کارمند / کارگر

تنظیم شکایت علیه کارمند/ کارگر

  • از دیدگاه قانون کار تفاوت خاصی میان کارمند و کارگر وجود ندارد و تقریبا این دو اصطلاح یک مفهوم را دارند. در واقع اصطلاح کارگر مفهوم عام دارد و به بسیاری از طیف‌های شغلی مرتبط است.

    از لحاظ عرف جامعه دیدگاه متفاوتی بین کارمند و کارگر وجود دارد و هریک را در زمره مشاغل گوناگونی قرار می‌دهند. در واقع اغلب اینگونه تصور می‌شود که کارمند کسی است که در یک سازمان یا ارگان دولتی مشغول به فعالیت است که ماهانه حقوق ثابتی را دریافت می‌کند.

    کارگر کیست؟

    کارگر از لحاظ قانون کار کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

    در هرصورت رابطه کارگری و کارفرمایی0 جز شناخته شده‌ترین روابط کاری به شمار می‌رود که ممکن است اینگونه روابط بنا به دلایل مختلفی با مشکلاتی نیز مواجه شود.

    کارگر در قبال کارفرما و بالعکس یک سری وظایف قانونی دارند که که هرکدام از طرفین ملزم به اجرای صحیح وظایف خود هستند.

    اختلافات بین کارگر و کارفرما یک امر بدیهی است که همواره در اغلب مشاغل شاهد وقوع آن هستیم. اما گاهی اوقات این اختلافات به شکایت منتهی می‌شود که از طریق مراجع قانونی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

    قانون این اختیار را به طرفین داده است تا اگر حق و حقوق آن‌ها تضییع شد، بتوانند از طریق مراجعی نظیر اداره کار اقدام به طرح شکایت نمایند.

    در روابط کاری ممکن است که کارفرما به دلایل مختلف قصد شکایت از کارگر را داشته باشد که در این صورت باید با نحوه طرح شکایت آشنا باشد.

    اهمال و کوتاهی در انجام وظایف قانونی صرفا از طرف کارفرما نیست و گاهی اوقات کارگران به تعهدات کاری خود پایبند نیستند.

    در قانون کار به وظایف کارگر و کارفرما اشاره شده است و زمانی که طرفین قراردادی را باهم منعقد می‌کنند، ملزم به انجام مفاد آن هستند.

    حال اگر یکی از طرفین به درستی وظایف خود را انجام ندهد، طرف مقابل می‌تواند اقدام به طرح شکایت نماید.

    در مواقعی که کارفرما از نحوه کارکرد کارکنان خود رضایت ندارد، می‌تواند قرارداد منعقده را فسخ کرده و با آن‌ها تسویه حساب کند.

    اما زمانی که کارگر رفتاری غیر قانونی را انجام می‌دهد و مرتکب تخلف خاصی می‌گردد، کارفرما به لحاظ قانونی می‌تواند علیه وی شکایت کند.

    کارفرما برای شکایت خود باید دلایل قانونی و محکمه پسند داشته باشد تا مراجع رسیدگی‌کننده بتوانند به شکایت وی رسیدگی کنند.

    وظیفه اصلی گارگر این است که امورات محول شده را در محل کار به درستی انجام دهد و اگر در این زمینه کوتاهی کند، کارفرما اقدام به اخراج وی و در نهایت علیه او طرح دعوی خواهد نمود.

    طرح دعاوی کار فرآیند و مقررات خاصی دارد و کارفرمایی که قصد شکایت علیه کارکنان خود را دارد، باید مراحل قانونی اقامه دعوی را انجام دهد.

    در واقع کارفرما ابتدا باید اختلاف پیش آمده را به اطلاح شورای اسلامی کار برساند و در صورت صلاحدید پرونده برای رسیدگی به اداره کار ارجاع داده خواهد شد.

    رویه قانونی به این صورت است که اختلافات کارگری و کارفرمایی به مراجع صلح و سازش ارجاع داده می‌شود و اگر اختلافات به حدی بوده که سازش در این زمینه کارایی نداشته باشد، پرونده برای رسیدگی قانونی به وزارت کار فرستاده می‌شود.

