کارفرما

پرداخت حق بیمه کارگری که نزد چندین کارفرما مشغول به کار است، به چه صورت است؟

راهنمای مقاله

  • اغلب مردم فقط در دوران جوانی قادر به کار کردن و اشتغال هستند و پس از رسیدن به دوران کهولت سن، رفته‌ رفته قدرت کار خود را از دست خواهند داد اما در این شرایط و پس از از کارافتادگی یا بازنشسته شدن چطور و از چه طریق می ‌توان درآمد داشت؟ قطعا تا کنون نام بیمه تامین اجتماعی به گوشتان خورده است.

    قانون بیمه تامین اجتماعی یکی از قوانین اصلی کشور است که برای کارگران و کارفرمایان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورتی که کارفرمایان این قانون را به شکل کاملا درست اجرا کنند، تاثیر بسیار زیادی در شرایط حقوق و مزایای کارگر و وضعیت بازنشستگی آن‌ها خواهد گذاشت.

    گاهی اوقات پیش می‌آید که کارگری در کارگاه‌های مختلفی برای کسب روزی در تلاش است، ولی فقط یکی از کارفرمایان که کارگر سابقه بیشتری در آن کارگاه دارد، اقدام به بیمه نمودن کارگر نموده و سایر کارگاه‌ها از رد کردن بیمه او شانه خالی می‌نمایند.

    در این مقاله سعی داریم قوانین کاربردی بیمه تامین اجتماعی، مزایای بیمه تأمین اجتماعی و موارد روزمره‌‌ای که کارفرمایان با آن سر و کار دارند را بیان کنیم و همچنین به نحوه بیمه نمودن کارگران چند شغله نیز بپردازیم.

    عبارت حق بیمه به چه معنایی است؟

    قبل از پرداختن به قوانین و مزایای بیمه تأمین اجتماعی، حق بیمه را تعریف خواهیم کرد زیرا شناخت حق بیمه مقدمه‌ای برای شناخت و آشنایی سایر شرایط مربوط به بیمه تامین اجتماعی خواهد بود.

    در مجموع می‌توان گفت بیمه عقدی است که مطابق آن شرکت بیمه یا بیمه‌گر، متعهد می‌گردد در برابر وجهی که شخص یا شرکت دیگری (بیمه‌گذار) به او پرداخت می ‌نماید، خسارت وارد شده به بیمه‌گذار را در هنگام وقوع رخدادی ناخواسته جبران نماید.

    این مبلغ که فرد بیمه شده (بیمه‌گذار) به شرکت بیمه پرداخت می نماید، حق بیمه نامیده می‌شود. بیمه‌گذار مکلف است که حق بیمه را مطابق با قرارداد بیمه پرداخت نماید.

    هنگام پرداخت حق بیمه در قرارداد ذکر می‌گردد و راه‌های پرداخت حق بیمه همانی است که در قرارداد بیمه توافق شده است که البته از جمله این روش‌ها، به پرداخت از طریق صدور چک یا پرداخت نقدی و غیره می‌توان اشاره نمود.

    بیمه تامین اجتماعی به کدام یک از انواع بیمه گفته می‌شود؟

    در هنگام احداث راه ‌آهن سراسری ایران قوانین خاصی برای حمایت از کارگران شرکت راه‌آهن ایران به تصویب رسید که از اولین قوانین کار به شمار می‌آمد.

    بعد از مدتی قوانین کامل‌تری در راستای حمایت از حقوق کارگران راه‌آهن و خانواده آن‌ها به تصویب رسید تا نهایتا باعث تشکیل نهادی به نام سازمان تامین اجتماعی گردید که وظیفه داشت از حقوق کلیه کارکنان ادارات، کارخانه‌‌ها، سازمان‌‌ها و دیگر محیط‌‌های کاری حمایت نماید.

    برابر با قوانین تامین اجتماعی بیمه تامین اجتماعی، بیمه‌ای است که تضمین‌‌کننده حقوق بیمه‌‌گذاران خود است و با پرداخت مستمری به بازنشستگان و همچنین تامین خدمات درمانی قشر کارگر از حقوق بیمه‌‌شده مطابق قانون حمایت خواهد کرد.

