دادخواست ها

دادخواست شکایت کارفرما از کارگر بابت کلاهبرداری در محل کار

  • علی‌رغم این که قانون کار رویکردی حمایتی دارد و عمدتا از قشر کارگر حمایت شده است، اما اگر کارگر در روابط خود با کارفرما دچار تخلفاتی نظیر کلاهبرداری شود، بر اساس همین قانون کار با وی برخورد می‌شود.

    در قانون، شرایط مربوط به شکایت مرتبط با دعاوی کار پیش بینی شده است و اگر هر کدام از طرفین، مرتکب تخلف و یا رفتار غیر قانونی شوند، امکان شکایت از آن‌ها وجود دارد.

    بروز تخلف در محل کار از طرف کارگر، حق شکایت را برای کارفرما به وجود می‌آورد. کارگری که وظایفش را به خوبی در کارگاه انجام نمی‌دهد و به نحوی کارفرما از او رضایت ندارد، در نهایت موجب خواهد شد که کارفرما از کارگر شکایت نموده و یا اقدام به اخراج او کند.

    در اغلب روابط کاری، این کارفرمایان هستند که مرتکب تخلف و یا نقض قوانین حوزه کار می‌شوند. اما در هر صورت این که کارگران تخلفاتی را انجام دهند، امری کاملا بدیهی است و در این صورت کارفرما باید برای رسیدگی به تخلف صورت گرفته اقدامات قانونی لازم را انجام دهد.

    گاهی اوقات به دلایل مختلف، کارگر از موقعیت کارفرما سوء استفاده نموده و تخلفاتی را در محل کار انجام می‌دهد. در واقع کارفرمایی که برای حمایت از کارگر، امکانات و شرایط کاری مناسبی را در اختیار وی قرار می‌دهد، ممکن است همین موضوع برای وی دردسر ایجاد شود و شاهد آن باشد که کارگر از وی سوء کند.

    شاید این مسئله که کارگران با توجه به این که جز قشر زحمت کش در جامعه محسوب شده و اعتماد عمومی نسبت به آن‌ها شده باشد، اما در مواقعی نیز ارتکاب جرم از سوی آن‌ها امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

    در سالیان گذشته این که کارگر در محل کار مرتکب رفتاری مجرمانه شود، بسیار نادر بوده است اما در هر صورت وقوع آن بدیعی است. گاهی اوقات تخلفاتی که کارگر انجام می‌دهد، ممکن است جنبه مجرمانه داشته باشد. یکی از این تخلفات می‌تواند در ارتباط با جرم کلاهبرداری باشد.

    کارگر در صورت ارتکاب جرم کلاهبرداری و این که جرم صورت گرفته برای کارگر محرز شود، می‌تواند طرف اصلی شکایت قرار گیرد.

    کارفرما در صورتی که مطلع شود، کارکنان وی مرتکب کلاهبرداری شده‌اند، می‌تواند با ارائه دادخواست به اداره کار این موضوع را مورد پیگیری قرار دهد.

    شیوه تنظیم دادخواست، اصول و مقررات خاص خود را دارد و از این حیث باید برای نگارش آن از وکلا دادگستری و یا کارشناسان حقوقی که به طور کلی متخصص در امور تنظیم اوراق قضایی هستند، کمک بگیرید.

    جرم کلاهبرداری چیست؟

    قبل از آن که به بررسی شکایت کارفرما از کارگر و نحوه تنظیم دادخواست در این زمینه بپردازیم، لازم است که با جرم کلاهبرداری و شرایط قانونی تحقق آن آشنا شویم.

    کلاهبرداری که به صورت‌های مختلف ممکن است به وقوع بپیوندد، از جرائم شناخته شده در کشورمان است که امروزه با توجه به گسترش فضای اینترنت و همچنین فضای مجازی، شاهد وقوع آن به وفور هستیم.

    کلاهبرداری می‌تواند به روش سنتی و اینترنتی صورت گیرد. کلاهبرداری سنتی، امروزه کمتر شاهد بروز آن هستیم و کلاهبرداران، عمدتا با شیوه‌های نوینی که ایجاد شده است، از طریق رایانه و اینترنت، دست به انجام کلاهبرداری، می‌زنند.

    کلاهبرداری جرمی مجزا از سرقت است. در سرقت و کلاهبرداری، ربایش مال صورت می‌گیرد اما شرایط تحقق این جرائم با یکدیگر متفاوت است.

