دادخواست ها

دادخواست شکایت کارگر از کارفرما بابت جمعه کاری

  • رابطه کار که به عنوان رابطه کارگری و کارفرمایی نیز شناخته می‌شود، ضوابط مشخصی دارد و کارگر یا کارفرما هر طور که تمایل داشتند، نمی‌توانند برای کار کردن اقداماتی را انجام دهند.

    پیش از بررسی جمعه کاری و شرایط و دستمزد آن بهتر است اشاره کنیم که در واقع تمامی ابعاد و جوانب رابطه بین کارگر و کارفرما در قانون کار عنوان شده است. از این رو کارفرما حق تضییع حقوق کارگران خود را ندارد.

    همچنین کارگر نیز حق انجام رفتارهای غیر قانونی در محل کار را نخواهد داشت. می‌توان گفت که انجام کلیه رفتارهای کار باید مطابق با ضوابط قانون کار باشد.

    هرگونه رفتاری در محل کار که برخلاف مقررات قانون کار بوده، انجام شود، امکان ثبت شکایت و پیگیری آن از طریق اداره کار وجود دارد. از آن جهت که رویکرد حمایتی در قانون کار در نظر گرفته شده است، اما کارگر و کارفرما هر کدام موفق به انجام تکالیف قانونی خود هستند.

    پرداخت حقوق و دستمزد، مدت زمان انجام کار، قرارداد کار و خاتمه یافتن آن، ارائه خدمات رفاهی به کارگران و سایر موارد، همگی در قانون کار مورد بررسی قرار گرفته است.

    همواره یکی از موضوعات مهم در روابط کار، پرداخت حقوق و دستمزد کارگران و به طور کلی مسائل مالی است. اما موارد دیگری نیز در این زمینه مطرح می‌شود که نیازمند بررسی از ابعاد حقوقی دارد. مدت زمان انجام کار، موضوعی است که در قانون کار به آن اشاره شده است.

    به طور معمول رویه انجام کار و پرداخت حقوق در ایران به این صورت است که کارگران در طول ماه و بر اساس تعداد ساعات مشخص روزانه برای کارگران کار انجام می‌دهند و در قبال آن نیز دستمزد مشخصی را دریافت می‌کنند.

    در واقع کارفرما موظف است که از کارگران بر اساس مقررات و ضوابط تعیین شده، انجام کار بخواهد. در واقع اگر کارگران برای کارفرما بیش از آنچه که در قانون عنوان شده است، کار کنند، مستحق دریافت حقوق بیشتری خواهند بود.

    بنابراین حقوق تعیین شده توسط وزارت کار بر مبنای میزان ساعات انجام کار می‌باشد. ساعات کار در طول روز، طبق رویه معمول، هشت ساعت است که حقوق پایه وزارت کار نیز بر همان مبنا می‌باشد.

    در خصوص مدت زمان انجام کار، عموما بحث جمعه کاری محسوب می‌شود که قانون انجام کار در روز جمعه را برای کارگران، تعطیل اعلام کرده و به همراه مزد در نظر گرفته است. در این صورت اگر کارگر در روز جمعه کار کند، باید دستمزد بیشتری را نسبت به سایر کارگران دریافت نماید.

    محاسبه جمعه کاری جدای از دستمزد روزانه کارگران محسوب می‌شود. حال اگر کارفرما اقدام به تخلف در رابطه با موضوع جمعه کاری کارگران نماید، باید کارگر با شکایت از وی، این موضوع را پیگیری کند. لازمه پیگیری در اداره کار، ارائه دادخواست است.

    کار در جمعه

    جمعه کاری چیست؟

    قبل از آن که به طور کلی شیوه و اصول کلی تنظیم دادخواست شکایت کارگر از کارفرما بابت جمعه کاری مورد بررسی قرار گیرد، لازم است که مقررات مربوط به جمعه کاری و همچنین حقوقی که کارگران به واسطه انجام کار در روز جمعه به آن‌ها تعلق می‌گیرد، اشاره شود.

