قرارداد کار

قرارداد با مربیان باشگاه های ورزشی

  • قرارداد مهم‌ترین بخش در تمامی روابط کاری به شمار می‌رود و تحت شرایطی بین طرفین منعقد می شود. در سراسر دنیا انواع مختلفی از قراردادها با اهداف مختلفی بسته می شود که ممکن است جنبه تجاری داشته باشد یا نداشته باشد.

    شروع همکاری در بسیاری از مشاغل با انعقاد قرارداد کار صورت می‌گیرد. در واقع تا زمانی که قرارداد کار بین طرفین منعقد نشود، امکان آغاز فعالیت و کار مورد نظر وجود ندارد. در کلیه قراردادها، مواردی درج می شود که تمامی شرایط و مقررات کار را تا حد زیادی در برمی‌گیرد.

    قرارداد می‌تواند برای طرفین یک سری آثار حقوقی داشته باشد. به بیان دیگر، طرفین قرارداد ملزم به اجرای مفاد و شرایط آن هستند که در غیر این صورت ممکن است قرارداد از طرف یکی از طرفین فسخ شود یا به دلایل مختلف قرارداد به پایان برسد.

    موضوع قرارداد بسیار گسترده و از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین نیازمند علم و تخصص کافی در این زمینه می‌باشد. امروزه قرارداد‌نویسی یک حرفه و مهارت محسوب می‌شود و بسیاری از قرارداد‌های کاری توسط وکلا و کارشناسان حقوقی تهیه و تنظیم می‌شود.

    یقینا هر فردی که وارد یک محیط کاری می‌شود، در وهله اول قرارداد با مقررات مشخص با وی منعقد می‌شود. قرارداد تضمین‌کننده ادامه کار و فعالیت در هر مجموعه کاری است و به نوعی باعث دلگرمی برای نیروی کار می‌شود.

    در مجموعه‌‌هایی که در ابتدا با کارگر قرارداد منعقد نمی‌شود، معمولا هیچگونه تضمینی برای او در ادامه مسیر کاری وجود ندارد و همواره نگران است که در محیط کار برای وی مشکلاتی به وجود آید یا به دلایل مختلف توسط کارفرما از محیط کار اخراج شود.

    اما اگر در این زمینه بین طرفین قرارداد کاری بسته شود، قطعا تا پایان مدت زمان قرارداد، کارگر می‌تواند به فعالیت و کار مورد نظر خود ادامه دهد و کارفرما نمی‌تواند بدون ارائه دلایل قانونی اقدام به اخراج نیروی کار نماید.

    در برخی از مشاغل مشاهده شده است که هیچگونه قراردادی با کارجو بسته نمی شود یا در صورت بستن قرارداد با نیروی کار، شرایط و ضوابط قانون در آن رعایت نشده است.

    این گونه قرارداد ها قطعا برای طرفین مشکلات حقوقی به وجود می‌آورد و خلا‌هایی در نحوه تنظیم و استفاده از قرارداد‌ها ایجاد خواهد شد.

    عدم توجه یکی از طرفین هنگام انعقاد قرارداد می تواند در نهایت منجر به ضرر و زیان دیدن وی شود. در واقع طرفین اصلی در قرارداد می‌بایست اصول و ضوابط قرارداد‌نویسی را به درستی رعایت کنند.

    به همین جهت بهتر است هنگام بستن انواع قرارداد‌های کاری، از نظرات و راهنمایی‌های کارشناسان و به طور کلی افرادی که در این زمینه تخصص کافی دارند، بهره گرفته شود.

    قرارداد کار انواع مختلفی دارد که بسته به نوع و زمینه فعالیت به دسته های گوناگون تقسیم بندی می شود. یکی از این نوع قراردادها، قرارداد مربی ورزشی است که تحت شرایطی خاص بین دو طرف منعقد می شود. این نوع قرارداد معمولا به جهت استخدام مربی ورزش صورت می گیرد.

    زمانی که یک مجموعه قصد به خدمت گرفتن مربی ورزشی را دارد، در وهله اول اقدام به انعقاد قرارداد با وی می‌کند و تمامی شرایط کاری را با او در میان می‌گذارد.

    بعد از اعلام شرایط کار مانند میزان حقوق و دستمزد و تعداد ساعت کاری، در صورتی که مورد پذیرش مربی ورزشی باشد، همکاری بین طرفین آغاز می‌شود.

    قرارداد‌های ورزشی طیف بسیار گسترده‌ای دارند و صرفا به یک سری از حوزه های خاصی محدود نمی‌شوند.

