شکواییه ها

شکایت کارگر از کارفرما بابت عدم پرداخت حق بیمه

  • در مورد این موضوع که کارگر و کارفرما با هم دچار اختلاف شوند، امری طبیعی است و در صورتی که طرفین نسبت به تعهداتشان عمل نکنند، باعث می‌شود تا طرف دیگر اقدام به شکایت کند.

    دعاوی کار، به اختلافات مطرح شده بین کارگر و کارفرما اختصاص داشته و در این صورت متعهدین قرارداد کار، این امکان را دارند تا از طرف دیگر قرارداد شکایت کنند. شکایت کردن، حق قانونی کارگر و کارفرما است و رسیدگی به این قبیل شکایات در اداره کار صورت می‌گیرد.

    بررسی‌ها حاکی از آن است که عمده تخلفات در حوزه روابط کار از جانب کارفرما است و کارگران در مواردی نادر دست به انجام تخلف می‌زنند. البته این موضوع به معنای عدم انجام تخلف از طرف کارگران نیست اما در هر صورت کارفرمایان در راس شکایت مطرح شده در اداره کار هستند.

    شکایت کارگر از کارفرما، زمانی مورد بحث قرار می‌گیرد که کارفرما تخلفاتی را در این زمینه انجام داده و در این صورت کارفرما برای آن که به حق خود برسد، باید مقدمات طرح دعوا را فراهم نماید.

    زمانی که اختلافی بین کارگر و کارفرما مطرح می‌شود، همواره روش صلح و سازش برای رفع اختلافات موجود پیشنهاد می‌شود. اما در صورتی که راهکارهای مسالمت آمیز برای حل و فصل مشکلات طرفین کارایی نداشته باشد، باید روش دیگر که همان طرح دعوا از طریق مراجع اداره کار است، اتخاذ شود.
    دلایلی که سبب شکایت کارفرما و کارگر نسبت به یکدیگر می‌شود، متعدد بوده اما موضوعی که می‌تواند در مواردی منجر به طرح دعاوی کار شود، بحث مربوط به حق بیمه کارگران است.

    در تمامی مشاغل، جدای از موضوع حقوق و دستمزد، بیمه کردن کارکنان از اهمیت خاصی برخوردار است. برای کارگران و یا کارمندان، این موضوع اهمیت دارد که چه زمانی توسط کارفرما بیمه می‌شوند.

    قاعدتا کارفرما باید در زمان شروع به همکاری، کارگر را بیمه نماید اما گاهی اوقات شاهد آن هستیم که کارفرمایان شرایط خاصی را برای بیمه کردن کارگران در نظر گرفته و بعد از گذشت مدت زمان مشخصی، اقدام به بیمه کردن کارگر می‌کنند.

    در هر صورت بیمه کردن کارگر، وظیفه قانونی برای کارفرما است و اگر حق بیمه کارگران پرداخت نشود، بحث شکایت کارگر از کارفرما به میان می‌آید. شکایت کارگر بابت عدم پرداخت حق بیمه علیه کارفرما مطرح می‌کند، از طریق دادخواست صورت می‌گیرد.

    درباره حق بیمه کارگران

    قانون کار، قانونی است که اختصاصا به رابطه کارگر و کارفرما پرداخته است. تا قبل از آن که این قانون تصویب شود، در اغلب مواقع شاهد آن بودیم که کارفرمایان اقدام به سوء استفاده از کارگران می‌کردند.

    در این صورت لازم بود تا قانونی در این زمینه تصویب شود. به همین منظور قانون کار به تصویب رسید و مواد آن به نحوی نگارش شده است که رویکرد حمایتی دارد.

    حال این که جنبه حمایتی قانون کار از کدام گروه کاری حمایت نموده است باید گفت که در این زمینه کارگران مورد توجه خاص قانونگذار قرار گرفته‌اند. در این قانون به موضوعات و موارد مختلفی اشاره شده است که بخش زیادی از مواد قانون کار، در رابطه با وظایف کارگر و کارفرما نسبت به یکدیگر است.

