دادخواست ها

شکایت از کارفرما | شکایت توسط وکیل اداره کار

راهنمای مقاله

  • از زمان‌های خیلی قبل تاکنون تمامی مردم جهت گذران زندگی خود به کار و اشتغال مشغول می‌شدند و مهم‌ترین هدف افراد از کار و اشتغال کسب درآمد بود.

    در قدیم شغل افراد به شکل فردی و شخصی بود و معمولا افراد، هم کارگر و هم کارفرمای خود محسوب می‌شدند، ولی با گذشت زمان و با توسعه همه کسب و کارها، ضرورت همکاری‌ها و اجتماع‌های گروهی بیشتر شد و معمولا بیشتر مشاغل به حالت تخصصی پدیدار شدند.

    به همین جهت معمولا افرادی که در کار و حرفه‌ای تخصص دارند با جمع دیگر به کار می‌پردازند و بدین شکل این افراد علم و تخصص خود را در اختیار یک مجموعه بزرگ قرار می‌دهند که تمامی این مجموعه‌ها کارفرمایانی دارد و بدین صورت است که رابطه کارگر و کارفرمایی به شکل امروزی شکل گرفت.

    در چنین فعالیت‌های کاری، کارفرما صاحب کسب و کار و یا برند خاصی است و افراد دیگری را که در آن حرفه تخصص و تبحر کافی دارند، برای کار استخدام می‌کند.

    در شکل‌گیری این رابطه، قرارداد و تواقفاتی نیز بین کارگر و کارفرما تنظیم می‌گردد که کارگران مکلف می‌گردند، عمل محول شده به خود را به انجام برسانند و کارفرما نیز باید دستمزد کار و تخصص کارگر را سر موقع به وی پرداخت کند.

    معمولا توافقات کارگر و کارفرما در ابتدای همکاری و تنظیم قرارداد معین و مشخص است، بنابراین هر کدام از طرفین قرارداد کار که به تعهداتشان عمل نکنند، طرف دیگر قرارداد این اختیار و حق را دارد که در مراجع صالح رسیدگی کننده به دعاوی کارگر و کارفرما حقوق خود را مطالبه کند.

    البته که این مهم نیازمند انجام تشریفات خاصی خواهد بود که در ادامه به بررسی و چگونگی آن خواهیم پرداخت.

    برای شکایت از کارفرما، کارگران باید چه مراحلی را سپری نماید؟

    برای  طرح شکایت از کارفرما ضرورت دارد که در مرحله اول نسبت به تنظیم دادخواست شکایت از کارفرما و ثبت آن در اداره کار محل وقوع کارگاه اقدام نمود.

    در این دادخواست حتما ضرورت دارد که تمامی مطالبات کارگر و میزان آن ذکر و علت عدم پرداخت آن دقیقا معین گردد. بیشتر مطالبات کارگران و طرح شکایت آن‌ها معمولا در مواردی همچون سنوات کارگر، حق‌السعی، حق بیمه، اضافه‌کاری‌ها و غیره خلاصه می‌شود.

    در گذشته ثبت دادخواست در ادارات کار به صورت سنتی و دستی یعنی بر روی کاغذ انجام می‌شد. ولی هم‌ اکنون ثبت دادخواست کارگران به صورت الکترونیکی انجام شده و خواهان یا همان شاکی، لازم است که ابتدا دادخواست شکایت خود را در سامانه شکایت اداره کار ثبت کرده و سایر مراحل از طریق این سامانه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    ضمنا به پیوست دادخواست، ضرورت دارد که مستندات و مدارک نیز در سیستم ثبت شکایات بارگذاری شده که این مهم مراحل ویژه و خاص خود را می‌طلبد.

    در ادامه مراحل چنانچه ابلاغ به کارفرما صورت گیرد، او نیز باید در سامانه اداره کار ثبت نام نماید. در صورت عدم انجام این تکلیف به دفاعیات کارفرما در مراجع صالح رسیدگی کننده ترتیب اثر داده نخواهد شد.