    دعاوی بین کارگر و کارفرما که تحت عنوان دعاوی کار یا دعاوی اداره کار نیز شناخته می‌شود، رسیدگی به آن پروسه نسبتا طولانی دارد.

    کارفرما برای شکایت از کارگر می‌بایست شکوائیه مرتبط با موضوع دعوا تنظیم کند و به وزارت کار ارجاع دهد.

    قانون کار، وزارت کار و رفاه اجتماعی را مرجع صالح به رسیدگی شکایات کارفرما و کارگر در نظر گرفته است. در این وزارتخانه دو مرجع به صورت تخصصی به دعاوی مزبور رسیدگی خواهند کرد.

    مرجع نخست در این زمینه هیات تشخیص و مرجع ثانویه هیات حل اختلاف اداره کار است. در واقع شکایت علیه کارگر ابتدا در هیات تشخیص رسیدگی شده و برای بررسی بیشتر پرونده به هیات حل اختلاف ارجاع داده می‌شود.

    حکم صادره از مرجع تشخیص اداره کار قطعی نیست و طرفین می‌توانند در مهلت قانونی نسبت به آن اعتراض کنند. اما حکمی که هیات حل اختلاف صادر می‌نماید، قطعی بوده و برای کارگر یا کارفرما لازم‌الاجرا است.

    با توجه به این که شکایات بسیار زیادی در اداره کار مطرح می‌شوند، رسیدگی به شکایات مزبور زمانبر است و از زمان رسیدگی تا صدور حکم ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد.

    مراحل شکایت از کارگران از تقدیم دادخواست شروع شده و با حضور طرفین در جلسه رسیدگی و در نهایت صدور حکم قطعی به پایان می‌رسد.

    در دعاوی کار، شاکی ممکن است کارفرما یا کارگر باشد. در صورتی که کارفرما شاکی پرونده باشد، کلیه مراحل طرح شکایت توسط وی انجام می‌شود.

    بنابراین کارفرما باید با فرآیند و مراحل طرح شکایت آشنا باشند. در صورتی که شاکی فرآیند رسیدگی را به درستی انجام ندهد، مراجع مربوطه هیچ گونه ترتیب اثری به شکایت مطرح شده نخواهند داد.

    با توجه به این که تنظیم شکایت علیه کارمند یا کارگر پروسه و فرآیند نسبتا طولانی دارد، بهتر است در این زمینه از وکلا دادگستری یا کارشناسان حقوقی مجرب بهره بگیرید.

    اگر کارکنان شما مرتکب تخلفی شده باشند و قصد شکایت از آن‌ها را دارید، باید در وهله بتوانید شکوائیه متناسب با موضوع دعوا تنظیم نمایید.

    تنظیم شکوائیه اصول و مقررات خاص خود را دارد و در صورتی که نکات حقوقی در آن به درستی رعایت نشود، از سوی اداره کار ترتیب اثری برای رسیدگی داده نحواهد شد.

    متاسفانه برخی از کارفرمایان شخصا و بدون بهره مندی از وکیل یا کارشناس حقوقی اقدام به اقامه دعوی می‌کنند که به احتمال فراوان در طی فرآیند شکایت با مشکلاتی نیز مواجه خواهند شد.

    در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی تنظیم شکایت علیه کارمند و مراحل قانونی آن بپردازیم.

    دستورات کارفرما

    دلایل موثر بر شکایت علیه کارگر

    قانون این اختیار را به کارگر و کارفرما داده است تا بتوانند برای احقاق حقوق خود علیه هم اقدام به طرح شکایت کنند. تخلفات و عدم انجام وظایف قانونی می‌تواند از طرف کارگر یا کارفرما باشد.

    زمانی که کارگر و کارفرما قراردادی را با یکدیگر منعقد می‌کنند، در متن قرارداد موارد مختلفی از جمله شرایط کار و وظایف قانونی طرفین به صورت صریح ذکر می‌شود.

    قرارداد کتبی که بین طرفین به امضاء می‌رسد، جنبه الزام آور دارد و مواردی که در قرارداد ذکر می‌شود، نوعی تعهد برای کارفرما و کارگر است.

