قوانین کار و کارگری

مزد و مزایای قانونی مشاغل سخت و زیان آور چقدر است؟

راهنمای مقاله

  • برخی از مشاغل دارای شرایط فیزیکی و روانی هستند که موجب وارد شدن فشار بیشتری به کارگران و کارمندان مشاغل در آن حوزه‌­ها می­‌شود. این گروه از شاغلان، به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته شده و از سمت دولت، مورد حمایت می‌­باشند.

    افرادی که به این شغل­‌ها مشغول به فعالیت هستند، دارای حقوق بیشتری نسبت به کارکنان عادی برخودار می‌­باشند.

    در کنار این موارد، در صورتی که کارگر به این مشاغل اشتغال پیدا کند، مشکلاتی چون تنش بالاتری نسبت به ظرفیت­‌های طبیعی بدن خود، چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روانی در او ایجاد می­‌گردد.

    مطابق با ماده­ 76 قانون تامین اجتماعی در تبصره­ دوم، کارهای سخت و زیان‌آور، به کارهایی گفته می­‌شود که عوامل فیزیکی، مکانیکی، شیمیایی و همچنین عومل بیولوژیکی کار، مطابق با استانداردهای لازم نیست.

     

    این شرایط خود، منجر به بیماری­‌های شغلی و همچنین عوارض ناشی از آن می­‌گردد. کارکنانی که در این مشاغل مشغول به کار هستند، به علت آن که در معرض آسیب‌­های جسمی و روانی هستند، مطابق با قوانین، برای آن‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته شده که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

    مشاغل سخت چه مشاغلی می­‌باشند؟

    مشاغل سخت و زیان‌آور همانطور که گفته شد به مشاغلی گفته می‌­شود که در آن ها عوامل مکانیکی، بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی محیط فعالیت، مطابق با استاندارهای لازم نمی‌­باشد.

    در صورتی که کارگر در آن مشاغل اشتغال پیدا کند، تنشی بسیار بالاتر ظرفیت­‌های طبیعی جسمی و روانی در آن ها منجر می‌­شود. این عوامل خود نیز منجر به بیماری های شغلی و عوارض ناشی از آن خواهد بود.

    در صورت به کارگیری تمهیدات فنی، مهندسی، ایمنی، بهداشت و غیره، می­توان از میزان سخت و زیان‌آور بودن آن ­ها کم کرد و یا به طور کلی حذف نمود.

    منظور از گروه الف و گروه ب مشاغل سخت و زیان‌آور چیست؟

    مشاغل گروه الف

    به مشاغلی گفته می­‌شود که سخت و زیان‌آوری مشاغل به ماهیت شغل مذکور بستگی دارد. لازم به ذکر است در این دسته از مشاغل در صورتی که بتوان تمهیدات بهداشتی، ایمنی و همچنین تدابیر مناسب توسط کارفرما به کار گرفته شود، می‌­توان سختی و زیان‌آوری این مشاغل را حذف کرد.

    مشاغل گروه ب

    به مشاغلی گفته می­‌شود که سخت و زیان‌آوری مشاغل، ماهیتی بوده است. لازم به ذکر است در این دسته از مشاغل در صورتی که بتوان تمهیدات بهداشتی، ایمنی و همچنین تدابیر مناسب توسط کارفرما به کار گرفته شود، می­‌توان سختی و زیان آوری این مشاغل را کاهش داد اما سختی و زیان آوری آن ها همچنان حفظ می­‌شود.

    مزد و مزایای شغلی

    شرایط بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور

    قانون مربوط به بازنشستگی پیش از موعد در کارهای سخت و زیان آور، درصورتی که حداقل به صورت بیست سال متوالی و یا آن که 25 سال متناوبا در چنین کارهای مشغول به کار بوده و همچنین در مورد حق بیمه نیز، مدت مزکور را به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کرده باشند، بدون هیچ نوع شرایط سنی می‌‌توانند درخواست خودشان را به ادارات کار و امور اجتماعی استان­‌ها در جهت ارائه در کمیته­‌های استانی را بدهند.

    مرجع ذی‌صلاح در رابطه با تعیین مشاغل سخت و زیان‌آور

    تعیین این که چه مشاغلی سخت و زیان‌آور است یا خیر، مطابق با سوابق و شرایط محیط کار بوده و توسط کمیته کارشناسان مذکور در ماده 2 و کمیته استانی مدکور در ماده 8 آیین‌نامه­ اجرایی مشخص می‌­گردد.

    چگونگی درخواست بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور

    می­‌توان گفت که در مورد درخواست کارکنان، کارفرما، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تشکل­‌ها، صندوق تامین اجتماعی، وزارت کار و امور اجتماعی، تعیین نمودن سخت و خطرناک بودن کارها در محل­‌های فعالیت، با بررسی نمودن سوابق و انجام بازدیدهای میدانی و همچنین بررسی شرایط حاکم بر مشاغل و در نهایت با تایید شدن کمیته­‌های استانی انجام می­‌شود.

    چگونگی پرداخت فوق‌العاده­ سختی کار برای کارکنان مشاغل سخت و زیان‌آور

    مطابق با مواد 52 و 65 قانون کار، مزایایی برای مشاغل سخت و زیان‌آور پیش‌بینی شده است. در صورتی که کارگاه و محل کاری دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل بوده باشد، فوق العاده­ سختی کار، با توجه به ماهیت شغل مذکور و یا محیط کاری و فعالیت وی پرداخت می­‌شود.

