خدمات کار و کارگری

ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه جامع روابط کار به صورت غیر حضوری

  • امروزه با توجه به مسائل اقتصادی حاکم بر کشور شاهد این هستیم که کارگران به دلایل مختلف بیکار شده و به صورت غیر ارادی شغل خود را از دست داده‌اند.

    از دست دادن کار می‌تواند به شکل ارادی و غیر ارادی باشد که در اغلب مواقع کارگران تقصیر و اراده‌ای در این زمینه ندارند. در قانون کار این موضوع مطرح شده است که کارفرمایان موظف هستد که کارگران خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

    نوع بیمه کارگران مشمول قانون کار، بیمه تامین اجتماعی است که از یک سری مزایای آن می‌توانند بهره مند شود.

    یکی از مزایای بهره مندی از بیمه تامین اجتماعی برای کارگران این است که زمانی که شغل خود را از دست بدهند، سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد که به منظور حمایت از کارگران بیکار و با ثبت درخواست بیمه بیکاری، حقوق مشخصی را برایشان در نظر بگیرد.

    حق بیمه بیکاری در قانون دارای شرایط خاصی است و تمامی کارگران از مزایای این نوع بیمه نمی‌توانند استفاده کنند. در قانون بیمه کار، صراحتا اعلام شده است که بیمه بیکاری تنها به آن دسته از کارگرانی تعلق می‌گیرد که بدون اراده و میل باطنی، شغلشان را از دست داده‌اند.

    در واقع غیر ارادی بودن بیکار شدن کارگران، شرط اصلی در برخورداری کارگران مشمول قانون کار از حق بیمه بیکاری است. کارگرانی که حق بیمه آن‌ها به صورت مستمر توسط کارفرمایشان پرداخت شده است، در صورت بیکاری می‌توانند ماهانه مبلغی را به عنوان حق بیمه بیکاری دریافت کنند.

    سازمان تامین اجتماعی طبق قانون موظف است که تا زمانی که کارگران شغل جدیدی را پیدا نکرده، به صورت مستمر حق بیمه بیکاری آن‌ها را پرداخت نماید.

    در گذشته برای ثبت درخواست بیمه بیکاری، متقاضیان بایستی به سازمان تامین اجتماعی و یا اداره کار مراجعه می‌کردند و این موضوع منجر به بروز مشکلاتی می‌شد. اما در حال حاضر، ثبت درخواست بیمه بیکاری به شیوه غیر حضوری انجام می‌شود و دیگر متقاضیان لازم نیست تا مراجعه حضوری به وزارت کار داشته باشند.

    در هر صورت ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه جامع روابط کار انجام می‌شود و بایستی مراحل مربوطه به درستی انجام شود.

    بنابراین اگر با نحوه به ثبت رساندن بیمه بیکاری در سامانه جامع روابط کار، آشنا نیستید، پیشنهاد می‌شود که از وکلای متخصص در این زمینه مشاوره حقوقی بگیرید که برای دریافت مشاوره حقوقی می‌توانید با سامانه وکیل کار 24 در ارتباط باشید.

    بیمه بیکاری چیست؟

    پیش از پرداختن به مراحل و نحوه ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه جامع اداره کار، لازم است که با بیمه بیکاری آشنا شویم. ارائه خدمات بیمه امروزه با توجه به گسترش امکانات شرکت‌های بیمه، افزایش قابل توجهی داشته است که یکی از این خدمات، در راستای بیمه بیکاری است.

    بیمه بیکاری، همانطور که از نام آن پیدا است، نوعی از خدمات بیمه در راستای بیکاری کارگران مشمول قانون کار است. ارائه چنین خدماتی از سوی سازمان بیمه تامین اجتماعی انجام می‌شود.

    با توجه به این که کارگران قانون کار، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، در صورتی که این دسته از کارگران نیز بنا به دلایلی بیکار شوند، سازمان مزبور وظیفه دارد که حق بیمه بیکاری را برای آن‌ها در نظر بگیرد.