    در هرحال ممکن است که کارگر وظایف خود را از لحاظ قانونی و آنچه کارفرما انتظار دارد، انجام ندهد که اگر چنین موضوعی ادامه داشتن باشد، کارفرما می‌تواند قرارداد منعقده را فسخ نموده و حتی کارکنان خود را اخراج کند.

    گفتنی است که اگر کارفرما با تعدادی از کارکنان خود دچار مشکل شوند، ابتدا طرفین سعی می‌کنند تا به صورت مسالمت آمیز و گفتگو اختلاف پیش آمده را برطرف کنند.

    اگر روش سازش و مسالمت آمیز برای حل اختلافات موثر نباشد، در نهایت موضوع طرح شکایت قانونی مطرح می‌گردد.

    نقض آشکار مفاد قرارداد و عدم انجام وظایف قانونی می‌تواند جزو دلایل موثر بر شکایت علیه کارگر باشد.

    از جمله دلایل شکایت از کارگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    عدم پایبندی به تعهدات قانونی

    یکی از دلایلی که باعث می‌شود کارفرمایان اقدام به شکایت از پرسنل خود نمایند، بحث عدم پایبندی به تعهدات قانونی است.

    قرارداد کتبی که بین کارگر و کارفرما در بدو شروع کار بسته می‌شود، برای هردو طرف ضمانت اجرای قانونی دارد.

    از جمله مواردی که در متن قرارداد ذکر می‌شود، بحث وظایفی است که کارگر و کارفرما در قبال یکدیگر دارند.

    شرح وظایف کارگران در زمان شروع همکاری توسط کارفرما انجام می‌شود و از این حیث کارگران با حیطه وظایف خود آشنا خواهند شد.

    از تعریف کارگر و کارفرما در قانون کار می‌توان تا حد زیادی به وظایف اصلی آن‌ها پی برد. کارگر موظف است تا دستورات قانونی کارفرما را به درستی اجرا کند و در ازای انجام فعالیت برای کارفرما، دستمزد مشخصی را دریافت می‌کند.

    حال اگر کارگر در انجام وظایفش کوتاهی کند، کارفرما می‌تواند بابت کوتاهی و اهمال در اجرای وظایف قانونی علیه او اقامه دعوی کند.

    کارگری که به تعهدات مندرج در قرارداد کار پایبند نیست، امکان ادامه همکاری کارفرما با وی وجود ندارد و در نهایت قرارداد کار فسخ و رابطه کاری بین طرفین خاتمه می‌یابد.

    البته در این شرایط برخی از کارفرمایان، اشتباهات این چنینی از سوی کارگران را نادیده می‌گیرند و اگر نقض مفاد قرارداد به صورت پیوسته ادامه داشته باشد، بدون شکایت از آن‌ها قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ می‌کنند.

    ترک کار بدون ارائه دلایل قانونی

    ترک کار بدون ارائه دلایل قانونی و موجه می‌تواند دلیلی بر شکایت علیه کارگران باشد. ترک کار جزو موضوعاتی است که وقوع آن در روابط کاری امری بدیهی است و همواره شاهد آن هستیم.

    کارگر ممکن است به دلایل مختلف قصد ترک محل کار را داشته باشد که چنین تصمیمی می‌تواند به صورت قانونی یا غیر قانونی باشد.

    از لحاظ قانونی، کارگر این اختیار را ندارد تا بدون اطلاع به کارفرما محل کار خود را ترک نماید. کلیه رفتارهای کارگران توسط کارفرمایان مورد بررسی قرار می‌دهد و کوچکترین تخلفی از دید آن‌ها پنهان نخواهد ماند.

    کارگری که قصد دارد محل کار را ترک نماید، باید در وهله اول این وضوع را با کارفرما در میان بگذارد و دلایل قانع کننده‌ای نیز ارائه کند.

    کارگران می‌توانند در مدت زمان مقرر در قرارداد کار، محل کار را ترک نمایند و از لحاظ قانونی هیچ‌گونه منعی در این زمینه وجود دارد.