    بیمه تامین اجتماعی با هدف حمایت از حقوق قانونی کارکنان و کارگران شکل گرفته و به آن‌‌ها و خانواده‌هایشان دفترچه خدمات درمان ارائه می‌کند.

    مشاغل خطرناک

    بیمه حقوق و دستمزد به چه نوع بیمه‌ای اطلاق می‌گردد؟

    بر اساس قانون کار برای انجام یک فعالیت شغلی، باید بین طرفین قرارداد یعنی کارگر و کارفرما قراردادی تنظیم شده باشد تا طرفین قادر گردند با استناد به قرارداد به مسائل مرتبط و حقوقی کار از جمله بیمه تامین اجتماعی رسیدگی شود.

    همه افرادی که براساس قراردادی مشخص و تابع سازمان‌های قانونی در کارخانه، شرکت، اداره و غیره مشغول به فعالیت می‌باشند دارای بیمه، حقوق و دستمزد هستند.

    در قراردادهای بیمه باید مواردی من‌جمله نام بیمه‌‌گر و بیمه‌گذار، ابتدا و انتهای بیمه، موضوع بیمه، خطر یا حادثه‌ای که عقد بیمه مطابق آن به تنظیم شده است، میزان حق بیمه و میزان تعهد بیمه‌گر در صورت وقوع حادثه ذکر گردیده است.

    بیمه حقوق و دستمزد مثل مالیات، بخشی از کسورات قانونی محسوب می‌گردد. کارفرمایان مکلف هستند ماهانه مطابق قانون وجهی را به عنوان حق بیمه از حقوق کارکنان و کارگران خود کم کنند و از آن جایی که کارفرما هم بابت پرداخت بیمه به سازمان تامین اجتماعی سهمی دارد آن را به کسری از حقوق کارگر اضافه کرده و به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت ‌نمایند.

    در هر صورت این کارفرماست که مکلف به پرداخت بیمه حقوق و دستمزد به سازمان است و کارمندان و کارگران هیچ مسئولیتی در این خصوص در مقابل سازمان تامین اجتماعی نخواهند داشت.

    بیمه حقوق از اصلی‌ترین کسورات در حقوق کارگران به شمار می‌آیند و وجهی که برای بیمه از حقوق کارگران کم می‌شود باید طبق قانون بوده و کم‌تر و بیشتر از مقدار تعیین شده نمی‌توان کسورات گفته شده را لحاظ کرد.

    آیا رد کردن بیمه از چند کارگاه برای کارگرانی که در کارگاه‌های مختلف شاغل هستند امکان‌پذیر است؟

    یک بیمه شده قادر است از چند کارگاه برای خود بیمه رد نماید و هیچ محدودیتی در این زمینه در قوانین کار و تامین اجتماعی وجود ندارد و کارگران در این خصوص آزاد هستند ولی فرد باید شرط دریافت حداقل دستمزد از کارگاه اصلی که در آن مشغول است را رعایت نماید.

    برای مثال ممکن است کارگر پس از کار اصلی‌اش در یک کارخانه، دو ساعت در یک مطب نیز مشغول به کار شود. و پس از آن هم مثلا سه ساعت هم در یک رستوران مشغول گردد. در این حالت برای دو کارگاه بعدی رعایت حداقل حقوق و دستمزد لازم نمی‌باشد و کارفرما قادر خواهد بود به مقدار دریافتی کارگر لیست بیمه‌اش را رد نماید.

    مقدار و نحوه برقراری مستمری بازنشستگی افراد شاغل در دو یا سه کارگاه چگونه محاسبه می‌گردد؟

    اگر شخص بیمه‌شده در هر سه کارگاه ۳۰ سال سابقه کار داشته باشد باید میانگین دریافتی دو سال آخر خدمتی هر سه کارگاه برای او محاسبه و مبنای مستمری وی بر آن مبنا محاسبه می‌گردد.

    اما در صورتی که سنوات خدمت متفاوت باشد، مثلا فردی به عنوان مثال ۳۰ سال در شرکت اصلی و سه سال گذشته در یک قنادی یا کفاشی کار کرده باشد نباید مجموع دو دستمزد را ملاک مقایسه قرار دهیم و این یک تصور اشتباه است که وجود دارد.