    میزان مرخصی مشاغل سخت و زیان‌آور

    با توجه به ماده­ 65 قانون کار، مرخصی سالانه برای کارکنانی که مشغول به کارهای سخت و زیان‌آور هستند، پنج هفته می‌­باشد. لازم به ذکر است استفاده از این مرخصی، تا حد امکان در دو نوبت و در آخر هر شش ماه کار، انجام می­‌شود.

    تطبیق مشاغل سخت و زیان‌آور

    اگر شخصی، به مدت چند سال در کارهای خطرناک و سخت مشغول به فعالیت باشد، در صورتی که شرایط بازنشستگی وی در قانون مربوط به تامین اجتماعی احراز گردد، حال چه دارای شرایط عادی باشد و چه سخت و زیان‌آور، با توجه به قانون مشاغل سخت و زیان‌آور که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب گردید، امکان‌پذیر می­‌باشد.

    مشاغل اداری در یک کارگاه

    این که مشاغل اداری در یک کارگاه می‌­تواند جز مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود یا خیر، بستگی به این دارد که طبق تعریف کارهای سخت و زیان‌آور، در صورتی که آلاینده‌­های محیطی در محیط فعالیت آن‌ها بیشتر از حد مجاز باشد، و پس از بررسی­‌های لازم، می­‌تواند جز مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود.

    مشاغل سخت و زیان‌آور برای کارگران نوجوان

    با توجه به ماده­ 83 قانون کار، انجام هر نوع کار اضافی، انجام فعالیت در شب و همچنین انجام کارهای سخت و زیان‌آور و همچنین خطرناک، حمل بار با استفاده از دست، بیشتر از حد مجاز و بدون استفاده از وسایل مکانیکی، برای کارگران نوجوانی که بین 15 سال تا 18 سال سن دارند، ممنوع می‌­باشد.

    شغل سخت

    حکم تعطیلات هفتگی و تعطیلات رسمی برای مشاغل سخت و زیان‌آور

    قانون بازنشستگی کشور، مطابق با ماده 12 آیین‌نامه اجرایی، در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور، تعطیلات هفتگی و تعطیلات رسمی کشور جز سابقه اشتغال به شمار می‌­آید.

    هزینه‌­های پرداختی توسط کارفرما برای کارهای سخت و زیان‌آور

    مطابق به ماده­ 14 آیین‌نامه اجرایی  و ماده­ 76 قانون تامین اجتماعی، کارفرما مکلف می­‌باشد که پس از آن که شرایط بازنشستگی بیمه شده­ شاغل در کارگاهش، احراز گردید، معادل با 4 درصد میزان مستمری بیمه شده متناسب با سنوات وی در مشاغل سخت و زیان‌آور که به وسیله­ صندوق تامین اجتماعی محاسبه شده و مطالبه می­‌شود، به صورت یک جا به سازمان مذکور پرداخت کند.

    پرداخت فوق العاده­ سختی کار توسط کارفرما

    مطابق با قانون مبلغی تحت عنوان سختی کار وجود ندارد. چنانچه طرح طبقه‌بندی مشاغل در محل کار به اجرا در آمده باشد، پرداخت فوق‌العاده سختی کار، می­‌توان اعمال نمود.

    پرداخت حق بیمه­ بیشتر توسط کارفرمایان کارگاه­‌های مشاغل سخت و زیان‌آور

    در مورد آن گروه از کارکنانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به کار هستند، پس از آن که شرایط بازنشستگی بیمه شده در کارگاه یک کارفرما، احراز گردید، به میزان چهار درصد حق بیمه­ مربوط به سنوات اشتغال­ بایستی پرداخت شود.

    وظیفه­ کارفرمایان صاحب مشاغل سخت و زیان‌آور

    کارفرمایان کارگاه­‌ها و محل‌­های فعالیت، از زمانی ک آیین‌نامه‌­­های مذکور، تصویب شده و تمامی مشاغل و یا برخی از کارهای مربوط به محیط فعالیت، در کمیته و سازمان‌­های مربوطه، سخت و خطرناک شناخته می‌­شود، مکلف می‌­باشند در مدت زمان دو سال از زمانی که تصمیم قطعی کمیته و یا شورا ابلاغ شد، به کارهایی چون ایمن‌سازی محیط کار و فعالیت و عوامل مربوطه بپردارند.

    کارهای مذکور، بایستی مطابق با استانداردهای مشخص شده در قانون کار و حدود مجاز آن‌ها، و همچنین مطابق با آیین نامه­‌های مربوط که مصوب شورای عالی حفاظت می­‌باشد و دیگر قوانین مربوطه باشد.

    نتیجه­ این اقدامات نیز به صورت کتبی می‌­بایست به کیمته­ مربوطه برای بررسی و تایید گزارش، ارسال نمایند.

    مبنای پرداخت پاداش بازنشستگی برای کارگران بازنشسته شده­ پیش از موعد

    مبنای پرداخت پاداش بازنشستگی، مطابق با ماده­ 31 قانون کار، میزان سابقه کار کارگر و کارمند در محل فعالیت مربوطه می‌­باشد.

    برای کارکنانی که از طریق قانون بازنشستگی پیش از موعد بازنشسته شده‌­اند نیز متناسب با سابقه­ کاری آن­‌ها در محل فعالیت، از مزایا و پاداش مذکور، برخوردار می­‌شوند.

    بازنشستگی پیش از موعد برای کارگران شاغل در دستگاه‌­های اجرایی در مشاغل سخت و زیان‌آور

    می‌­توان گفت که کارگران و کارمندان تابع قانون کار و تامین اجتماعی که در دستگاه‌­های اجرایی مانند وزارت­ خانه­‌ها، شرکت‌­ها و موسسات دولتی، بانک‌ها، شهرداری­‌ها و دیگر سازمان‌­هایی که شامل این قوانین می­‌شوند مشغول به کار می‌­باشند، در مورد موضوع بازنشستگی پیش از موعد در کارهای سخت و زیان‌آور می‌­بایست گفت که ماده­ واحده­ قانون اصلاح تبصره­ دو الحاقی و ماده­ 76 قانون تامین اجتماعی شامل آن­‌ها می­‌شود.

