قوانین کار و کارگری

بازرسی کار از محل فعالیت چگونه است؟

راهنمای مقاله

  • اداره­ کار بازرسی وزارت کار، با هدف اجرای صحیح قانون کار و همچنین اجرای درست ضوابط فنی تشکیل شده است.

    از وظایف این مجموعه مطابق با ماده 96 قانون کار می توان به نظارت بر اجرای صحیح مقررات مربوط به کار، اجرای صحیح آیین‌نامه‌­ها و همچنین دستورالعمل­‌های مرتبط با آن­‌ها، نظارت بر اشتغال زنان و همچنین کارگران نوجوان، نظارت بر اجرای صحیح آموزش مسائل مربوط به حفاظت فنی اشاره نمود.

    در کنار آن‌ها بررسی و تحقیق درباره­ اشکالات ناشی از اجرای صحیح مقررات مربوط به حفاظت فنی و ارائه­ پیشنهادات لازم و رسیدگی نمودن به حوادث ناشی از کار در کارگاه‌هایی که شامل این قوانین می­‌شوند را بر عهده دارد.

    وظایف ذکر شده توسط بازرسی­‌های مکرر و پیوسته از محل­‌های فعالیت، امکان‌پذیر می‌­باشد. در ادامه با موضوعات بیشتر مربوط به بازرسی کار از محل فعالیت، آشنا خواهیم شد.

    کارگاه­‌های مشمول بازرسی کار

    همه­ی کارگاه­‌هایی که مشمول قانون کار می‌­شوند، چه کارگاه‌­های خانوادگی و چه کارگاه‌­های غیرخانوادگی، در راستای ایمنی و حفاظت فنی، مورد بررسی قرار می­‌گیرند.

    لباس کار برای کارگران

    مطابق با ماده­ 61  آیین‌نامه­ حفاظت فنی، کارفرما موظف می‌­باشد در طول سال، دو دست لباس به صورت رایگان در اختیار کارگران قرار دهد.

    لباس کار نیز باید متناسب با نوع کار کارگران باشد. طراحی لباس نیز به گونه­‌ای باشد که فرد بتواند وظایف خود را به راحتی انجام داده و بروز حوادثی را به دنبال نداشته باشد.

    لازم به ذکر است افرادی که کارمند بخش اداری می‌­باشند، در صورت مشمول قانون کار بودن، می‌­بایست سالانه، دو دست لباس مطابق با نوع کارشان، به آن­‌ها نیز تعلق بگیرد.

    حال ممکن است کارفرما در راستای اجرای موضوع ماده­ 61 آیین‌نامه حفاظت فنی، به کارگران، هزینه­ لباس را پرداخت نماید. این رویه درست می­‌باشد مشروط بر آن که اطمینان حاصل کند که لباس کار خریداری شده باشد. همچنین نوع آن نیز متناسب با کار بوده و در کارگاه­ نیز استفاده می­‌گردد.

    نوع و نحوه­ تحویل وسایل حفاظت فردی

    مطابق با ماده­ یک آیین‌نامه، تصویب شده توسط شورای عالی حفاظت فنی، با هدف انتخاب وسایل حفاظت فردی که با نوع کار متناسب می‌­باشد، کارفرما موظف است شرایط و فضای محیط کار را در جهت تشخیص و کنترل خطرهای موجود، ارزیابی و شناسایی کند.

    همچنین بر اساس ماده­ 2 آیین‌نامه، می­‌‌بایست وسایل حفاظت فردی، با توجه به نوع خطرات احتمالی و محیط کار، به تعداد کارگران تهیه شده و مجانا در اختیار آن‌­ها قرار بگیرد.

    خریداری گوشی توسط کارفرما برای کارگران

    تعیین نمودن نوع گوشی و تهیه کردن آن برای کارگران توسط کارفرما، می­‌بایست مطابق با نتایجی که از اندازه‌گیری و آنالیز صدای موجود در محیط کار بدست آمده است، باشد.

    خودداری نمودن کارگران از پوشیدن لباس کار و یا عدم استفاده از وسایل حفاظت فردی

    کارفرما موظف است بر نحوه­ استفاده از وسایل حفاظت فردی، نظارت کامل به عمل آورد. در صورتی که کارگری از پوشیدن و استفاده از آن، امتناع نماید، از طریق کمیته­ مراجع حل اختلاف، می‌­توان آن را پیگیری نمود.