    در واقع ترک کار بدون اطلاع به کارفرما و ارائه دلایل موجه می‌تواند زمینه طرح شکایت علیه کارگر را فراهم کند.

    حضور در محل کار در خارج از ساعات قانونی

    تمامی مشاغل ساعت کاری خاصی دارند و نمی‌توان معیار ثابت و دقیقی را در این زمینه تعیین کرد. کارفرما در وهله اول ساعت شروع کاری را برای کارگران تعیین می‌کند که افراد نیروی کار باید در زمان تعیین شده در محل کار حضور داشته باشند.

    زمان حضور در محل کار به صورت توافقی بین کارگر و کارفرما تعیین می‌شود که در صورت تخلف در این زمینه امکان طرح شکایت قانونی فراهم می‌شود.

    کارگر موظف است در ساعت کاری مشخص در محل کار حضور پیدا کند که در صورت عدم حضور در زمان مقرر، کارفرما می‌تواند علیه او در مراجع قانونی شکایت کند.

    رضایت از کار کارگر

    آیا کارفرما می‌تواند بابت ترک کار از کارگر شکایت و مطالبه خسارت کند؟

    همانطور که گفته شد، ترک کار توسط کارگر می‌تواند با اطلاع به کارفرما و به صورت قانونی یا غیر قانونی صورت گیرد.

    اگر کارفرما از زمان و نحوه ترک کار کارگر اطلاع داشته باشد، بحث اقامه دعوی و مطالبه خسارت کاملا منتفی است. اما در صورتی که کارگر هیچ گونه دلایل موجه برای ترک کار نداشته باشد و اصطلاحا غیر قانونی محل کار را ترک کرده باشد، کارفرما این امکان را دارد تا بتواند از کارگر متخلف شکایت کند.

    در مورد ترک کار توسط کارگر ممکن است این سوال مطرح شود که کارفرما می‌تواند مطالبه خسارت نماید؟

    در صورتی کارگر به صورت غیر قانونی اقدام به ترک کار نماید، کارفرما این حق را دارد تا علیه کارگر شکایت کند و مطالبه خسارت نماید.

    ترک کار بدون مجوز قانونی می‌تواند خساراتی را به کارفرما وارد نماید و در این شرایط کارگر ملزم به جبران ضرر و زیان وارده می‌باشد.

    شکایت از کارگر بابت ارتکاب جرم

    مواردی مانند نقض تعهدات قرارداد، ترک کار به صورت غیر قانونی، حضور در محل کار با تاخیر و خارج از ساعات قانونی صرفا جنبه تخلف دارند که جزو دلایل شکایت علیه کارگران به شمار می‌رود.

    گاهی اوقات تخلفاتی که از جانب کارگر رخ می‌دهد، رفتاری مجرمانه تلقی شده و طبیعتا با شکایت کارفرما، مراجع قضایی به آن رسیدگی خواهند کرد.

    طی چند سال اخیر شاهد وقوع جرائم مختلفی در محیط کار بوده‌ایم که اگر ارتکاب جرم توسط کارگر باشد، کارفرما می‌تواند علیه کارکنان خاطی شکایت کند.

    گفتنی است که رسیدگی به برخی از جرائم نیاز به شکایت کارفرما ندارد و مراجع قانونی راسا در این زمینه ورود خواهند کرد.

    در هرصورت کارگری که در محل کار مرتکب جرمی شود، کارفرما می‌تواند از او شکایت نموده یا رسیدگی به جرم به وقوع پیوسته را برعهده مراجع قضایی قرار دهد.

    شکایت از کارگر بابت توهین و فحاشی به کارفرما

    در روابط کار ممکن است کارگر و کارفرما با یکدیگر اختلاف پیدا کنند و در نهایت این اختلافات به درگیری و توام با ارتکاب جرم باشد. گاهی اوقات کارفرما برای رسیدگی به موضوعی به کارگر مراجعه می‌کند و در نهایت مورد توهین و فحاشی قرار می‌گیرد.

    توهین و فحاشی در قانون ایران جرم تلقی شده و هرکسی که به طرف مقابل خود توهین کند، مجرم شناخته می‌شود. به همین جهت اگر کارفرما تحت هر شرایطی مورد توهین کارکنان خود قرار گیرد، این حق را دارد تا از طریق مراجع قضایی شکایت خود را مطرح کند.