    تعیین مزایا در قرارداد

    حکم سخت و زیان‌آور یک  شغل از بین دو شغل مشابه

    امکان دارد که یک شغل در یک کارگاه و محل فعالیتی به عنوان مشاغل سخت و خطرناک به شمار آید اما در کارگاه دیگری به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نشود.

    در واقع سخت و زیان‌آور بودن یک شغل به این معنا نیست که دیگر واحدهای مشاغل مشابه نیز سخت و زیان‌آور هستند. به طور کلی ملاک تطبیق و تشخیص این مشاغل، بر اساس آلاینده سنجی از محیط کار و فعالیت کارکنان می­‌باشد.

    ارجاع کار اضافی توسط کارفرما

    مطابق با ماده­ 61  قانون ، ارجاع هرگونه کار اضافی به کارگران و کارکنانی مشغول به کار شبانه می‌­باشند و یا آن که در کارهای سخت و زیان‌آور مشغول به فعالی می‌­باشند، ممنوع می‌­باشد.

    محسوب شدن بیمه جز سوابق کاری

    ایام استفاده از مقرری در بیمه­ بیکاری، به شرط آن که بیمه شده قبل از آن که بیمه بیکاری برقرار نماید، در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به کار باشد و همچنین در حین مقرری گرفتن و یا نهایتا دو ماه پس از پایان دوره مزبور، در کارهای سخت و زیان‌آور مشغول به کار شده باشد و یا چنانچه بتواند مطابق آیین‌نامه بازنشست شود، مدت مزبور، تنها موجب از بین رفتن توالی اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور نمی‌­باشد.

    ممکن است مطابق با مصوبه­ هیئت وزیران به صورت موردی نیز تصمیم‌گیری شود.

    رابطه­ حضور در جبهه و مشاغل سخت و زیان‌‌آور

    در صورتی که تمام و یا قسمتی از خدمت نظام وظیفه­ فردی در جبهه بوده باشد و یا آن که داوطلبانه در جبهه حضور داشته باشد، در صورتی که مراجع ذی‌صلاح تایید نمایند، جز مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می­‌گردد.

    انواع مرخصی­‌هایی که جز سوابق اشتغال در مشاغل سخت و خطرناک محسوب می­‌شوند

    مطابق با قانون، انواع مرخصی­‌های ذیل جز سابقه­ کاری مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می­‌شوند:

    • مرخصی استحقاقی
    • مرخصی ازدواج یا مرخصی فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان به مدت سه روز
    • مرخصی استعلاجی یا استراحت پزشکی

    مشاغل سخت دریایی

    وظایف کارفرمایان در مشاغل سخت و زیان‌آور

    کارفرمایان مشاغل سخت و زیان‌آور مکلف به انجام وظایف زیر می­‌باشند:

    • گواهی لازم مبنی بر رعایت ایمنی و بهداشت و مطابق استاندارد بودن محیط کار را از وزارت خانه کار و امور اجتماعی و وزارشت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت نمایند.
    • کارفرمایان مکلف هستند شاغلان در محیط کار را برای اطمینان از سلامتی و تشخیص به موقع بیماری، جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جسمی و روحی را از سمت مراکز بهداشتی و درمانی مورد معاینه قرار بدهند. پس از آن، نتیجه را در پرونده‌­های مربوطه ضبط نمایند. همچنین یک نسخه از مدارک مذکور را نیز به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند.
    • کارفرمایان می‌­بایست قبل از به کار گیری افراد در مشاغل سخت و زیان‌آور، معاینه­‌های پزشکی لازم را انجام دهند. اگر کارفرما در معاینه پزشکی تعلل بورزد و بیمه شده دچار حادثه بشود و یا آن که بیماری وی، بیشتر شود، کارفرما موظف است طبق نظر سازمان تامین اجتماعی، مقررات مربوط به این قانون را اجرا کرده و سپس هزینه‌­های مربوطه را بپردازد.
    • در صورتی که کمیته­ استانی تشخیص دهد که فعالیتی جز مشاغل سخت و زیان‌آور است، کارفرما می­‌بایست به حذف و یا کاهش عواملی که موجب سختی کار می­‌شود را تا حدود مجاز و همچنین تامین نمودن استانداردهای لازم مطابق با تایید مراجع مربوطه در مهلت مقرر، کاهش داده و اقدامات لازم را انجام نماید. در غیر این صورت موظف می‌­باشد هر گونه حادثه، عارضه و یا غرامتی که به موجب بیماری ایجاد می‌شود و همچنین از کار افتادگی فرد را بر عهده گیرد.

    ما در این مقاله در خصوص قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور پرداختیم. در صورتی که پاسخ سوالات خود را در زمینه‌‌­های مشاغل سخت و زیان‌آور دریافت نکرده‌­اید، می­‌توانید آن را با همکاران ما در وکیل کار 24 در میان بگذارید.