    باید در این شرایط دو مستمری برقرار کنیم یکی مطابق با ۳۰ سال سابقه شرکت اصلی و میانگین دو سال آخر خدمت در آن جا و دیگری یک حقوق بازنشستگی برای کارگاه دوم که سه سال سابقه در آن جا دارد. حتی اگر کارگری در سه یا چهار کارگاه هم مشغول بوده باشد به همین طریق عمل باید نمود.

    البته پیشنهاد می‌گردد به دلیل جوانب متعدد و بعضا پیچیده دعاوی مربوط به مطالبات حق بیمه کارگران، لطفا قبل از هرگونه طرح دعوا یا دفاع از ادعاهای انتصابی، اطلاعات کامل و مورد نیاز را در این خصوص کسب نمایید

    لیست بیمه

    قوانین بیمه تامین اجتماعی بر اساس قانون کار

    معمولا در قراردادهای کار مبحث بیمه کارگران به عنوان مسئله‌ای مهم و حتی پرچالش است که بین کارگر و کارفرما ایجاد می‌گردد.

    مطابق با ماده 148 قانون کار، کارفرمایان شرکت‌ها و کارگاه های مشمول این قانون موظف هستند بر اساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدامات لازم را به عمل آورند.

    در ماده 183 قانون کار نیز آمده، کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده 148 این قانون از بیمه نکردن کارگران خود امتناع نمایند، علاوه بر پرداخت کلیه حقوق متعلق به کارگر، با عنایت به امکانات و شرایط خاطی و مراتب جرم صورت گرفته، ملزم به پرداخت جریمه نقدی معادل 2 تا 10 برابر حق بیمه تامین اجتماعی خواهند بود.

    همچنین در ماده 36 قانون تامین اجتماعی نیز به تکلیف کارفرما به پرداخت حق بیمه کارگر اشاره گردیده است.

    بر طبق این ماده از قانون، کارفرما مکلف به پرداخت حق بیمه سهم خود و سهم کارگر به سازمان تامین اجتماعی خواهد بود و موظف است در هنگام پرداخت حقوق یا مزد و مزایا، سهم کارگر را کسر نموده و میزان سهم خود را به آن اضافه کرده و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید.

    چنانچه کارفرما از کسر حق بیمه کارگر خودداری نماید، شخصا مسئول پرداخت آن خواهد بود.

    لذا با استنباط و نتیجه‌گیری نهایی از مادتین 148 و 183 قانون کار و 36 قانون تامین اجتماعی این موضوع احراز می‌گردد که کارفرمایان نه تنها ملزم به پرداخت حق بیمه کارگران خود هستند بلکه بر طبق مواد ماده 108 قانون تامین اجتماعی، عدم انجام این تکلیف موجب پرداخت جریمه به سازمان نیز خواهد شد.

    سهم بیمه کارگر و کارفرما در پرداخت حق بیمه به چه تناسبی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌گردد؟

    فرآیند و روال سازمان بیمه تأمین اجتماعی به این شکل است که در ازای استفاده از مزایای بیمه تامین اجتماعی، بیمه ‌شده مکلف است در اوقاتی که مشغول به کار است مبالغی را به عنوان حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید.

    مجموع حق بيمه پرداختى به سازمان تامين اجتماعى معادل ٣٠٪ حقوق و دستمزد مشمول بيمه است كه ٧٪ آن سهم كارگر که باید از حقوق و دستمزد ناخالص كارگر كسر شود و ٢٣٪ آن سهم كارفرماست. البته علاوه بر موارد اعلام شده، ٣٪ حق بيمه كمک دولتی است كه در بودجه هر سال اعمال مى‌گردد.