    مجازات جرم توهین در قانون مجازات اسلامی، جزای نقدی بین 20 میلیون ریال تا 80 میلیون ریال است و کارگری که چنین رفتاری را انجام دهد، به مجازات مزبور محکوم خواهد شد.

    شکایت علیه کارگر به دلیل ضرب و جرح کارفرما

    بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما یک امر بدیهی است و در بسیاری از مشاغل اینگونه مسائل به وقوع می‌پیوندد. اما ممکن است اختلافات در روابط کار به درگیری منتهی شود و تعدادی از کارگران اقدام به ضرب و جرح کارفرما نمایند.

    مثلا ممکن است که کارفرما حقوق و دستمزد پرسنل خود را پرداخت نکرده باشد و تعدادی از کارگران بابت این موضوع با کارفرما درگیر شده و در نهایت وی را مورد ضرب و جرح قرار دهند.

    در هرصورت رفتار کارگران در چنین شرایطی جرم تلقی شده و قابل پیگیری از مراجع قضایی است.

    ضرب و جرح نیز در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و مرتکب به میزان مجازات مندرج در قانون محکوم می‌شود.

    در صورتی که کارگر اقدام به ضرب و جرح کارفرما نماید، مجرم شناخته شده و به حبس تعزیری درجه شش به مدت شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

    بنابراین اگر کارفرما در محیط کار بنا به دلایل مختلف از سوی کارکنان خود مورد ضرب و جرح قرار گرفت، می‌تواند از طریق مراجع قضایی طرح شکایت کیفری نماید.

    شکایت از کارگر به دلیل سرقت ابزار و وسایل کارگاه

    به موجب قانون کار، کارفرما موظف است که وسایل و ابزار کاری و ایمنی را در اختیار کارکنان حاضر در محل کار قرار دهد.

    شرایط شغلی برخی از مشاغل به گونه‌ای است که ابزار کارگاه برای مدت مشخصی به کارگران داده می‌شود تا بتوانند به کار و فعالیت بپردازند.

    گاهی اوقات ممکن است که تعدادی از کارگران قصد سرقت ابزار و وسایل داخل کارگاه را داشته باشند و با توجه به این که سرقت در قانون ایران جرم محسوب می‌شود، مرتکبین آن مجرم شناخته شده و مجازات خواهند شد.

    در هر صورت چنانچه وقوع جرم سرقت از طرف کارگر برای کارفرما محرز شود، کارفرما می تواند اقدام به شکایت کند.

    شکایت از کارمند

    مرجع صالح به رسیدگی شکایت علیه کارگر

    در صورتی که کارگر یا کارفرما مرتکب انجام تخلفاتی در محیط کار شد، بحث شکایت و اقامه دعوی مطرح می‌شود.

    حال سوالی اساسی اینجاست که اگر کارفرما قصد شکایت از کارگر را داشته باشد، باید به کدام مرجع مراجعه کند؟ یا کدام مرجع قانونی صلاحیت رسیدگی به دعاوی میان کارگر و کارفرما را دارد؟

    مرجع صالح به رسیدگی شکایت از کارفرما و کارگر علیه یکدیگر در قانون کار پیش بینی شده است و پیگیری‌های قانونی از طریق این مراجع صورت می‌گیرد.

    ماده 157 قانون کار به مراجع صالح به رسیدگی اختلافات کارگر و کارفرما اشاره می‌کند. طبق این ماده، اختلاف رابطه کارگری و کارفرمایی در وهله اول از طریق سازش در شورای اسلامی کار انجام می‌شود.

    در واقع قانونگذار تاکید به حل و فصل اختلاف رابطه کاری به صورت صلح و سازش دارد که شورای اسلامی کار موظف به انجام چنین وظیفه قانونی است.

    در صورتی که اختلاف بین کارگر و کارفرما به حدی باشد که از طریق سازش حل و فصل نباشد، مراجع رسیدگی‌کننده، هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار هستند.