    ماده 62 قانون کار، صراحتا عنوان می‌کند که روز جمعه، روز تعطیل کارگران با استفاده از مزد است. بنابراین کار کردن در روز جمعه، برای کارگران جنبه اجباری ندارد و این موضوع بسته به توافق طرفین دارد.

    پس کارگر با کارفرما می‌تواند توافق کند که در روز جمعه نیز برای او کار انجام دهد اما میزان دستمزد کار در روز جمعه متفاوت از سایر روزهای کاری خواهد بود.

    میزان محاسبه جمعه کاری بر اساس این که در طول هفته تعطیلی دیگری داشته و یا نداشته باشد، متفاوت خواهد بود. محاسبه جمعه کاری عادی به این صورت است که کارگر در روز جمعه به کار پرداخته و با توجه به این که روز دیگری به عنوان تعطیلی رسمی در طول هفته برای او در نظر گرفته خواهد شد، علاوه بر مزد مربوط به انجام کار در روز جمعه، 40 درصد به عنوان فوق العاده کاری در روز جمعه نیز دریافت خواهد کرد.

    دلایل شکایت کارگر از کارفرما بابت جمعه کاری

    از آن جهت که کار کردن در روز جمعه، جنبه الزامی برای کارگر ندارد، اما بر اساس توافق انجام شده با کارفرما امکان کارکردن در روز جمعه با در نظر گرفتن حقوق و مزایای ویژه نیز امکان پذیر است. اما در هر صورت، تخلف کارفرما در این زمینه می‌تواند منجر به شکایت کارگر از وی شود.

    دلایل اصلی شکایت کارفرما از کارگر، بابت جمعه کاری می‌تواند به موضوع مسائل مالی ارتباط داشته باشد. گاهی اوقات کارفرما، برای کارکردن کارگر حقوق و دستمزد بسیار پایینی در نظر گرفته یا اصلا تحت هیچ شرایطی دستمزد و حقوق برای او در نظر نخواهد گرفت. در این صورت شکایت کردن از طرف کارگر حق کارفرما است.

    جمعه کاری

    تنظیم دادخواست شکایت از کافرما بابت جمعه کاری

    کارگری که بابت تخلفات مقررات جمعه کاری و عدم در نظر گرفتن مقررات مربوطه، قصد شکایت از کارفرما را دارد، باید ابتدا اقدام به تنظیم دادخواست نماید. در متن دادخواست، ستون خواهان به مشخصات کارگر و ستون خوانده، در مورد مشخصات کارفرما می‌باشد.

    قسمت مربوط به تعیین خواسته، در ارتباط با آنچه که کارگر از اداره کار تقاضا دارد، مربوط می‌شود. تقاضای کارگر رسیدگی به تخلف صورت گرفته در مورد این که کارفرما حقوق وی را برای جمعه کاری پرداخت نکرده است، مربوط می‌شود.

    قسمت دلایل و ضمائم در دادخواست نیز در رابطه با مدارکی و ادله‌ای است که کارگر برای اثبات درخواست خود ارائه می‌نماید. بعد از آن که ستون شرح خواسته به طور کامل نوشته شود، با امضاء خواهان یا همان کارگر، مراحل نگارش دادخواست به اتمام می‌رسد.

    نحوه نگارش دادخواست مرتبط با دعاوی کار

    نگارش دادخواست‌های مرتبط با دعاوی کار را می‌توانید در اختیار سامانه وکیل کار قرار دهید. تنظیم این قبیل دادخواست‌ها با در نظر گرفتن تمامی نکات حقوقی و قواعد آیین دادرسی مدنی صورت می‌گیرد. در این صورت از بابت کیفیت محتوای دادخواست اطمینان خاطر داشته باشید.

    وکلا با سابقه و مجرب در امور دعاوی کار در وکیل کار حضور دارند که می‌توانند تنظیم اوراق قضایی را به بهترین شکل ممکن نگارش کنند. تهیه و تنظیم دادخواست علاوه بر کیفیت بالای محتوا با هزینه‌های مناسب نیز صورت می‌گیرد، در این صورت برای ثبت سفارش دادخواست دعاوی کار، با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