    ماده نخست قانون کار، کلیه کارگران و کارفرمایان را مشمول این قانون قرار داده است. کارگر از منظر قانون کار، کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند. کارفرما نیز شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق ‌السعی کار می‌کند.

    واضح است که وظیفه اصلی کارفرما، پرداخت حقوق و دستمزد کارگران به میزان حداقل مصوب شده و در موعد قانونی است اما تکالیف دیگری برای آن‌ها در قانون عنوان شده است.

    یکی از وظایف اصلی کارفرمایان، بیمه نمودن کارگران است. موضوع بیمه، حقی برای کارگران و در مقابل نیز تکلیف قانونی برای کارفرمایان است.

    کارفرما مکلف است که تمامی حقوق متعلق به کارگران را پرداخت نماید که بخشی از حق و حقوق آن‌ها در رابطه با بیمه کارگران است. شاید بتوان گفت که در کنار دستمزد و حقوق، بیمه نیز به عنوان مهم‌ترین حق کارگران مشمول قانون کار است. البته بیمه صرفا برای کارگران مشمول قانون کار در نظر گرفته نمی‌شود و سایر افراد شاغل در دستگاه های اجرایی نیز از حق بیمه برخوردار هستند.

    علی رغم اینکه کارفرما وظیفه دارد که کارگران را بیمه کنند، اما گاهی اوقات شاهد عدم اجرای مقررات قانون از طرف کارفرما هستیم. اغلب کارفرمایان از همان بدو شروع کار، اقدام به بیمه کردن کارگران خود می‌کنند.

    اما برخی دیگر، بعد از آن که مدت زمانی از قرارداد کار گذشت و به نوعی برای کارفرما این اطمینان خاطر حاصل شد که کارگر برای وی کار می‌کند، در نهایت اقدام به بیمه کردن کارگران خود می‌نماید.

    حق بیمه کارگران موضوعی است که در قانون کار به آن توجه خاصی شده است و کارفرما باید در هر صورت، کارگران را از همان زمان انعقاد قرارداد کار، تحت پوشش بیمه قرار دهد.

    گفتنی است که اگر کارگری در محل کار دچار حادثه شود و در این شرایط کارگر مصدوم، بیمه نباشد، کارفرما وظیفه پرداخت کلیه خسارات مربوطه را خواهد داشت.

    بیمه درمانی کارگر

    آیا پرداخت بیمه تکلیف قانونی برای کارفرما است؟

    برای کارفرمایان واجب است که با تکالیف قانونی خود آشنا باشند تا در روابط خود با کارگران دچار مشکل نشوند. متاسفانه تعدادی از کارفرمایان، تنها وظیفه خود در قبال افراد نیروی کار را صرفا پرداخت حقوق ماهانه در نظر می‌گیرند. اما به طور کلی کارفرما باید مزایا و سایر حقوقی که به منظور حمایت از قشر کارگر در نظر گرفته شده است را در دستور کار خود قرار دهند.

    زمانی که موضوع بیمه مطرح می‌شود، ممکن است با این سوال مواجه شوید که پرداخت بیمه، تکلیف قانونی برای کارفرما محسوب می‌شود یا خیر؟ آیا بیمه نمودن کارگران، برای کارفرما جنبه اختیاری دارد؟ در واقع کارفرما می‌تواند از بیمه کردن کارگران خود امتناع ورزد؟

    در پاسخ به این سوالات باید گفت که قانون کار وظایف متعددی را برای کارفرمایان تعیین کرده که بخشی از آن در رابطه با بیمه کارگران است. در این صورت پرداخت حق بیمه کارگران به عنوان تکلیف قانونی کارفرما به شمار رفته و قانونا اگر کارفرما حق بیمه کارگران را نپردازد، کارگر حق شکایت از وی را خواهد داشت.

