قوانین کار و کارگری

دادخواست شکایت کارگر از کارفرما بابت عائله مندی

  • زمانی که رابطه کارگری و کارفرمایی شکل می‌گیرد، یک سری حق و حقوق برای طرفین ایجاد می‌شود. با توجه به این که قانون کار و سایر قوانین مرتبط با روابط کار، عمدتا جنبه حمایتی از کارگر دارد، در این صورت لازم است که کارفرما حق و حقوق کارگران را بدون مشکل خاصی پرداخت نماید.

    موارد مختلفی به حقوق کارگران تعلق می‌گیرد که یکی از آن‌ها حق عائله مندی است. به جز دستمزد پایه کارگران، مواردی چون حق مسکن، حق اولاد یا عائله مندی، بن خواروبار به عنوان حقوق کارگران در نظر گرفته می‌شود و مبلغ حق عائله مندی هر ساله توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود و لازم است که کارفرما این مورد را نیز در خصوص پرداخت حقوق ماهانه کارگران در نظر بگیرد.

    حال اگر کارفرما از در نظر گرفتن حق عائله مندی صرف نظر کند، کارگر قانونا می‌تواند از کارفرما شکایت نماید. عدم پرداخت حق عائله مندی، یکی از دلایل اصلی بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما است.

    با توجه به این که کارگران ممکن است که چندین فرزند داشته باشند، مبلغ در نظر گرفته شده به عنوان حق عائله مندی برای هر کارگر نیز متفاوت است.

    البته به موجب قانون بیمه تامین اجتماعی، این حق تا حداکثر دو فرزند بیمه شده پوشش داده می‌شود و مازاد بر آن حق عائله مندی و یا حق اولاد در نظر گرفته نخواهد شد.

    پر واضح است که کارگران متاهل صرفا می‌توانند از کمک هزینه عائله مندی برخوردار شوند و کارگران مجرد از این حق برخوردار نخواهند بود. از آن جهت که میزان مخارج کارگران متاهل و دارای فرزند، به نسبت به کارگران مجرد بیشتر است، در نظر گرفتن چنین حقی برای کارگران امری ضروری محسوب می‌شود. حق عائله مندی را می‌توان به نوعی کمک هزینه زندگی برای کارگران دارای فرزند در نظر گرفت.

    در هر صورت اگر کارفرما، مبالغ مربوط به حق عائله مندی را برای کارگران در نظر نگیرد، این امکان برای کارگر وجود دارد که اقدام به طرح شکایت نمایند.

    شکایت از کارفرما در این زمینه با تنظیم دادخواست شکایت کارگر از کارفرما بابت عائله مندی صورت می‌گیرد و کارگر باید دادخواست تنظیم شده را جهت بررسی در اختیار اداره کار قرار دهد. برای نگارش دادخواست لازم است که با وکلا دادگستری که متخصص دعاوی کار بوده، مشورت گرفته و یا نگارش کلی دادخواست را بر عهده آن‌ها قرار دهند.

    حق عائله مندی چیست؟

    حق عائله مندی که برای کارمندان و یا کارگران در نظر گرفته می‌شود، جنبه کمک هزینه برای آن‌ها دارد. در واقع کمک هزینه عائله مندی برای آن دسته از کارگرانی که متاهل بوده و دارای فرزند هستند، در قانون تعیین شده است. طبیعتا کارگری که مجرد است، کمک هزینه عائلله مندی برای او در نظر گرفته نخواهد شد.

    حق عائله مندی به تعبیری در خصوص هزینه‌های زندگی کارگر و به نوعی هزینه فرزندان نیز به شمار می‌رود. با توجه به شرایط فعلی اقتصادی، لازم است که شورای عالی کار، در مورد میزان حق عائله مندی، تجدید نظر نموده و مبلغ آن را افزایش دهد.

    مبلغی که برای عائله منذی در نظر گرفته می‌شود، به ازای هر فرزند محاسبه شده که البته قانون تا حداکثر دو فرزند را برای این حق پوشش می‌دهد. برای بررسی حق عائله مندی لازم است که به قانون بیمه تامین اجتماعی نگاهی بیاندازیم.