    زمانی که بحث قرارداد ورزشی مطرح می‌شود، تصور اغلب افراد این است که موضوع و زمینه قرارداد در ارتباط با ورزش‌‌های پرطرفدار مانند فوتبال است اما این نوع قرارداد‌ها می‌تواند در مورد کلیه ورزش‌های شناخته شده و قانونی باشد.

    اغلب مراکز ورزشی نیازمند مربی‌های متخصص در حوزه‌های مختلف هستند. از این جهت همواره به دنبال مربیانی هستند که بتوانند با ارائه شرایط مناسب به آن‌ها زمینه استخدام و به خدمت گرفتنشان را فراهم کنند.

    البته مربیانی که بسیار با سابقه هستند، معمولا در مراکزی فعالیت می‌کنند که شرایط کاری مناسبی داشته باشند. بنابراین برای انعقاد قراداد با مربیان باشگاه‌های ورزشی، ایجاد شرایط رفاهی و خدماتی مناسب برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

    قرارداد ورزشی چیست؟

    قرارداد می‌تواند در حوزه ورزش بین طرفین منعقد شود. قرارداد ورزشی صرفا با بازیکنان و مربیان ورزشی نمی‌باشد بلکه یک باشگاه ورزشی می‌تواند با یک سازمان یا شرکت معروف در دنیا قراردادی را به امضا برساند.

    به طور مثال، در دنیای فوتبال، قرارداد باشگاهی با شرکت تولید‌کننده و برند یک محصول می‌تواند جز قراردادهای ورزشی به شمار رود یا قرارداد باشگاه فوتبال با مربی از جمله اینگونه قراردادها است.

    به عبارت دیگر، می‌توان گفت که موضوع قرارداد‌های ورزشی، می‌تواند به کسب و کار یا بیزینس ارتباط داشته باشد و صرفا زمینه ورزشی نداشته باشد.

    در کشورمان قراردادهای ورزشی همواره با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند و گاهی اوقات برای طرفین مسئله ساز خواهد شد.

    اغلب مشکلاتی که در این نوع قراردادها به وجود می آید، به دلیل عدم آگاهی و اطلاع طرفین به مقررات ورزشی و همچنین اصول قرارداد‌نویسی است.

    درواقع در این زمینه  معمولا اهالی ورزش پس از اینکه مشکلی به وجود می‌آید به دنبال شناخت اصول حاکم بر قرارداد ورزشی می‌افتند.

    اینگونه قراردادها به نوعی تلفیقی از مقررات حاکم بر ورزش و اصول قرارداد‌نویسی است. یعنی طرفین قرارداد علاوه بر داشتن تخصص کافی در مورد نحوه تنظیم قرارداد، می‌بایست در زمینه مقررات و اصوا ورزشی نیز از علم کافی برخوردار باشند.

    ضرورت تنظیم قراردادهای ورزشی مثل تمامی روابط اجتماعی به موضوع آگاهی افراد از حقوق و تعهدات و مسئولیت‌هایشان و روشن شدن جایگاه حقوقی آن‌ها در قبال هم بازمی‌گردد.

    ماهیت این نوع قراردادها تا حد زیادی به قرارداد‌های کاری شباهت دارد و می‌بایست تمامی اصول و مقررات مزبور در قرارداد ورزشی نیز رعایت و به درستی اجرا شوند.

    با توجه به اینکه در قراردادهای ورزشی مانند سایر قراردادهای کار، اجرای قانون کار به تبعیت یک فرد از یک شخص دیگر صورت می‌پذیرد، حقوق کار تا جایی که مخالفت آشکار با ماهیت این قرارداد نداشته باشد، حاکم است.

    البته قرارداد ورزشی از جهاتی با انواع قراردادهای کار تفاوت دارند و نمی توان این نوع قرارداد را یکسان تلقی کرد.

    قرارداد همکاری

    قرارداد همکاری با مربیان ورزشی

    همانطور که گفته شد، امروزه بسیاری از مراکز و مجموعه‌های کاری به وجود مربیان ورزشی نیاز دارند و تحت هر شرایطی قصد استخدام یک مربی با سابقه و کار بلد را دارند.

    گستردگی نیاز به مربی ورزشی به اندازه‌ای است که علاوه بر موسسه ورزشی، مدارس و فعالان در رشته‌های حرفه‌ای ورزشی و بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز برای شرکت یا کارخانه‌، مربی ورزشی استخدام می‌کنند.

