دادخواست ها

دادخواست شکایت کارفرما از کارگر بابت سرقت در محل کار

  • همانطور که کارفرما یک سری وظایفی را در قبال کارکنان خود دارد، کارگران مشمول قانون کار نیز وظایف مشخصی در قبال کارفرما دارند.

    در واقع رابطه کارگری و کارفرمایی، نوعی رابطه متقابل محسوب می‌شود و در این صورت با انعقاد قرارداد کار، لازم است که هر یک از طرفین هرگونه وظیفه ای که دارند را اجرا کنند.

    تخلفات مرتبط با روابط کار مانند سرقت از محل کار، می‌تواند هم از طرف کارگر و هم از طرف کارفرما صورت گیرد. وظیفه اصلی کارگر این است که دستورات کارفرما و کارهای محول شده را به درستی انجام دهد.

    البته که در قانون کار، وظایف بیشتری برای کارفرما نسبت به کارگر در نظر گرفته شده است و دلیل آن هم داشتن مسئولیت در محیط کار و مواردی از این قبیل است. گفتنی است که اگر برای کارگر در محل کار حادثه ای رخ دهد، کارفرما در این زمینه نیز مسئولیت خواهد داشت.

    بروز تخلفات در روابط کاری امری طبیعی است و در مشاغل مختلف شاهد بروز آن هستیم. تجربه ثابت کرده است که در روابط کار، عموما کارفرمایان تخلفات بیشتری را انجام می‌دهند و کارگران کمتر رفتارهای غیر قانونی را در قبال امور محول شده مرتکب می‌شوند.

    اما در هر صورت کارگری که تخلفی را در کارگاه انجام می‌دهد، کارفرما می‌تواند از طریق اداره کار اقدام به طرح دعوا علیه وی کند.

    گاهی اوقات ممکن است که کارگر، مرتکب تخلف شود که چنین تخلفاتی، جنبه مجرمانه داشته باشد. وقوع جرم سرقت در روابط کار، شاید در ابتدا دور از ذهن برسد اما این مسئله واقعیتی است که در مواردی نیز شاهد آن هستیم که کارگران انجام می‌دهند.

    کارگری که اقدام به سرقت در محل کار می‌کند، باید به این موضوع توجه داشته باشد که کارفرما می‌تواند به اقدام به طرح شکایت کیفری علیه وی نماید.

    این که چرا کارگران دست به انجام سرقت آن هم در محیط کار می‌زنند، دلایل مختلفی در این زمینه دخیل می‌باشد اما در هر صورت، کارفرما در این زمینه حق قانونی برای شکایت خواهد داشت.

    برای شکایت از کارگر بابت سرقت انجام شده و پیگیری آن از طریق اداره کار، لازم است که در این زمینه دادخواستی تنظیم شود.

    سرقت کارگر

    جرم سرقت چیست؟

    سرقت در قانون ایران، رفتاری مجرمانه است. در واقع وقوع جرم سرقت نه تنها در کشورمان بلکه در تمام دنیا رفتاری مجرمانه می‌باشد.

    طبق آمارهای منتشر شده، میزان وقوع سرقت در چند سال اخیر روند صعودی داشته است که باید در این زمینه راهکارهای قانونی برای کاهش آمار وقوع سرقت در کشور انجام شود.

    سرقت که از آن به عنوان دزدی نیز یاد می‌شود، برای آن هم مجازات تعزیری و هم حدی تعیین شده است. بدین معنا که سرقت علاوه بر آن که جرم تعزیری می‌باشد، می‌تواند جرم حدی نیز به شمار رود. مفهوم عامیانه سرقت، به این معناست که مالی که متعلق به دیگری است، ربوده شود.

    در ماده 265 قانون مجازات اسلامی نیز سرقت به عنوان جرمی که در آن ربودن مالی که به شخص دیگری تعلق داشته باشد، تعریف شده است.

    در این صورت اگر فردی مالی که به خود تعلق نداشته و به دیگری تعلق دارد را برباید، مرتکب جرم سرقت شده و به عنوان سارق شناخته می‌شود.

    این که مالی به دیگری تعلق دارد، می‌تواند برای شخص حقیقی بوده و یا تحت مالکیت شخص حقوقی باشد. در این زمینه ممکن است که جرم سرقت با اختلاس، به صورت یکسان تلقی شود اما لازم به ذکر است که ارتکاب جرم اختلاس صرفا برای کارمندان ادارات و واحدهای دولتی در قانون در نظر گرفته شده است.

