کارمند / کارگر

آیا کارگر بعد از گذشت چند سال باز هم می‌ تواند مطالبات خود را علیه کارفرما درخواست کند؟

  • روابط کارگری و کارفرمایی به اقتضای ذات خود و نیز به موجب قانون، آثار و تبعات حقوقی مختلف و متنوعی را در بر دارد. حکم بخش عمده‌ای از آثار این روابط را قانونگذار در قانون کار با بیش از ۲۰۰ ماده قانونی تعیین کرده ولی آن چه در عمل رخ می‌دهد، بیانگر این نکته است که این دو قشر یعنی کارگران و کارفرمایان کماکان نتوانسته‌اند حقوق و تکالیف خود در مقابل دیگری را به صورت کامل ادا نمایند.

    شکایت رسمی کارگر از کارفرما خود تحت شرایطی خاصی امکان‌پذیر خواهد بود و در صورتی که این شرایط وجود داشته باشد، کارگران قادر خواهند بود جهت احقاق حق خودشان به مراجع صالح در اداره کار و امور اجتماعی مراجعه نموده و از کارفرما طرح شکایت نماید اما حتما لازم و ضروری است که دلیل و علت قانونی و موجهی برای طرح شکایت کارگر وجود داشته باشد.

    طرح شکایت از کارفرما ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال عدم پرداخت حقوق و مزایای کار، اخراج غیر قانونی، عدم بیمه نمودن کارگر و غیره حال طرح هر یک از این شکایات نیز باید در موعد و مهلت قانونی خود در مراجع قانونی اداره کار مطرح گردد تا طبق قانون بتوان به آن ترتیب اثر داد.

    از آن‌ جایی که برخی شکایات علیه کارفرمایان شامل مرور زمان خواهد شد بهتر از کارگران از مهارت‌های قانونی آن اطلاع لازم را کسب نمایند تا احیانا حقوق قانونی آن‌ها در این شرایط مورد تضییع قرار نگیرد.

    مراحل شکایت از کارفرما

    برای شکایت از کارفرما حتما لازم است که در مرحله اول نسبت به تنظیم دادخواست شکایت و ثبت آن در اداره کار محل وقوع کارگاه اقدام لازم به عمل آید.

    در دادخواست شکایت ضروری است که تمامی مطالبات کارگر ذکر و علت عدم پرداخت آن دقیقا مشخص گردد. عموما مطالبات کارگران در موارد ذیل خلاصه می‌گردد: حق السعی، سنوات، حق بیمه، اضافه‌کاری‌ها و غیره.

    در گذشته ثبت دادخواست یا همان شکایت کارگر در ادارات کار به صورت سنتی یعنی بر روی کاغذ و دستی انجام می‌شد. ولی اکنون و در حال حاضر ثبت دادخواست کارگران به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و خواهان یا همان شکاکی لازم است که ابتدا دادخواست شکایت خود را در سامانه شکایت اداره کار ثبت نماید.

    ضمنا به پیوست دادخواست ضرورت دارد که مستندات و مدارک نیز در سیستم ثبت شکایت بارگذاری شود که این مهم مراحل ویژه و خاص خود را می‌طلبد که البته خارج از بحث این مقاله بوده و به جهت جلوگیری از اطاله کلام از ذکر جزئیات آن خودداری خواهد شد.

    در صورتی که ابلاغ به کارفرما صورت گیرد، او نیز باید در سامانه اداره کار ثبت نام نماید. در صورت عدم انجام این تکلیف به دفاعیات کارفرما در مراجع صالح رسیدگی کننده ترتیب اثر داده نخواهد شد.

    ضمنا متقاضی شکایت ضرورت دارد که در تاریخ مقرر در محل مشخص شده جهت رسیدگی حضور یابد تا به شکایت او رسیدگی و رای نهایی از سوی مرجع مربوطه صادر گردد.

    معمولا مراتب شکایت از کارفرما سابقا به صورت فرم‌هایی بود که به آن  فرم دادخواست اطلاق می شد و شاکی مشخصات خود و طرف شکایت (کارفرما) و همچنین مطالباتش را در آن ذکر می‌نمود و در مراجع اداره کار به دایره ثبت دادخواست‌ها مراجعه می‌کرد و فرم پرشده  را به ثبت می‌رساند.