    مشاوران و وکلای وکیل کار 24 ، آماده‌­اند تا با ارائه مشاوره­ حقوقی، پاسخگوی تمامی سوالات شما عزیزان، در مورد شرایط مشاغل سخت و زیان‌آور و قوانین مربوط به آن برای کارگران و کارمندان، باشند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۳ رای

    ‫19 دیدگاه ها

    1. با سلام واحترام
      چنانچه کسی با بیست سال سابقه متوالی در شغلی زیان آور مشمول قانون سختی کار وبازنشستگی زودتر از موعد گردد. و خود شخص کارگر بخواهد تا پنج سال دیگر مشغول به کار باشد که با 35 روز حقوق بازنشسته شود. امکان پذیر هست؟ و اگر شدنی هست. مراحل انجام آن چگونه میباشد. باتشکر

      1. سلام علیکم.. تا زمانی که در خواست بازنشستگی نکردید …. در اداره بیمه هر شهرستان .امور بازنشستگی مشاوره هست که جواب صحیح و واضح ارایه می دهند

    2. یک موضوع که حتی به فکر هیچ کارشناسی نرسیده.در مورد سختی کار. اول سقف بازنشستگی را در این گروه که ۳۵ سال است باید به ۳۰ سال کاهش داد چون شخص اگر ۲۳ سال و ۴ ماه بیمه داشته باشد ۳۵ سال حقوق شاملش میشود. که این ابتدا یک تبعیض میباشد در برابر بازنشستگان عادی که برای اینکه ۳۵ سال سقف حقوق را بگیرند باید ۳۵ سال کار کنند ولی بازنشسته های مشاغل سخت این راه طولانی را در عرض ۱۱ سال و ۸ ماه میانبر میزنند ولی تاکید میشود که کارکنان مشاغل سخت وزیان اور حق دارند و عادلانه است که با ۲۰ سال حقوق ۳۰ سال را بدون داشتن شرط سنی بگیرند و این دو مزیت حقشونه وعادلانه . ولی مزیت سوم که سقف حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ سال است عادلانه نمیباشد. لذا انها باید سقف حقوقشان ۳۰ سال حتی با سابقه بیشتر از ۲۰ سال باشد. که این موضوع باعث میشود ۵ سال به صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی فشار مالی کمتر وارد شود. منظور این است که بازنشستگان مشاغل سخت عادلانه است که با بیست سال سابقه اولا در جوانی بازنشست شوند و ثانیا حقوق کامل ۳۰ روز را بگیرند که میشود دو مزیت شامل انها. که به حق است .ولی مزیت سوم که سقف حقوق ۳۵ سال است را به سمت بی عد التی وتبعیض با دیگر بازنشستگاد عادی تامین اجتماعی سوق میدهد.

      1. علی اقا شما مثل اینکه در این کشور زندگی نمی کنید.که دلتان برای صندوق بازنشستگی میسوزد.یا با اقای مرتضوی وزیر وقت تامین اجتماعی رییس جمهور احمدی نژاد.نسبتی دارید .خواهشن این صحبتهارانکنید.

      2. آقا مثل اینکه شما جای تو مشاغل سخت کار نکردی خبر نداری بیا یکم توی تونل های معدن کارکن 12 ساعت آفتاب بهت نخوره توی اون هوای آلوده و … یا پای کوره های ذوب وایسا یه ساعت تمام چربی بدنت آب بشه یکم خون به مغزت برسه دیگه از این حرفها نمیزنی شما شاید 90 سال عمر کنی ولی کارگران کارهای سخت اکثرا بعد از بازنشستگی با انواع بیماری باید دست و پنجه نرم کنن بلکه چند روز بیشتر عمر کنن
        باید قانون بزارن امثال شما را بعد از 75 سال اعدام کنن یا از کشور اخراج کنن که به صندوق بازنشستگی فشار نیاد ..

      3. تابستان اهواز ساعت ۲ ظهر که هوا ۵۷ درجه میشه، بیا ببینم میتونی تو لوله سازی یا صنایع فولاد فقط بشین رو صندلی، نمیخواد کار کنی من کار میکنم.
        فکر کنم یه آمبولانس هر روز باید برای تو آماده باشه که در راه اورژانس و شرکت در رفت و آمد باشی.
        شرایط بقیه عزیزان رو هم در نظر بگیریم.

      4. با سلام خدمت دوستان
        لازم دونستم در مورد اظهار نشر شما دوست عزیز چند شرح حالی از شرایط کاری خودم بیان کنم تا مشخص بشه مشاغل سخت وزیان آور چیه!!!!
        بنده گارگر پیمانی یکی از شرکتهای پتروشیمی هستم نزدیک ۱۸ سال دارم کار میکنم آیا میدونید مواد استایلن، بنزن، و اتیل بنزن ،اسیدسولفوریک , گسولین، آمین ، وووو غیره چیه و اینو هر روز مدام سره کارداشته باشی درگیرباشی و استشمام کنی یعنی چی؟ بعد شرکت درآمد و فروش دلاری داشته باشه و هزینه کارگرشو که با اون همه سختی و خطرات کاری اعم از جانی و مالی بعد بیاد به ریال اونم یک سوم حقوقتو بده یعنی چی؟
        دوست عزیز لازم بگم خیلی از همکارانی که مشغول کار بودن حتی به بازنشستگی هم نرسیدن با انواع اقسام سرطان فوت کردن که شایع ترینش سرطان خون و ما هرروز با هزار نگرانی اما مجبور به کار کردن هستیم تا با هزار بدبختی یه لقمه سره سفره خونمون ببریم بعد من بیام اصلا تو ۲۰ سال بازنشسته بشم به نظرتون آیا من میتونم بعد اون همه وقتی که در جای سمی و گازی کار کردم میتونم سلامتی داشته باشم به نظرتون بنده چقدر میتونم از همون حقوق بازنشستگی استفاده کنم؟

