دادخواست ها

دادخواست شکایت کارگر از کارفرما بابت بن خواروبار

  • اگر به قانون کار توجه کنید و برخی از مواد آن را مورد بررسی قرار دهید، متوجه خواهید شد که این قانون، رویکرد حمایتی دارد. حال این که قانون کار مستقیما به رابطه کارگر و کارفرما پرداخته است، از این رو، عمدتا از گروه کارگران حمایت شده است.

    در واقع قشر کارگران، از دیدگاه قانون، بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند و دلیل آن هم این است که در طی چند سال اخیر، حقوق آن‌ها به دلایل مختلف از طرف کارفرمایان تضییع شده و در این صورت واجب است که قانونی به عنوان قانون کار، به حمایت از این قشر بپردازد.

    قانون وظایف بیشتری را برای کارفرمایان در نظر گرفته است و باید به نحوی عمل کنند که تکالیف خود را به بهترین شکل ممکن در قبال کارگران اجرا نمایند.

    مسائل مالی، همواره جز یکی از موضوعات مهم در روابط کار محسوب می‌شود. صرف پرداخت حقوق و دستمزد، نمی‌تواند به عنوان تنها وظیفه کارفرما به شمار رود و وظایف دیگری نیز برای کارفرما تعیین شده است. یکی از این موضوعات که شاید منجر به اختلاف بین کارگر و کارفرما شود، مسئله حق خواروبار است.

    حق خواروبار در واقع به نیازهای ضروری کارگران و یا کارمندان در جامعه ارتباط پیدا می‌کند که یکی از حقوق قانونی هر کارگری به شمار می‌رود. حق خواروبار در قانون کار به آن اشاره شده و در واقع تکلیفی برای کارفرما و حق قانونی برای کارگر است.

    قانون کار، خواروبار را به عنوان بخشی از حق السعی در نظر گرفته است. در این صورت می‌توان حق خواروبار را به عنوان بخشی از دستمزد کارگران نیز در نظر گرفت.

    با توجه به این که حق خواروبار جز یکی از موارد حقوق و دستمزد ماهانه کارگران به شمار می‌رود، لازم است که کارفرما اقدامات لازم را جهت پرداخت آن انجام دهد.

    کارفرمایی که توجهی به این موضوع نداشته و به نوعی بند خواروبار را از حقوق کارگران حذف می‌کند، ممکن است با شکایت از طرف کارگر مواجه شود. در صورتی که کارفرما اقدام به انجام چنین کاری نماید، کارگر می‌تواند از او شکایت کند.

    شکایت کارگر از کارفرما بابت بن خواروبار در اداره کار مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. لازمه رسیدگی به درخواست مزبور، ارائه دادخواست است.

    تنظیم دادخواست طبق قانون آیین دادرسی مدنی انجام می‌شود و در این صورت لازم است که تمام نکات حقوقی مربوطه در آن رعایت شود. جهت نگارش دادخواست باید با وکلا دادگستری در ارتباط باشید تا بتوانید بهترین دادخواست را نگارش کنید.

    خواروبار

     حق خواروبار چیست؟

    افرادی که کارمند و یا کارگر است، به خوبی با حق خواروبار آشنا هستند. اما به طور کلی برای آن دسته از افرادی که با خواروبار آشنایی ندارند، در این بخش توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد. کارگرانی که مشمول قانون کار هستند، مزایای مختلفی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها حق خواروبار است.

    حق خواروبار مانند موارد دیگر، پرداخت آن بر عهده کارفرما است و به عنوان یکی از وظایف اصلی کارفرما در قبال کارگران محسوب می‌شود. این موضوع به عنوان بخشی از حقوق ماهانه کارگران محاسبه شده و لازم است که به همراه پرداخت دستمزد در هر ماه، حق خواروبار نیز پرداخت آن صورت گیرد.

    ماده 34 قانون کار، حق خواروبار را به عنوان بخشی از حق السعی در نظر گرفته است. بنابراین می‌توان گفت که خواروبار، به عنوان جزء جدانشدنی از دستمزد و حقوق کارگران به شمار می‌رود. در واقع جمع حقوق و دستمزدی که ماهانه به کارگران پرداخت می‌شود، خواروبار شامل آن نیز می‌شود.

