شکواییه ها

شکایت کارفرما از کارگر بابت بازپرداخت وام پرداخت نشده

  • با توجه به این که قانونگذار رویکردی با جنبه حمایتی از قشر زحمتکش کارگران دارد، لازم است که کارفرمایان نیز با بهره‌مندی از توان و امکانات خود شرایط خدماتی و رفاهی مناسبی نظیر اعطای وام و تسهیلات را در اختیارشان قرار دهد.

    وظیفه کارفرما صرفا پرداخت دستمزد ماهیانه کارگران در قبال کاری که آن‌ها انجام می‌دهند، نیست بلکه باید تا حد مطلوبی نیز نیازهای رفاهی کارگران تامین شود.

    بعضا در مشاغلی مشاهده می‌شود که کارفرما به سبب حمایت از کارگران، مزایا مختلفی را برای کارگر در نظر می‌گیرد. البته این موضوع چندان در بین رویه کاری کشورمان مورد توجه کارفرمایان نیست اما در این بین نیز کارفرمایانی هستند که همه جانب، کارکنان خود را مورد حمایت خاصی قرار می‌دهند.

    گفتنی است که در زمینه مراجعی چون وزارت کار و رفاه اجتماعی نیز برای رفع دغدغه کارگران به اندازه میزان بودجه تخصیص داده شده، امکانات رفاهی و مالی را در اختیار کارگران قرار دهد.

    قشر کارگران جز آن دسته از مشاغلی هستند که متاسفانه شرایط مالی و رفاهی مناسبی ندارند و با توجه به شرایط فعلی اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. از این حبث نیز مراجع ذی ربط و کارفرمایان باید اقدامات رفاهی مناسبی را در این زمینه انجام دهند.

    حمایت از کارگران جز بخشی از تکالیف کارفرمایان به شمار می‌رود که تجربه ثابت کرده است کارفرمایان صرفا وظایف خود در قبال کارکنانشان را محدود به موضوعات پرداخت حقوق و پاداش آخر سال و مواردی از قبیل می‌کنند.

    البته در قانون کار، وظیقه تمامین خدمات رفاهی را بر عهده دولت قرار داده است که در این بین نیز کارفرمایان باید اقدامات لازم را انجام دهند. جالب است بدانید که در قانون کار حتی به بحث تامین مسکن برای کارگران اشاره است که در رویه فعلی جامعه ما، هیچگونن توجهی نسبت به قوانین مربوطه نشده و چه بسا حقوق کارگران نیز پایمال می‌شود.

    در تمامی مشاغل، ممکن است که کارگران به دلایل مختلف، نیاز به تسهیلات مالی داشته باشند و در این صورت کارفرمایان در صورت وجود منابع مالی کافی، خدماتی را به کارگران ارائه می‌دهند.

    یکی از این تسهیلات ارائه انواع وام‌های بانکی است که کارفرمایان به کارگران می‌دهند. به طور کلی در رابطه با ارائه تسیلات مالی، بین قوانین و رویه فعلی کاری در کشور تفاوت‌هایی وجود دارد.

    اما در هر صورت با فرض ارائه وام از طرف کارفرما، ممکن است که کارگر نتواند اقساط وام را پرداخت کند. در این صورت کارفرما می‌تواند هم از طریق مراجع قضایی و هم با مراجع به اداره کار، اقدام به طرح دعوا علیه کارگر نماید.

    خدمات رفاهی کارگران

    مواد 147تا 156 قانون کار به شرایط رفاهی و خدماتی به کارگران پرداخته است. در این زمینه قانونگذار به خدمات مختلف رفاهی مانند تامین مسکن و غیره اشاره نموده که به طور کلی تامین کردن خدمات مالی و رفاهی کارگران، بر عهده دولت و ارگان‌های مربوطه است و بخش دیگر آن بر عهده کارفرما قرار داده شده است.