    در حال حاضر به علت جلوگیری از ازدحام مراجعه کنندگان حضوری و سهولت کار ثبت دادخواست به صورت الکترونیکی این فرایند با شرایط جدید انجام می‌گیرد و برای انجام تشریفات شکلی آن، متقاضی بایستی آدرس کارفرما و اسناد و مدارک خود را به صورت اسکن شده در فرم دادخواست الکترونیکی به ثبت برساند و حتما قبل از طرح شکایت در اداره کار، ابتدا در یکی از دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت نماید و از طریق همان پیشخوان رمز عبور سامانه اداره کار را دریافت کند.

    این تکلیف برای کارفرمایان نیز ضروری است و کارفرما نیز لازم است که به ترتیب فوق احراز هویت شده و برای خود رمز عبور سامانه اداره کار را دریافت کند.

    کارگر با کلاه ایمنی

    مواعد و مرور زمان طرح شکایت از کارفرما به چه میزان است؟

    مدت زمان شکایت از کارفرما وابسته به موارد و شرایط مختلفی است و بسته به اینکه موضوع شکایت کارگر و نوع مطالبات کارگر چه مواردی است، فرق خواهد کرد.

    در برخی مواقع  قانونگذار برای برخی از مطالبات کارگران مهلت معینی را قرار داده است که اگر کارگر خارج از این مهلت در خصوص مطالبه آن اقدام نماید، دعوای او در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار شنیده نمی‌شود یا به تعبیری خارج از مهلت منظور شده و رسیدگی نخواهد شد.

    این مواعد و مهلت‌ها بر حسب موضوع دعوا به شرح زیر می‌باشد:

    موعد زمانی شکایت از کارفرما بابت مطالبه حقوق

    اولین موضوعی که در این خصوص باید به آن پرداخته شود، موضوع حقوق و دستمزد کافی متناسب با شرایط کار می‌باشد. معمولا کارگران در سخت‌ترین شرایط در زمینه‌های صنعت ،تولید و خدمات به کار مشغول هستند.

    لذا همیشه شایسته زندگی بهتری می‌باشند. ولی متأسفانه این قشر زحمتکش، به ‌اندازه تلاششان حقوق و دستمزد مناسبی دریافت نکرده و نمی‌کنند.

    قانونگذار برای شکایت از کارفرما جهت مطالبه حقوق و دستمزد موعد مشخص و مهلتی قرار نداده است و این موضوع به این معنا است که کارگر هر زمان بخواهد قادر است تا علیه کارفرما شکایت نماید. به عبارتی حقوق و دستمزد کارگر و دیون هیچگاه مشمول مرور زمان نخواهد شد.

    در صورتی که کارگر بعد از گذشت مدت زمان زیادی علیه کارفرما شکایت نماید، احراز و اثبات درخواست او کمی دشوار خواهد بود و در این میان نیز از ارزش پول و مطالبات او نیز کاسته خواهد شد. بنابراین بهتر است هر چه سریع‌تر برای دریافت حقوق و دستمزد خود، علیه کارفرما شکایت نمایید.

    موعد زمانی شکایت از کارفرما بابت حق بیمه

    همانگونه که با مطالعه سلسله‌وار این مقالات مطلع شده‌اید، یکی از مهم‌ترین حقوق کارگران، بیمه تامین اجتماعی آن‌ها است. کارفرمایان مکلف هستند با شروع به کار کارگران و در پایان هر ماه لیست بیمه تامین اجتماعی را بر حسب مقدار حقوق و تعرفه‌های معین به سازمان تامین اجتماعی پرداخت و لیست آن را ارسال و در همین حین مالیات را نیز به اداره دارایی بپردازند.

    اگر کارفرما در انجام این وظیفه تعلل کند، کارگر قادر خواهد بود برای زنده‌کردن حق بیمه خود، از کارفرما شکایت نماید. در این خصوص نیز قانونگذار، مهلت و زمان خاصی معین نکرده است و کارگر در هر زمان که بخواهد می‌تواند برای حق بیمه نیز طرح شکایت نماید.

    خوشبختانه با تصویب برخی مقررات در این زمینه، در صورت تایید عدم پرداخت بیمه کارگر، کارفرمای مربوطه موظف به پرداخت جریمه سنگین به اداره کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره حقوقی در مورد روابط کاری کارگر و کارفرما می توانید با کارشناسان و مشاورین ما ارتباط برقرار نمایید و از راهنمایی آن ها بهره مند شوید.

