دادخواست ها

دادخواست شکایت کارفرما از کارگر بابت اختلاس در محل کار

  • تعاریفی که در قانون کار از کارگر و کارفرما بیان شده است، به خوبی نشان می‌دهد که هر کدام چه وظایفی را در قبال یکدیگر در محل کار دارند و جرائمی مانند اختلاس برای کدام گروه از کارکنان متصور است.

    گفتنی است که روابط کارگری و کارفرمایی، محدود به محل کار یا همان کارگاه نمی‌شود و طبق قانون کار اگر در مسیر ماموریت برای کارگران حادثه‌ای رخ دهد، کارفرما در این زمینه مسئولیت خواهد داشت.

    واضح است که هر کدام از طرفین قرارداد کار اگر وظایفشان را به درستی اجرا نکنند، منجر به بروز اختلاف و چه بسا طرح شکایت می‌شود.

    با توجه به این که کارفرما، اداره محل کار و یا کارگاه را بر عهده دارد، هر گونه تخلفی که در آن جا صورت گیرد، طبیعتا برای وی مسئولیت قانونی خواهد داشت.

    اختلافات بین کارفرما و کارگر، عمدتا به نحوه عملکرد آن‌ها در محیط کار و همچنین متعهد بودن نسبت به تعهدات قرارداد کار می‌باشد. کارگری که در محل کار، رفتارهای غیر قانونی را انجام می‌دهد، این امکان وجود دارد که کارفرما علیه وی شکایت کند.

    کارفرما موظف است که قبل از شروع به کار، نکات مهم کار و مسئولیت‌هایی که هر کارگری در محل کار دارد را برای آن‌ها بازگو کند.

    در هر صورت کارگری که تخلفاتی را انجام می‌دهد، اگر چنین رفتارهایی از وی ادامه داشته باشد، کارفرما باید از طریق روش‌های قانونی اقدام به پیگیری این قبیل مسائل نماید. وقوع جرم در محل کار از طرف کارگران، امری اجتناب ناپذیر است و در مشاغل مختلف طی چند سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم.

    در محیط کار، ممکن است که کارفرما به جهت رضایت از عملکرد کارگر، وی را مسئول امور مالی قرار دهد. حال در این زمینه کارگر از اعتماد کارفرما سوء استفاده نموده و مرتکب رفتار غیر قانونی می‌گردد.

    در واقع این امکان وجود دارد که کارگر در محل کار، مرتکب جرم اختلاس شود و در این صورت کارفرما باید در اسرع وقت اقدامات قانونی لازم را در این زمینه انجام دهد. کارفرما می‌تواند بایت اختلاس کارگر در محل کار، از وی شکایت کند که رسیدگی به آن در مراجع قضایی و حتی اداره کار نیز انجام می‌شود.

    بنابراین کارفرمایی که قصد شکایت از کارگر به دلیل ارتکاب جرم اختلاس را دارد، باید دادخواستی را تنظیم نموده و جهت بررسی قانونی آن را به تسلیم اداره کار نماید.

    شیوه نگارش دادخواست، اصول و مقررات خاصی دارد که باید تهیه و تنظیم آن را بر عهده وکلا دادگستری و یا کارشناسان حقوقی متخصص در زمینه نگارش اوراق قضایی نیز قرار دهید.به همین مناسبت در این مقاله به نحوه تنظیم دادخواست مرتبط با شکایت کارفرما از کارگر بابت اختلاس در محل کار بپردازیم.

    جرم اختلاس چیست؟

    قبل از آن که به بررسی شیوه نگارش دادخواست مرتبط با دعاوی کار بپردازیم، لازم است که ابتدا با مفهوم اختلاس و شرایط قانونی تحقق آن آشنا شویم.

    واژه اختلاس را ممکن است به دفعات متعدد در مجلات و روزنامه‌های کشور دیده باشید. یکی از شناخته شده‌ترین جرائم اقتصادی، اختلاس است.

    جرم اختلاس، با جرائمی نظیر کلاهبرداری و خیانت در امانت متفاوت است. مفهوم عام اختلاس به معنای دزدیدن پول و سرقت بوده که البته شرایط خاصی برای تحقق این جرم در قانون عنوان شده است.

    اختلاس را از لحاظ مفهوم لغوی می‌توان به جرم سرقت تشبیه نمود اما از بعد حقوقی، تفاوت زیادی بین این دو جرم وجود دارد.