    با توجه به شرایط فعلی اقتصادی که در جامعه حاکم است، عموما قشرهای زیاد به خصوص کارگران با سخت‌‌های فراوانی همراه هستند و از این رو لازم است که مشکلات مالی آن‌ها به نحوی برطرف شود. خدمات رفاهی کارگران به موضوعات مختلفی بستگی دارد و در این قانون به مواردی از آن‌ها اشاره مستقیم شده است.

    خدمات رفاهی کارگران می‌تواند به موضوع مسکن، خوراک، پوشاک، حق بیمه و غیره ارتباط داشته باشد. در این زمینه نهادهایی مانند وزارت کار باید تمام تلاش خود را به کار گبرد تا بتواند خدمات رفاهی کارگران را به بهترین شکل ممکن ارائه نماید.

    تامین خدمات رفاهی کارگران بر اساس آن چه که در قانون کار عنوان شده است، در رویه فعلی جامعه ما صورت نمی‌گیرد و کارفرمایان به ندرت پیش می‌آید که مسئله ارائه خدمات رفاهی به کارگران در اولویت قرار بدهند.

    بازپرداخت وام بانکی

    ارائه تسهیلات مالی به کارگران

    تسهیلات مالی را می‌توان بخش مهمی از خدمات رفاهی به کارگران در نظر گرفت. ارائه تسهیلات مالی مانند سایر خدمات رفاهی نیز تامین کردن از طرف دولت است که کارفرمایان نیز می‌توانند بخشی از این وظایف را انجام دهند.

    ماده 149 قانون کار به بحث تامین مسکن برای کارگران پرداخته است که کارفرما مسئولیت همکاری با تعاونی‌های مسکن را برای آن دسته از کارگرانی که فاقد مسکن هستند را دارد.

    همچنین در تبصره 1 ماده 149 قانون کار عنوان شده است که دولت موظف است با استفاده از تسهیلات بانکی و امکانات وزارت مسکن و سایر ارگان‌های ذی صلاح، اقدامات قانونی را در این زمینه انجام دهند.

    کارگرانی که در تامین هزینه‌های زندگی خود دچار مشکل هستند، عمدتا نیاز به دریافت تسهیلاتی در این زمینه دارند. تسهیلات مالی می‌تواند در غالب وام بانکی به کارگران ارائه شود. کارگران می‌توانند در صورت وجود شرایطی برای درخواست وام از طرف بانک اقدام نمایند که البته بحث تامین وام بانکی نیاز به حمایت کافی از طرف کارفرمایان دارد.

    پر واضح است که بانک و موسسات مالی، در کشور ما وظیفه اصلی ارائه خدماتی نظیر وام را دارند. در این صورت کارفرما می‌تواند در صورت در نظر گرفتن جوانب مختلف، برای کارگران خود وام در نظر بگیرند.

    البته که عرف جامعه ما ایجاب می‌کند که کارفرمایان مسئولیتی در قبال تامین وام بانکی ندارند و در کمتر حالتی شاهد آن هستیم که کارفرما به کارگر وام می‌دهد.

    عدم پرداخت وام از طرف کارگر و شکایت کارفرما از وی

    تصور کنید که کارفرما بنا به درخواست کارگر، مبلغی را تحت عنوان وام بانکی به وی می‌دهد. حال در این صورت کارگر موظف است که اقساط بانک را در موعد تعیین شده پرداخت کند.

    یکی از بانک‌هایی که به صورت تخصصی به قشر کارگر در جامعه وام می‌دهد، بانک رفاه است که با اقدانات موثر از طرف کارفرما و احراز شرایط قانونی در نهایت وام به کارگر تعلق می‌گیرد.

    حال اگر کارکر به هر دلیلی از عهده پرداخت اقساط وام بر نیاید، در این صورت زمینه بروز اختلاف خود با کارفرما را فراهم نموده است. اختلافات بین کارگر و کارفرما می‌تواند در ارتباط با موضوعات مختلفی باشد که یکی از آن‌ها همین بحث خدمات تسهیات بانکی و ارائه وام است.