    قرارداد همکاری با مربیان ورزشی می‌تواند اهداف مختلفی به همراه داشته باشد. مثلا برای یک مجموعه ورزشی، به خدمتن گرفتن تعدادی مربی یک امر ضروری به شمار می‌رود.

    در واقع روند کاری اینگونه موسسات به این شکل است که برای هر رشته ورزشی به یک مربی متخصص در همان حوزه احتیاج دارند و نبود اینگونه مربیان می‌تواند به ضرر مجموعه تمام شود.

    اما سایر مراکز ممکن است برای اهدافی دیگر اقدام به انعقاد قرارداد با مربیان ورزشی می‌کنند. شرکت‌ها برای ایجاد روحیه تیمی، همکاری و ایجاد صمیمیت میان کارمندان، تیم‌های ورزشی تشکیل می‌دهند و اقدام به برگزاری مسابقات گوناگون نیز می‌کنند.

    برای اداره این تیم‌ها از مربی استفاده می‌شود که ادامه همکاری با آن‌ها مستلزم بستن قرارداد می باشد.

    ممکن است ورزشکار با توجه به شرایط و حرفه شغلی خود، قصد همکاری با تعدادی از مربیان ورزشی را داشته باشد. در این صورت می‌بایست در وهله اول اقدام به انعقاد قرارداد با مربی ورزشی نماید.

    در واقع ورزشکار برای کسب مهارت کافی با مربی ورزشی همکاری می کند که این نوع همکاری در قالب قرارداد می‌باشد.

    آیا قرارداد با مربیان ورزشی نوعی قرارداد کار محسوب می‌شود؟

    در مورد اینکه آیا قرارداد با مربیان باشگاه های ورزشی جز قرارداد کار به شمار می‌رود یا خیر، بستگی به عوامل مختلفی دارد. از جهاتی می توان این قرارداد را همان قرارداد کار محسوب کرد اما دیدگاه دیگر نمی توان قرارداد ورزشی را نوعی قرارداد کار تلقی کرد.

    در هر صورت در قرارداد ورزشی، اصول و مقررات قوانین کار حاکم است و باید این قرارداد ها را جزوی از قرارداد کار به شمار آورد.

    نمونه فرم قرارداد مربي ورزشی، از نظر قانونی یک قرارداد کاری محسوب می‌شود. به همین ترتیب نیز از قانون کار پیروی می‌کند. برای نوشتن نمونه قرارداد مربی با ورزشکار، ملاک اصلی قانون کار است و قرارداد با توجه به قواعد آن تنظیم می‌شود.

    قانون کار به صورت اختصاصی به روابط بین کارگر و کارفرما می‌پردازد. از لحاظ ماده 2 قانون کار، کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

    همچنین از دیدگاه ماده 3 قانون کار، کارفرما یک شخصی حقیقی یا حقوقی است. کارفرما، کارگران و پرسنل را برای انجام کاری مشخص و با یک قرارداد استخدامی در اختیار می‌گیرد و به اندازه میزان زحمت و کارشان به آن‌ها حقوق می‌دهد.

    در قرارداد با مربیان ورزشی، ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی طرف اصلی قرارداد محسوب شود. در واقع موسسه یا ارگانی خاص قصد همکاری با مربی ورزشی دارد یا یک ورزشکار برای تقویت و مهارت در حرفه خود تمایل به داشتن مربی ورزشی دارد.

    بنابراین طرف مقابل قرارداد با مربی ورزشی می‌تواند شخصیت حقیقی یا حقوقی داشته باشد اما مربی ورزشی که صرفا شخص حقیقی می‌باشد.

    به موجب ماده 7 قانون کار، قرارداد می تواند به صورت کتبی یا شفاهی بین طرفین منعقد شود. بنابراین قرارداد با مربیان ورزشی ممکن است کتبا یا شفاها منعقد شده باشند.

    در قرارداد های کار که طرفین ملزم به انجام وظایف قانونی در قبال یکدیگر هستند، در این نوع قرارداد نیز مربی ورزشی در ازای مسئولیت های محول شده مسئولیت دارد و طرف مقابل نیز باید بتواند به تعهدات خود پایبند باشد.

    حتی الامکان بهتر است قرارداد با مربیان باشگاه های ورززشی به صورت کتبی باشد. زیرا قرارداد کتبی تضمین کننده رابطه کاری است و در صورتی که بین هر کدام از طرفین اختلافی پیش آید، امکان استناد به قرارداد وجود دارد.