    وظایف کارگران در خصوص رعایت مقررات ایمنی

    مطابق با تبصره­ 2 ماده­ 91 قانون کار، کارگران موظف به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و بهداشتی در محیط کار می‌­باشند. همچنین می­‌بایست دستورالعمل­‌های مربوطه نیز رعایت نمایند.

    وسایل ایمنی کارگر ساختمان

    عدم استفاده­ کارگران از وسایل حفاظت فردی

    مطابق با ماده­ 85 قانون کار، در صورتی که کارفرما و یا مدیران مذکور در این ماده، وسایل و امکانات لازم را در راستای حفاظت فنی و بهداشت کار در اختیار کارگران دهند.

    همچنین آموزش­‌های لازم و تذکرات ضروری نیز به آن‌ها داده شود، اما با این وجود، بدون توجه به مقررات و دستورالعمل آن‌ها، عمل نمایند، کارفرما هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن­‌ها نخواهد داشت. در صورتی که اختلافی نیز رخ دهد، مراجع حل اختلاف، تعیین کننده­ی رای می‌­باشند.

    مرجع ذی‌صلاح جهت تایید وسائل حفاظت فردی

    هر شخص حقوقی و یا حقیقی که بخواهد وسایل حفاظت فنی را وارد کرده و یا تولید نماید، می­بایست مشخصات وسایل را به همراه نمونه­‌ای از آن، به دو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کار و امور اجتماعی ارسال کند.

    در صورتی که این دو وزارت تایید نمایند، می‌­توانند نسبت به ساخت و یا وارد نمودن این وسایل، اقدامات لازم را انجام دهند.

    طریقه­ شناسایی بازرس­ کار توسط کارفرما

    مطابق با ماده 100 قانون کار، تمامی بازرسان کار، کارتی ویژه داشته که به امضای وزیر کار و امور اجتماعی رسیده است.

    بازرس کار موظف است هنگام بازرسی، این کارت را به همراه داشته باشند. در صورتی که مقامات رسمی و یا مسئولین کارگاه درخواست مشاهده کارت کنند، به آن­‌ها تحویل دهند.

    صدور ابلاغیه و نحوه­ رفع نواقص

    در صورتی که بازرس کار از کارگاهی بازدید نماید و ابلاغیه را برای رییس کارگاه ارسال نماید، برای رفع این نواقص می توان از مقررات، دستورالعمل‌­های مربوطه و آیین‌نامه­ که مصوب شورای حفاظت فنی می باشد، استفاده نمود.

    همچنین می­‌توان از اساتید دانشگاه، متخصصین در این زمینه کمک گرفت. همچنین مشاوران ما در وکیل کار 24 می توانند در این زمینه، این افراد را گام به گام راهنمایی نمایند.

    بازرسی کار از کارگاه و درخواست نقشه­‌های ساختمانی

    افراد حقیقی یا حقوقی که قصد دارند کارگاه جدیدی را احداث نمایند و یا کارگاه‌­های موجود را توسعه دهند، می­بایست در ابتدا برنامه­ کار خود و همچنین نقشه‌­های ساختمانی و دیگر موارد مرتبط را به وزارت کار و امور اجتماعی ارسال نمایند.

    ارسال این مدارک در جهت پیش بینی امور حفاظت فنی و تایید به وسیله­ آن­‌ها انجام می‌­گیرد. این ادارات اجتماعی نیز موظف می‌­باشند علاوه بر دریافت مدارک مذکور، مبلغی را که مطابق با مصوبه­ هیئت وزیران است از فرد دریافت نماید.

    پس از آن نیز در طول مدت یک ماه، نظر خود را اعلام کند. به طور کلی می­‌توان گفت که بهره‌برداری از این کارگاه‌­ها در صورت رعایت مقررات حفاظتی صورت می­‌گیرد.

    تعطیل نمودن دستگاه­‌های خطرناک و یا قسمتی از کارگاه توسط بازرسان کار

    اگر در هنگام بازرسی، کارشناس بهداشت حرفه‌­ای و یا بازرس کار تشخیص دهد که احتمال وقوع حادثه و یا بروز خطری در کارگاه و محل کار وجود دارد، آن­‌ها مکلف می‌­باشند تا گزارش فوق را سریعا و به صورت کتبی به کارفرما یا نماینده­ وی و همچنین به رییس، مستقیما اطلاع بدهند.