    ضمنا متقاضی شکایت ضرورت دارد که در تاریخ مقرر در محل مشخص شده جهت رسیدگی حضور یابد تا به شکایت او رسیدگی و رای نهایی از سوی مرجع مربوطه صادر گردد.

    در حال حاضر به علت جلوگیری از ازدحام مراجعه کنندگان حضوری و سهولت کار، فرآیند ثبت دادخواست به صورت الکترونیکی با شرایط جدید انجام می‌گیرد و برای انجام تشریفات شکلی آن، متقاضی بایستی آدرس کارفرما و اسناد و مدارک خود را به صورت اسکن شده در فرم دادخواست الکترونیکی به ثبت برساند.

    در نظر داشته باشید که حتما قبل از طرح شکایت در اداره کار، ابتدا در یکی از دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت نماید و از طریق همان پیشخوان رمز عبور سامانه اداره کار را دریافت کند.

    این تکلیف برای کارفرمایان نیز ضروری است و کارفرما نیز لازم است که به ترتیب فوق احراز هویت شده و برای خود رمز عبور سامانه اداره کار را دریافت کند.

    ذکر چند نکته مهم در این‌جا ضروری است. معمولا برخی از مطالبات کارگر را در یک دادخواست به طور  همزمان نمی‌توان مطالبه کرد. مثلا کارگری که به علت اخراج غیر قانونی از کارفرمای خود شکایت دارد، نمی‌تواند به صورت هم زمان درخواست بازگشت به کار و مطالبه حق سنوات را داشته باشد.

    زیرا اگر کارگر واقعا قصد بازگشت به کار داشته باشد، دیگر مطالبه حق سنوات معنا پیدا نخواهد کرد و در صورتی که قصد مطالبه سنوات را داشته باشد، دیگر امکان بازگشت به کار را نخواهد داشت. پس اگر فردی هر دوی این موارد را باهم مطالبه کند، در مراجع اداره کار به هیچ کدام ترتیب اثر داده نخواهد شد.

    صدور حکم در اداره کار
    صدور حکم در اداره کار

    مهلت‌های تعیین شده قانونی جهت شکایت کارگر از کارفرما

    مدت زمان شکایت از کارفرما وابسته به موارد و شرایط مختلفی است و بسته به اینکه موضوع شکایت کارگر و نوع مطالبات کارگر چه مواردی است، فرق خواهد کرد.

    در برخی مواقع  قانون گذار برای برخی از مطالبات کارگران مهلت معینی را قرار داده است، که اگر کارگر خارج از این مهلت در خصوص مطالبه آن اقدام نماید، دعوای او در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار شنیده نمی‌شود یا به تعبیری خارج از مهلت منظور شده و رسیدگی نخواهد شد.

    برای مثال اگر کارگری که قصد دارد، جهت اخراج غیر قانونی از کارفرمای خود شکایت نماید باید دادخواست خود را ظرف مهلت یک ماه از تاریخ اخراج در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار مطرح کند.

    در غیر این موارد به دادخواست وی ترتیب اثر داده نخواهد شد. این مواعد و مهلت‌ها بر حسب موضوع دعوا به شرح زیر می‌باشد:

    موعد زمانی طرح شکایت از کارفرما بابت مطالبه حقوق

    اولین موضوعی که در این خصوص باید به آن پرداخته شود، موضوع حقوق و دستمزد کافی متناسب با شرایط کار می‌باشد.

    معمولا کارگران در سخت‌ترین شرایط در زمینه‌های صنعت ،تولید و خدمات به کار مشغول هستند. لذا همیشه شایسته زندگی بهتری می‌باشند ولی متاسفانه این قشر زحمتکش، به ‌اندازه تلاششان حقوق و دستمزد مناسبی دریافت نکرده و نمی‌کنند.

