قرارداد کار

آیا دریافت چک و سفته در قرارداد کار ضمانت اجرا دارد؟

  • قرارداد کار در رابطه بین کارگر و کارفرما از اهمیت بالایی برخوردار است که تحت شرایطی خاص بین طرفین منعقد می‌شود. قرارداد ملاک اصلی در روابط کاری به شمار می‌رود که برای شروع هر کاری می‌بایست بین کارگر و کارفرما بسته شود. مطابق قانون کار، قرارداد می‌تواند به صورت کتبی و شفاهی باشد.

    در واقع هیچگونه الزامی مبنی بر کتبی بودن قرارداد کار وجود ندارد و طرفین می‌توانند به صورت شفاهی نیز اقدام به انعقاد قرارداد کنند.

    البته قرارداد‌‌هایی که به شکل شفاهی منعقد می‌شوند، ممکن است برای کارگر و کارفرما مشکلاتی را به وجود آورند. اختلافات اصلی در این زمینه می‌تواند به جهت عدم انعقاد قرارداد بین طرفین باشد.

    قرارداد کار می‌تواند به روابط بین کارگر و کارفرما جنبه رسمی بدهد که البته شروع هر نوع کار یا پروژه‌ای بدون قرارداد امکان‌پذیر نمی‌باشد.

    زمانی که طرفین قراردادی با یکدیگر منعقد می‌کنند، ملزم به اجرا و رعایت صحیح آن می‌باشند. مشکلات اصلی در روابط کاری به دلیل عدم انجام تعهدات مندرج در قرارداد می‌باشد.

    در واقع اگر کارگر و کارفرما به تعهدات و مفاد قرارداد پایبند باشند و بتوانند آن‌ها را به خوبی انجام دهند، یقینا پروژه و کار موردنظر بدون هیچگونه مشکلی به پایان می‌رسد.

    هر نوع قرارداد اعم از کاری و غیر‌کاری یک سری شرایط معینی دارد که طرفین در زمان انعقاد آن می بایست به خوبی اجرا کنند.

    معین بودن موضوع قرارداد و مشروعیت قرارداد از جمله مهم ترین شرایط صحت قرارداد‌ها به شمار می‌رود که در صورت عدم وجود آن‌ها قرارداد منعقد شده بین طرفین به لحاظ حقوقی صحیح نمی‌باشد.

    یقینا هر فردی که وارد یک محیط کاری می‌شود، در وهله اول قرارداد با مقررات مشخص با وی منعقد می‌شود. قرارداد تضمین کننده ادامه کار و فعالیت در هر مجموعه کاری است و به نوعی باعث دلگرمی برای نیروی کار می‌شود.

    در مجموعه هایی که در ابتدا با کارگر قرارداد منعقد نمی‌شود، معمولا هیچگونه تضمینی برای او در ادامه مسیر کاری وجود ندارد و همواره نگران است که شاید امروز یا فردا توسط کارفرما از محیط کار اخراج شود.

    اما اگر در این زمینه بین طرفین قرارداد کاری بسته شود، قطعا تا پایان مدت زمان قرارداد، کارگر می‌تواند به فعالیت و کار مورد نظر خود ادامه دهد و کارفرما نمی‌تواند بدون ارائه دلایل قانونی اقدام به اخراج نیروی کار نماید.

    اگر برای کار به مجموعه یا سازمانی مراجعه کردید که در ابتدا اقدام به انعقاد قرارداد با شما نکردند، تحت هیچ شرایطی با آن‌ها همکاری نداشته باشید زیرا ممکن است در آینده با مشکلات فراوانی در این زمینه مواجه شوید.

    انعقاد قرارداد با کارگر می‌تواند به او انگیزه بیشتری دهد تا وظایف قانونی خود را در محیط کار به درستی انجام دهد. همچنین در نظر گرفتن مزایا و دستمزد بالا در روند انجام کارگر و یا نیروی کار بسیار تاثیر‌گذار می‌باشد.

    در برخی از مشاغل هیچ‌گونه قراردادی با کارگر منعقد نمی‌شود یا در صورت بستن قرارداد با نیروی کار، شرایط و ضوابط قانون در آن رعایت نشده است. این گونه قرارداد‌ها قطعا برای طرفین مشکلات حقوقی به وجود می‌آورد و خلأهایی را در نحوه تنظیم و استفاده از قرارداد‌ها خواهید یافت.