    قرارداد های شفاهی یقینا به نفع هیچ کدام از طرفین نیست و زمینه سوء‌استفاده را برای طرفین ایجاد می‌کند. در صورتی که قرارداد به شکل شفاهی بین دو طرف بسته شده باشد، مربی ورزشی یا طرف مقابل می‌تواند از انجام تعهدات و وظایف قانونی خود امتناع ورزند.

    همچنین ضمانت اجرای خاصی برای قرارداد شفاهی وجود ندارد و احراز رابطه کاری بین طرفین با مشکل مواجه می‌شود. در این صورت انعقاد قرارداد با مربیان ورزشی به صورت شفاهی اکیدا توصیه نمی‌شود.

    لازم به ذکر است که اغلب قرارداد های کاری به صورت کتبی منعقد می‌شود و هیچکدام از طرفین با انعقاد قرارداد شفاهی موافق نیستند.

    مربی فوتبال
    موارد مندرج در قرارداد با مربیان ورزشی

    در قرارداد‌های کاری از جمله قرارداد با مربیان ورزشی، مفادی درج می‌شود که در هنگام انعقاد می‌بایست به درستی رعایت شوند.

    موارد مندرج در قرارداد با مربی ورزشی به شرح زیر می‌باشد:

    • مشخصات طرفین اصلی قرارداد مانند نام و نام خانوادگی کارفرما و مربی ورزشی
    • مدت قرارداد (زمان و پایان قرارداد)
    • میزان حقوق و دستمزد و نحوه محاسبه آن‌ها
    • شرایط پرداختی حقوق و دستمزد
    • عنوان و شرح وظایف کاری
    • قوانین مربوط به شرایط مرخصی و نحوه فعالیت در روزه‌های تعطیل
    • محل انجام کار
    • نوع کار و حرفه و اشتغال کارگر
    • مقررات مربوطه تمدید قرارداد کار
    • قواعد و مقررات محیط کار
    • موعد تسویه حساب
    • شرایط پرداخت حق بیمه

    در قراردادهایی که با مربیان باشگاه‌های ورزشی منعقد می‌شود، باید مشخصات کامل طرفین ذکر شود. سپس مواردی مانند مدت قرارداد، میزان حقوق تعیین شده برای مربی، محل انجام کار مربی، برخورداری مربی از بیمه و غیره ذکر می‌گردد.

    همچنین محیط کار از جمله مواردی است که در قرارداد با مربیان ورزشی ذکر می‌شود. محیط کار توسط کارفرما تعیین شده و به موجب قانون باید از شرایط ایمنی لازم برخوردار باشد. مربی به لحاظ قانونی این حق را دارد تا ابتدا از شرایط محیط کار مطلع شود.

    در صورتی که محیط کار برای انجام فعالیت مربی مناسب نباشد، امکان فسخ قرارداد یا عدم توافق کارفرما و مربی در این زمینه وجود دارد. به موجب قانون کار، کارفرما موظف است تا ابزار و تجهیزات لازم جهت ایمنی کارکنان در محیط کار را به طور کامل فراهم نماید.

    گاهی اوقات مشاهده شده است که محیط کار مانند سالن ورزشی از شرایط ایمنی مطلوبی برخوردار نیست. در این صورت کارفرما قبل از انعقاد قرارداد با مربی ورزشی می بایست تجهیزات لازم جهت تامین امنیت محیط کار را ایجاد کند.

    کارفرما می‌تواند برای مربی ورزشی یک سری خصوصیات و همچنین وظایفی مشخص مانند موارد زیر تعیین کند:

    1. مربی باید از شرایط فیزیکی و جسمی مناسبی برخوردار باشد.
    2. مربی ورزشی می‌بایست برنامه مناسبی را ارائه دهد.
    3. مربی باید در زمان تعیین شده در قرارداد حضور پیدا کند و تاخیر نداشته باشد.
    4. مربی باید آموزش‌های لازم را در اختیار اعضای باشگاه قرار دهد.
    5. مربی می‌بایست در محل کار حسن اخلاق داشته باشد و با هیچ کدام حاضر در محل کار بد رفتاری نکند در غیر این صورت جریمه خواهد شد.

    حق بیمه در قرارداد مربی ورزشی

    یکی از مهم‌ترین مواردی که در قرارداد با مربیان ورزشی بسته می شود، بحث برخورداری حق بیمه مربی است. با توجه به اینکه قرارداد با مربی ورزشی نوعی قرارداد کار محسوب می‌شود، بنابراین مقررات قوانین کار برای این نوع قرارداد لحاظ خواهد شد.

