    مبلغ عیدی و سنوات و پاداش پایان سال، هرساله از سوی شورای عالی‌کار و در آخر هر سال به ‌صورت رسمی اعلام خواهد شد. این شورا مبلغ سنوات و عیدی را به صورت روزانه مشخص می‌کنند و برای تعیین مبلغ ماهانه یا سالانه، باید شاخص روزانه را در اعداد مشخص ماه یا سال ضرب کرد.

    یکی از اصلی‌ترین قوانین و شرایط دریافت سنوات این است که در صورت پرداخت نشدن سنوات به صورت ماهانه یا سالانه، بعد از چند سال پرداخت، این امتیاز به کارگر باید با نرخ جدید سال جاری محاسبه و پرداخت گردد.

    مثلا کارگری که ۱۵ سال سنوات خود را دریافت نکرده و کارفرما در سال جاری برای پرداخت آن اقدام می‌کند، مبلغ سنوات متعلقه به او باید معادل سنوات مقرر در سال ۱۴۰۰ و به ‌ازای هر سال اشتغال به او پرداخت گردد.

    موضوع مهمی که تمام کارفرمایان باید آن را در نظر داشته باشند این نکته است که پرداخت سنوات به کارگر اجباری بوده و کارفرما باید نسبت به پرداخت آن اقدام نماید.

    شورای عالی کار نیز در خصوص محاسبه پایه سنوات پرداختی، دستورالعملی صادر کرده که مهم‌ترین رئوس آن شامل موارد زیر است:

    1. تغییر در کارفرمای کارگاه ، تأثیری در پرداخت سنوات کارگران نداشته و کارفرمای جدید مکلف است سنوات تعیین شده را به تمام کارگران خود پرداخت نماید.
    2. سنوات پایان خدمت به کارگران فصلی هم تعلق خواهد گرفت و این قشر از کارگران باید متناسب با مدت زمان کارکردشان، سنوات خود را دریافت نمایند.
    3. دانشجویان و دانش‌آموزان که در حرفه و مشاغل تابستانی به کار مشغول هستند، سنوات قانون کار به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت.
    4. کلیه کارگاه‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها باید به تمام کارگران و کارمندان خود چه رسمی یا غیر رسمی سنوات پرداخت کنند.
    5. افرادی که استعفا کرده و شغل خود را حتی بی‌دلیل ترک می‌نمایند، جزو کسانی خواهند بود که سنوات به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
    6. پرداخت سنوات به مدت قرارداد کارگر وابسته نبوده و کارگر بر طبق سابقه کاری خود، باید سنوات دریافت کند.
    7. چنانچه سابقه کاری کارگر کمتر از یک سال باشد، مبلغ سنوات پرداختی باید مطابق میزان کارکرد و روزهای فعالیت او محاسبه و پرداخت شود.
    8. سنوات کارگران ساعتی و پاره‌وقت بر حسب کارکرد آن‌ها تعیین و پرداخت خواهد شد. مبلغ سنوات برای این افراد با محاسبه میانگین دریافتی در ۹۰ روز کاری آن‌ها محاسبه و اعمال خواهد شد.

    معمولا این موارد اغلب قوانین مورد نیاز برای پرداخت سنوات را در بر خواهد گرفت. اما اگر جز کارگرانی هستید که تا کنون از کارفرما هیچ مبلغی به‌ عنوان سنوات دریافت نکرده‌اید و تصمیم به مطالبه آن را دارید می‌توانید با مشاوره با یک وکیل مجرب در حوزه فعالیت اداره کار، نسبت به طرح شکایت اقدام کنید.

    تعلق حق سنوات و عیدی به کلیه کارمندان و کارگران

    عیدی و حق سنوات به تمامی کارگران و کارمندان غیررسمی، رسمی، پاره وقت و تمام وقت تعلق خواهد گرفت. پیش‌شرط تعلق و دریافت عیدی و پایه سنوات به هر شخص، به محض شروع به کار اوست که در این شرایط است که مستحق دریافت پایه سنوات به صورت ماهانه یا سالانه خواهد بود.

    مبنای پرداخت حق سنوات به کارگران این است  که حداقل یک سال تمام حق سنوات را از کارفرمای خود دریافت کرده باشند یا حداقل سابقه کاری یک ساله در کارگاه یا  شرکت داشته باشند.

    در متن قانون کار در خصوص حق سنوات به میزان کارکرد کارگر حداقل به مدت یک سال یا بیشتر اشاره شده است. ولی بهتر است نگران نباشید!

    کارفرمایان محترم باید به سایر کارگران شاغل، حتی اگر سابقه کمتر از یک سال در آن کارگاه داشته باشند، سنوات خدمت به میزان کارکردشان پرداخت کنند.

    مقوله عیدی هم به همین شکل است و به میزان حضور کارگر در کارگاه به او تعلق خواهد گرفت. بارها به این مطلب اشاره شد که هیچ فرقی در دریافت سنوات و عیدی بین کارگران رسمی و غیررسمی وجود ندارد.

    حتی اشخاصی که با شرکت‌های پیمانکاری هم قرارداد دارند، باید عیدی و سنوات خود را از کارفرما دریافت کنند و پیمانکاران مکلف به پرداخت حق سنوات و عیدی به این افراد می‌باشند.