    بیمه کردن کارگران باید همواره دغدغه اصلی کارفرمایان باشد نه این که به دلایل مختلف از پرداخت حق بیمه کارگر خودداری نمایند. کارفرما باید به این موضوع توجه داشته باشد که بیمه نکردن کارگر می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای وی به همراه داشته باشد.

    از آن جهت که مسئولیت تمامی وقایع و اتفاقات موجود در کارگاه بر عهده کارفرما است، اگر حادثه‌ای برای کارگران در محیط کار رخ دهد و در این صورت، آن‌ها بیمه نباشند، کارفرما وظیفه جبران خسارات وارده را خواهد داشت.

    علاوه بر این که بیمه نمودن کارکنان شاغل در کارگاه، تکلیفی برای کارفرما است، در مقابل آن نیز حقی برای کارگران به شمار می‌رود. با توجه به این که بیمه جز ضروریات رویه کاری و مشاغل در کشورمان است، کارفرمایان باید تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دهند تا بتوانند تمامی کارکنان خود را بیمه کنند.

    گفتنی است که حتی اگر کارفرما برای یک ماه از پرداخت حق بیمه کارگر خودداری نماید، رفتار وی تخلف محسوب شده و امکان طرح دعوا از طرف کارگر وجود دارد.

    قرارداد بیمه از طرف کارگر و کارفرما

    حال که بحث حق بیمه کارگران مطرح است، لازم است که نگاهی به قرارداد بیمه داشته باشیم. امروزه شرکت‌های زیادی در کشور ارائه دهنده انواع خدمات بیمه هستند. با توجه به این که بیمه جز ضروریات زندگی هر شخصی محسوب می‌شود، افراد ذی نفع باید اقدام به بیمه نمودن خود نمایند.

    بحث بیمه همواره در روابط کار مطرح شده و همچنین مورد توجه قانونگذار نیز است. از آن جهت که کارفرما، مکلف به بیمه نمودن کارگران است، باید ابتدا با شرکت و سازمان مربوطه، قراردادی را منعقد نماید. در قرارداد بیمه، یکی از طرفین، به عنوان بیمه گر شناخته شده و ظرف دیگر، بیمه گذار است.

    کارگران که از طرف کارفرما بیمه می‌شوند، به عنوان بیمه گذار و شرکت طرف قرارداد، بیمه گر است. برخی از بیمه‌هایی که کارگران از طرف کارفرما تحت پوشش آن قرار می‌گیرند، جنبه اختیاری داشته اما سایر بیمه ها به عنوان یک وظیفه قانونی برای کارفرما محسوب می‌شود.

    به موجب قانون بیمه، عقد بیمه و شرایط آن باید به موجب سند کتبی باشد و سند مزبور موسوم به بیمه ‌نامه خواهد بود. در بیمه‌نامه یا همان قرارداد بیمه باید امور ذیل به طور صریح قید شود:

    1. تاریخ انعقاد قرارداد.
    2. اسم بیمه‌گر و بیمه‌گذار.
    3. موضوع بیمه.
    4. حادثه یا خطری که عقد بیمه به مناسبت آن به عمل آمده است.
    5. ابتداء و انتهای بیمه.
    6. حق بیمه.
    7. میزان تعهد بیمه‌گر در صورت وقوع حادثه.

    موارد فوق، به عنوان بندهای اصلی در قرارداد بیمه محسوب می‌شوند. در این صورت بهتر است که کارگر و کارفرما در قرارداد کار نیز این موارد را ذکر کنند. پرداخت حق بیمه کارگر، به صورت ماهانه از طرف کارفرما صورت گرفته که البته بخشی از مبلغ حق بیمه توسط کارگر نیز پرداخت می‌گردد.

    کارگر به عنوان بیمه گذار و شرکت طرف قرارداد بیمه به عنوان بیمه گر، وظایفی را برعهده دارند که در این صورت بروز تخلف و یا عدم اجرای تعهدات مندرج در قرارداد، ممکن است سبب فسخ قرارداد شود.