    بیمه کردن مربیان ورزشی جز وظیفه اصلی کارفرما است و باید در شروع همکاری، مربی تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

    به موجب ماده 148 قانون کار، کلیه کارفرمایان موظف هستند کلیه پرسنل و کارکنان مجموعه خود را بیمه کنند. بنابراین مربی ورزشی نیز از شرایط بیمه برخوردار خواهد شد.

    در واقع بیمه جز حق و حقوق قانونی مربی به شمار می‌رود و می تواند آن را از کارفرما مطالبه کند. در بیمه کردن مربی، تفاوتی در نوع قرارداد وجود ندارد و هر نوع قراردادی شامل بیمه می‌شود.

    حقوق و دستمزد در قرارداد مربی ورزشی

    حقوق و دستمزد از دیگر مواردی است که در قرارداد با مربی ورزشی درج می‌شود. حقوق کارگر توسط شورای عالی وزارت کار تعیین می‌شود که هر ساله این میزان با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه متغییر است.

    در قانون کار، حقوق و دستمزد کارگر تحن عنوان حق السعی شناخته می‌شود. حق السعی یا حق الزحمه، مبلغ مشخصی است که میان طرفین و با توافق آن‌ها تعیین می‌شود. کارفرما باید در مقابل کار انجام شده توسط کارگر، حق الزحمه بپردازد.

    در قانون کار حق السعی اینگونه تعریف شده است: مزد یا حق الزحمه، وجه نقد یا غیر نقدی یا هم نقدی و هم غیرنقدی است که در ازای انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود.

    نکته مهمی که باید به اشاره کرد بحث حداقل حقوق پرداختی به مربی ورزشی است. به عبارتی کارفرما به لحاظ قانونی نمی‌تواند کمتر از حداقل حقوق تعیین شده توسط وزارت کار به مربی ورزشی بپردازد. در واقع کارفرما موظف است حقوق مربی را با توجه به حداقل میزان قانونی تعیین کند.

    ساعت کار در قرارداد مربی ورزشی

    ساعت کاری مشخص شده برای نیروهای مختلف، از جمله مربی ورزشی، توسط قانون کار تعیین می‌شود. در واقع ساعت کار روزانه که برای کارگر در قانون کار پیش‌بینی شده است، برای مربیان ورزشی نیز به همان شکل است.

     قانون کار مشخص می‌کند که میزان ساعت کاری در یک روز کاری دقیقا 7 ساعت و 22 دقیقه است. اگر مربی بیشتر از 7 ساعت و 22 دقیقه کار کند، برای او اضافه کاری محسوب می‌شود. کارفرما نیز موظف می‌شود که به تناسب حقوق اصلی، مبلغ اضافه کاری را به مربی پرداخت کند.

    بنابراین در صورت فعالیت بیش از هفت ساعت روزانه توسط مربی، کارفرما مکلف به پرداخت اضافه کاری علاوه بر حقوق ثابت ماهانه است.

    امضای مربی

    وظایف در نظر گرفته شده برای مربی ورزشی در قرارداد کار

    یکی از موارد مندرج در قرارداد کار، نوع اشتغال یا حرفه و وظایف محول شده به کارگر می‌باشد. در قرارداد‌هایی که با مربیان ورزشی به امضاء می‌رسند، وظایفی برای آن‌ها تعیین می شود که به شرح زیر می‌باشد:

    • مربی می‌بایست با تمام توان علمی، فنی، فیزیکی خویش در تمرینات پیش از برگزاری مسابقات شرکت نماید.
    • مربی می‌بایست در تمام مسابقات در طول برگزاری لیک حضور مستمر در نیمکت داشته باشد و تیم را هدایت نماید. در وصورت ناتوانی در حضور، با هماهنگی هیئت مدیره و کارفرما اقدام به این امر نماید، در غیر اینصورت ملزم به حضور می‌باشد.
    • مربی پس از انعقاد قرارداد می‌بایست تمام آیین نامه های ورزشی مرتبطه را مطالعه نماید و در صورت نقض هر یک از آن‌ها، ادعای جهل و عدم آگاهی به آن‌ها رافع مسئولیت نمی‌شود.
    • مربی در صورتی می‌تواند در تمرینات یا مسابقات سایر تیم‌ها شرکت کند که موافقت باشگاه را پیش‌تر اخذ کرده باشد.
    • مربی می‌بایست حسن معاشرت و ادب را در برخورد با بازیکنان تیم رعایت نماید و در غیر این صورت مربی و بازیکن از نگاه باشگاه و کمیته انضباطی تیم یکسان هستند.
    • در صورت لزوم و برگزاری اردو در سایر شهرها یا بعضا کشورهای دیگر، مربی می بایست حضور مستمر در کنار تیم داشته باشد، حتی اگر در ایام تعطیلات بوده باشد.