    3. لطفا این متن را تا اخر و با دقت بخانید تاحق مطلب ادا شود در موردقوانین سختی کارقبل از نوشتن این مطلب تاکید میشود در مورد عزیزانی که در مشاغل سخت وزیان اور کار میکننداین حقشان است که با ۲۰ سال سابقه ۳۰ روز حقوق در ماه بدون شرط سنی بگیرندو این دو مزیت حق انها و عادلانه است وگوارای وجود انها اما یک مزیت دیگر وجود دارد که باعث تبعیض در حق بازنشستگان عادی میباشد و ان سقف سابقه ۳۵ سال در بازنشستگی تامین اجتماعی میباشد که به دلایل زیر ناعادلانه میباشد . اول سقف بازنشستگی را در این گروه که ۳۵ سال است باید به ۳۰ سال کاهش داد چون شخص اگر ۲۳ سال و ۴ ماه بیمه داشته باشد ۳۵ سال حقوق شاملش میشود. که این ابتدا یک تبعیض میباشد در برابر بازنشستگان عادی که برای اینکه ۳۵ سال سقف حقوق را بگیرند باید ۳۵ سال کار کنندو همچنین اکثرا سر ۳۰ سال درخاست بازنشستگی میدهند وکو تا ۳۵ سال. ولی بازنشسته های مشاغل سخت این راه طولانی را در عرض ۱۱ سال و ۸ ماه میانبر میزنند وبا بعضی از انها که هم صحبت میشویم با غرور وفخرفروشی میگویند من با سابقه کم ۳۵ سال حقوق میگیرم در صورتیکه از شما چند سال کوچکترم وسقف حقوق را میگیرم وشما با این سن داری ۳۰ سال حقوق میگیری . همچنین میتوانم بخاطر سن کم بروم از زندگیم لذت ببرم وچند تا زن بگیرم چون خودش را بالای قله ی سقف حقوق تامین اجتماعی میبینه فقط با ۲۳ سال و ۴ ماه سابقه چون اگر این عدد را ضربدر یک سال و نیم کنید میشود ۳۵ سال(۲۳/۴×۱/۵=۳۵).چون هر سال یک سال ونیم حساب میشودوهمچنین انها میگویند شما تا ۳۰ سال سابقه را بگیری عمرت را گذاشتی و اصلا شاید هم به عدد ۳۰ سال نرسی چه برسد به عدد ۳۵ سال.و هنوز به من که سقف سابقه تامین اجتماعی را میگیرم یعنی ۳۵ سال نرسیدی در صورتیکه ۵ سال واقعا عدد بزرگیه هم برای محاسبه حقوق وهم برای کار کردن. برای گرفتن این غرور و این تبعیض اشکار باید سقف حقوق این عزیزان ۳۰ سال با هر مقدار سابقه باشد.همانطور که میبینید حتی خود بازنشستگان سخت و زیان اور ناخوداگاه با این فخرفروشی دارند به این تبعیض اعتراف میکنند واگر هم بر زبان نیاورند از زبان بدن انها میشود این فخر فروشی را تشخیص داد. ولی تاکید میشود که کارکنان مشاغل سخت وزیان اور حق دارند و عادلانه است که با ۲۰ سال سابقه ،حقوق ۳۰ سال را بدون داشتن شرط سنی بگیرند و این دو مزیت حقشونه وعادلانه . ولی مزیت سوم که سقف حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ سال است عادلانه نمیباشد. لذا انها باید سقف حقوقشان ۳۰ سال حتی باهر مقدار سابقه بیشتر از ۲۰ سال باشد. که این موضوع هم باعث میشود ۵ سال به صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی فشار مالی کمتر وارد شود. منظور این است که بازنشستگان مشاغل سخت عادلانه است که با بیست سال سابقه اولا در جوانی بازنشست شوند و ثانیا حقوق کامل ۳۰ روز را بگیرند که میشود دو مزیت شامل انها. که به حق است .ولی مزیت سوم که سقف حقوق ۳۵ سال است را به سمت بی عد التی وتبعیض با دیگر بازنشستگان عادی تامین اجتماعی سوق میدهد.همچنین کارکنان مشاغل سخت به دلیل اینکه اکثرا تحصیلات دانشگاهی ندارند سریع جذب کار میشوند .