    بنابراین شکایت کارفرما از کارگر در وزارت کار و رفاه اجتماعی رسیدگی خواهد شد. هیات تشخیص و حل اختلاف دو مرجع تخصصی رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما هستند که در اداره کار مستقر هستند.

    دعاوی کار مانند سایر دعاوی در دو مرحله بدوی و تجدید نظر رسیدگی می‌شوند. هیات تشخیص همان مرحله بدوی و هیات حل اختلاف مرحله تجدید نظر محسوب می‌شود.

    در واقع رسیدگی به شکایت کارفرما ابتدا در هیات تشخیص انجام می‌شود. هیات تشخیص اداره کار از افراد ذیل تشکیل می‌گردد:

    1. یک نفر نماینده وزارت کار و امور اجتماعی
    2. یک نفر نماینده کارگران به انتخاب کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان
    3. یک نفر نماینده مدیران صنایع به انتخاب کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان استان.

    این هیات از طرفین دعوا دعوت به حضور در جلسه دادرسی می‌نماید. جلسه هیات تشخیص با حضور هر سه نفر اعضاء تشکیل خواهد شد. ریاست جلسات با نماینده واحد کار و امور اجتماعی بوده و تصمیمات هیات به اتفاق یا اکثریت آراء اتخاذ خواهد شد.

    هیات تشخیص برای یک مرتبه از اصحاب دعوا و نمایندگان آن‌ها دعوت به عمل می‌آید. اگر هریک از طرفین دعوی در جلسات رسیدگی حضور نداشته باشند، هیات تشخیص به پرونده مربوطه رسیدگی کرده و رای مقتضی را صادر می‌نماید.

    حضور کارفرما و کارگر می‌تواند در جلسه رسیدگی به نفع آن‌ها باشد. با توجه به این که شکایت علیه کارگر تنظیم شده است، حضور وی برای دفاع از خود می‌تواند بسیار تاثبرگذار باشد.

    در صورتی که کارگر از حضور در جلسه رسیدگی امتناع ورزد، هیات تشخیص به صورت غیابی اقدام به صدور رای می‌کند و با توجه به این که دفاعیات خوانده انجام نشده است، حکم علیه وی صادر خواهد شد.

    کارفرما می‌بایست ادله قابل قبولی را در جلسات رسیدگی ارائه دهد تا این هیات با درخواست وی موافقت کند و بتواند در نهایت حکم به نفع وی صادر نماید.

    در هرصورت، هیات تشخیص اداره کار بعد از تشکیل جلسه و بررسی اظهارات و دفاعیات طرفین، رای مقتضی را صادر می‌کند.

    رای صادره از هیات تشخیص قطعی و لازم‌الاجرا نیست و طرفین می‌توانند در صورت داشتن اعتراض آن را در مهلت قانونی اعلام کنند.

    رسیدگی به اعتراض خواهان یا خوانده به حکم صادر شده در هیات حل اختلاف انجام می‌شود. این هیات به عنوان مرجع تجدید نظر در دعاوی کار شناخته می‌شود.

    رای صادر شده از هیات تشخیص به مدت 15 روز اعتبار تجدید نظر دارد. به بیان دیگر، طرفین از تاریخ صدور حکم به مدت پانزده روز فرصت دارند تا نسبت به رای صادره شده اعتراض بزنند.

    بعد از گذشت مهلت مزبور در صورتی که طرفین اعتراضی به حکم صادره نداشته باشند، رای قطعی بوده و لازم‌الاجرا خواهد بود.

    هیات‌های حل اختلاف از طرفین اختلاف برای حضور در جلسه رسیدگی کتبا دعوت می‌کنند. عدم حضور هر یک از طرفین یا نماینده‌ تام‌الاختیار آن‌ها مانع رسیدگی و صدور رای توسط هیات نیست، مگر آن که هیات حضور طرفین را ضروری تشخیص دهد. در هرحال هیات حتی‌الامکان ظرف مدت یک ماه پس از وصول پرونده، رسیدگی و رای لازم را صادر می‌نماید.