    حال چنانچه  بخواهيم حق بيمه را با عنایت به خدمات سازمان تامین اجتماعی تفكيک كنيم موارد به شرح ذیل خواهد بود:

    • ١٢٪ حق بيمه مربوط به بازنشستگى به میزان
    • ٢٪ حق بيمه مربوط به فوت قبل و بعد از بازنشستگى
    • ٤٪ حق بيمه مربوط به از كارافتادگى
    • ٩٪ حق بيمه مربوط به خدمات درمانى
    • ٣٪ حق بيمه مربوط به بيكارى
    • ٣٪ حق بيمه مربوط به كمک دولت در حوزه خدمات درمانى و بيمه‌اى

    موارد مشمول کسر حق بیمه

    مواردی از حقوق کارگر که مشمول کسر بیمه حقوق قرار می‌گیرد متعدد است و موارد مختلفی را شامل می‌گردد، کلیه مبالغ و مزایا که چه به صورت غیر نقدی و چه به صورت نقدی و تحت هر عنوان به کارکنان و کارگران پرداخت می‌گردد، می‌تواند از موارد مشمول کسر بیمه حقوق محسوب گردد.

    این موارد مشمول بیمه حقوق باید تحت عنوان‌هایی مثل دستمزد، مزد، کارمزد، کارآموزی و غیره باشد.

    بر اساس بند ۱ از بخش چهارم بخشنامه جدید درآمد، وجوه پرداختی زیر مشمول کسر حق بیمه خواهند بود:

    • حقوق، مزد و دستمزد و حق‌الزحمه
    • مزایای شغلی فوق‌العاده‌ مستمر
    • بابت شیفت کاری و اضافه‌کاری
    • کشیک فوق‌‌العاده  و کار در شب
    • فوق‌العاده برای کارهای زیان آور و سخت
    • حق مربوط به حضور در جلسات
    • مزد بابت روزهای مرخصی و تعطیلی
    • کمک هزینه مسکن
    • پاداش غیر مستمر و مستمر
    • هزینه مربوط به رفت و آمد کارکنان که به صورت ماهیانه پرداخت می‌گردد.
    • دستمزد کارکنانی که به صورت کارمزدی به کار مشغولند.
    • دستمزد کارآموزان (در صورتی که به آن ‌ها در حین یادگیری و آموزش حقوق پرداخت می شود)

    كارفرمایان از کلیه موارد بالا حق بيمه را از حقوق کارگران و یا کارمندان کم كرده و به اضافه سهم خود به سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهند کرد.

    کارگران

    چه موضوعاتی از پرداخت حق بیمه معاف هستند؟

    در این بین خدماتی هم برای کارگران و کارکنان ارائه می‌گردد که از شمول پرداخت حق بیمه خارج هستند این خدمات عبارتند از:

    • بازخرید مربوط به ایام مرخصی
    • هزینه‌های عائله‌مندی
    • پرداختی بابت عیدی
    • هزینه‌های ماموریت فوق‌العاده و سفر
    • حق شیر
    • ما به التفاوت‌هایی که در مقابل کمک هزینه مسکن و خوار و بار در ایام بیماری پرداخت می‌گردد.
    • پاداش نهضت سواد‌آموزی
    • حق التضمین
    • مزایایی که برای پایان خدمت پرداخت می‌گردد.
    • خسارت‌های مربوط به اخراج از کار
    • پاداش‌های مربوط به افزایش تولید (در شرایطی که بیشتر از حقوق ۲ ماه در طول سال پرداخت نشود)
    • شاغلین تحت پوشش سایر صندوق‌های بیمه و بازنشستگی دولتی

    بیمه تامین اجتماعی چه مزایایی برای بیمه‌شدگان دارد؟

    هر کارگر بیمه‌ شده‌‌ای باید بداند که در ازای پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی قادر خواهد بود از کدام یک از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده نماید.

    از مهم‌ترین مزایای استفاده از بیمه تامین اجتماعی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

    • پشتیبانی از بیمه‌شده برابر با قوانین کار و پرداخت مستمری بازنشستگی به بیمه‌‌شده
    • عرضه بیمه درمان از طریق صدور دفترچه بیمه درمانی برای بیمه‌‌شده و افراد تحت سرپرستی او
    • بیمه ‌های درمانی، حوادث و بیماری‌ ها و دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری
    • اخذ کمک هزینه بارداری
    • اخذ کمک‌ هزینه ازدواج
    • اخذ هزینه‌های اروتز و پروتز، عینک طبی، سمعک و ویلچر
    • دریافت مستمری بازنشستگی و از کار افتادگی
    • اخذ بیمه بیکاری

    قوانین کار چه حمایت‌هایی از بیمه ‌شده دارد؟

    همانطور که اشاره شد هر کارمند،کارگر و مستخدمی که در محیط‌های کار مشغول به فعالیت باشد باید توسط کارفرما تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

    این سازمان از بیمه‌شدگان خود مطابق قوانین کار حمایت می‌نماید و بیمه‌ شده و افراد خانواده او قادر خواهند بود از مزایای بیمه تامین اجتماعی مانند مستمری بازنشستگی، حقوق، سنوات کاری، حق عائله‌مندی، و بیمه بیکاری استفاده کنند.