    ارتکاب جرم سرقت توسط کارگر و شکایت کارفرما از وی

    یکی از تخلفاتی که ممکن است از سوی کارگران در محل کار انجام شود، جرم سرقت است. اگر کارگر اقدام به ربودن مالی در محل کارگاه نماید، در صورت وجود عناصر جرم، می‌توان وقوع جرم سرقت را برای وی در نظر گرفت.

    ممکن است که کارگر اقدام به سرقت کلیه اموال کارگاه از قبیل لوازم و ابزار کار و یا وجوه نقد نماید. در این صورت وی مرتکب جرم سرقت شده و کارفرما حق شکایت از وی را خواهد داشت.

    در هر صورت با وقوع چنین تخلفی از سوی کارگر، جدای از این که کارفرما می‌تواند کارگر را از محل کار برای همیشه اخراج نماید، حق شکایت از کارگر برای وی محفوظ خواهد ماند.

    نگارش دادخواست مرتبط با شکایت کارفرما از کارگر بابت ارتکاب سرقت

    در صورتی که کارفرما مطلع شود که کارگر یا تعدادی از کارگران، اقدام به سرقت در محل کار نموده‌اند، در این صورت می‌بایست اقدامات لازم برای ثبت شکایت را انجام دهد.

    هر چند که عوام لازمه شکایت را دادخواست می دانند اما در مواردی که کارگر مرتکب جرمی شده باشد، طریقه انجام دادرسی از طریق شکوائیه است و نه دادخواست. دادخواست صرفا مربوط به اختلافات مدنی می باشد.

    برای شکایت از کارگر، لازمه آن نگارش دادخواست می‌باشد. تنظیم دادخواست مرتبط با ارتکاب سرقت از طرف کارگر، باید منطبق با شرایط و قواعد قانون آیین دادرسی کیفری باشد.

    نگارش دادخواست مزبور، مستلزم آن است که موارد ذکر شده در ماده 51 قانون آیین دادرسی کیفری به درستی رعایت شود.

    در تنظیم دادخواست شکایت کارفرما از کارگر بابت سرقت در محل کار به دلیل آن که کارگر در محل کار مرتکب سرقت شده است، باید به مواردی مانند درج مشخصات طرفین، تعیین خواسته، ارائه دلایل و مدارک کافی و همچنین شرح خواسته توجه شود.

    دادخواست سرقت کارگر از محل کار

    نکات مهم در تنظیم دادخواست شکایت کارفرما به دلیل ارتکاب جرم سرقت در محل کار

    برای تنظیم دادخواست شکایت کارفرما از کارگر بابت سرقت در محل کار در ستون مربوط به مشخصات اصحاب دعوا، لازم است که اطلاعات کارفرما در بخش خواهان و اطلاعات کارگر در بخش خواهان نوشته شود. مشخصاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، محل سکونت، کد ملی، میزان سن و شغل و سایر موارد عنوان شود.

    با توجه به این که ارائه دادخواست از طرف کارفرما صورت گرفته است، الزاما مشخصات مربوط به ستون خواهان باید به درستی و بدون اشکال نوشته شود. پس از آن که اطلاعات ستون مشخصات اصحاب دعوا در دادخواست، تکمیل شد، باید قسمت مربوط به ستون تعیین خواسته تکمیل گردد.

    خواسته کارفرما، رسیدگی به تخلف صورت گرفته از طرف کارگر که همان سرقت است، می‌باشد. در ستون دلایل و ضمائم نیز، تنظیم کننده دادخواست باید به دلایلی که اثبات کننده موضوع خواسته باشد نیز اشاره کند.

    مدارکی مانند دوربین کارگاه که در آن به وضوح نشان می‌دهد که کارگر اقدام به سرقت از محل کار نموده که این موضوع می‌تواند مدرکی معتبر جهت اثبات ادعای خواهان باشد و سپس باید تمامی مدارک ضمیمه دادخواست شود.

    در پایان نیز بعد از آن که ستون شرح خواسته به طور کامل نوشته شد، لازم است که کارفرما دادخواست تنظیم شده را امضاء نماید.

    چگونه دادخواست خوب تنظیم کنیم؟

    شیوه تنظیم دادخواست نیز جدای از بحث آن که باید یک سری نکات قانونی در آن رعایت شود، نوعی مهارت خاص حقوقی محسوب می‌شود که هر کسی طبیعتا نمی‌تواند برای نگارش دادخواست اقدام کند.

    از این حیث برای نگارش دادخواست شکایت کارفرما از کارگر بابت ارتکاب جرم سرقت، می‌توانید تهیه آن را بر عهده سامانه وکیل کار قرار دهید.

    نگارش کلیه دادخواست‌های مرتبط با دعاوی کار در این سامانه با بهترین شرایط از لحاظ کیفیت محتوای دادخواست و همچنین هزینه تنظیم، صورت می‌گیرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