    قانونگذار برای شکایت از کارفرما جهت مطالبه حقوق و دستمزد موعد مشخص و مهلتی قرار نداده است و این موضوع به این معنا است که کارگر هر زمان بخواهد قادر است تا علیه کارفرما شکایت نماید. به عبارتی حقوق و دستمزد کارگر و دیون هیچ‌گاه مشمول مرور زمان نخواهد شد.

    در صورتی که کارگر بعد از گذشت مدت زمان زیادی علیه کارفرما شکایت نماید، احراز و اثبات درخواست او کمی دشوار خواهد بود و در این میان نیز از ارزش پول و مطالبات او نیز کاسته خواهد شد. بنابراین بهتر است هر چه سریع‌تر برای دریافت حقوق و دستمزد خود، علیه کارفرما شکایت نمایید.

    موعد زمانی طرح شکایت از کارفرما بابت حق بیمه

    همان‌گونه که با مطالعه سلسله وار این مقالات مطلع شده‌اید، یکی از مهم‌ترین حقوق کارگران، بیمه تامین اجتماعی آن‌ها است.

    کارفرمایان مکلف هستند با شروع به کار کارگران و در پایان هر ماه لیست بیمه تامین اجتماعی را برحسب مقدار حقوق و تعرفه‌های معین به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت و لیست آن را  ارسال و در همین حین مالیات را نیز به اداره دارایی بپردازند.

    اگر کارفرما در انجام این وظیفه تعلل کند، کارگر قادر خواهد بود برای زنده‌کردن حق بیمه خود، از کارفرما شکایت نماید. در این خصوص نیز قانونگذار، مهلت و  زمان خاصی معین نکرده است و کارگر در هر زمان که بخواهد می‌تواند برای حق بیمه نیز طرح شکایت نماید.

    خوشبختانه با تصویب برخی مقررات در این زمینه، در صورت تایید عدم پرداخت بیمه کارگر، کارفرمای مربوطه موظف به پرداخت جریمه سنگین به اداره کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

    موعد زمانی طرح شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات

    قبل از بررسی به طرح شکایت از کارفرما و مهلت انجام این شکایت، ابتدا باید با ضوابط و شرایط تعلق عیدی و سنوات آشنا شویم.

    عیدی در حقیقت مبلغی است که در پایان هر سال، کارفرما برابر با قانون کار ملزم است نسبت به پرداخت آن به کارگران تحت پوشش بیمه‌ای خویش اقدام نماید و عیدی به کلیه‌ کارگرانی که مشمول قانون کار هستند از جمله قراردادهای موقت، دائمی، ساعتی، پاره‌وقت و غیره تعلق می‌گیرد.

    بر اساس قانون کار، عیدی هر کارگر بر مبنای ۲ ماه پایه حقوق او محاسبه می‌گردد. البته این نکته را باید متذکر شد که هر مدت که کارگر در آن سال به کار مشغول بوده بدین گونه که حتی اگر در آن سال یک ماه به کار اشتغال داشته، به ازای آن نیز مستحق دریافت عیدی خواهد بود.

    عیدی و پاداش نیز همانند دو مورد قبل جزو حقوق و دستمزد و مزایای کارگر به شمار آمده و شکایت در خصوص پرداخت عیدی و پاداش نیز مشمول مرور زمان نخواهد شد.

    شکایت از کارفرما بعد از اخراج از محل کار

    کارگرانی که قصد دارد، برای اخراج غیر قانونی از کارفرمای خود شکایت نمایند باید دادخواست شکایت خود را ظرف مدت یک ماه از اخراج غیر قانونی، در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار مطرح کنند.

    در غیر این شرایط به دادخواست آن‌ها هیچ ترتیب اثری داده نخواهدشد. لازم به ذکر است این موعد و مهلت در آیین دادرسی کار و قانون کار تعیین نشده ولی عرف و منطق در این موضوع تاثیرگذار است.