    این که شورای عالی کار هر ساله اقدام به تعیین حقوق کارگران می‌کند، در واقع دستمزد کارگر شامل هزینه‌هایی چون هزینه مسکن، حق اولاد، حق خواروبار و غیره می‌گردد.

    لازم به ذکر است که مبالغ تعیین شده برای خواروبار، چندان قابل توجه نموده و برای کارگران به اندازه مورد نیاز کارایی نخواهد داشت.

    در هر صورت هزینه‌هایی که به عنوان خواروبار برای کارگران مشمول قانون کار در نظر گرفته شده است، نوعی جنبه حمایتی از آن‌ها دارد که طبیعتا هر ساله میزان آن با افزایش حقوق اعمال شده به تبع آن افزایش پیدا می‌کند.

    لازم به ذکر است که خواروبار، به میزان سوابق کارگر و همچنین تعداد ساعات انجام کار توسط وی ارتباطی ندارد. در این صورت کارفرما باید هزینه خواریار کارگر را بر اساس آنچه که از طرف شورای عالی کار تعیین شده، محاسبه نموده و به عنوان حقوق وی پرداخت می‌گردد.

    نحوه پرداخت حق خواروبار به کارگر از طرف کارفرما

    در مورد پرداخت حق خواروبار باید گفت که به طور کلی دو روش در این زمینه متصور می‌شود. یک روش آن است که کارفرما هزینه‌های خواروبار به همراه حقوق کارگران به صورت یک جا در اواخر هر ماه پرداخت کند.

    روش دیگر آن است که کارفرما، بن خواروبار برای خرید این اقلام به کارگر دهد تا از طریق آن بتواند از مراکز و فروشگاه های سراسر کشور خرید نمایند.

    البته این موضوع تا حدی امکان توافق بین کارگر و کارفرما وجود دارد و کارفرما می‌تواند بسته به نظر کارگر، هزینه مربوط به خواروبار را به عنوان حقوق ماهانه وی در نظر بگیرد و یا این که به صورت جداگانه و در غالب بن خرید خواروبار به آن‌ها بدهد.

    گفتنی است که پرداخت حق خواروبار باید به صورت نقدی صورت گیرد و امکان پرداخت نمودن آن به صورت غیر نقدی وجود ندارد.

    لازم به ذکر است که برای آن دسته از کارگرانی که به صورت پاره وقت فعالیت می‌کنند، برای آن‌ها نیز چنین حقی در نظر گرفته می‌شود، اما مبلغی که به عنوان حق خواروبار به آن‌ها تعلق می‌گیرد، متفاوت از کارگرانی است که با کارفرما قرارداد کار تمام وقت دارند.

    میزان بن خواروبار در سال 1401، مبلغی تحت عنوان 850 هزار تومن در نظر گرفته شده است و از این رو، مشابه این مبلغ در سال گذشته، بیش از دویست هزار تومن افزایش قیمت داشته است. گفتنی است که حق خواروبار به آن مالیات نیز تعلق گرفته که ماهانه از حقوق پایه کارگران کسر می‌شود.

    برای کارگانی که سابقه کاری کمتر از یک ماه دارند نیز، هزینه خواروبار در نظر گرفته می‌شود. اما طبیعتا به دلیل آن که سابقه این دسته از کارگران هنوز به بیش از یک ماه نرسیده است، هزینه خواربار آن‌ها از کارگران با سابقه بالا، کمتر است.

    بن خواروبار برای کار

    شکایت کارگر از کارفرما بابت عدم در نظر گرفتن حق خواروبار

    یکی از دلایلی که سبب شکایت کارگر از کارفرما می‌شود، در نظر نگرفتن هزینه مربوط به خواروبار در حقوق کارگران است. حقوق کارگران جدای از دستمزد پایه آن، شامل حق مسکن، بن خواروبار یا بن کارگری، حق اولاد و غیره می‌شود. در این صورت کارفرما صرفا نباید حقوق کارگر را همان دستمزد پایه که توسط شورای عالی کار تصویب می‌شود را پرداخت کند.