    چک و سفته ضمانت حسن انجام کار در قرارداد با مربی ورزشی

    همانطور که گفته شد، در بسیاری از مشاغل کارفرمایان اقدام به اخذ چک و سفته از کارگران می‌کنند. در قرارداد با مربیان ورزشی نیز دریافت چک یا سفته از طرف کارفرما صورت می‌گیرد.

    سفته و چک ضمانت حسن انجام کار به شمار می‌رود که کارفرما در ابتدای قرارداد از طرف مقابل اخذ می‌نمایند. در حقیقت فلسفه این امر بدین جهت است که در صورت قصور عمدی مربی در کار و وارد آمدن ضرری به کارفرما از این طریق بتوان خسارت وارده به کارفرما جبران گردد.

    گاهی اوقات کارگران خساراتی را در محل کار برای کارفرمایان به وجود می‌آورند که در این صورت موظف به پرداخت خسارت می‌باشند. چک و سفته نوعی ضمانت کاری برای طرفین قرارداد کار محسوب می‌شود که می‌بایست در همان شروع فعالیت و کار از طرف کارفرما دریافت شود.

    لازم به ذکر است که در خصوص اخذ سفته و یا چک در روابط کاری بین حقوقدانان اختلاف‌نظر وجود دارد و برخی معتقدند که کارفرما نباید در زمان انعقاد قرارداد از کارگر سفته و چک دریافت کند اما برخی دیگر اعتقاد دارند که دریافت چک و سفته برای شروع روابط کاری الزامی است و کارفرما باید از کارگر مطالبه کند.

    آیا دریافت چک و سفته در قرارداد مربی ورزشی قانونی است؟

    در مورد قانونی بودن اخذ چک و سفته در قرارداد کار همواره اختلاف‌نظر وجود دارد. اما باید به این نکته اشاره کرد که صرف دریافت چک و سفته از طرف کارفرما به عنوان ضمانت اجرای کار منع قانونی ندارد.

    به بیان دیگر اگر کارفرما صرفا برای ضمانت انحام کار از کارگر چک و سفته دریافت کند، عمل وی قانونی محسوب می‌شود.

    البته در مواردی نیز شاهد سوء‌استفاده‌های بسیاری از طرف کارفرمایان هستیم. گاهی اوقات در قرارداد‌های کار، کارفرمایان اقدام به اخذ چک و سفته از مربیان ورزشی می کنند و قصد و نیت آن‌ها برای ضمانت و حسن انجام کار نمی‌باشد.

    در این صورت دریافت اینگونه اسناد منع قانونی دارد و مربی می تواند از طریق مراجع ذی‌صلاح موضوع مطرح شده را مورد پیگیری قرار دهد.

    به موجب قانون کار، کارگر در محلی به عنوان کارگاه برای کارفرما کار انجام می‌دهد و در ازای آن دستمزد دریافت می‌کند. در واقع کارفرما محلی را برای انجام کار کارگران فراهم کرده است و با توجه به نوع کار نیز وسایلی را در آن جا قرار داده است.

    فراهم کردن مکان برای انجام کار و وسایل کارگر برای کارفرما هزینه‌بر است و در صورت بروز خسارت از سوی مربی، کارفرما به لحاظ قانونی این اختیار را دارد تا خسارت وارده را از وی دریافت کند.

    اخذ چک و سفته در اینگونه موارد کارایی دارد و به همین جهت در زمان شروع کار از کلیه کارگران چک و سفته به عنوان ضمانت اجرای کار دریافت می‌شود تا در صورت بروز خسارت بتوان پرداخت ضرر و زیان وارد شده را مطالبه کرد.

    در صورتی که خساراتی به محیط کار به دلیل قصور مربی ورزشی رخ دهد، این خسارت باید از طریقی پرداخت شود. از این رو در قرارداد‌های کار از جمله قرارداد با مربیان ورزشی معمولا میزان سفته اخذ شده از کارگر قید و عنوان می‌نمایند که در چه صورتی از سفته بر علیه کارگر استفاده می‌گردد.