    جرم اختلاس اختصاصا برای کارمندان و یا مسئولان یک سازمان و یا اداره در قانون در نظر گرفته شده است. بنابراین هر شخصی که اقدام به سرقت مالی نمود، نمی‌توان وی را متهم به ارتکاب جرم اختلاس کرد.

    در مراجع اداری، احتمال این که هر کدام از کارمندان و یا مسئولان مربوطه، مرتکب جرم اختلاس شوند، وجود دارد و از این حیث، در قانون نیز برای این قبیل جرائم مجازات خاصی نیز در نظر گرفته شده است.

    سوء استفاده‌های مالی در تمامی ادارات وجود دارد و این موضوع کاملا در کشور ما مشهود است. اما گاهی اوقات سوء استفاده مالی منجر به بروز تخلفات و جرائم گسترده شده و روند انجام کاری سازمان مربوطه را با اختلال روبه‌رو می‌کند. در رابطه با جرم اختلاس از ابعاد قانونی در بخش بعدی به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

    جرم اختلاس

    بررسی جرم اختلاس از ابعاد قانونی

    مفهوم کلی جرم اختلاس بدین معناست که ربودن و دزدیدن پول توسط ادارات و یا سازمان‌های مختلفی رخ دهد. جرم اختلاس ممکن است توسط یک شخص و یا چندین نفر به صورت سازمان یافته صورت گیرد.

    در رابطه با بررسی جرم اختلاس از ابعاد قانونی، ماده 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری، ابنگونه بیان کرده است که هر کدام از کارمندان ادارات، سازمان‌ها، شهرداری، موسسات و شرکت‌های دولتی و سایر ارگان‌های اداری و دولتی، وجوه یا مطالباتی و یا سایر اموال متعلق به هر یک از ادارات را به نفع خود و یا دیگری برداشت کنند، مرتکب جرم اختلاس شده‌اند.

    در ماده مزبور، ارتکاب جرم اختلاس برای دارندگان پایه قضایی و قوای سه گانه و همچنین نیروهای کل مسلح نیز در نظر گرفته شده است.

    همچنین مامورین نهادهایی که مرتبط با خدمات عمومی هستند، چه مامور رسمی و چه غیر رسمی نیز ارتکاب جرم اختلاس برای آن‌ها در قانون متصور شده است.

    در جرم اختلاس، مختلس ممکن است اقدام به ربودن وجه و یا سهام و اوراق بهادر نماید و در واقع هیچگونه الزامی برای آن که پول نقد توسط مختلس ربایش شود، وجود ندارد.

    جرم اختلاس صرفا برای مانوران و کارمندان ادارات امکان وقوع آن وجود دارد و افرادی که در زمره مشاغل آزاد مشغول به فعالیت هستند و به نوعی کسبه محسوب می‌شوند، جرم اختلاس را نمی‌توان برای آن‌ها در نظر گرفت.

    لازم به ذکر است که اگر تصاحب در اموال مندرج در ماده 5 قانون تشدید، حتی به نفع شخص دیگری نیز صورت گیرد، باز هم جرم اختلاس صورت گرفته است.

    شرایط تحقق جرم اختلاس

    در بخش قبل با جرم اختلاس بر اساس قانون تشدید آشنا شدیم و حال در این بخش قصد داریم که به بررسی شرایط تحقق جرم اختلاس بپردازیم.

    هرگونه تخلف مالی در حوزه اداری را نمی‌توان منتسب به جرم اختلاس دانست اما در طی چند سال اخیر، عمده تخلفات مالی در این حوزه در رابطه با اختلاس بوده است.

    در هر صورت، تحقق جرم اختلاس، شرایطی دارد که در صورت عدم وجود یکی از این شرایط، تحقق اختلاس امکان پذیر نخواهد بود. شرط نخست برای تحقق جرم اختلاس، این است که ارتکاب جرم توسط کارکنان ارگان‌ها و سازمان‌های وابسته به دولت و سایر نهادهای دیگر نظیر شهرداری صورت گیرد.

    در واقع وقوع اختلاس را برای افرادی که صاحبان مشاغل و کسب و کارهای آزاد به شمار می‌روند، نمی‌توان در نظر گرفت.