    به عبارتی چنانچه کارگر توجیهی درخصوص تاخیر از بابت شکایت اخراج و بازگشت به کار داشته باشد، می‌تواند در اولین جلسه رسیدگی به شکایت اخراج و بازگشت به کار مطرح کند

    شکایت در مراجع قضایی

    موعد زمانی  اعتراض به رای بدوی و تجدید نظر اداره کار

    مهلت اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار طبق ماده ۱۵۹  قانون کار معین گردیده است. رای هیات های تشخیص بعد از ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ آن لازم الاجرا خواهد شد.

    اگر ظرف مهلت مذکور یکی از طرفین شکایت نسبت به رای صادره اعتراضی داشته باشد باید اعتراض خود را کتبا به هیات حل اختلاف اداره کار تقدیم کند و در حقیقت رای تجدید‌نظر هیات حل اختلاف پس از صدور قطعی و لازم الاجرا می‌باشد.

    نظرات کلیه اعضای هیات حل اختلاف باید در پرونده درج گردد. نکته مهم در خصوص مهلت اعتراض به رای اداره کار در مرحله بدوی و هیات تشخیص ۱۵ روز از زمان ابلاغ به هر یک از طرفین دعوا می‌باشد.

    در شمارش روزهای مهلت اعتراض به رای، روز ابلاغ رای و روز ثبت اعتراض در اداره کار شمرده نخواهد شد و اگر آخرین روز مهلت اعتراض به تعطیل رسمی منتهی شود هر یک طرفین شکایت قادر خواهند بود فردای روز تعطیل اعتراض خود را به رای صادره ثبت و مطرح نمایند.

    همانگونه که ذکر شد رای صادره از هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما، یا همان مرجع تجدید نظر اداره کار، قطعی و لازم الاجرا می‌باشد و در واقع رای صادره بلافاصله پس از صدور باید توسط مراجع دادگستری اجرا گردد.

    موعد زمانی اعتراض به رای قطعی شده اداره کار

    بعد از قطعی شدن رای اداره کار چه در مرحله هیات تشخیص و بدوی و چه در مرحله تجدید نظر و حل اختلاف، این رای قابلیت اجرا را پیدا خواهد کرد.

    حال در صورتی که یکی از طرفین شکایت اداره کار، به رای قطعی شده اداره کار که اعتراض داشته باشند می‌توانند در دیوان عدالت اداری نسبت به رای اداره کار شکایت کنند.

    البته پیشنهاد می گردد به دلیل جوانب متعدد و بعضا پیچیده دعاوی مربوط به اداره کار ومواعد قانونی آن، لطفا قبل از هرگونه طرح دعوا یا دفاع از ادعاهای انتصابی، اطلاعات کامل و مورد نیاز را در این خصوص کسب نمایید.

    چگونگی اثبات و احراز رابطه کارگر و کارفرمایی در مراجع اداره کار

    همانگونه که در مقالات قبلی هم اشاره شد اولین و اصلی‌ترین سندی که موجب اثبات رابطه کاری می‌گردد، قرارداد کار فی مابین کارگر و کارفرما است.

    قرارداد کار، اگر کتبی باشد و شرایط و نحوه اجرای کار و حق و حقوق کارگر در آن ذکر شده باشد، امکان انکار کارفرما را تا حد بالایی کاهش خواهد داد.

    البته شایان ذکر است برخی مواقع کارفرما ادعای جعل نسبت به قرارداد کار ارائه شده از سوی کارگر می کند که البته رسیدگی به این ادعا، در مراجع اداره کار رسیدگی نخواهد شد و به چنین ادعاهایی در اداره کار ترتیب اثر داده نمی‌شود و در صورتی که ادامه رسیدگی به سند مذکور وابسته باشد تا زمان رسیدگی به این ادعا، رسیدگی در مراجع اداره کار متوقف می‌شود.

    از دیگر مدارکی که کارگران معمولا جهت اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی به آن استناد می‌کنند، پول‌های واریز شده از حساب کارفرما به حساب کارگر است که بسته به اینکه پرداخت‌ها به صورت چک یا کارت به کارت باشد، تشریفات آن کمی متفاوت خواهد بود.