    کارگران ساعتی و نیمه وقت نیز نظر به مقدار کارکرد خود، حق سنوات دریافت خواهند کرد. البته لازم به ذکر است ملاک محاسبه حق سنوات این کارگران، میانگین حقوق دریافتی آن‌ها در آخرین ۹۰ روز همکاری با کارفرما خواهد بود.

    باز هم تکرار می‌کنیم سنوات به همه کارگران رسمی و غیررسمی، پاره وقت، تمام وقت، قراردادی، ساعتی یا غیره پرداخت خواهد شد.

    صرفا تنها استثنای موجود در عدم پرداخت حق سنوات، دانشجویانی یا دانش‌آموزان می‌باشند که در فصل های خاصی از سال مثل تابستان به فعالیت شغلی اشتغال دارند. متاسفانه طبق قانون به این افراد، هیچ حق سنواتی تعلق نمی‌گیرد.

    مدارک مورد نیاز جهت طرح شکایت از کارفرما بابت سنوات، عیدی و پاداش

    جهت طرح دعوا در مراجع اداره کار باید کلیه اسناد و مدارکی که دلالت بر وجود رابطه کارگری دارد، از جمله گزارش اداره بیمه تامین اجتماعی، سند قرارداد و یا هر دلیل و مدرکی که اثبات کننده این رابطه است را باید به همراه داشته باشید و به پیوست، ضمیمه پرونده نمایید.

    همانگونه که در اغلب مقالات ما در حوزه روابط کارگری و سایر حوزه‌ها ذکر گردیده، در طرح دعوا یا دفاع از هر ادعایی، شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دلالت برحقانیتتان دارد، در صورت نیاز به دادگاه ارائه نمایید و آن‌ها را به همراه لایحه دفاعیه حتما ضمیمه پرونده‌ کنید.

    همچنین به این موضوع توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر ادعایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می‌توان استفاده کرد که به این موارد ادله اثبات دعوا گفته می‌شود هر چند علم و آگاهی قضات یا کارشناسان رسیدگی کننده در مراجع کار نیز در بسیاری از پرونده‌ها بی تاثیر نخواهد بود.

    زمان‌بر بودن طرح دعوا در دعاوی کارگری

    در صورت اثبات ادعاهای انتصابی در جریان پرونده های اداره کار، می‌توان گفت که طرح دعوا در مسایل مربوط به روابط کارگر و کارفرما نیز کمی زمان‌بر است و با عنایت به مراحل مختلف رسیدگی به این دعاوی از جمله مرحله هیات تشخیص، هیات حل‌اختلاف و احیانا مرحله تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری، می‌توان گفت که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی دقیق نیست و رسیدگی به دلایل کارگران و کارفرمایان، احتمال زمان بر شدن آن را افزایش می‌دهد. بنابراین نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد.

    البته متخصصین این حوزه، با تجربه ای که در پیگیری و انجام پرونده‌های مختلف کسب نموده‌اند، می‌توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

    کارت اعتباری

    مزایای استفاده از خدمات وکلای و مشاوران دادگستری در تنظیم شکایت از کارفرما

    مشاوران و وکلای دادگستری افراد با تجربه‌ای هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می‌توانند در رسیدگی به تمامی پرونده‌های حقوقی و کیفری، خصوصا موضوعات اشاره شده در تنظیم شکایت از کارفرما، گره‌گشای موکل خود باشند.

    دیدگاه و نگاه یک وکیل با تجربه به یک قرارداد کار با نگاه یک کارگر یا کارفرما بسیار متفاوت است.

    قرارداد یا حتی شکواییه‌ای که شاید از نظر شما تمام جوانب احتیاطی در آن لحاظ شده باشد، بعد از مطالعه آن توسط یک وکیل یا مشاور حاذق در امور استخدامی و روابط کارگری، بعضا ممکن است دستخوش تغییرات بنیادین گردد.

    بنابراین کسب مشاوره و یا تنظیم شکایت خود را حتما به یک وکیل متخصص واگذار نمایید.

    از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی وکیل کار 24: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوط به قانون کار خواهد بود.

    ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی وکیل کار 24

    موارد اشاره شده جزء بسیار کوچکی از حقوق و روابط کارگران در قانون کار است که بیانگر روابط حساس بین کارگر و کارفرما در حوزه حقوق کار بوده و از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است که در صورت عدم رعایت آن همواره شاهد بروز اختلاف و مسائل گوناگون در این زمینه خواهیم بود.

    عمده مشکلات پیش آمده در مراجع کار برای کارگران و عدم موفقیت آن‌ها در طرح شکایت علیه کارفرما، کم‌ توجهی به مقررات و اصول درست تنظیم شکایت است که در این زمینه یا هر مورد مشابه باید از تخصص افراد متخصص بهره گرفت.

    اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی کار نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تهیه و تنظیم دادخواست را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی وکیل کار 24 خواهدبود.

    متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

    اخذ وکیل  در مسایل مربوط به روابط کاری می‌تواند کمک شایان توجهی به طرفین دعوی نماید اما به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

    مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه افزایش خواهد داد.

    سامانه حقوقی وکیل کار 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

    لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه، اظهارنامه و همانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

    در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه وکیل کار 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