    شرط بعدی برای تحقق جرم اختلاس، این است که اموال ربوده شده که متعلق به دولت است، باید در دسته بندی اموال منقول باشند. در قانون به تصاحب و برداشت اموالی مانند وجه نقد، اوراق بهادر، سهام، حواله و غیره اشاره شده است. در این صورت جرم اختلاس برای اموال غیر منقول، تحقق نمی‌یابد.

    همچنین در ارتباط با عنصر معنوی جرائم نیز فردی که مرتکب جرم اختلاس می‌شود، باید برای انجام این کار نیز سوء نیت داشته باشد. بنابراین عدم سوء نیست برای ارتکاب جرم، منجر به تحقق نیافتن اختلاس می‌گردد.

    تنظیم دادخواست اختلاس

    شکایت کارفرما از کارگر بابت ارتکاب جرم اختلاس

    کارگر و یا کارمندی که در محل کار خود، مرتکب جرم اختلاس شود، کارفرما حق دارد که پیگیری‌های قانونی را نیز در این زمینه انجام دهد. گفتنی است که کارگر و یا کارمندی که در یک شرکت و یا موسسه خصوصی فعالیت می‌کند، عملا جرم اختلاس برای آن‌ها متصور نمی‌شود.

    در واقع برای وقوع این جرم باید کارگر، در یک محیط اداری و دولتی مشغول به فعالیت باشد و اشتغال کارگر در شغل غیر دولتی، تحت هیچ شرایطی نمی‌توان جرم اختلاس را برای آن‌ها متصور شد.

    اما در هر صورت، با توجه به این که جرم اختلاس، می‌تواند سیستم مالی یک واحد شغلی را به طور کلی بر هم بزند و قانون کشور ما توجه خاصی نسبت به این قبیل جرائم دارد، در صورت ارتکاب آن توسط کارگر و با کارمند، کارفرما باید با طرح دعوا علیه کارمند متخلف، مراتب را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند.

    برای طرح دعوا در این زمینه لازم است که کارفرما ابتدا شکایتی را تنظیم کند. به همین منظور باید دادخواستی که متناسب با تخلف صورت گرفته یعنی همان اختلاس است، تنظیم شده و در اختیار اداره کار قرار گیرد.

    البته به دلیل آن که جرم اختلاس نیاز است که در رابطه با آن پیگیری‌های قضایی نیز انجام شود، در این صورت پرونده برای رسیدگی به مرجع قضایی صالح نیز فرستاده خواهد شد.

    نحوه تنظیم دادخواست مرتبط با شکایت کارفرما بابت ارتکاب اختلاس توسط کارگر

    شیوه و اصول کلی تنظیم دادخواست‌ها در قانون آیین دادرسی مدنی عنوان شده است و در رابطه با تنظیم دادخولست مرتبط با دعاوی کار نیز رعایت مقررات مربوطه الزامی است.

    در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که شرایط و موارد ذکر شده در بخش مربوطه به دادخواست‌ها در قانون آیین دادرسی مدنی، شامل کلیه دادخواست‌ها می‌شود اما با توجه به این که مضمون هر دادخواست با دادخواست دیگر متفاوت است، شیوه نگارش آن با تغییرات جزئی صورت می‌گیرد.

    در هر صورت در رابطه با نحوه تهیه و تنظیم دادخواست مرتبط با دعاوی کارگر و کارفرما بابت جرم اختلاس، باید مقررات شکلی نگارش دادخواست نیز در این نوع دادخواست رعایت شود. ا

    گر متن دادخواست به درستی نگارش نشود و به نحوی که محتویات آن مطابق با قانون و اصول دادخواست نویسی نباشد، طبیعتا از طرف مراجع رسیدگی کننده مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

    مواردی مانند نحوه صحیح پر کردن ستون مربوط به مشخصات اصحاب دعوا جز یکی از شرایط اساسی نگارش دادخواست است. با توجه به این که در دعوا مزبور، طرح شکایت از طرف کارفرما صورت گرفته است، در این صورت باید مشخصات وی همچمین کارگر به درستی در ستون مربوطه در دادخواست نوشته شود.

    موارد مندرج در دادخواست ارتکاب اختلاس توسط کارگر

    مقررات شکلی در تمامی دادخواست‌ها تقریبا یکسان است و این موضوع سبب می‌شود تا در دادخواست مرتبط با شکایت کارفرما از کارگر بابت اختلاس، تشریفات قانونی مربوطه نیز رعایت شود.