    آیا مراجع قضایی صلاحیت رسیدگی به شکایت کارفرما از کارگر را دارند؟

    همانطور که گفته شد، هیات تشخیص و حل اختلاف اداره کار در زمینه رسیدگی به دعاوی کار صلاحیت قانونی دارند.

    در واقع این مراجع در حیطه امور مرتبط با شکایات کارگر و کارفرما صلاحیت دارند و اگر موضوع شکایت غیر از این امور باشد، مراجع دیگر صلاحیت رسیدگی خواهند داشت.

    ممکن است این سوال در ذهن شما مطرح شود که شکایت کارفرما از کارگر در چه صورتی در مراجع قضایی رسیدگی خواهد شد؟ در واقع دادگاه‌ها و دادسراها می‌توانند به شکایات مزبور رسیدگی کنند؟

    در قانون ایران، مراجع قضایی براساس معیارهای مختلفی از جمله نوع و موضوع شکایت صلاحیت رسیدگی به انواع پرونده‌های حقوقی را دارند.

    در صورتی که کارگر در محل کار مرتکب تخلفی شود که آن تخلف رفتاری مجرمانه باشد، مراجع قضایی کیفری صلاحیت رسیدگی خواهند شد.

    اما در صورتی که مثلا کارگر وظایف کاری خود را به خوبی انجام نمی‌دهد، در صورتی که کارفرما قصد شکایت داشته باشد، اداره کار صالح به رسیدگی خواهد بود.

    بنابراین دعاوی کارگر و کارفرما که مرتبط با قانون کار باشد، در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار رسیدگی خواهند شد؛ در غیر این صورت مراجع قضایی می‌توانند شکایات مزبور را مورد رسیدگی قرار دهند.

    در خصوص مراجع صالح رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما، رای وحدت رویه شماره 757 مصوب 29/01/1396 هیات عمومی دیوان عالی کشور صادر شده که به شرح زیر است:

    نظر به این که مطابق ماده ١۵٧ قانون کار، رسیدگی به هرگونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر که ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار باشد، در صلاحیت هیات‌های تشخیص و حل اختلاف قرار داده شده است؛ بنابراین، چنانچه دعوای دیگری غیر از آنچه که در ماده مذکور به آن ها تصریح شده، بین اشخاص مذکور در فوق مطرح شود، رسیدگی به آن با توجه به اصل یکصد و پنجاه و نهم قانون اساسی که دادگاه‌های دادگستری را مرجع تظلمات و شکایات قرار داده، از صلاحیت هیات‌های مورد اشاره خارج و در صلاحیت دادگاه‌های دادگستری خواهد بود. بر این اساس، به نظر اکثریت قریب به اتفاق اعضای هیات عمومی، رأی شعبه دهم دیوان عالی کشور که دعوی مطالبه خسارت تأخیر تأدیه محکوم به رأی هیات تشخیص اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در صلاحیت دادگاه دانسته، صحیح و قانونی است. این رأی طبق ماده ۴٧١ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ١٣٩٢ برای شعب دیوان عالی کشور، دادگاه‌ها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیر آن لازم‌الاتباع است.

    حق و حقوق کارگر

    اخذ وکیل برای طرح دعاوی کار

    داشتن وکیل در ارتباط با شکایات کارفرما و کارگر علیه یکدیگر می‌تواند تا حد زیادی به نفع طرفین باشد. اقامه دعاوی کار اصول و مقررات مشخصی دارد و از این جهت بهتر است اقامه این دعاوی از جانب وکلای متخصص و مجرب انجام شود.

    در قانون ایران هیچ گونه الزامی برای داشتن وکیل برای اصحاب دعوا تعیین نشده است و این موضوع به اختیار خواهان و خوانده دعوا بستگی دارد.

    وکلایی که به صورت تخصصی در حوزه دعاوی کار فعالیت می‌کنند، به وکیل کار شهرت دارند. چنین رویه‌ای در مورد تمامی دعاوی حقوقی و کیفری مطرح است و وکیلی که صرفا در یکسری حوزه‌های خاص پرونده قبول می‌کنند، در همان حوزه شهرت پیدا می کنند.