    در جرم کلاهبرداری، شخص بزه دیده مورد اغفال مجرمان قرار گرفته و در این صورت اموال خود را از دست می‌دهند. گفتنی است که شیوه ارتکاب جرم کلاهبرداری به روش سنتی، امروزه کمتر اتفاق می‌افتد و کلاهبرداران بیشتر ترجیح می‌دهند که از راه اینترنتی مرتکب کلاهبرداری شوند.

    کلاهبرداری سنتی

    شرایط تحقق جرم کلاهبرداری

    تحقق جرم کلاهبرداری، شرابط خاص خود را دارد که در این بخش به بررسی شرایط مزبور می‌پردازیم. از جمله شرایطی که برای تحقق یافتن این جرم مورد بررسی قرار می‌گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • متقلبانه بودن وسایلی که کلاهبردار از آن‌ها برای اغفال دیگری استفاده می‌کند.
    • اغفال شدن و فرسب خوردن قربانی مستلزم عدم آگاهی کافی وی نسبت به متقلبانه بودن وسایل مورد استفاده مجرم است.
    • تعلق مال برده شده به دیگری

    در مورد شرایط تحقق کلاهبرداری، نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن در ارتباط عدم آگاهی قربانی نسبت به متقلبانه بودن وسایل مورد استفاده کلاهبردار است.

    در واقع اگر شخصی بداند که وسایل کلاهبرداری، متقلبانه است و با این اوصاف نیز خود در دام رفتارهای فریبنده کلاهبرداران قرار دهند، طبیعتا نمی‌توان جرم کلاهبرداری را در این شرایط در نظر گرفت.

    همچنین ابزاری که برای عمل کلاهبرداری صورت می‌گیرد، باید جنبه فریبانه داشته باشند. بهره مندی از این روش‌ها خصوصا در کلاهبرداری اینترنتی بسیار شایع است و با توجه به گسترده بودن فضای وب، دامنه اختیارات کلاهبرداران برای ارتکاب این جرم گسترده‌تر می‌باشد.

    در مورد متعلق بودن مال به شخص دیگری که یکی از ارکان اصلی تحقق جرم کلاهبرداری است، در مورد تحقق جرم سرقت نیز صدق می‌کند.

    ارتکاب کلاهبرداری در محیط کار منجر به اخراج کارگر می‌شود؟

    اخراج کارگر یکی از موضوعات بسیار مهم در روابط کار محسوب می‌شود. در صورتی که کارگر تخلفاتی را در محیط کار انجام دهد و یا بنا به دلایلی کارفرما از نحوه عملکرد وی رضایت نداشته باشد، ممکن است کارفرما اقدام به اخراج کارگر نماید.

    قانونا تا زمانی که کارگر با کارفرما قرارداد کاری دارد، عملا کارفرما نمی‌تواند نیروی کار خود را اخراج نماید.

    اخراج کارگر تنها در صورتی امکان پذیر است که کارگر رفتاری را انجام دهد که عملا امکان بخشش آن از طرف کارفرما وجود نداشته باشد. در این صورت کارفرما بدون آن که اقدامات سازشی را در این زمینه انجام دهد، مستقیما کارگر را اخراج می‌کند.

    تخلفاتی که جنبه مجرمانه داشته باشد، در اغلب مواقع تجربه ثابت کرده است که کارفرما بدون معطلی کارگر متخلف را اخراج نموده و موارد مالی و تسویه حساب را با او انجام می‌دهد.

    در همین زمینه ممکن است این سوال مطرح شود که اگر تخلفی که منتسب به کارگر شده است، جرم کلاهبرداری باشد، کارفرما می‌تواند وی را شکایت کند؟ به طور کلی اخراج کارگر از محل کار را می‌توان نوعی جنبه اختیاری برای کارفرما در نظر گرفت.

    در این صورت عمدتا با توجه به این که تخلف صورت گرفته توسط کارگر، رفتاری مجرمانه بوده، کارفرما به احتمال فراوان اقدام به اخراج کارگر می‌نماید.

    دادخواست کلاهبرداری کارگر

    چگونه کارفرما می‌تواند بابت کلاهبرداری در محیط کار از کارگر شکایت کند؟

    هر کدام از طرفین قرارداد کار، چه کارگر و چه کارفرما تخلفاتی را انجام دهند و یا تعهدات انجام شده در قرارداد را به درستی اجرا نکنند، حق شکایت برای هر کدام از آن‌ها محفوظ است. نحوه شکایت و مراجع رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما نیز در قانون کار مورد بررسی قرار گرفته است.