    4. برسد به رییس سازمان تامین اجتماعی.در مدیریت قبلی ۳ شرکت هواپیمایی برای مهماندارانشان سختی کار گرفته اند در صورتی‌که مهمانداری جزو مشاغل لوکس میباشد دلیل واضح وقدرتمند اینکه دست وپا زدن دخترها وپسرهای جوان برای این شغل است چون اگر این شغل سخت بود ایا دخترها وپسرهای سوسول و نازنازی و در پر قو بزرگ شده ی این دوره زمونه اینجوری سرودست نمیشکستند در صورتیکه شغلهای دیگری میباشند که واقعا سخت میباشند ولی جزو مشاغل سخت قرار نمیگیرند وایا این عدالت است . واکثر مهماندارهای خانم فقط برای پز دادن وفخرفروشی در اینستا وشبکه های مجازی به سمت این شغل میروند همچنین مهماندارهای پسر هم برای جذابیت این شغل در ارتباط با جنس مخالف وهمچنین راحتی این شغل و پز دادن به اطرافیان که مثلا من در فلان شرکت هواپیمایی کار میکنم ومجانی با هزینه شرکت به شهرهای مختلف در هتلهای ۴ستاره و۵ستاره میروم همچنین ماشین شرکت مرا از در خانه تا دم در ترمینال موقع رفتن وبلعکس موقع برگشت میبرد ومی اورد وهیچ دغدغه ایاب وذهاب ندارم و حتی یک مدیر هم همچنین مزایایی ندارد وهزارتا مزایای دیگر. در نتیجه باید جلو ی سختی کار این سه شرکت گرفته شود که اگر گرفته نشود تمام شرکتهای هواپیمایی به تبعیت از این سه شرکت سختی کار برای مهماندارانشان میگیرند واین بیعدالتخی نسبت به مشاغل دیگر است که حق سختی کار دارند ولی به جای انها این مهمانداران مغرور و پر دک وپز وفخر فروش باید سختی کار بگیرند وهم فشار مالی روی صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بیاید.ودلیل دیگر که این شغل جزو مشاغل سخت نیست وحتی جزو مشاغل لوکس وخیلی راحته این است که خلبانان تا ۶۵ سالگی میتوانند پرواز کنند یعنی اگر شخصی دو سال خدمت برود و در سن ۲۰ سالگی خدمتش تمام شود ودر سن ۲۱ سالگی وارد دانشکده خلبانی بشود ودو سال بعد فارغ التحصیل بشود چون دوره میانگین اموزش خلبانی ۲ سال است میشود ۲۳ ساله و این شخص ۴۲ سال دیگرمیتواند تا ۶۵ سالگی خلبان باشد طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری و بین المللی. در صورتیکه همان شرایط محیطی و کاری که برای مهمانداران هست برای خلبانان حتی بیشتر هست مثل استرس و اشعه خورشید که در کابین خلبانان شرکت سازنده هواپیما به خاطر مسایل ایمنی اصلا کاور پنجره تعبیه نمیکنه ولی در کابین مسافر که محل کار مهمانداران است تمام پنجره ها کاور پنجره دارند همچنین مهمانداران هواپیما اصلا بار سنگین جابجا نمیکنند چون برای بالا بردن وپایین اوردن هر چیزی از بالابر ونفرات خدمات پای پرواز استفاده میشود منظور این است که چطور خلبان با همان شرایط محیطی مهمانداران حتی پر استرس تر و با مسوولیت بسیار بیشتر باید تا ۶۵ سالگی کار کند با سابقه ۴۲ سال ولی مهمانداران باید سختی کار بگیرند و با سابقه ۲۰ سال بازنشسته شوند که این بیعدالتی میباشد در حق مشاغل دیگر که واقعا سخت هستند وجزو مشاغل سخت هستند ولی نمیتوانند سختی کار بگیرندهمچنین یکی از دلایلی که این شغل نباید جزو مشاغل سخت قرار بگیرد به خاطر بودن بیش از نیمی از شاغلان زن در این شغل میباشد چون طبق قانون خانومها نمیتوانند در مشاغل سخت و زیان اور استخدام شوند در صورتیکه بیش از نیم وحتی بیشتر، از شاغلان این شغل خانومها هستند. ولی برای رانندگان سنگین زحمت کش که به تعداد انگشتان دست راننده خانم در انها وجود دارد سازمان تامین اجتماعی استناد میکند به دلیل اینکه خانوم در این شغل مشغول به کار میباشد پس جزو مشاغل سخت قرار نمیگیرد

    5. با سلام
      خدمت دوست گرامی که میفرماید 35روز حقوق برای کارگرانی شامل شرایط سختی آور هستند زیاد هست یک جمله بیشتر نمیگم اونم از طرف کارشناسی امور پزشکی شرکتی که در اون کار میکنم هست
      ایشون درکلاس های دوره ای آماری رو بیان کرد که من از زندگی نامید شدم و تاکید بر صحت آمار این شرکت داشت.
      فرمودند 60درصد از پرسنل اولین حقوق بازنشستگی شون رو نمیگیرند بعد از بازنشستگی و فوت میکنند
      حالا صحبت این کن که این 35روز حقوق حق هست یا نیست

      1. اقا انیکه مگی وگقتی ۳۵روز حقشون نیست عزیزم فدات بشم من بروی دکل حفاری شرکت نفت کار میکنم اگر بدونی چه نوع اسیدی واگر بدونی چه نوع خاک ومواد دیگر از نوع روغن ومواد سمی استفاده میشود ودز حین حفاری زمین چه نوع گازهلی خفه کنتده از شنگل در میاد اینطور حرف نمی زدی

    6. سلام من در تاسیسات بیمارستان شاغل هستم و اداره کار هم این کارگاه رو جزو کارگاه‌هایی که سختی کار شامل میشود قرار داده اما چون ما نیروی شرکتی هستیم شرکت میگه من 4درصد اضافه بیمه جهت سختی کار را به خود نیرو پرداخت میکنم ولی سایر مزایا طبق قانون کار عادی پرداخت میکنم،ما برای احقاق حقمون باید چیکار کنیم؟؟

    7. با سلام خدمت عزیزان؛
      بنده طی سال جاری بازنشست شدم با احتساب خرید خدمت سربازی و ایام جبهه توسط خودم دقیقآ ۳۴ سال پر شد از طرفی ۹۲۷ روز سختی کار داشتم که کار فرما بابت این مدت حدودآ ۴۰ میلیون تومان بابت ۴ درصد به تامین اجتماعی پرداخت کرد و از طرفی به ایام حضور یکسال داوطلبانه در جبهه ام سختی کار تعلق گرفته ، با این حال اخیرآ طبق حکم مستمری هیچگونه وجهی بخاطر سختی کار وایام جبهه به من تعلق نگرفته فقط سوابق را زدن ۳۵ سال در صورتیکه حدودآ بالای ۳۶ سال سابقه پر میشه !