    مواردی که در این نوع دادخواست درج می‌شود، در دادخواست‌های دیگر نیز نوشته می‌شود که در این زمینه لازم است با موارد آن شنا شویم.

    مواردی که در دادخواست شکایت کارفرما از کارگر در دعوا مزبور، باید در زمان تنظیم از طرف تنظیم کننده مورد توجه قرار گرفته و اقدام به تکمیل آن‌ها نماید، عبارتند از:

    1. مشخصات اصحاب دعوا
    2. موضوع خواسته مدعی
    3. دلایل و ضمائم
    4. شرخ خواسته

    در تمامی دادخواست‌ها، موارد فوق به عنوان اصلی‌ترین بخش‌های نگارش دادخواست به شمار می‌روند. بنابراین در نگارش دادخواست شکایت کارفرما از کارگر بابت اختلاس در محل کار، لازم است که تمامی موارد مزبور در دادخواست نوشته شود.

    اختلاس در محیط کار

    نگارش ستون مربوط به مشخصات طرفین دعوا

    یکی از بخش‌های اساسی دز زمان تنظیم دادخواست، وارد نمودن اطلاعات و مشخصات اصحاب دعوا می‌باشد. اصحاب دعوا، شامل خواهان، خوانده، وکلا و همچنین نمایندگان قانونی آن‌ها می‌باشد. کارفرما به عنوان خواهان و کارگر به عنوان خوانده در این دعوا شناخته می‌شوند.

    طرح شکایت که از طرف کارفرما صورت گرفته است، باید ستون مربوطه به خواهان در دادخواست بدون اشتباه خاصی نیز نوشته شود. ستون خوانده نیز در ارتباط با مشخصات کارگر می‌باشد.

    عدم درج اطلاعات صحیح در مورد اطلاعات اصحاب دعوا منجر به رد دادخواست توسط مرجع رسیدگی کننده می‌شود. در این صورت باید توجه خاصی نسبت به پر کردن این بخش از دادخواست داشت. چنانچه طرح دعوا توسط وکیل صورت گرفته باشد، مشخصات آن‌ها نیز در متن دادخواست باید نوشته شود.

    نگارش ستون تعیین خواسته

    بعد از تمکیل ستون مربوط به مشخصات خواهان و خوانده، باید قسمت مربوط به تعیین خواسته نگارش شود. خواسته خواهان و یا کارفرما در این دعوا، رسیدگی به تخلف کارگر که مرتکب اختلاس شده است نیز می‌باشد.

    در واقع کارفرما با هدف رسیدگی قانونی به دلیل تخلف صورت گرفته اقدام به شکایت از کارگر نموده است.

    نگارش ستون دلایل و ضمائم

    در تمامی دعاوی، ادله ارائه شده از اهمیت بالایی برخوردار است. کارفرما باید در این بخش به دلایلی اشاره کند که ثابت کننده وقوع جرم اختلاس از طرف کارگر است. بنابراین لازم است که هر مدرک و دلیلی دال بر اثبات این تخلف از کارگر است، ضمیمه دادخواست گردد.

    شرح خواسته نیز جز اصلی‌ترین بخش در دادخواست محسوب می‌شود و در آن کارفرما به خواسته اصلی خود و به استناد مواد قانونی و دلایل موجود، تقاضای رسیدگی به تخلفی که کاگر انجام داده است، اشاره می‌کند.

    تنظیم دادخواست اصولی و قانونی توسط وکیل کار

    در رابطه با شکایت کارفرما از کارگر بابت اختلاس در محل کار، باید دادخواستی که تمامی نکات و قواعد دادخواست نویسی در آن رعایت شود، تنظیم گردد. جهت تنظیم دادخواست در مورد این موضوع که با کیفیت بالا صورت گیرد، می‌توانید با سامانه وکیل کار در ارتباط باشید.

    وجود وکلا متخصص در دعاوی کار و همچنین نگارش اوراق قضایی در وکیل کار، باعث شده است که متقاضیان تهیه و تنظیم انواع دادخواست مرتبط با دعاوی کار را در اختیار این سامانه قرار دهند. بنابراین برای ثبت سفارش تنظیم دادخواست با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