    سپس از طریق اداره مربوطه و از دادگستری محل، تقاضای تعطیلی تمام و یا بخشی از کارگاه را نمایند.

    گفتنی است اگر کارگران و کارکنان کارگاهی احتمال وقوع حادثه‌ای را پیش بینی کنند، می­‌بایست به حفاظت فنی و یا مقام مسئول گزارش دهند.

    سپس این گزارش توسط فرد اطلاع داده شده در دفتری که به همین منظور می­‌باشد، نگهداری شود. پس از آن نیز کارفرما مکلف است نسبت به رفع این نواقص، اقدامات لازم را به عمل آورد.

    لازم به ذکر است اگر کارفرمایی نسبت به موارد مذکور و یا جرائم صادر شده اعتراض داشته باشد، می‌­تواند به دادگاه صالح، شکایت نماید. دادگاه ذی‌صلاح نیز موظف است فورا و خارج از نوبت، به درخواست وی رسیدگی نماید.

    کار خطرناک

    شرکت در مراجع حل اختلاف بازرسان و کارشناسان بهداشت در مورد پرونده‌هایی که قبلا اظهار نظر نموده‌­اند، چگونه می‌­باشد؟

    گفتنی است بازرسان کار و کارشناس­‌های بهداشت در تصمیم‌گیری مراجع حل اختلاف، در مورد پرونده­‌هایی که در گذشته تحت عنوان بازرش در موردشان اظهار نظر نموده‌­اند، نمی­‌توانند شرکت کنند.

    وظایف اداره بازرسی کار

    بر اساس ماده 96 قانون کار، اداره­ کل بازرسی وزارت کار و امور اجتماعی در راستای اجرای صحیح قوانین و ضوابط مربوط به حفاظت فنی، به منظور انجام وظایفی، تشکیل می­‌گردد.

    این وظایف به شرح ذیل است؛

    • نظارت نمودن بر اجرای صحیح مقرراتی که ناظر می‌­باشد بر شرایط کار (علل الخصوص مقررات حمایتی که مرتبط می‌­باشد با کارهای سخت و زیان‌آور، مزد، مدت کار، رفاه کارگران، کارگران نوجوان و اشتغال زنان)
    • نظارت نمودن بر اجرای صحیح و درست قوانین کار، آیین‌نامه و دستورالعمل‌­های مرتبط با حفاظت فنی محیط کار و کارگران
    • آموزش تمامی مسائل مربوط به حفاظت فنی و همچنین راهنمایی تمامی افراد کارگاه
    • بررسی مسائل و مشکلات به وجود آمده از اجرای مقررات و تهیه و تنظیم پیشنهادات لازم در جهت اصلاح میزان و دستورالعمل‌­های مرتبط با موارد مذکور
    • رسیدگی به حوادث به وجود آمده در کارگاه و تجزیه و تحلیل آن‌­ها به هدف پیشگیری از حوادث آتی

    نحوه­ ورود بازرس کار به کارگاه

    بازرسان کار می­‌توانند در حیطه­ وظایف خودشان، بدون هیچ نوع اطلاع قبلی و در هر زمانی از شبانه روز، به بازرسی کارگاه بپردازند. همچنین آن‌­ها می‌توانند به دفاتر و مدارک مرتبط در موسسه مراجعه نمایند.

    در صورتی که احتیاج باشد نیز می‌توانند از تمام و یا قسمتی از آن دفاتر و مدارک، رونوشتی تهیه نمایند. گفتنی است بازرسی از کارگاه­‌ها مستمرا، و در صورت وجود مشکلات و نواقص، با صدور ابلاغیه انجام می­‌گیرد. در مواردی نیز که لازم به تعقیب متخلفان می‌­باشد، در مراجع صالح قابل پیگیری می‌باشد.

    نکته­ قابل ذکر این می­‌باشد که ورود بازرسان به کارگاه­‌های خانوادگی، تنها با اجازه­ کتبی دادستان امکان‌پذیر می­‌باشد.

    ممانعت از ورود بازرسان کار

    در صورتی که کارفرمایان و یا دیگر افراد کارگاه، از ورود بازرسان کار به محیط کارگاه، جلوگیری نمایند و یا مانع از این بشوند که آن­‌ها وظایف خود را انجام بدهند و یا حتی اطلاعات و مدارکی که آن‌­ها لازم داشته و به آن­‌ها ندهند، مطابق قانون به مجازات­‌های مقرر شده، محکوم می‌­گردند.