    طبق رویه فعلی جامعه ما، پرداخت وام را نمی‌توان به عنوان تکلیف قانونی کارفرما در نظر گرفت اما در این بین نیز افرادی هستند که وظایف مربوط به کارفرمایی را به درستی اجرا نمایند. در واقع بسیاری از کارفرمایان اهمیتی به درخواست کارگران مبنی بر ارائه وام بانکی نکرده و این موضوع را تکلیف قانونی خود تلقی نمی‌کنند.

    اما در مقابل نیز برخی از کارفرمایان درخواست‌های دریافت وام از طرف کارگران را در اولویت کاری خود قرار داده و اقدامات لازم برای آن که بتوانند مبلغ مشخصی را به عنوان وام تامین کنند، انجام می‌دهند.

    جدای از این مسائل، کارفرما در صورتی که به کارگر وام داده باشد اما اقساط وام نیز از طرف وی پرداخت نگردد، می‌تواند از کارگر طرح شکایت قانونی نماید. از آن جهت که کارفرما به درخواست کارگر در مورد تامین وام توجه نموده است، در این زمینه لازم است که کارگر نیز به درستی مبالغ وام را پرداخت نماید.

    شکایت از کارگر بابت بازپرداخت وام پرداخت نشده قابل بررسی در اداره کار و حتی در مراجع قضایی است که کارفرما برای شکایت می‌بایست روال قانونی طرح دعوا را انجام دهد.

    وام کارگر

    در صورتی که کارفرما ضامن وام بانکی کارگر شود، آیا می‌تواند از وی شکایت کند؟

    با توجه به این که یکی از شرایط اساسی دریافت وام بانکی، معرفی تعداد مشخصی ضامن معتبر به بانک است، در این صورت ممکن است که کارگر برای دریافت وام نیاز به ضامن داشته باشد و در این صورت کارفرما ضامن شود.

    به طور کلی نقش ضامن در وام‌های بانکی ایران بدین گونه است که اگر به هر دلیلی، دریافت کننده وام نتواند اقساط وام را پرداخت کند، به جای وی ضامن مسئولیت قانونی دارد.

    حال در این زمینه ممکن است سوال شود که در صورت ضامن شدن کارفرما در مورد وام بانکی، آیا وی می‌تواند از کارگر شکایت کند؟ در واقع کارفرما به عنوان ضامن حق شکایت از کارگر بایت نپرداختن اقساط وام را خواهد داشت؟

    در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که ابتدا باید تکلیف پرداخت اقساط وام مشخص شود و تا زمانی که بدهی بانکی در مورد وام اخذ شده از طرف کارگر پرداخت نشود، حق شکایت برای کارفرما نمی‌توان متصور شد.

    در واقع کارفرمایی که به دنبال شکایت از کارگر بابت عدم پرداخت وام بانکی است، باید در ابتدا به نوعی معوقلت بانکی را پرداخت نماید و پس از آن که وجه مربوطه در نمورد وام پرداخت شد، می‌تواند برای دریافت طلب خود به کارگر رجوع کند.

    در واقع بعد از آن که مراحل پرداخت مبلغ مشخص شده برای بازپرداخت وام انجام شد، کارفرما این حق را دارد که از کارگر برای مطالبه طلب خود طرح دعوا نماید.

    طبق قانون بانک‌ها و قراردادی که برای ارائه تسهیلات به مشتریان داده می‌شود، اگر وام گیرنده به هر دلیلی اقساط وام را پرداخت نکرد، بانک می‌تواند برای دریافت اقساط به ضامن مراجعه کند.

    افرادی که به عنوان ضامن، ضمانت تسهیلات افراد را می‌کنند، باید به این موضوع توجه داشته باشند که مسئولیت آن‌ها در قبال پرداخت وام کمتر از شخص وام گیرنده نیست.

    بنابراین کارفرمایی که برای حمایت از کارگران، ضامن آن‌ها جهت دریافت تسهیلات بانکی می‌شود، باید بداند که نپرداختن اقساط بانک از طرف وام گیرنده می‌تواند مسئولیت حقوقی برای وی نیز به همراه داشته باشد.