    با توجه به میزان سختی و شرایط کار، نوع بیمه متعلق به کارگران ممکن است که با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشد اما کارفرما باید در هر صورت کارگران خود را تحت پوشش بیمه قرارداد دهد. در مورد این موضوع که کارگران مشمول قانون کار، تحت پوشش چه نوع بیمه ای قرار می‌گیرند، در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

    محاسبه حق بیمه کارگر

    قانون بیمه کارگران

    با توجه به این که رابطه بین کارگر و کارفرما مطرح می‌باشد، بدیهی است که موضوع بیمه در قانون کار مورد بررسی قرار گرفته باشد. اما علاوه بر قانون کار، قانون مربوط به بیمه سازمان تامین اجتماعی نیز به این مسئله پرداخته است. یکی از سوالاتی که همواره در این زمینه مطرح می‌شود، آن است که کارگران از طرف کارفرما تحت پوشش چه بیمه‌ای هستند؟

    در این راستا لازم است که به ماده 148 قانون کار اشاره داشته باشیم. بنا بر این ماده، کارفرمایان کارگاه‌‌های مشمول قانون کار، مکلف هستند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام‌ نمایند. بنابراین کارگران از  طرف کارفرما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

    گفتنی است که علاوه بر کارگران مشمول قانون کار، کارمندان سایر دستگاه‌های اجرایی نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. حتی کارمندان بعد از بازنشسته شدن، نیز به عنوان مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته و از بیمه این سازمان نیز استفاده می‌کنند.

    همچنین در ماده 2 قانون تامین اجتماعی نیز بیان شده است که بیمه شده شخصی است که راسا مشمول مقررات تامین اجتماعی بوده و با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه حق استفاده از مزایای مقرر در‌این قانون را دارد.

    با توجه به این که موضوع بیمه در قانون کار عنوان شده است، در همین راستا، پرداخت حق بیمه به کارگران به عنوان یکی از تکالیف اصلی کارفرمایان به شمار می‌رود.

    اگر فرض بر این بود که قانون، اشاره‌ای به بیمه کارگران نمی‌کرد، در این صورت پرداخت حق بیمه، تکلیفی برای کارفرما محسوب نمی‌شد اما از آن جهت که قانونگذار تاکید خاصی نسبت به این موضوع دارد، حتی الامکن کارفرما باید اقدام به بیمه نمودن کارگران نیز نماید.

    مزایا حق بیمه برای کارگران مشمول قانون کار

    بر اساس مطالب بیان شده، پرداخت حق بیمه، وظیفه قانونی برای کارفرمایان محسوب می‌شود. بیمه کردن کارگران، مزایای خاصی برای آن‌ها دارد و با توجه به این موضوع، کارفرما نباید از پرداخت بیمه کارگران خودداری کند.

    تقریبا برای تمامی کارگران، این موضوع حائز اهمیت است که در همان زمان شروع به کار، برای آن‌ها سابقه بیمه رد شود و چه بسا کارگران به دلیل آن که کارفرما آن‌ها را بیمه نمی‌کند، از کار مورد نظر استعفا دهند.

    از آن جهت که داشتن سابقه بیمه برای کارگران، مزایای خاصی دارد، کارفرمایان باید به بحث بیمه نمودن کارگران مشمول قانون کار، توجه خاصی داشته باشند. حال می‌توان موارد زیر را به عنوان مزایا حق بیمه برای کارگران در نظر گرفت:

    • در صورت حادثه دیدن کارگر در محل کار، می‌تواند از سازمان تامین اجتماعی غرامت یا جبران خسارت را مطالبه کند. به موجب قانون، بیمه گر موظف به جبران خسارت به میزان تعیین شده می‌باشد.
    • برخورداری از کمک هزینه ازدواج برای کارگران وجود دارد.
    • هزینه‌های مربوط به عینک، ویلچر و مواردی از قبیل تا میزان مشخصی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.
    • برخورداری از مستمری بازنشستگی یا از کار افتادگی وجود دارد.
    • پرداخت هزینه‌های درمانی با توجه به سقف تعیین شده در قانون بیمه تامین اجتماعی