    جمع موارد مزبور به عنوان حقوق پایه وزارت کار که برای کارگران در نظر گرفته می‌شود، شامل می‌گردد. در این صورت کارفرما نمی‌تواند حق خواروبار را از حقوق ماهانه کارگران کسر نماید. انجام چنین امری از سوی کارفرما تخلف محسوب شده و امکان رسیدگی به آن از طریق اداره کار وجود دارد.

    گاهی اوقات کارفرمایان، هزینه مربوط به خواروبار را از دستمزد ماهانه آن‌ها حذف نموده که این مسئله تخلف آشکار در روابط حوزه کار محسوب می‌شود.

    کارفرما حق ندارد که بند مربوط به خواروبار را از دستمزد ماهانه آن‌ها کم نماید. در این صورت اگر کارگر با چنین تخلفی از طرف کارفرما، مواجه شد، می‌تواند از وی شکایت کند.

    پرداخت حق خواروبار به عنوان بخشی از حقوق و دستمزد کارگران به شمار می‌رود و در این زمینه کارفرما حق ندارد این حق را از کارگران سلب نماید. با توجه به این که بن خواروبار به عنوان بخش مهم و اصلی حقوق کارگران به شمار می‌رود، لازم است که کارفرمایان نسبت به پرداخت آن توجه خاصی داشته باشند.

    حال اگر به هر دلیلی، کارفرما بن خواروبار را برای کارگران در نظر نگیرد، کارگران برای آن که به حق قانونی خود برسند، لازم است که ابتدا از کارفرما شکایت نموده و شکایت خود را در اختیار مراجع اداره کار قرار دهند.

    تنطیم دادخواست شکایت از کارفرما بابت بن خواروبار

    موارد مختلفی در روابط کاری می‌تواند منجر شود تا کارگر با کارفرما دچار اختلافاتی شوند. یکی از موارد اختلافی بین آن‌ها بحث مربوط به بن خواروبار است و عمده شکایات مطرح شده در اداره کار در رابطه با مسائل مالی است و کارگران به دلیل آن که کارفرما حقوق آن‌ها را پایمال نموده و یا با تاخیر پرداخت می‌کند، مورد شکایت قرار گرفته‌اند.

    یکی از مواردی که باعث می‌شود تا کارگر از کارفرما شکایت کند، مسئله مربوط به بن خواروبار است. بر اساس قانون، برای آن که به دعاوی کارگر و کارفرما در اداره کار رسیدگی شود، ارائه دادخواست است.

    ارائه دادخواست را می‌توان ابتدایی‌ترین مرحله در دعاوی کار و سایر دعاوی حقوقی در نظر گرفت. در صورتی که گارگر دادخواستی را در این زمینه تقدیم اداره کار نکند، امکان رسیدگی به خواسته وی وجود ندارد. تنظیم دادخواست خوب در این زمینه می‌تواند به نحوه رسیدگی به شکایات در اداره کار بسیار موثر باشد.

    دادخواستی که آیین و مقررات شکلی در آن رعایت نشده باشد، طبیعتا با رد دادخواست مواجه خواهد شد. نحوه نگارش متن دادخواست بسیار حائز اهمیت است و اگر اصول کلی دادخواست نویسی در آن رعایت نشود، مرجع رسیدگی کننده ترتیب اثری به دادخواست مربوطه نخواهد داد.

    چگونگی نگارش دادخواست بر اساس شرایط و مقررات ماده 51 قانون آیین دادرسی انجام می‌شود. طبق این ماده، موارد زیر باید در متن دادخواست عنوان شود:

    1. مشخصات خواهان و خوانده
    2. تعیین بهای خواسته
    3. آنچه که خواهان از اداره کار درخواست دارد.
    4. ذکر ادله کافی جهت اثبات ادعای طرح شده از طرف مدعی
    5. شرح خواسته
    6. امضاء خواهان

    نحوه نگارش مشخصات خواهان و خوانده

    در ارتباط با دادخواست شکایت کارگر علیه کارفرما بابت بن خواروبار و عدم در نظر گرفتن این موضوع در حقوق کارگران شده و به تبع آن دادخواستی ارائه شده است، لازم است که کلیات دادخواست به بهترین شکل ممکن تنظیم شود. در مورد نگارش دادخواست مربوطه، ابتدا باید مشخصات اصحاب دعوا نوشته شود.