    لیست پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی نیز از دیگر دلایلی است که بیان می‌کند کارگر مزبور در شرکت یا کارگاه و در کل در مجموعه مورد شکایت به کار اشتغال داشته است.

    همانگونه که ذکر شد مستندات و مدارک که باید به مراجع صالح در اداره کار تحویل داده شود باید رابطه کارگر و کارفرمایی را به اثبات برساند که البته این مدارک بسته به عمل مورد اشتغال کارگر با هم متفاوت می‌باشد.

    گاهی اوقات برخی کارگران با استناد به اینکه دلیل و مدرکی برای شکایت ندارند از انجام آن صرف نظر می‌نمایند در صورتی‌ که راه‌های متفاوتی جهت اثبات رابطه کارگری و مطالبات کارگران در مراجع قضایی چه اداره کار و چه سایر مراجع دادگستری وجود دارد که معمولا کارگران از آن بی‌اطلاع هستند و اینجاست که ضرورت مشاوره با وکیل اداره کار متخصص می تواند کمک شایانی به کارگران بنماید.

    چه مراجعی صالح به رسیدگی به اختلافات کارگران و کارفرمایان هستند؟

    مرجع صالح رسیدگی کننده به دعاوی کارگر و کارفرما، اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی است.

    مراجع اداره کار، خصوصا در شهرهای بزرگ در مناطق مختلفی تشکیل گردیده که با توجه به اینکه محل کار متقاضی شکایت در کدام منطقه از شهر می‌باشد، نزدیک ترین اداره کار آن منطقه صالح به رسیدگی خواهد بود.

    هیات‌های تشخیص، هیات حل اختلاف و دیوان عدالت اداری از مراجع رسیدگی به این اختلافات هستند.

    تنظیم دادخواست حقوقی

    برابر با قانون کار، کارگر و کارفرما چه تعهداتی در مقابل یکدیگر دارند؟

    عرفا و قانونا کارفرمایان و کارگران تعهداتی در مقابل هم دارند که باید در روابط کاری به شکل مطلوبی این تعهدات رعایت گردد.

    آشنایی کامل هر دو طرف نسبت به تعهدات و روابط با یکدیگر، به آن ها کمک خواهد کرد که ضمن قبول و رعایت تعهدات، روابط خوبی نیز با هم داشته باشند.

    در این بخش شما را به برخی از تعهدات مهم کارگر نسبت به کارفرما و در مقابل تعهدات کارفرما نسبت به کارگر آشنا خواهیم کرد:

    الف: تعهدات کارگران نسبت به کارفرمایان به شرح زیر است:

    • انجام وظایف طبق دستور کار
    • اجرای دقیق کار و وظایف
    • دقت و حساسیت بالا در انجام کار
    • توجه به امانت داری در زمان انجام کار
    • توجه و رعایت مقررات انضباطی در فضای کاری

    ب: تعهدات کارفرمایان نسبت به کارگران به شرح زیر است:

    • بیمه کارگر
    • پرداخت حقوق و دستمزد کارگر در موعد مقرر
    • رعایت شرایط مناسب کاری از جمله ایمنی، حفاظت، بهداشت و غیره

    یکی از وظایف مهم و مسئولیت اصلی کارفرما در مقابل کارگر، پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی آن‌ها است. طبق قانون کار و مقررات تعیین شده، کارگر باید بیمه شده تامین اجتماعی باشد.

    کارفرمایان موظف هستند بیمه کارگران خود را پرداخت نمایند. در صورتی که بنا به دلایلی کارفرما از پرداخت بیمه کارگر خود سرباز زند، کارگر باید از کارفرمای خود در خصوص عدم پرداحت حق بیمه به مراجع قضایی شکایت نماید.