    مربی وزنه‌برداری
    موارد مندرج در سفته قرارداد کار بابت ضمانت

    در زمان انعقاد قرارداد کار، کارگر سفته‌ای بابت ضمانت به کارفرما می دهد که در این سفته می‌بایست مواردی را درج کند.

    زمانی که کارگر در شروع کار به کارفرما سفته می‌دهد اما قید نمی‌کند که سفته‌ها را با چه عنوانی داده است، ممکن است در ادامه فعالیت کاری خود دچار مشکلات عدیده‌ای شود.

    در واقع حسن انجام کار و ضمانت کار در سفته قید نمی شود که در این مواقع کارفرما به راحتی می تواند سفته را به اجرا بگذارد.

    زمانی که کارگر به هر دلیلی قصد ادامه همکاری با کارفرما را نداشته باشد، اخراج شود یا استعفا بدهد، از بیم به اجرا گذاشته شدن سفته‌ها از سوی کارفرما از حق و حقوق خود می‌گذرد.

    بنابراین کارگر در سفته ای که به عنوان ضمانت به کارفرما می‌دهد، باید موارد زیر را در سفته قید نماید:

    • در سفته‌ای که بابت ضمانت به کارفرما داده می‌شود می بایست عبارت جهت حسن انجام کار قید شود. درج این عبارت در سفته می‌تواند زمینه سوء‌استفاده کارفرما را به حداقل برساند. در واقع اگر کارفرما بخواهد از سفته سوء‌استفاده‌ای نماید، کارگر با اثبات حسن کار خود می‌تواند علیه کارفرما شکایت کند.
    • در سفته‌ای که بابت ضمانت کار داده می‌شود بایستی نام کارفرما یا شرکتی که قصد همکاری با آن مد‌نظر است در سفته ذکر گردد. همچنین برای اطمینان لازم است مندرجات سفته، شماره سفته و غیره حتما نوشته شود و گرفتن کپی از سفته نیز می‌تواند دلایل قابل قبولی باشد.

    در وهله اول ذکر عبارت جهت حسن انجام کار در سفته ضروری می‌باشد. درج این عبارت در سفته به این دلیل انجام می شود که کارگر برای حسن انجام کار یا ضمانت انجام کار به کارفرما سفته می دهد و کارفرما جز در موارد قانونی نمی‌تواند از سفته استفاده کند.

    همچنین نام کارفرما یا شرکت و سازمانی که کارگر در آن جا کار می کند، می بایست در سفته قید شود. مندرجات سفته به خوبی می‌تواند رابطه بین کارگر و کارفرما را احراز کند و در صورت سوء استفاده کارفرما امکان استناد به آن به عنوان اماره قانونی وجود دارد.

    لازم به ذکر است که تحت هیچ شرایطی نباید در سفته و چک که به عنوان ضمانت داده می‌شود، تاریخ پرداخت درج شود. در صورت درج تاریخ پرداخت در سفته کارگر موظف به پرداخت مبلغ تعیین شده می‌باشد. بنابراین از قید تاریخ پرداخت در سفته اکیدا باید خودداری شود.

    مسئولیت کارفرما در محل کار

    در قرارداد با مربی ورزشی محل کار می‌تواند محیط کاملا ورزشی مانند باشد. در این صورت کارفرما مکلف به فراهم کردن محیط ورزشی ایمن برای مربی و سایر کارکنان مجموعه است.

    در این قرارداد، وظیفه کارفرما تنها به پرداخت دستمزد و حقوق مربی محدود نمی‌شود بلکه در محیط کار نیز یک سری وظایف قانونی دارد. با توجه به این که در محل کار احتمال وقوع هر‌گونه خطری وجود دارد، کارفرما می‌بایست اقدامات لازم در جهت حفظ امنیت کارکنان را انجام دهد.

    در صورتی که در محل کار مانند سالن‌های ورزشی حادثه‌ای برای مربی به وجود آید، کارفرما در وهله اول باید پاسخگو جبران خسارت وارده باشد. در این شرایط بیمه نقش اساسی در جبران ضرر و زیان وارد شده را دارد.

    اگر مربی از طرف کارفرما بیمه شده باشند، بر اساس شرایط و ضوابط قانونی، امکان جبران خسارت تا سقف تعیین شده وجود دارد. در غیر این صورت کارفرما مسئول پرداخت خسارت خواهد بود.

    به موجب ماده 91 قانون کار، کارفرمایان و کلیه مسئولان محل کار مکلف هستند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین‌ حفاظت و سلامت کارکنان در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق ‌الذکر را به‌آنان بیاموزند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی نیز نظارت نمایند.