    وکیل کار علاوه بر این که به مقررات و قوانین کار تسلط کافی دارد، به خوبی می‌تواند از موکل خود دفاع کرده و تمامی مراحل اقامه دعوا را انجام دهد.

    بنابراین کارفرمایانی که قصد طرح شکایت از پرسنل خود را داشته باشند، بهتر است کلیه فرآیند شکایت از تنظیم شکوائیه تا حضور در جلسه رسیدگی را برعهده وکیل دادگستری متخصص در امور دعاوی کار قرار دهند.

    تنظیم شکوائیه برای شکایت علیه کارگر

    طرح شکایت علیه کارگر در اداره کار مستلزم ارائه شکوائیه است و از این طریق رسیدگی به شکایت کارفرما آغاز می‌شود.

    تهیه و تنظیم شکواییه نیازمند رعایت قواعد و مقررات دادرسی است که اگر به درستی تنظیم نشود، توسط مرجع صالح رد و هیچ گونه ترتیب اثری نسبت به آن داده نمی‌شود.

    به عبارت دیگر، هرکسی از عهده تنظیم شکوائیه بر نمی‌آید و تهیه آن باید توسط افراد متخصص انجام شود.

    درواقع رعایت نکات مهم و قواعد خاص تنظیم شکوائیه باعث می‌شود که هیات‌های تشخیص و حل اختلاف سریع‌تر به پرونده رسیدگی کنند و شکایت مربوطه زودتر به نتیجه برسد.

    به منظور تنظیم شکوائیه برای شکایت علیه کارگر باید از افراد متخصص بهره بگیرید که تهیه و تنظیم آن را می‌توانید به سامانه وکیل کار 24 واگذار نمایید.

    وکیل کار 24 با تجربه چندین ساله در زمینه تنظیم انواع اوراق قضایی نظیر شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و غیره می‌تواند شما را در ارائه انواع شکوائیه یاری نماید.

    با توجه به این که تنظیم شکوائیه مستلزم رعایت اصول و تشریفات قانونی خاصی است، به شما توصیه می‌کنیم تهیه اینگونه اوراق قضایی را برعهده این سامانه قرار دهید.

    راهنمای شکایت از کارگر

    ارائه مشاوره حقوقی در مورد تنظیم شکایت علیه کارگر

    اگر به واسطه انجام تخلفی خاص یا عدم انجام وظایف قانونی از سوی کارگر قصد طرح شکایت را دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس‌های متنوع سایت وکیل کار 24 است که می‌توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم.

    اصولا طرح دعاوی کار از طریق مراجع قانونی، کمی زمانبر و نیازمند رعایت یکسری موارد قانونی است که بدون بهره‌گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می‌کند.

    اخذ وکیل در این زمینه می‌تواند کمک فراوانی به طرفین دعوی کند اما به دلایل گوناگون ممکن است امکان دسترسی به وکیل وجود نداشته باشد. در این شرایط مشاوره حقوقی تلفنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

    مشاوره‌های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت‌های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است.

    از طریق مشاوره حقوقی می‌توان اطلاعات لازم در مورد نحوه طرح شکایت مرتبط با دعاوی کار و همچنین انجام مراحل لازم در این زمینه را کسب کرد. در واقع با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان اقدام به طرح شکایت علیه کارمند یا کارگر نمود.

    چرا وکیل کار 24 را انتخاب کنیم؟

    سامانه وکیل کار 24 با بهره مندی از وکلا، کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی نظیر اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

    همچنین این مجموعه علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی و نحوه قرارداد نویسی نیز خدمات رسانی نیز می‌کند.

    در هر صورت چنانچه به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و قصد تنظیم قراردادهای کاری، دادخواست، شکوائیه و سایر اوراق قضایی را دارید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه مزبور مراجعه کنید و خدمات و امکانات آن بهره‌مند شوید.

    باتوجه به این که وکیل کار 24 سابقه چندین ساله در زمینه ارائه خدمات حقوقی دارد و بهترین و مجرب‌ترین حقوقدانان کشور در این مجموعه فعالیت می‌کنند، می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب افراد مختلف برای بهره مندی از امکانات و خدمات حقوقی باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