    8. سنگ بزرگ علامت نزدن هست.در صورتی کاهش سنوات ارفاقی برای مشاغل سخت جواب میدهد که مثل قبل محدودیت سنی وجود نداشته باشد ولی با یک تفاوت که حداکثر سابقه سنوات در عدد ۳۰ روز حقوق در ماه ثابت بماند یعنی شخص با ۲۳ سال متوالی در مشاغل سخت با ۳۰ روز حقوق در ماه بازنشسته شود بدون محدودیت سنی ولی اگر سابقه شخص حتی تا ۳۰ سال بالا برود باید همان ۳۰ روز حقوق در ماه شامل او شود و نه بیشتر. یعنی نه ۳۱ روز یا ۳۲ روز یا ۳۳ روز یا ۳۴ روز یا ۳۵ روز در ماه. به عبارت دیگر وقتی ۷ سال سنوات ارفاقی جواب میدهد که سقف سابقه تامین اجتماعی که ۳۵ روز در ماه است برای مشاغل سخت به ۳۰ روز حقوق در ماه تبدیل شود. زیرا وقتی کسیکه حتی تا سی سال کار نکرده چرا باید ۳۵ روز حقوق در ماه شاملش بشود.و همه تقصیرات به خاطر مشاغل سخته که به تامین اجتماعی و اعضای ان فشار اورده باید بازنشستگی در مشاغل سخت تامین اجتماعی مثل بازنشستگی در مشاغل سخت دولتی با ۲۵ سال سابقه و حداکثر ۳۰ روز حقوق در ماه شود و همچنین بدون محدودیت سنی باشد. یک کلام ختم کلامو حواشی . قانون مشاغل سخت در تامین اجتماعی را ۲۵ ساله کنید با سقف حقوق ۳۰ روز در ماه و محدودیت سنی هم نباشد اخه این چیه که میگن ۲۳ سال و ۵۰ سال سن این دو با هم نمی گنجد و در تناقض با هم هستن.

    9. انقدر شعبه های تامین اجتماعی با بخشندگی به شرکتها دارند سختی کار میدهند که هم ارزش واعتبار مشاغل سخت از بین رفته و هم چند وقت دیگه ساده ترین شغلها هم جزو مشاغل سخت قرار میگیرند.اگر این روند ادامه پیدا کند دولت و تامین اجتماعی با سیل عظیم جوانان بازنشسته ومعترض و جویای کار روبرو خاهد شد تا جمعیت انها سرسام اور نشده باید دولت و مجلس و تامین اجتماعی با وضع قوانین جدید خیلی از این شرکتها را از قانون مشاغل سخت و زیان اور خارج کند و به کسانی سختی کار بدهد که واقعا مستحق ان هستند. و همانطور که در مثل هست میگویند یا باید خر را بخاهی یا خرما. ولی در قضیه دادن سختی کار این مثل نقض میشود . در ابتدا باید با تاکید قوی گفت که این حق مسلم عزیزانی میباشد که دو مزیت با بیست سال سابقه در جوانی، سی روز حقوق کامل را بگیرند که میشود دو مزیت. ولی مزیت سوم که هم باعث بیعدالتی در حق بازنشسگان مشاغل عادی میباشد باید حذف شود و ان سقف سابقه بیمه تامین اجتماعی میباشد که سی و پنج روز حقوق در ماه میباشد چون بسیاری از اشخاص مشاغل عادی حتی نمیتوانند سابقه ۳۰ سال را به دلایل مختلف مثل سن بالا و بیماری و فوت بدست بیاورند چه برسد به سقف سابقه ۳۵ سال .وبرای حل این موضوع باید سقف سابقه ۳۵ روز حقوق تامین اجتماعی برای مشاغل سخت برداشته شود یعنی اگر کسی سابقه اش در مشاغل سخت و زیان اور به عدد ۲۰ رسید و با ۱۰ سال سابقه ارفاقی ۳۰ روز حقوقش در ماه محرز شد در همین ۳۰ روز حقوق در ماه متوقف شود حتی با سابقه بالاتر . مثلا اگر شخص ۲۹ سال هم سابقه در شغل زیان اور داشته باشد سقف حقوقش بر مبنای همان ۳۰ روز حقوق در ماه باشد و نه ۳۵ روز چون اصلا عدد ۳۵ را ندیده. چون برای به دست اوردن سقف سابقه در مشاغل سخت کافی است شخص ۳ سال و ۴ ماه بیشتر از ۲۰ سال کار کند که در چشم به هم زدنی تمام میشود وشخص با ۲۳ سال و ۴ ماه سقف حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز در ماه را دریافت میکند (۳۵=۱/۵× ۲۳/۴ )و در عرض ۱۱ سال و ۸ ماه راه ۳۵ ساله را میانبر میزند. و چون اکثر افرادی که در مشاغل سخت کار میکنند سریع جذب کار میشوند و تحصیلا ت پایین دارند.مثلا شخص در ۲۰ سالکی وارد کار شود۲۳ و ۴ ماه بعد یعنی در سن ۴۳ سال و ۴ ماهگی، سقف حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز حقوق را میگیرد . یعنی هم صاحب خر شده و هم خرما و حتی یک چیز دیگر یعنی پالون. که میشود سه مزیت: ۱- در جوانی ۲- سقف حقوق تامین اجتماعی که ۳۵ روز در ماه میباشد را دریافت میکند. برای اینکه این قضیه تعدیل شود و همه چیز یکجانبه به نفع اشخاصی که حتی اصلا شغلشان خیلی لوکس و حتی راحت میباشد تمام نشود مثل مهماندار هواپیما که در مدیریت قبلی اخیرا ۲ شرکت توانسته اند سختی کار بگیرند در شعبه ۱۷ تامین اجتماعی تهران، سقف حقوق از ۳۵ به ۳۰ کاهش پیدا کند. وگر نه دولت و تامین اجتماعی چند سال دیگر با سیل عظیم بازنشستگان جوان که سقف حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز در ماه را میگیرند مواجه میشود که بودجه دولت و خود تامین اجتماعی را میبلعند.