    کارگر به عنوان مدعی، اطلاعات وی در ستون خواهان و ستون خوانده مربوط به مشخصات کارفرما است. در این صورت اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، اقامتگاه، شغل و سایر موارد در متن دادخواست عنوان می‌شود.

    از آن جهت که دادخواست توسط کارگر ارائه می‌شود، باید اطلاعات مربوط به ستون خواهان به درستی تکمیل شده باشد و وجود نواقصی در این بخش می‌تواند به رد دادخواست منتهی شود.

    نگارش تعیین خواسته

    بعد از تکمیل ستون مربوط به خواهان، لازم است که قسمت تعیین خواسته نگارش شود. در واقع کارگر باید آنچه که از اداره کار تقاضا دارد، در این بخش عنوان کند. خواسته کارگر در ارتباط با شکایت مطرح شده، پرداخت بن خواروبار می‌باشد.

    در واقع با توجه به این که کارفرما، حق مربوط به بن خواروبار در دستمزد ماهانه کارگران در نظر نگرفته است، باعث شده تا کارگر از وی شکایت کند.

    در این صورت در ستون تعیین خواسته، کارگر یا خواهان، رسیدگی به تخلف کارفرما در مورد عدم پرداخت بن خواروبار و پرداخت معوقات مربوطه برای چند ماهه گذشته را تقاضا می‌کند.

    دادخواست بن خواروبار

    نگارش دلایل و ضمائم

    مرحله بعدی در تنظیم دادخواست شکایت کارگر از کارفرما بابت بن خواروبار که در تمامی دادخواست‌ها لازم است این بخش به طور کامل نگارش شود، قیمت دلایل و ضمائم است. هر ادعایی که مطرح می‌شود، لازم است از طریق دلایل و مدارک ارائه شده، به اثبات برسد.

    در این زمینه که کارگر ادعا می‌کند که حق خواروبار از طرف کارفرما پرداخته نشده است، باید دلایلی را عنوان کند که بتواند ادعای مطرح شده را به خوبی ثابت نماید.

    کارگر هر دلیل و مدرکی که برای اثبات ادعای خود داشته باشد، می‌تواند ضمیمه دادخواست نموده و آن را تحویل اداره کار بدهد. اداره کار بر اساس دلایلی که کارگر ارائه می‌کند، حکم مقتضی را صادر می‌کند. بنابراین مهم است که کارگر به چه دلایل و مدارکی استناد نموده است.

    نگارش شرح خواسته

    با تکمیل قست‌های مزبور در دادخواست، نوبت به مرحله تنظیم شرح خواسته می‌رسد. در این بخش لازم است که ستون شرح خواسته با استناد به مواد قانونی نوشته شود.

    در واقع آنچه که کارگر درخواست می‌کند، باید به صورت صریح و دقیق در بخش مربوطه در دادخواست عنوان گردد. با نگارش کامل دادخواست، کارگر باید متن دادخواست را امضاء کند که نشان از تایید نظیم دادخواست توسط وی است.

    تنظیم اصولی دادخواست مرتبط با دعاوی کار

    نگارش دادخواست‌هایی که به شکایات بین کارگر و کارفرما مرتبط می‌شوند، توسط سامانه وکیل کار به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

    در واقع یکی از خدمات اصلی این سامانه، تنظیم انواع اوراق قضایی از جمله دادخواست بوده که برای طرح شکایت از کارفرما، می‌توانید تهیه و تنظیم آن را بر عهده وکیل کار قرار دهید.

    از آن جهت که وکلا متخصص در دعاوی کار در این سامانه حضور فعال دارند، می‌توانید برای تنظیم دادخواست شکایت از کارفرما بابت بن خواروبار را در اختیار ما قرار دهید. از این رو برای ثبت سفارش مربوط به نگارش دادخواست با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