    در واقع می‌توان گفت که پرداخت حق بیمه بیکاری، جنبه حمایتی از کارگران بیکار شده را دارد که تامین این حمایت از طرف سازمان طرف قرارداد یعنی سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود.

    پر واضح است کارگرانی که هنوز در شغل خود مشغول به کار و فعالیت هستند و به نحوی شغلشان را از دست نداده اند، نمی‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.

    متقاضیان استفاده از بیمه بیکاری باید ابتدا بیکار شدن خود را به اثبات برسانند و بعد از این موضوع، بایستی درخواست بیمه بیکاری را به ثبت برسانند.

    گفتنی است که برای دریافت حق بیمه بیکاری، لازم است که پرداخت حق بیمه کارگران به صورت مستمر انجام شده و در صورتی که بیمه کارگر قطع شده باشد، امکان استفاده از چنین مزایایی برای کارگران بیکار وجود ندارد.

    مدت زمان استفاده از مزایای بیمه بیکاری نیز بستگی به سابقه بیمه کارگر دارد که طبیعتا هرچه سابقه پرداختی بیمه بیشتر باشد، مدت زمان پرداخت حق بیمه بیکاری نیز به کارگران افزایش می‌یابد.

    ثبت درخواست بیمه بیکاری

    مشمولان استفاده از حق بیمه بیکاری

    در بخش قبل نگاهی به بیمه بیکاری انداختیم و عنوان شد که بیمه بیکاری، برای کارگران بیکار شده در نظر گرفته می‌شود. البته هر کارگر بیکاری امکان استفاده از حق بیمه بیکاری را ندارد و در قانون آن دسته از افرادی که از دریافت بیمه بیکاری منع شده و مشمولان دریافت بیمه بیکاری نیز عنوان شده است.

    کارگران مشمول قانون کار در راس دریافت حق بیمه بیکاری هستند و در صورت از دست دادن کار خود می‌توانند در بازه زمانی که در شغل مشخصی اشتغال ندارند، بیمه بیکاری دریافت نمایند.

    بیمه بیکاری تنها به کارگرانی که شغلشان را بدون اراده و میل باطنی از دست داده‌اند، تعلق پیدا می‌کند که این موضوع در ماده 2 قانون بیمه بیکاری عنوان شده است.

    در هر مشمولان استفاده از حق بیمه بیکاری، به شرح زیر است:

    • کارگران مشمول قانون کار در صورت از دست شغل به صورت غیر ارادی
    • کارگر بیکار شده، جز بازنشستگان و از کارافتاده کلی نباشد.
    • کارگر بیکار شده جز صاحبان مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشد.
    • عدم تابعیت خارجی کارگر بیکار
    • داشتن حداقل سابقه شش ماه پرداخت حق بیمه پیش از رخ دادن بیکاری
    • داشتن حداقل یک سال قرارداد کار چه به صورت رسمی و یا غیر رسمی به همراه پرداخت حق بیمه
    • بیکاری بیمه شدگان به دلیل وقوع حوادث غیر مترقبه مانند سیل، زلزله و آتش سوزی و بدون در نظر گرفتن حداقل سابقه بیمه
    • کارگران فصلی مشمول قانون کار در صورت بیکار شدن در میانه کار

    موارد مزبور در ارتباط با کارگران مشمول استفاده از حق بیمه بیکاری است که در هر صورت باید غیر ارادی بودن بیکار شدن کارگران به منظور پرداخت حق بیمه بیکاری به اثبات برسد.

    بنابراین اگر کارگر با اراده خود از کارش استعفا دهد و در این صورت بیکار شود، دیگر بیمه بیکاری برای این دسته از کارگران در نظر گرفته نمی‌شود.

    ثبت درخواست بیمه بیکاری به صورت غیر حضوری

    در مورد این موضوع که آیا امکان ثبت درخواست بیمه بیکاری به صورت غیر حضوری وجود دارد یا خیر، باید گفت که در طی سالیان اخیر با راه اندازی سامانه جامع روابط کار، درخواست‌های مرتبط با بیمه بیکاری به صورت آنلاین انجام می‌شود و دیگر لزومی برای آن که متقاضیان مراجعه حضوری به اداره کار داشته باشند، را ندارند.