    همچنین شکایت کارفرما به عنوان ضامن از کارگر به عنوان وام گیرنده شرایط خاص خود را دارد و به صرف نپرداختن وام، امکان رجوع به وام گیرنده به کارگر وجود ندارد.

    شکایت از کارگر برای وام

    شکایت از کارگر بابت بازپرداخت وام پرداخت نشده در قالب مطالبه وجه

    کارفرمایی که اقدام به ارائه وام به کارگر می‌نماید، در حالت کلی تکلیفی در این زمینه ندارد اما در مواقعی نیز کارفرما به جهت آن که از کارکنان خود حمایت کند، خصوصا کارگرانی که عملکر کاری آن‌ها از دید کارفرما مناسب بوده است، چنین تسهیلاتی را در نظر می‌گیرد.

    چنانچه کارگر، اقساط وام را نپردازد، در این صورت کارفرما این امکان را دارد که از وی طرح دعوا کند. طرح دعوا در این زمینه می‌تواند در قالب درخواست مطالبه وجه باشد.

    برای شکایت بابت مطالبه وجه، می‌بایست از طریق مراجع قضایی این موضوع پیگیری شود که کارفرما این امکان را دارد که قبل از ثبت شکایت در دادگاه، این موضوع را با اداره کار مطرح نماید.

    شکایت از وام پرداخت نشده قابل رسیدگی در هیات حل اختلاف اداره کار بوده که به سبب حقوقی بودن این موضوع، پرونده به دادگاه حقوقی فرستاده می‌شود.

    کارفرما با توجه به این که نتوانسته است از طریق روش‌های مسالمت آمیز، برای بازپرداخت وام اقدام نماید، در این صورت به منظور وادار نمودن کارگر، از طریق روش قضایی اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهد تا به خواسته خود برسد.

    نحوه شکایت از کارگر به دلیل عدم بازپرداخت وام بانکی

    برای شکایت از کارگر بابت بازپرداخت وام پرداخت نشده اقساط بانکی، لازم است که کارفرما در این زمینه شکایتی را مطرح نموده و آن را تقدیم اداره کار نماید. طبق قانون کار، هیات حل اختلاف و هیات تشخیص صلاحیت رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما را بر عهده دارند.

    رسیدگی به دعاوی مربوطه در اداره کار منوط به احراز رابطه کارگری و کارفرمایی است. در دعاوی که ارتباط به اختلافات بین کارگر و کارفرما دارد، لازم است که برای مرجع رسیدگی کننده رابطه کارگری و کارفرمایی به اثبات برسد.

    با توجه به این که شکایت از کارگر و انجام روال قانونی طرح دعوا در اداره کار، پروسه زمانی طولانی دارد و لازم است که افراد شاکی در این زمینه اطلاعات کافی نیز داشته باشند، بر همین اساس باید با وکیل خوب و کاربلد در این زمینه مشورت بگیرید.

    عدم مشورت با وکلا متخصص در دعاوی کار می‌تواند عواقب جبران ناپذیری در این زمینه به همراه داشته باشد و به دلیل عدم انجام صحیح یکی از مراحل طرح دعوا، پرونده مربوطه به نتیجه برسد.

    همچنین لازمه ثبت شکایت در اداره کار، تنظیم شکایت نامه مناسب و با در نظر گرفتن نکات خاص حقوقی است و برای آن که به شکایت مربوطه در اداره کار رسیدگی شود، باید تمامی قواعد نگارشی در آن به درستی رعایت شود.

    در متن شکایت باید ابتدا مشخصات طرفین ذکر شود و همچنین خواهان در ستون مربوطه به خواسته خود اشاره نماید و در نهایت متن شکایت را شرح دهد.

    اگر قصد شکایت از کارگر بابت بازپرداخت وام پرداخت نشده را دارید، استفاده از مشاوره حقوقی سامانه وکیل کار به شما پیشنهاد می‌شود. وجود وکلای متخصص و ماهر در دعاوی کار، یکی از دلایل اصلی استفاده از خدمات مشاوره این سامانه است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