    بیمه تامین اجتماعی پشتوانه اشخاص بیمه ‌شده است و پس از گذشت 25 یا 30 سال از سابقه کاری آن‌ها، به کارگر حقوق بازنشستگی پرداخت می‌کند و در صورت فوت بیمه‌ شده، خانواده و دیگر افراد تحت سرپرستی او همچنان می ‌توانند حقوق و مزایای مقرر شده را دریافت کنند.

    کلیه شرکت‌ها و کارگاه‌ها چه وظایفی در مقابل سازمان تامین اجتماعی دارند؟

    تمامی شرکت‌‌ها و کارگاه‌ها چهار وظیفه مرتبط با وظایف خود نسبت به سازمان تامین اجتماعی دارند که این وظایف عبارتند از:

    تکلیف اول: تشکیل پرونده بیمه و دریافت شماره کارگاه

    بر طبق ماده 39 قانون تأمین اجتماعی کلیه صاحبان کارگاه‌های تازه تأسیس حداکثر ظرف مهلت 15 روز پس از تاریخ تاسیس کارگاه، باید به نزدیک‌ترین شعبه سازمان تأمین اجتماعی کارگاه خود مراجعه کرده و مدارکی دال بر کارفرما بودن خود را ارائه کنند.

    در مرحله بعدی شعبه تأمین اجتماعی، پس از شناسایی کارگاه و تعداد کارگران شاغل در آن، پرونده کارگاه را تشکیل داده و کد کارگاه را به آن مجموعه ارائه می‌نماید.

    تکلیف دوم: نام ‌نویسی کارگران و اخذ شماره بیمه برای تمام آن‌ها

    کسانی که برای اولین بار بیمه می‌گردند باید به واحد مربوط به نام‌نویسی در شعبه تأمین اجتماعی مربوطه مراجعه نموده تا اطلاعات هویتی و بیمه‌ای آنان در پایگاه اطلاعات شعبه مورد نظر ثبت گردد.

    بنابراین جهت شناسایی، انجام امور بیمه‌ای و طبقه‌‌بندی مستندات آنان یک شماره بیمه منحصر به فرد به آنان اختصاص داده می ‌شود. مستحضر باشید که هر کارگر در طول دوران فعالیت شغلی خود صرفا یک کد بیمه منحصر به ‌فرد دارد و با تغییر شغل و تغییر کارگاه این کد به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد.

    تکلیف سوم: تهیه لیست حقوق و دستمزد

    کارفرمایان مکلفند ظرف مدت یک ماه اطلاعات مربوط به بیمه کارکنان را در قالب فایل الکترونیکی و لیست‌های مربوطه تهیه و به سازمان تامین اجتماعی ارسال نمایند.

    تکلیف چهارم: ارسال لیست بیمه و پرداخت حق بیمه

    کارفرمایان مکلفند ظرف مدت یک ماه لیست بیمه تهیه شده را به شعبه بیمه تأمین اجتماعی مربوطه ارسال کنند و با دریافت فیش الکترونیکی، حق بیمه کارگاه خود را پرداخت نماید.

    توجه داشته باشید که کارگاه ‌ها برای پرداخت الکترونیکی حق بیمه باید نام کاربری و کلمه عبور منحصر به فرد خودشان را از شعبه مربوطه دریافت کنند.

    اشتغال در کارهای سخت

    چه مدارکی برای طرح دعوا یا دفاع از پرداخت سابقه بیمه در مراجع قانونی اداره کار مورد نیاز است؟

    همانگونه که در ابتدای مطالب ذکر شد کلیه اسناد و مدارکی که دلالت بر وجود رابطه کارگری دارد، از جمله گزارش اداره بیمه تامین اجتماعی، سند قرارداد و یا هر دلیل و مدرکی که دلالت بر وجود این رابطه داشته باشد باید به پیوست، ضمیمه پرونده گردد.