    سامانه جامع اداره کار، تحول گسترده‌ای را در ارائه خدمات مرتبط با روابط کاری به وجود آورده است و مزیت اصلی آن این است که کارگران و کارفرمایان و سایر افراد می‌توانند درخواست‌های مرتبط با اداره کار را به صورت آنلاین در سامانه ثبت کنند.

    تا قبل از آن که چنین سامانه راه انداری شود، کارگران برای پیگیری مطالبات خود بایستی به اداره کار مراجعه می‌کردند و به نحوی شرایط برای رسیدگی تقاضای افراد کمی دشوار بود.

    یکی از خدمات اصلی سامانه جامع روابط کار، مربوط به بیمه بیکاری است که کارگران بیکار شده به منظور استفاده از حق بیمه بیکاری می‌توانند به این سامانه مراجعه نموده و تمامی فرآیند ثبت درخواست بیمه بیکاری را به صورت غیر حضوری انجام دهند. ثبت غیر حضوری بیمه بیکاری مراحلی دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

    درخواست بیمه بیکاری در سامانه جامع اداره کار

    شرایط ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه جامع روابط کار

    ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه جامع اداره کار دارای شرایطی است که متقاضیان در صورتی می‌توانند درخواست بیمه بیکاری را به ثبت برسانند که از شرایط قانونی برخوردار باشند.

    کارگرانی که قصد ثبت درخواست بیمه بیکاری را دارند، باید ابتدا از شرایطی که در قانون بیمه بیکاری عنوان شده است، آگاه باشند.

    در بخش‌های قبل، به بررسی مشمولان دریافت بیمه بیکاری، اشاره شد و متقاضیان ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه اداره کار باید از شرایط مزبور برخوردار باشند.

    طبق ماده 1 قانون بیمه بیکاری، بازنشستگان، از کار افتادگان کلی، اتباع خارجی، صاحبان مشاغل آزاد امکان ثبت درخواست بیمه بیکاری را در سامانه ندارند.

    در قانون در مورد منع استفاده از کارفتادگان جزئی پیرامون بیمه بیکاری، عنوان نشده است و بنابراین کارگرانی که به صورت موقت از کار افتاده جزئی محسوب می‌شوند، حق برخورداری از بیمه بیکاری را دارند.

    در هر صورت پیش از آن که متقاضیان اقدام به ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه جامع اداره کار کنند، لازم است تا شرایط آن‌ها با شرایط ذکر شده در قانون بیمه بیکاری منطبق باشد.

    مراحل ثبت غیر حضوری درخواست بیمه بیکاری

    با توجه به مطالب بیان شده، ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه جامع روابط کار به شیوه غیر حضوری امکان پذیر است و چنین درخواست‌هایی در سامانه جامع اداره کار به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir انجام می‌شود.

    مراحل ثبت درخواست غیر حضوری بیمه بیکاری به این صورت است که متقاضی ابتدا به سامانه مزبور مراجعه نموده و لازم است که حساب کاربری ایجاد کند.

    برای احراز هویت در سامانه جامع اداره کار، متقاضی باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند و با ارائه مدارک مورد نیاز، فرآیند احراز هویت خود را در سامانه انجام دهد. پس از انجام احراز هویت، نام کاربری و گذر واژه به متقاضی داده می‌شود که از این پس می‌توان با این مشخصات به سامانه ورود پیدا کند.

    در هر صورت بعد از انجام احراز هویت و ثبت نام، بخش مشخصی تحت عنوان ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه وجود دارد که به منظور ارائه خدمات به کارگران بیکار شده تعبیه شده است. با وارد شدن به بخش بیمه بیکاری، اطلاعات خواسته شده وارد سامانه می‌شود و متقاضی بایستی درخواست خود را به ثبت برساند.