    خوشبختانه با تصویب برخی مقررات در این زمینه، در صورت تایید عدم پرداخت بیمه کارگر، کارفرمای مربوطه موظف به پرداخت جریمه سنگین به اداره کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

    سامانه جدید و جامع روابط کارگران و کارفرمایان

    بعد از الکترونیکی شدن ثبت انواع شکایات اعم از کیفری و حقوقی، ارسال اظهارنامه و مشاهده ابلاغیه‌های مراجع دادگستری، ثبت الکترونیکی شکایات قانون کار در هاله‌ای از ابهام فرو رفت و مدتی مسکوت ماند.

    افزایش روزافزون اطلاعات و آگاهی قشر کارگر نسبت به حقوق خود و تکالیف کارفرما برابر با قانون، منجر به مراجعه مکرر ایشان به ادارات کار جهت ثبت شکایات و پیگیری آن گردید که این امر رفته رفته ازدحام بیشتری در مراجعات و افزایش حجم پرونده‌ها را در در اداره کار و ادارات تشخیص درپی داشت.

    در این میان مسائل دیگری مثل عدم شفافیت در قراردادهای کاری و سوء استفاده از قراردادها توسط کارگر و کارفرما، موجب شد تا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای تحقق وظایف ذاتی خود، سامانه جامعه روابط کار را طراحی و در مرحله اول به صورت آزمایشی در استان تهران اجرایی نماید.

    سامانه جامع روابط کار با هدف ثبت الکترونیکی قراردادهای کار و تنظیم روابط کارفرما و کارگر از ابتدای سال 1399 به صورت رسمی فعالیت خود را در سراسر کشور آغاز کرد.

    این سامانه دارای سطوح کاربردی متنوع در حیطه درون سازمانی و ارتباط با ارباب رجوع است. سامانه جامع روابط کار بیش از 30 نوع خدمت را جهت آسان‌کردن روابط کاری مشمول قانون کار، شناسایی کرده است.

    سامانه جامع روابط کار چه خدمات اینترنتی به متقاضیان ارائه می‌دهد؟

    بر اساس آخرین اخبار رسیده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این سامانه در مرحله اول راه‌اندازی، دو خدمت اصلی و اساسی ارائه می‌دهد که مورد استقبال جدی کارگران قرار گرفته است:

    • ثبت الکترونیکی دادخواست کار (شکایت الکترونیکی کارگر از کارفرما)
    • ثبت قراردادهای کار کارگران

    البته سایر خدمات اینترنتی سامانه به شرح ذیل است که بسیاری از آن ها تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است:

    • انجام مراحل رسیدگی به صورت اینترنتی و صدور دعوتنامه، ابلاغیه، دادنامه به صورت اینترنتی و الکترونیکی.
    • درخواست بیمه بیکاری به صورت الکترونیکی
    • تایید صلاحیت شرکت‌های خدماتی
    • تایید صلاحیت مسئولیت ایمنی
    • ثبت درخواست‌های بررسی مشاغل سخت و زیان آور
    • بررسی و تایید آیین‌نامه‌های انضباط کار
    • بررسی و تایید پیمان‌های دسته‌جمعی
    • بررسی و تایید طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل
    • نحوه ثبت نام در سامانه جامع روابط کار

    جهت ثبت نام در این سامانه، متقاضی باید با در دست داشتن مدارک هویتی به دفاتر پیشخوان دولت منتخب که وظیفه ثبت نام افراد را طبق قانون عهده‌دار است جهت احراز هویت و نهایتا ثبت نام مراجعه کند.

    اختلاف با کارفرما

    چه مدارکی برای ثبت نام در سامانه کار مورد نیاز است؟

    1. کارگران و اشخاص حقیقی: کارت پایان – خدمت کارت ملی
    2. اتباع بیگانه: کد فراگیر اتباع
    3. کارفرمایان (حقیقی): کارت پایان خدمت – کارت ملی – پروانه و یا هرگونه جواز فعالیت – صنفی گواهی و جواز کسب
    4. کارفرمایان (حقوقی): کارت ملی مدیر عامل – تصویر آخرین روزنامه رسمی که نام مدیرعامل و نشانی دفتر مرکزی در آن قید شده است.