    در طرح دعوا یا هر ادعایی، شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دلالت برحقانیتتان دارد، در صورت نیاز به دادگاه ارائه کنید و آن‌ها را به همراه لایحه دفاعیه حتما ضمیمه پرونده‌ نمایید.

    توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می‌توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی کارکنان رسیدگی‌کننده در مراجع کار نیز در بسیاری از پرونده ها بی‌تاثیر نیست.

    البته انجام یک مشاوره خوب و متناسب با مسیر دعوای پیش‌بینی شده، می تواند استفاده از ادله و راهکار منطقی‌تری را برای شما مشخص نماید.

    طرح و پیگیری دعوا یا دفاع از آن  در مسائل مربوط به اختلافات بیمه چقدر زمان می‌برد؟

    در صورت اثبات ادعاهای انتصابی در جریان پرونده‌های اداره کار، می‌توان عنوان کرد که طرح دعوا در مسائل مربوط به روابط کارگر و کارفرما در خصوص اختلافات بیمه نیز کمی زمان‌بر است.

    با عنایت به مراحل مختلف رسیدگی به این دعاوی از جمله مرحله هیات تشخیص، هیات حل اختلاف و مرحله تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری، می‌توان گفت که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ وجه قابل پیش‌بینی دقیق نیست و رسیدگی به دلایل کارگران وکارفرمایان، احتمال زمان بر شدن آن را افزایش می دهد.

    بنابراین نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد. البته همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، پیشگویی زمان در پرونده‌های حقوقی و کیفری در هر زمینه‌ای، در اغلب مواقع کاملا دقیق نیست.

    با این وجود کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه قوانین اداره کار، با تجربه ای که در پیگیری و انجام پرونده های مختلف در این مقوله کسب نموده اند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

    برای جلوگیری از رد درخواست خود در مراجع قضایی اداره کار، می‌توانید قبل از طرح آن، حتما با مشورت گرفتن از یک وکیل کیفری در حوزه فعالیت فوق، مسیر موفقیت پرونده خود را بررسی نمایید.

    آیا برای طرح دعوا در موضوعات مربوط به اختلافات بیمه نیاز به استفاده از خدمات وکیل داریم؟

    هر موضوع حقوقی یا کیفری و همچنین مسائل مربوط به روابط کارگران و کارفرمایان، حتی اگر از دیدگاه برخی افراد موضوعات پیش پا افتاده‌ای باشد، پیچیدگی‌های خاص خود را از منظر یک حقوقدان دارد که موضوع دعاوی کارگران و کارفرمایان نیز از آن مستثنی نیست.

    طرح دعوا در مسائل مربوط به روابط کارگران و کارفرمایان دارای قوانین و مقررات خاصی است که اشخاص عادی اطلاعات بسیار اندکی در مورد آن‌ها دارند.

    مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در این زمینه، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می‌توانند در رسیدگی به این نوع پرونده‌ها، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره‌گشای موکل خود باشند.

    از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلای دادگستری : صرفه‌جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت‌گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوط به قانون کار خواهد بود.

    اگر می‌خواهید طرح دعوا یا دفاع شما در خصوص موارد یاد شده به نتیجه مطلوبی برسد، به شما توصیه می‌کنیم که با یک وکیل مجرب در این حوزه حتما مشورت کنید.

    اغلب بعضی از مسائل پیش می‌آید که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می توانند در روند پرونده تاثیر‌گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

    اگر شما هم قصد دریافت حقوق قانونی خود را دارید و می‌خواهید با یک وکیل درجه یک مشاوره داشته باشید، می توانید از طریق راه ارتباطی ما در وکیل کار 24 با مشاورین و وکلای متخصص در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.

    نحوه تنظیم دادخواست و پشتیبانی به چه صورت خواهد بود؟

    مطمئنا مطرح کردن هر دادخواستی در زمینه روابط کارگران و کارفرمایان، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه‌هایی خواهد بود. در پرونده‌ها مختلف دیده شده که خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه‌ها، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال‌های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، دادخواستش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