    متقاضیان با مدارکی که در سامانه بارگذاری می‌کنند، درخواستشان در صف بررسی قرار گرفته و بعد از اتمام بررسی‌ها، نتیجه نهایی از طریق پیامک به آن‌ها اطلاع رسانی شده و یا می‌توانید برای مشاهده نتیجه درخواست بیمه بیکاری، مجددا به سامانه مراجعه کنید.

    مدارک لازم برای ثبت بیمه بیکاری در سامانه جامع اداره کار

    کارگرانی که بیکار شده اند، برای ثبت درخواست بیمه بیکاری باید یک سری مدارک مورد نیاز را آماده نموده و در سامانه بارگذاری کنند. بنابراین مدارکی که برای ثبت بیمه بیکاری در سامانه مورد نیاز است، عبارتند از:

    • اصل و کپی مدارک هویتی متقاضی مانند شناسنامه و کارت ملی
    • اصل و رونوشت مدارک شغلی شخص بیکار
    • اصل و کپی قرارداد قبلی کارگر با کارفرما
    • اصل و کپی کارت پایان خدمت
    • سوابق مربوط به پرداخت حق بیمه
    • معرفی نامه کارفرما

    به منظور برخورداری کارفرما از بیمه بیکاری لازم است تا سوابق پرداختی حق بیمه او مورد بررسی قرار گیرد. در هر صورت حداکثر مدت زمان پرداخت حق بیمه بیکاری برای کارگران مجرد، 36 ماه و برای کارگران متاهل، 50 ماه است.

    در واقع داشتن سابقه بالا برای کارگر در مورد پرداخت حق بیمه بیکاری، منجر به برخورداری او از حق بیمه بیشتر می‌گردد.

    نحوه ثبت درخواست بیمه بیکاری غیر حضوری

    مهلت زمانی ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه جامع اداره کار

    آن دسته از کارگرانی که بیکار شده اند، جهت برخورداری از حق بیمه بیکاری باید در مهلت زمانی قانونی درخواست خود را در سامانه به ثبت برسانند. مهلتی که در قانون برای ثبت بیمه بیکاری تعیین شده است، به مدت سی روز از تاریخ بیکار شدن کارگر است.

    از زمانی که کارگر از محل کار بیکار شده است، به مدت تقریبا 1 ماه فرصت دارد که درخواست بیمه بیکاری را در سامانه جامع اداره کار ثبت کند. در صورت اتمام این بازه زمانی، لازم است تا متقاصی به اداره کار مراجعه نموده و عذر خود را کتبا به اطلاع این مرجع برساند.

    در صورتی که درخواست متقاضی از طرف هیات حل اختلاف اداره کار تایید شود، کارگر برای ثبت درخواست بیمه بیکاری تا سه ماه فرصت خواهد داشت.

    مشاوره حقوقی برای ثبت غیر حضوری درخواست بیمه بیکاری

    علی رغم غیر حضوری شدن فرآیند ثبت درخواست بیمه بیکاری، ممکن است بسیاری از متقاضیان با نحوه و شرایط به ثبت رساندن چنین درخواست‌هایی آشنا نباشند.

    بنابراین اگر به دنبال این هستید که به صورت غیر حضوری، درخواست بیمه بیکاری را در سامانه جامع اداره کار، به ثبت برسانید، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی وکیل کار استفاده کنید.

    در سامانه وکیل کار، وکلای با سابقه و متخصص در دعاوی کار حضور دارند که هرگونه سوال پیرامون ثبت درخواست بیمه بیکاری داشته باشید می‌توانید مطرح کنید.

    در جلسه مشاوره، کلیه فرآیند ثبت درخواست بیمه بیکاری با ذکر جزئیات بیان می‌شود و در این صورت می‌توانید اقدام به ثبت غیر حضوری درخواست بیمه بیکاری نمایید.

    مشاوره حقوقی پیرامون درخواست بیمه بیکاری به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری انجام می‌شود که برای دریافت مشاوره در این زمینه با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