    عدم رفع نواقصی ابلاغیه بازرسی کار توسط کارفرما

    در صورتی که کارفرما، نواقصی که در ابلاغیه بازرس کار ذکر شده، رفع ننماید، مطابق قانون و بر اساس شرایط جرم مرتکب شده، فرد متخلف، محکوم به مجازاتی چون حبس، جریمه­ نقدی و یا هر دو این­ها خواهد شد.

    اگر در مهلت مقرر، کارفرما نتواند در رفع تمامی نواقص اقدامات لازم را به عمل آورد، می تواند با تشخیص اداره­ کار، در رفع نواقص، درخواست تمدید مهلت نماید.

    اولویت‌بندی رفع نواقص ابلاغ شده

    اگر بازرسی از کارگاهی صورت بگیرد و چندین نقص در کارگاه ابلاغ گردد، در صورتی می توان آن‌ها را اولیت‌بندی نمود که دستگاه­‌ها و شرایط متفاوت در محیط کار، دارای مشکلات و خطرات مختلفی باشد.

    همچنین هر یک از این مسائل و مشکلات دارای میزان و احتمال وقوع مختلفی باشد. به عبارت دیگر اگر احتمال بروز یه حادثه و پیامد­های آن بیشتر بوده و دارای خطرپذیری بیشتری باشد، می­‌بایست در اولویت قرار بگیرد.

    در صورت لزوم نیز باید دستگاه و یا ماشین آلات مورد نظر نیز تا زمانی که مشکل آن‌­ها رفع می­‌شوند، متوقف گردند.

    عدم کفایت گواهینامه­ پایه­ یک برای کار با جرثقیل

    در کارگاه‌­ها و محل‌­های کار، تنها رانندگان مجاز جرثقیل که دارای گواهینامه­ ویژه می‌­باشد، بازرس و تعمیرکار جرثقیل می­‌توانند با جرثقیل کار کنند.

    گزارش بازرسی

    خسارت­‌های مالی و مجازات کیفری در صورت تخلف از اجرای قانون کار

    پس از کشف حقایق توسط مراجع قضایی، اگر تخلف از سمت شخص حقوقی باشد، خسارت باید از اموال فرد حقوقی پرداخت گردد. اما گفتنی است جرایمی چون حبس، جریمه­ نقدی و یا هر دو با هم در مورد اشخاصی چون مدیر عامل و یا مدیر مسئول شخص حقوقی اجرا می­‌شود. چرا که این افراد دستور انجام این تخلف را داده‌­اند و کیفر در مورد آن‌­ها قابل اجرا می‌­باشد.

    لازم به ذکر است اگر کارگری خسارتی را به کارگاه وارد نماید، کارفرما تنها می‌­تواند مازاد بر حداقل دستمز وی را بردارد. به عبارت دیگر، این مبلغ نباید بیشتر از یک چهارم کل دستمزد وی باشد.

    مزد کارگران توسط کارفرما هنگام پلمپ دستگاه، تجهیزات و یا مکان خطرناک در محیط کار

    مطابق با ماده­= 105 قانون کار در صورتی که ایامی به علل مذکور، کار و کارگاه تعیل گردد، کارفرما مکلف می­‌باشد، مزد کارگران را بپردازد.

    تکلیف کارفرما در مود کارگر مبتلا به بیماری ناشی از کار و یا در معرض ابتلای آن

    مطابق با ماده­ 92 قانون کار و تبصره­ی یک، کارفرما مکلف است بدون هیچگونه کاهش حق‌السعی­‌ای، کارگر را در بخش مناسب دیگری مشغول به کار نماید.

    ما در این مقاله در خصوص سوالات و قوانین مربوط به بازرسی کار از محل فعالیت پرداختیم. در صورتی که پاسخ سوالات خود را در زمینه‌­های بازرسی کار از محل فعالیت دریافت نکرده­‌اید، می­‌توانید آن را با همکاران ما در وکیل کار 24 در میان بگذارید.

    مشاوران و وکلای وکیل کار 24 ، آماده‌­اند تا با ارائه­ مشاوره­ حقوقی، پاسخگوی تمامی سوالات شما  عزیزان، در مورد شرایط بازرسی کار و محل فعالیت و قوانین مربوط به آن برای کارگران و کارمندان و همچنین کارفرمایان و مسئولان ذی‌ربط، باشند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