    موعد زمانی شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات

    قبل از بررسی به طرح شکایت از کارفرما و مهلت انجام این شکایت، ابتدا باید با ضوابط و شرایط تعلق عیدی و سنوات آشنا شویم.

    عیدی در حقیقت مبلغی است که در پایان هر سال، کارفرما برابر با قانون کار ملزم است نسبت به پرداخت آن به کارگران تحت پوشش بیمه‌ای خویش اقدام نماید و عیدی به کلیه‌ کارگرانی که مشمول قانون کار هستند از جمله قراردادهای موقت، دائمی، ساعتی، پاره‌وقت و غیره تعلق می‌گیرد.

    بر اساس قانون کار، عیدی هر کارگر بر مبنای ۲ ماه پایه حقوق او محاسبه می‌گردد.

    البته این نکته را باید متذکر شد که هر مدت که کارگر در آن سال به کار مشغول بوده بدین گونه که حتی اگر در آن سال یک ماه به کار اشتغال داشته، به ازای آن نیز مستحق دریافت عیدی خواهد بود.

    عیدی و پاداش نیز همانند دو مورد قبل جزو حقوق و دستمزد و مزایای کارگر به شمار آمده و شکایت در خصوص پرداخت عیدی و پاداش نیز مشمول مرور زمان نخواهد شد.

    طرح شکایت کار

    شکایت از کارفرما بعد از اخراج از محل کار

    کارگرانی که قصد دارد، برای اخراج غیر قانونی از کارفرمای خود شکایت نمایند باید دادخواست شکایت خود را ظرف مدت یک ماه از اخراج غیر قانونی، در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار مطرح کنند.

    در غیر این شرایط به دادخواست آن‌ها هیچ ترتیب اثری داده نخواهدشد. لازم به ذکر است این موعد و مهلت در آیین دادرسی کار و قانون کار تعیین نشده ولی عرف و منطق در این موضوع تاثیرگذار است.

    به عبارتی چنانچه کارگر توجیهی درخصوص تاخیر از بابت شکایت اخراج و بازگشت به کار داشته باشد، می‌تواند در اولین جلسه رسیدگی به شکایت اخراج و بازگشت به کار مطرح کند

    موعد زمانی  اعتراض به رای بدوی و تجدید نظر اداره کار

    مهلت اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار طبق ماده ۱۵۹  قانون کار معین گردیده است. رای هیات‌های تشخیص بعد از ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ آن لازم‌الاجرا خواهد شد.

    اگر ظرف مهلت مذکور یکی از طرفین شکایت نسبت به رای صادره اعتراضی داشته باشد باید اعتراض خود را کتبا به هیات حل اختلاف اداره کار تقدیم کند و در حقیقت رای تجدید‌نظر هیات حل اختلاف پس از صدور قطعی و لازم الاجرا می‌باشد.

    نظرات کلیه اعضای هیات حل اختلاف باید در پرونده درج گردد. نکته مهم در خصوص مهلت اعتراض به رای اداره کار در مرحله بدوی و هیات تشخیص ۱۵ روز از زمان ابلاغ به هر یک از طرفین دعوا می‌باشد.

    در شمارش روزهای مهلت اعتراض به رای، روز ابلاغ رای و روز ثبت اعتراض در اداره کار شمرده نخواهد شد و اگر آخرین روز مهلت اعتراض به تعطیل رسمی منتهی شود هر یک طرفین شکایت قادر خواهند بود فردای روز تعطیل اعتراض خود را به رای صادره ثبت و مطرح نمایند.

    همانگونه که ذکر شد رای صادره از هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما، یا همان مرجع تجدید نظر اداره کار، قطعی و لازم الاجرا می‌باشد و در واقع رای صادره بلافاصله پس از صدور باید توسط مراجع دادگستری اجرا گردد.

    موعد زمانی اعتراض به رای قطعی شده اداره کار

    بعد از قطعی شدن رای اداره کار چه در مرحله هیات تشخیص و بدوی و چه در مرحله تجدید نظر و حل اختلاف، این رای قابلیت اجرا را پیدا خواهد کرد.

    حال در صورتی که یکی از طرفین شکایت اداره کار، به رای قطعی شده اداره کار که اعتراض داشته باشند می‌توانند در دیوان عدالت اداری نسبت به رای اداره کار شکایت کنند.