    حال با فرض این که کارگر در محل کار، مرتکب کلاهبرداری شده است و ارتکاب این جرم توسط کارفرما نیز محرز گردیده است، در این صورت بحث شکایت کارفرما از کارگر مطرح می‌شود. بایت کلاهبرداری در کارگاه توسط کارگر، کارفرما قانونا این امکان را دارد که اقدام به شکایت نماید.

    در رابطه با این که کارفرما چگونه می‌تواند در این زمینه اقدام به شکایت کند، باید گفت که دادخواستی در این زمینه تنظیم شود. در واقع مهم‌ترین مرحله شکایت کارفرما، تنظیم دادخواست است.

    در این صورت لازم است که نکات و مقررات مربوط به تنظیم دادخواست مرتبط با شکایت از کارگر بابت ارتکاب کلاهبرداری مورد بررسی قرار گیرد.

    موارد مندرج در دادخواست شکایت از کارگر بابت کلاهبرداری در محل کار

    در دادخواست شکایت کارفرما از کارگر بابت کلاهبرداری در محل کار، مانند سایر دادخواست‌های مواردی درج می‌شود که لازم است به بررسی هر کدام بپردازبم.

    1. مشخصات اصحاب دعوا
    2. موضوع خواسته مدعی
    3. دلایل و ضمائم
    4. شرخ خواسته

    تمامی موارد فوق باید به درستی در دادخواست تکمیل شوند. اگر نواقصی در متن دادخواست وجود داشته باشد، مرجع رسیدگی کننده قرار رد دادخواست را صادر می‌کند.

    نگارش مشخصات اصحاب دعوا

    از آن جهت که کارفرما اقدام به شکایت از کارگر نموده است، ستون خواهان در ارتباط با مشخصات کارفرما و ستون خوانده، مشخصات کارگر نوشته می‌شود. حال اگر ثبت دادخواست توسط وکیل صورت گرفته باشد، مشخصات وکیل نیز نوشته در دادخواست عنوان می‌شود.

    تنظیم دادخواست کلاهبرداری توسط وکیل

    نگارش ستون تعیین خواسته و بهای آن

    با نگارش ستون مشخصات طرفین دعوا، نوبت به تکمیل بخش تعیین خواسته و بهای آن می‌رسد. خواسته کارفرما در این دعوا، شکایت از کارگر بایت ارتکاب جرم کلاهبرداری و رسیدگی به آن توسط اداره کار می‌باشد.

    حال ممکن است که در مورد ارتکاب کلاهبرداری از طرف کارگر، کارفرما بخواهد که او را اخراج کند و این موضوع باید در دادخواست جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

    نگارش دلایل و ضمائم دادخواست

    ستون دلایل و ضائم در دادخواست مربوط به ارائه دلایل و مدارکی است که کارفرما برای طرح ادعای خود مطرح می‌کند. دلایلی که کارفرما برای شکایت تنظیم شده ادعا می‌کند و به تبع آن ندارک ارائه شده، تاثیر بسزایی در اثبات وقوع کلاهبرداری توسط کارگر دارد.

    شرح خواسته نیز مرحله آخر نگارش دادخواست به شمار می‌رود و در این ستون، کارفرما خواسته خود با جزئیات کامل را بیان می‌کند. در نهایت، لازم است که خواهان برگه دادخواست را امضاء کند.

    چگونه دادخواست خوب تنظیم کنیم؟

    با توجه با این که در مراجع قضایی، رسیدگی به درخواست مدعیان از طریق دادخواست صورت می‌گیرد، باید تنظیم آن با رعایت نکات و مقررات قانونی انجام شود. در رابطه با شکایت کارفرما از کارگر بابت ارتکاب کلاهبرداری، تنظیم دادخواست باید به نحوی صورت گیرد که تمامی اصول دادخواست نویسی در آن رعایت شود.

    جهت تنظیم دادخواست در این زمینه به شما پیشنهاد می‌کنیم که اولویت انتخاب شما، سامانه وکیل کار باشد.

    وجود وکلا متخصص در دعاوی کار و همچنین نگارش اوراق قضایی در وکیل کار، باعث شده است که متقاضیان تهیه و تنظیم انواع دادخواست مرتبط با دعاوی کار را در اختیار این سامانه قرار دهند. بنابراین برای ثبت سفارش تنظیم دادخواست با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