    پس از تکمیل این موارد، کارگران و کارفرمایان و سایر اشخاص ذینفع یا نمایندگان آن‌ها با همراه داشتن مدارک فوق باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و در سامانه جامع روابط کار ثبت نام نمایند.

    پس از ثبت نام متقاضی، نام کاربری و رمز عبور توسط دفتر پیشخوان و از طریق پیامک در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.

    چه مدارکی برای طرح دعوا یا دفاع از آن در مراجع قانونی اداره کار مورد نیاز است؟

    در صورتی کارگر قصد شکایت از کارفرمای خود را داشته باشد باید اسناد و مدارک کامل برای اقامه دعوا را همراه داشته باشد زیرا در غیر این صورت حتی در صورت طرح شکایات در مراجع صالح، دادخواست وی با قرار رد مواجه خواهد شد.

    بنابراین دارا بودن اسناد و مدارک محکمه پسند در هر مرجع قضایی در درجه اول اهمیت در شکایت قرار خواهد داشت.

    اولین و اساسی‌ترین موردی که حتما باید در این خصوص ثابت گردد این است که رابطه بین کارگر و کارفرما محرز شود، زیرا در این صورت است که کارگر قادر خواهد بود از کارفرما برای مطالبات کاری خود درخواستی داشته باشد.

    در صورتی که رابطه کارگر و کارفرمایی وجود نداشته باشد، امکان رسیدگی به چنین امری در مراجع صالح اداره کار وجود نخواهد داشت و لازم است که به سایر مراجع صالح رسیدگی‌کننده مراجعه گردد.

    توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی کارکنان رسیدگی‌کننده در مراجع کار نیز در بسیاری از پرونده‌ها بی‌تاثیر نیست.

    طرح و پیگیری دعوا یا دفاع از آن در مسائل مربوط به کارگر و کارفرما چقدر زمان می‌برد؟

    در صورت اثبات ادعاهای انتصابی در جریان پرونده های اداره کار، می توان عنوان کرد که طرح دعوا در مسایل مربوط به روابط کارگر و کارفرما نیز کمی زمان‌بر است و با عنایت به مراحل مختلف رسیدگی به این دعاوی از جمله مرحله هیات تشخیص، هیات حل اختلاف و مرحله تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری، می‌توان گفت که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ وجه قابل پیش‌بینی دقیق نیست و رسیدگی به دلایل کارگران وکارفرمایان، احتمال زمان‌بر شدن آن را افزایش می‌دهد.

    بنابراین نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد. البته همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، پیشگویی زمان در پرونده‌های حقوقی و کیفری در هر زمینه‌ای، در اغلب مواقع کاملا دقیق نیست ولی مطمئنا کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه قوانین اداره کار، با تجربه‌ای که در پیگیری و انجام پرونده‌های مختلف در این مقوله کسب نموده‌اند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

    برای جلوگیری از رد درخواست خود در مراجع قضایی اداره کار، می توانید قبل از طرح آن، حتما با مشورت گرفتن از یک وکیل کیفری در حوزه فعالیت فوق، مسیر موفقیت پرونده خود را بررسی نمایید.

    تنظیم دادخواست توسط وکیل

    آیا طرح دعوا در موضوعات روابط کارگران و کارفرمایان نیاز به استفاده از خدمات وکیل دارد؟

    به کرات اشاره کرده‌ایم هر موضوع حقوقی یا کیفری و همچنین مسائل مربوط به روابط کارگران و کارفرمایان، حتی اگر از دیدگاه برخی افراد موضوعات پیش پا افتاده‌ای باشد، پیچیدگی‌های خاص خود را از منظر یک حقوقدان داراست که موضوع دعاوی کارگران و کارفرمایان نیز از آن مستثنی نیست.