    حق بیمه کارگر از چه مواردی کسر می‌شود؟

    کارفرما طبق قانون کار، مکلف به بیمه نمودن کارگران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است. با توجه به این موضوع که کارفرما وظیفه دارد تا بیمه کارگران را پرداخت نماید اما تمامی حق بیمه از طرف کارفرما پرداخت نمی‌شود.

    مبلغ قابل توجهی از حق بیمه کارگران، توسط کارفرما پرداخت می‌شود اما در این بین نیز مابقی هزینه حق بیمه باید توسط خود کارگر پرداخت شود.

    در این صورت کارفرما ماهانه مبلغی را از حقوق کارگران به عنوان حق بیمه پرداخت می‌کند. حال این که چه مواردی از حقوق کارگر به عنوان حق بیمه کم می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • حقوق، دستمزد، مزد
    • کار اضافه، نوبت کاری، حق الزحمه
    • حق حضور در جلسات
    • کمک هزینه‌های خانه
    • ایاب و ذهاب
    • نسبت کاری
    • مزیت‌های مستمر شغلی
    • فوق‌العاده شغل‌های سخت
    • مزد روزهای تعطیل
    • پاداش مستمر
    • وجوه پرداخت به کارگران کارمزدی
    • دریافتی کارآموزان

    مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، به عنوان حق بیمه از حقوق و مزایا متعلق به کارگران کسر می‌شود. در این زمینه می‌توان گفت که بیشتر مبلغ حق بیمه از جانب کارفرما پرداخت می‌شود و مابقی آن از حقوق و مزایایی که طبق قانون کار به کارگران تعلق می‌گیرد، پرداخت می‌شود.

    البته پرداخت حق بیمه و کسر آن از حقوق کارگران می‌تواند تا حد زیادی به نفع آن‌ها باشد. بنابراین در صورتی که کارفرمایان از اعطای حق بیمه به کارگران امتناع کند، باید در برابر قانون پاسخگو باشند.

    امنیت کارگر

    آیا کارگر بابت عدم پرداخت حق بیمه می‌تواند از کارفرما شکایت کند؟

    یکی از موضوعاتی که در اغلب مواقع سبب می‌شود تا علیه کارفرمایان طرح شکایت صورت گیرد، این است که کارفرما حق بیمه کارگر را پرداخت نمی‌کند.

    گفتنی است که برای شکایت کارگر از کارفرما بابت عدم پرداخت حق بیمه ابتدا باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که بیمه نشدن کارگران در ابتدا مورد توافق طرفین بوده است یا خیر.

    کارفرمایان به منظور استخدام کارگران، شرایطی را در نظر می‌گیرند که یکی از این شرایط می‌تواند به موضوع بیمه ارتباط داشته باشد. کارفرمایان زیادی در کشور هستند که بیمه کردن کارگران را منوط به یک سری شرایط در نظر می‌گیرند.

    در صورتی که کارگر با شرایط کارفرما مبنی بر این که در ماه های ابتدایی همکاری، امکان بیمه کردن وجود ندارد، موافقت کند، کارگر به واسطه عدم پرداخت حق بیمه امکان شکایت از کارفرما را نخواهد داشت.

    اما اگر مسئله بیمه جز یکی از شرایط اساسی کار بوده و حتی این موضوع صراحتا در قرارداد کار نیز ذکر شده باشد، عدم پرداخت حق بیمه، دلیل موجه برای آن است که کارگر اقدام به شکایت از کارفرما کند.