    افراد مذکور نیز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و اجرای دستورالعمل‌های مربوطه در محل مکار می‌باشند.

    چنانچه کارفرما یا مسئول واحد، وقوع حادثه ناشی از کار را محقق نداند، موظف است در اسرع وقت موضوع را همراه با دلایل و‌ نظرات خود به نزدیک ترین اداره کار و امور اجتماعی محل اعلام نماید

    اداره کار و امور اجتماعی مذکور موظف است در اسرع وقت توسط بازرسین کار‌ به موضوع رسیدگی و اقدام لازم را انجام دهد.

    مربی لیگ فوتبال

    مشاوره حقوقی در مورد نحوه تنظیم قرارداد با مربی ورزشی

    در صورتی که کارفرما قصد همکاری با مربیان ورزشی را داشته باشد، باید در قدم اول با آن‌ها قراردادی کاری امضا کند. در قرارداد کار وظایف مربی و کارفرما به طور صریح ذکر می‌شود که در محل کار می بایست به درستی اجرا شود.

    قرارداد با مربیان ورزشی می‌تواند به صورت کتبی یا شفاهی باشد اما کتبی بودن قرارداد به نفع طرفین خواهد بود. چنانچه قرارداد به صورت شفاهی باشد، کارفرما یا مربی هردو می‌توانند وظایف قانونی که در قرارداد برای آن‌ها تعیین شده است را انجام ندهند.

    با توجه به این شرایط، امکان اثبات رابطه کاری بین طرفین در قرارداد‌های شفاهی وجود ندارد.

    قرارداد‌نویسی یکی از اصول مهم در علم حقوق است که نیاز به تخصص و علم بالایی دارد. تنظیم قرارداد کار اصول و مقررات خاص خود را دارد و قطعا داشتن اطلاعات و دانش حقوقی می‌تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد.

    متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه کار به دلیل عدم اطلاع از راه و روش‌های قانونی و حقوقی می‌باشد. به همین جهت وجود وکیل و یا مشاور و کارشناس حقوقی مجرب می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

    در ارتباط با تنظیم قرارداد با مربی ورزشی، اخذ وکیل می تواند کمک فراوانی به طرفین کند. اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل وجود نداشته باشد. در این صورت بهترین گزینه برای تنظیم قرارداد های کاری، مشاوره حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی است.

    مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت‌های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان‌پذیر است. از طریق مشاوره حقوقی می‌توان اطلاعات لازم در مورد نحوه تنظیم قرارداد کار از جمله قرارداد با مربیان ورزشی را کسب کرد.

    در واقع با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می توان بهترین قرارداد کاری را تنظیم کرد.

    تنظیم قرارداد با مربیان وزشی توسط وکیل کار 24

    همانطور که گفته شد، تنظیم انواع قرارداد‌های کاری نیازمند وجود کارشناس یا متخصص در زمینه قرارداد‌نویسی می‌باشد.

    سایت وکیل کار 24 با بهره‌مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در حوزه حقوق کار و ارائه خدماتی نظیر مشاوره‌های تخصصی حقوقی، می‌تواند شما را در تمامی مراحل تنظیم قرارداد مربی ورزشی راهنمایی نماید.

    مشاوره حقوقی در ارتباط با تنظیم انواع قراردادهای کار توسط وکیل کار 24 به صورت تخصصی انجام می‌شود و یقینا می‌توانید به نتیجه دلخواه خود برسید.

    در هر صورت برای کسب مشاوره حقوقی در حوزه قوانین کار و تنظیم انواع قرارداد‌های کاری می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

    قرارداد با مربیان ورزشی چگونه است؟

    قرارداد با مربیان ورزشی می‌تواند به صورت کتبی یا شفاهی باشد که تحت شرایطی خاص فی ما بین طرفین به امضاء می‌رسد.

    آیا قرارداد با مربیان ورزشی نوعی قرارداد کار محسوب می‌شود؟

    از جهاتی می‌توان قرارداد با مربیان ورزشی را نوعی قرارداد کار تلقی  کرد.

    در مورد تنظیم قرارداد با مربیان ورزشی چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

    برای آگاهی از نحوه تنظیم قرارداد با مربیان ورزشی می‌توانید به سامانه وکیل کار 24 مراجعه نمایید و تهیه و تنظیم آن را در اختیار کارشناسان مجرب این سامانه قرار دهید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