    پرداخت حق عائله مندی

    حق عائله مندی طبق قانون

    از دیدگاه قاتون کار، حق عائله مندی به عنوان بخش از حق السعی در نظر گرفته شده است. در واقع مجموع حقوق کارگران جدای از حقوق پایه آن، شامل حق مسکن، حق اولاد، حق عائله مندی و غیره می‌شود. اما موضوع کمک هزینه عائله مندی، با توضیحات بیشتری در قانون بیمه تامین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.

    ماده 86 قانون بیمه تامین اجتماعی، بیان می‌دارد که کمک عائله مندی تنها تا دو فرزند بیمه شده پرداخت می‌شود. با توجه به این که کارگران طبق قانون کار، بیمه شده سازمان تامین اجتماعی هستند، مقررات این قانون شامل آن‌ها نیز می‌شود.

    بنابراین کارگران هر چند تا که فرزند داشته باشند، حق عائله مندی صرفا تا دو فرزند بیمه شده پوشش داده می‌شود.

    در مورد پرداخت حق عائله مندی، قانونگذار شرایطی رادر نظر گرفته است که عبارتند از:

    1. بیمه شده حداقل سابقه پرداخت حق بیمه هفت صد و بیست روز کار را داشته باشد.
    2. سن فرزندان کارگر از 18 سال کمتر باشد و یا منحصرا به تحصیل اشتغال داشته باشند.

    در ادامه ماده 87 قانون بیه تامین اجتماعی بیان می‌کند که پرداخت حق عائله مندی به عنوان تکلیف کارفرما به شمار رفته و باید در زمان پرداخت دستمزد و حقوق، به کارگر بیمه شده پرداخت شود.

    دادخواست عائله مندی

    در مورد حق عائله مندی چرا کارگر باید از کارفرما شکایت کند؟

    با توجه به این که حق عائله مندی جز یکی از حقوق قانونی کارگران به شمار می‌رود، در همین راستا اگر کارفرما کمک عائله مندی را جز حقوق پرداختی آن‌ها در نظر نگیرد، در نهایت کارگر اقدام به شکایت از کارفرما می‌کند.

    البته در مورد شکایت از کارفرما بابت عائله مندی، باید مقررات ماده 86 و 87 قانون بیمه تامین اجتماعی رعایت شود.

    گفتنی است که کارگرانی که دارای فرزند نیستند، کمک عائله مندی برای آن‌ها در نظر گرفته نخواهد شد و در این صورت حق شکایت از کارفرما را ندارند.

    طریقه نگارش دادخواست شکایت از کارفرما بابت عائله مندی

    شکایت کارگر از کارفرما بابت عائله مندی، لازمه آن ارائه دادخواست به اداره کار است. طریقه نوشتن دادخواست شکایت کارگر از کارفرما بابت عائله مندی باید بر اساس ضوابط قانون آیین دادرسی مدنی صورت گیرد.

    موارد مربوط به مشخصات اصحاب دعوا، تعیین خواسته، دلایل و ضمائم و شرح خواسته باید طبق اصول دادخواست نویسی انجام شود.

    ستون خواهان باید در رابطه با مشخصات کلی کارگر باشد و دلیل آن هم این است که طرح شکایت از طرف کارگر صورت گرفته است. در قسمت خوانده نیز مشخصات کارفرما نوشته می‌شود.

    ستون تعیین خواسته به موضوع پرداخت حق عائله مندی  از طرف کارفرما اختصاص دارد. دلایل و ضمائم نیز مربوط به ارائه دلایلی است که کارگر برای اثبات ادعای خود مطرح می‌نماید و در بخش مربوط به شرح خواسته نیز خواهان به کل موضوعاتی که در رابطه با خواسته خود یعنی همان پرداخت عائله مندی است، نوشته می‌شود.

    طریقه نگارش دادخواست به جهت آن که فنون و مهارت خاصی دارد، لازم است که تهیه و تنظیم آن بر عهده وکلا کاربلد صورت گبرد. از این رو برای نگارش تخصصی دادخواست شکایت کارگر از کارفرما با موضوع عائله مندی، می‌توانید با سامانه وکیل کار در ارتباط باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