    در رابطه با موضوع بیمه، عدم پرداخت آن، دلیل موجه برای طرح دعوا علیه کارفرما است اما دلیل دیگری که در این زمینه سبب شکایت از کارفرما می‌شود، آن است که کارفرما مبلغی که به عنوان حق بیمه از حقوق کارگران کسر می‌کند، بیشتر از میزان مصوب قانونی است.

    تنظیم شکایت علیه کارفرما چگونه صورت می‌گیرد؟

    طرح دعاوی کار مانند سایر دعاوی حقوقی، مستلزم تنظیم و ارائه دادخواست است. در این صورت، شکایت کارگر علیه کارفرما بابت موضوع عدم پرداخت حق بیمه نیز از طریق دادخواست صورت می‌گیرد. کارگر برای آن که اقدام به شکایت از کارفرما کند، لازم است که دادخواستی را تنطیم نماید.

    همانطور که رسیدگی به دعاوی حقوقی در دادگاه، منوط به ارائه دادخواست است، برای آن که به اختلافات کارگر و کارفرما در اداره کار رسیدگی شود، می‌بایست تقدیم دادخواست در این زمینه صورت گیرد.

    همان قواعد و مقرراتی که در قانون آیین دادرسی مدنی برای تنظیم دادخواست عنوان شده است، در خصوص نگارش دادخواست علیه کارفرما نیز لازم است که نکات حقوقی و مقررات دادخواست نویسی نیز به درستی رعایت شود.

    گفتنی است که رعایت نکردن اصول و تشریفات مربوطه درنگارش دادخواست، باعث می شود تا مراجع اداره کار رسیدگی نسبت به خواسته خواهان نداشته باشند.

    علاوه بر آن که ارائه دادخواست به عنوان مهم‌ترین مرحله در طرح دعاوی کار به شمار می‌رود، لازم است که کارگر در طرح شکایت از کارفرما از وکلا دادگستری کمک بگیرد.

    خدماتی که وکلا در اختیار موکلین قرار می‌دهند، صرفا وکالت در دعاوی حقوقی نیست، بلکه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی نیز توسط آن‌ها به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد.

    در همین راستا اگر به دنبال آن هستید که تنظیم شکایت شما در رابطه با موضوع عدم پرداخت بیمه با شرایط مناسبی انجام شود، می‌توانید از خدمات سامانه وکیل کار استفاده نمایید. یکی از خدماتی که این سامانه ارائه می‌دهد، نگارش اوراق قضایی مرتبط با دعاوی کار است.

    تنظیم شکایات مرتبط با دعاوی حوزه اداره کار، به بهترین شکل ممکن انجام شده و در این صورت از بابت نگارش دادخواست برای شکایت از کارفرما می‌توانید اطمینان خاطر داشته باشید.

    شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت حق بیمه

    مشاوره حقوقی برای شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت حق بیمه

    علاوه بر نگارش دادخواست، خدمات دیگری که در اختیار عموم مردم در رابطه با دعاوی اداره کار قرار می‌دهیم، ارائه مشاوره آنلاین به صورت تخصصی توسط وکلا مجرب و با سابقه در این دعاوی است.

    اگر در خصوص عدم پرداخت حق بیمه یا به واسطه انجام تخلفی خاص از سوی کارفرما قصد طرح شکایت قانونی را دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس های متنوع سامانه وکیل کار می‌باشد که می‌توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم.

    مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است.

    از طریق مشاوره حقوقی وکیل کار، می‌توانید اطلاعات لازم در مورد نحوه طرح شکایت مرتبط با دعاوی کار و همچنین انجام مراحل لازم در این زمینه را کسب کنید. در واقع با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن می‌توان اقدام به طرح شکایت علیه کارفرما نمود.

    سامانه وکیل کار با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در حوزه حقوق کار و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می‌تواند شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماید.

    در صورتی که قصد شکایت از کارفرما به جهت عدم پرداخت حق بیمه را دارید، بهتر است قبل از هر اقدام حقوقی از خدمات این سامانه بهره مند شوید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