      1. سلام ،راننده شرکت واحد شاغل در خطهای بی ار تی. ورانندگی استخدام رسمی شرکت واحد .طبق قانون برای مشاغل سنگین ۳۵ روز مرخصی در نظر گرفته شده اما در زمان کار کردن ما برای ما رانندگان ناوگان دولتی داخل شهر ۲۶ روز مرخصی سالیانه محاسبه شده است ،در این مورد برای احقاق حق ضایع شده چه باید کرد وباید به چه مرجعی رجوع کنیم

    10. اخیرا در شعبه ۱۷ تامین اجتماعی شغل مهماندار هواپیما جزو مشاغل سخت قرار گرفته. این خیلی سوختن و حسادت دارد که خانومهای مهماندار هواپیما شغلشون جزو مشاغل سخت قرار گرفته و یکی از انها اشنا بود و میگوید من با ۲۳ سال سابقه بازنشسته شده ام و دارم ۳۵ روز حقوق در ماه میگیرم (۱/۵ × ۲۳/۴ = ۳۵) با ۴۳ سال سن. تازه میگوید من گنجایش دارم ۲۰ سال دیگر هم مهماندار باشم و دلم برای مهمانداری خیلی تنگ شده و افسرده شده ام از بیکاری. و در شرکت هواپیمایی ماشین شاسی بلند دنبالم می امد حتی چنین ماشینی دنبال یک مدیر با سابقه هم نمیرود و خرج خوردو خوراک و لباس و پیراهن فرم و کیف و کفش همه چیز پای شرکت بود تازه انقدر نعمت زیاد بود که از کیک و ابمیوه و غذا و غیره علاوه بر مصرف شخصی به اشنایان هم میدادم و از راحتی انگار من روی هوا میرفتم و می امدم تا اینجا ایا شما خواننده محترم که داری این مطلب را میخانی چیزی از سختی کار در مورد این شغل فهمیدی.تازه این حرفها را یک خانوم مهماندار میگوید پس به مراتب این شغل برای اقایان راحت تر میباشد. ادامه مطلب. و در زمان اشتغال حقوق بالایی میگرفتم طوری که هم حق بیمه ام را انقدر بالا برده بودم که مدیر من میگفت انقدر حق بیمه ات را بالا نبر چون بیمه شک میکند و به جای دو سال، ۵ سال اخر را محاسبه میکند و هم علاوه بر زندگی به تفریحاتم هم میرسیدم و دارم دنبال یک شرکت هواپیمایی میگردم که بروم انجا پاره وقت کار کنم این خانوم یک چیزی گفت که واقعا جالب بود و گفت که بین همکاران خانوم رقابت و حسادت خیلی بود و خانومها بیشتر با همکاران اقا راحت تر بودن چون انها زیر اب زن نبودن و اگر هم بودن خیلی کمتر بودن. قیافه این خانوم را که ادم میبینه خیلی خوب مانده و سرزنده وشادابه و این خانوم میگوید من نمیخاستم بازنشسته شوم ولی چون ۵ سال بود حق بیمه بالا رد میکردم و حساب کردم میتوانم ۳۵ روز حقوق در ماه بگیرم گفتم ریسک نکنم و بازنشسته بشوم و بعد دوباره کار کنم و میگوید چون حق بیمه بالا رد میکردم الان حقوق بازنشستگی من ۲۱ میلیون تومن است . واقعا ادم اتش میگیرد اخه با چه مبنایی به شغل مهماندار هواپیما سختی کار داده اند.انوقت یک مردی با ۶۰ سال سن و ۲۹ سال سابقه که بعلت کمردرد و بیماری باید بازنشسته شود و کارفرمای این مرد ۹ سال سابقه برایش رد نکرده با سه تا فرزند جوان میگوید میخواهم خودم را از بین ببرم. چون بیمه به من ۲۰ روز حقوق میدهد اخر این بیعدالتی تا کی. لا اقل سقف حقوق مهماندار هواپیما را ۳۰ روز در ماه کنید . نه اینکه طرف هم حقوق بالا بگیرد بخاطر اینکه حق بیمه بالا رد کرده و هم سقف سابقه ۳۵ روز حقوق در ماه را بگیرد مخصوصا این سقف حقوق ۳۵ روز در ماه با سابقه پفکی ۲۳ سال خیلی باعث فخرفروشی و غرور انها میباشد. و هم اینکه جوان و قبراق و سرحال باشد. و هم اینکه با غرور و از جایگاه بالا بیاید و بگوید من با ۴۳ سال سن و ۲۳ سال سابقه دارم حقوق بالا میگیرم و ببخشید در جوانی با سابقه پفکی ۲۳ سال دارم ۳۵ روز حقوق یعنی سقف سابقه تامین اجتماعی را میگیرم و از لحاظ سلامتی هم بسیار خوبم. یعنی هم خر و خرما و چند مزیت دیگر . طبق مثل خروخرما . تازه بیشتر هم گرفته.

    11. سلام ما در معدن کار میکنیم و کارمون سخت و زیان آور هست
      اما شیفت های کاری ما به جای شش ساعت هشت ساعت کاری داریم
      شیفت یک از هفت صبح تا پنج عصر
      شیفت دو از سه بعداز ظهر تا یازده شب
      شیفت سه از ساعت یازده شب تا هفت صبح
      همون طور که می‌بینید شیفت یک تقریباً ده ساعت داخل معدن هستیم
      لطفاً راهنمایی فرمایید چکار باید بکنیم
      چون طبق قانون کار شرایط سخت و زیان آور فقط شش ساعت کار در روز هست

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