    البته پیشنهاد می گردد به دلیل جوانب متعدد و بعضا پیچیده دعاوی مربوط به اداره کار ومواعد قانونی آن، لطفا قبل از هرگونه طرح دعوا یا دفاع از ادعاهای انتصابی، اطلاعات کامل و مورد نیاز را در این خصوص کسب نمایید.

    سامانه حقوقی وکیل کار 24، با کادری از بهترین وکلا و مشاوران حقوقی کارکشته در مسایل مربوط به روابط کارگر و کارفرما، تا رفع کامل مشکلات حقوقی در کنار شما خواهند بود.

    چه تفاوت‌هایی در طرح شکایت بابت حقوق و دستمزد با شکایت بابت بیمه کارگر وجود دارد؟

    نکته مهمی که در خصوص شکایت حق بیمه کارگر وجود دارد و این نوع شکایت را از شکایت حقوق و مزایا متفاوت می‌نماید این است که در مورد حقوق و دستمزد، ذی‌نفع دو طرف کارگر و کارفرما هستند.

    ولی در مورد شکایت حق بیمه کارگر به جز کارگر و کارفرما منافع شخص سومی که تامین اجتماعی نام دارد نیز در میان خواهد بود. لذا در طرح شکایت حقوق و دستمزد صرفا اقرار کارفرما برای اثبات دعوی کافی به نظر می‌رسد.

    چنانچه شکایت از بابت حق بیمه واریز نشده کارگر مطرح شده باشد چون در این میان منافع سازمان تامین اجتماعی نیز مطرح می‌گردد، فقط اقرار و اخبار کارفرما به کارکرد کارگر کافی نیست.

    زیرا ممکن است شکایت های صوری و با تبانی طرفین قرارداد برای ایجاد سابقه غیر واقعی مطرح گردد. پس برای شکایت علیه کارفرما در خصوص عدم واریز حق بیمه، باید ادله اثباتی قوی و مستدلی وجود داشته باشد تا بتوان چنین موضوعی را به اثبات رساند.

    ممکن است حتی با اقرار کارفرما اداره کار برای حق بیمه کارگر رای صادر نکند و این اقرار را تبانی کارگر و کارفرما تلقی نماید.

    چقدر مهلت داریم تا برای دریافت بیمه بیکاری شکایت نماییم؟

    مدت زمان مراجعه کارگر به هیات‌های حل اختلاف وزارت کار برای اعلام و برقراری مقرری بیمه بیکاری ۳۰ روز از هنگام اخراج و شروع دوره بیکاری است و این مهلت در صورت داشتن عذر موجه تا سه ماه هم قابل تمدید خواهد بود.

    در صورت عدول از ۳۰ روز حتما باید پرونده کارگر برای رسیدگی و پذیرفته شدن عذر موجه وی به هیات حل اختلاف اداره کار ارجاع شود و چنانچه این عذر کارگر برای تاخیر در ارائه شکایت از کارفرما و بیکاری غیرارادی در هیات حل اختلاف مورد پذیرش واقع گردد، مدت زمان شکایت بابت بیمه بیکاری می تواند ۳ ماه باشد.

    ترتیب اثر دادن به مطالبات کارگران

    چه مدارکی برای طرح  دعوا یا دفاع از آن در مراجع قانونی اداره کار مورد نیاز است؟

    همانگونه که در ابتدای مطالب ذکر شد کلیه اسناد و مدارکی که دلالت بر وجود رابطه کارگری دارد، از جمله گزارش اداره بیمه تامین اجتماعی، سند قرارداد و یا هر دلیل و مدرکی که دلالت بر وجود این رابطه داشته باشد باید به پیوست، ضمیمه پرونده گردد.

    همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، در طرح دعوا یا هر ادعایی، شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دلالت برحقانیتتان دارد، در صورت نیاز به دادگاه ارائه کنید و آن‌ها را به همراه لایحه دفاعیه حتما ضمیمه پرونده‌ نمایید.

    توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی کارکنان رسیدگی کننده در مراجع کار نیز در بسیاری از پرونده ها بی تاثیر نیست.

    البته انجام یک مشاوره خوب و متناسب با مسیر دعوای پیش بینی شده، می تواند استفاده از ادله و راهکار منطقی تری را برای شما مشخص نماید.