    طرح دعوا در مسائل مربوط به روابط کارگران و کارفرمایان دارای قوانین و مقررات خاصی است که اشخاص عادی اطلاعات بسیار اندکی در مورد آن‌ها دارند.

    مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در این زمینه، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی به این نوع پرونده‌ها، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره‌گشای موکل خود باشند.

    اگر می‌خواهید طرح دعوا یا دفاع شما در خصوص موارد یاد شده به نتیجه مطلوبی برسد و حقوق از دست رفته‌تان را به دست آورید، به شما توصیه می‌کنیم که با یک وکیل مجرب در این حوزه حتما مشورت کنید.

    همچنین وکلای دادگستری قادرند در مورد کم و کیف و نحوه تنظیم شکایت یا لایحه دفاعیه، شما را راهنمایی کنند و می تواند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای دفاع از شکایت، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟ علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی دعوا شما را  تا حدودی پیش‌بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.‌

    پس اگر شما هم قصد دریافت حقوق قانونی خود را دارید و می خواهید با یک وکیل درجه یک مشاوره داشته باشید، می توانید از طریق راه ارتباطی ما در وکیل کار 24 با مشاورین و وکلای متخصص در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.

    نحوه تنظیم دادخواست و پشتیبانی به چه صورت خواهد بود؟

    مطمئنا مطرح کردن هر دادخواستی در زمینه روابط کارگران و کارفرمایان، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه‌هایی خواهد بود.

    در پرونده‌ها مختلف دیده شده که خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه‌ها، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلاله‌ای قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، دادخواستش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    ‫5 دیدگاه ها

    1. از بی اخلاق ترین ادارات دولتی جمهوری اسلامی ایران,اداره کار و بیمه تامین اجتماعی می باشند.

      1. گل گفتی، والا تو شهرستان ما بجای اینکه از حقوق کارگر دفاع کنند از حقوق کارفرما بیشتر دفاع می‌کنند

        1. امروزه از سرمایه دار بیشتر حمایت میشود ،قانون اگر صحیح باشد همان جلسه اول باید از حق کارگر دفاع کند و رای را صادر نماید ،
          بنده ۶ ماه در فروشگاه های زنجیره ای ویوان مشغول کار بودم و بعد استعفاع دادم در زمان استعفاع بابت حق و حقوق ام تعهد زوری گرفتند تا طلب ام را واریز کنند و حالا میگویند برای همه افراد ۶ ماه زمان میبرد ، آیا این درست است به نظر شما ؟؟؟

    2. سلام بنده در منطقه تهران شهر پرند برای موسسه حفاظتی امنیت نوین تهران با مدیریت سید احمد اسلامی شماره همراه ایشان نگهبانی دادم حدود دو ماه شب کار در برج پنج سال گذشته ولی این آقای اسلامی هر ماه وعده دروغ می دهد و جواب سربالا هر ماه می گفت واریز میکنم تا،بحال که ده ماه گذشته هیچی و پرداخت نکرده ومن از شهرستان چند بار به تهران رفتم هزینه کردم ولی چیزی جز ضرر ندیدم امیدوارم رسیدگی شود

    3. سلام علیکم
      احتراما به استحضار میرساند اینجانب Xxشگایتی از شرکتی بدلیل تهدیدات مکرر برعدم پرداخت حقوق وحق بیمه وسایر مزایا (در مشهد)
      حال تصمیم گرفته که سفته بیست وپنچ میلیون تومان را ندهد
      شرکت قرارداد تنظیم کرده که بیایید امضا کنید که تا پایان 1401 تمام مطالبات اعم از حقوق وغیره گرفتید
      واین قرداد برای 1400 هم تنظیم کرده
      اداره کار اعلام میکنم چنانچه از کسی دیگری هم شگایت دارید بعد زمان در ان اهمیت ندارد ومیتوانید مثلا یکسال بعد شگایت کنید
      چه در مشهد وتهران علنا اعلام کردند شگایت زمان ندارد
      حال از ان مقام محترم تقاضا رسیدگی را دارم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