    طرح و پیگیری دعوا یا دفاع از آن  در مسایل مربوط به کارگر و کارفرما چقدر زمان می‌برد؟

    در صورت اثبات ادعاهای انتصابی در جریان پرونده های اداره کار، می توان عنوان کرد که طرح دعوا در مسائل مربوط به روابط کارگر و کارفرما نیز کمی زمان‌بر است و با عنایت به مراحل مختلف رسیدگی به این دعاوی از جمله مرحله هیات تشخیص، هیات حل اختلاف و مرحله تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری، می توان گفت که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ وجه قابل پیش بینی دقیق نیست و رسیدگی به دلایل کارگران و کارفرمایان، احتمال زمان بر شدن آن را افزایش می‌دهد.

    بنابراین نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد. البته همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، پیشگویی زمان در پرونده های حقوقی و کیفری در هر زمینه‌ای، در اغلب مواقع کاملا دقیق نیست.

    آیا طرح دعوا در موضوعات روابط کارگران و کارفرمایان نیاز به استفاده از خدمات وکیل دارد؟

    به کرات اشاره کرده‌ایم هر موضوع حقوقی یا کیفری و همچنین مسائل مربوط به روابط کارگران و کارفرمایان، حتی اگر از دیدگاه برخی افراد موضوعات پیش پا افتاده‌ای باشد، پیچیدگی های خاص خود را از منظر یک حقوقدان داراست، که موضوع دعاوی کارگران و کارفرمایان نیز از آن مستثنی نیست.

    طرح دعوا در مسائل مربوط به روابط کارگران و کارفرمایان دارای قوانین و مقررات خاصی است که اشخاص عادی اطلاعات بسیار اندکی در مورد آن‌ها دارند.

    مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در این زمینه، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می‌توانند در رسیدگی به این نوع پرونده‌ها، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره‌گشای موکل خود باشند.

    اگر می‌خواهید طرح دعوا یا دفاع شما در خصوص موارد یاد شده به نتیجه مطلوبی برسد و حقوق از دست رفته‌تان را به دست آورید، به شما توصیه می‌کنیم که با یک وکیل مجرب در این حوزه حتما مشورت کنید.

    دستمزد کارگران

    همچنین وکلای دادگستری قادرند در مورد کم و کیف و نحوه تنظیم شکایت یا لایحه دفاعیه، شما را راهنمایی کنند و می تواند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای دفاع از شکایت، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟ علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی دعوا شما را تا حدودی پیش‌بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

    پس اگر شما هم قصد دریافت حقوق قانونی خود را دارید و می خواهید با یک وکیل درجه یک مشاوره داشته باشید، می توانید از طریق راه ارتباطی ما در وکیل کار 24 با مشاورین و وکلای متخصص در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.

    نحوه تنظیم دادخواست و پشتیبانی به چه صورت خواهد بود؟

    مطمئنا مطرح کردن هر دادخواستی در زمینه روابط کارگران و کارفرمایان، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه‌هایی خواهد بود. در پرونده‌ها مختلف دیده شده که خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه‌ها، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال‌های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، دادخواستش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۹ رای

    ‫3 دیدگاه ها

    1. من طبق تابیدبیمارستان ۱۹مهر ماه بیماریتان رفتم برای اسیب و ۲۵ ام پیش متخصص برای کمرم و استعلاجی داشتم و دو روزه حکم اخراج من رو زدن ، کلا دروغ پشت دروغ گفت کارفرما ،،،هر حرفی و ادعایی داشتم با مدرک ارایه دادم ،، رای بدوی بنفع من شد ولی رای تجدید نظر چون یکی از اعضا خودش ریس شورای کارگری بود عضوهای شورا که از بیرون میان رای دادن به کارفرما نماینده فرمانداری و شورای کار رای داد بنفع من ،تجدید نظر رو دارن میکنن بنفع خودشون ،،یعنی میخوام بگم پارتی بازی خوشگل ،،،،همه کارمندهای شورای کار میکفتن چطوری حکم دادن ،خود کارمندها مدارکشون دکترها بود میکفتن چطوری ممکنه متاسفانه قانون خوب نیست ،، یک ارگانی نیست بغیر از دیوان که میره تو رای ورود کنه،،،

    2. سلام . اینجانب در سال اسفند ۸۷ اخراج شدم ( گروه ۹ فنی برقکار ۲) بودم . اما به درخواست شرکت در ابان ماه ۱۳۸۹ دوباره در همان شغل قبلی مشغول شدم ! اما شرکت پایه حقوق کارگر صفر را برای من در نظر گرفت ! آیا باید حقوق قبلی را به من پرداخت کنند ؟؟؟ خواهشن من را راهنمایی کنید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