    دریافت چک و سفته در قرارداد‌های کاری بسیار حائز‌ اهمیت است و به نوعی حسن انجام کار را نشان می‌دهد. تقریبا در تمامی مشاغل کارفرما در زمان شروع کار ابتدا از کارگر سفته یا چک دریافت می‌کند که به منزله ضمانت انجام کار می‌باشد.

    کارفرما به این دلیل اقدام به اخذ سفته یا چک از کارگر می‌کند که در صورت بروز مشکلی خاص در زمان انجام کار امکان طرح شکایت قانونی برای آن وجود داشته باشد.

    ضمانت برای قرارداد

    چک و سفته ضمانت حسن انجام کار

    همان‌طور‌که گفته شد، در بسیاری از مشاغل کارفرمایان اقدام به اخذ چک و سفته از کارگران می‌کنند. سفته و چک ضمانت حسن انجام کار به شمار می‌رود که کارفرما در ابتدای قرارداد از کارگران اخذ می‌نمایند.

    در حقیقت فلسفه این امر بدین جهت است که در صورت قصور عمدی کارگران در کار و وارد آمدن ضرری به کارفرما از این طریق بتوان خسارت وارده به کارفرما جبران گردد.

    گاهی اوقات کارگران خساراتی را در محل کار برای کارفرمایان به وجود می‌آورند که در این صورت موظف به پرداخت خسارت می‌باشند. چک و سفته نوعی ضمانت کاری برای طرفین قرارداد کار محسوب می‌شود که می‌بایست در همان شروع فعالیت و کار از طرف کارفرما دریافت شود.

    لازم به ذکر است که در خصوص اخذ سفته و یا چک در روابط کاری بین حقوقدانان اختلاف‌ نظر وجود دارد و برخی معتقدند که کارفرما نباید در زمان انعقاد قرارداد از کارگر سفته و چک دریافت کند اما برخی دیگر اعتقاد دارند که دریافت چک و سفته برای شروع روابط کاری الزامی است و کارفرما باید از کارگر مطالبه کند.

    آیا دریافت چک و سفته در قرارداد کار قانونی است؟

    در مورد قانونی بودن اخذ چک و سفته در قرارداد کار همواره اختلاف نظر وجود دارد. اما باید به این نکته اشاره کرد که صرف دریافت چک و سفته از طرف کارفرما به عنوان ضمانت اجرای کار منع قانونی ندارد. به بیان دیگر اگر کارفرما صرفا برای ضمانت انحام کار از کارگر چک و سفته دریافت کند، عمل وی قانونی محسوب می‌شود.

    اابته در مواردی نیز شاهد سوء‌استفاده‌های بسیاری از طرف کارفرمایان هستیم. در واقع برخی از کارفرمایان اقدام به اخذ چک و سفته از کارگران می‌کنند و قصد و نیت آن ها برای ضمانت و حسن انجام کار نمی‌باشد.

    در این‌ صورت دریافت اینگونه اسناد منع قانونی دارد و کارگر می‌تواند از طریق مراجع ذیصلاح موضوع مطرح شده را مورد پیگیری قرار دهد.

    به موجب قانون کار، کارگر در محلی به عنوان کارگاه برای کارفرما کار انجام می‌دهد و در ازای آن دستمزد دریافت می‌کند. در واقع کارفرما محلی را برای انجام کار کارگران فراهم کرده است و با توجه به نوع کار نیز وسایلی را در آن جا قرار داده است.

    فراهم کردن مکان برای انجام کار و وسایل کارگر برای کارفرما هزینه‌بر است و در صورت بروز خسارت از سوی کارگر، کارفرما به لحاظ قانونی این اختیار را دارد تا خسارت وارده را از وی دریافت کند.

    اخذ چک و سفته در این گونه موارد کارایی دارد و به همین جهت در زمان شروع کار از کلیه کارگران چک و سفته به عنوان ضمانت اجرای کار دریافت می‌شود تا در صورت بروز خسارت بتوان پرداخت ضرر و زیان وارد شده را مطالبه کرد.

    در صورتی که اتفاقی برای کارگاه و وسایل آن به دلیل قصور کارگر رخ دهد، این خسارت باید از طریقی پرداخت شود. از این رو در قرارداد‌های کار معمولا میزان سفته اخذ شده از کارگر قید و عنوان می­نمایند که در چه صورتی از سفته بر علیه کارگر استفاده می‌گردد.

    شرایط استفاده کارفرما از چک و سفته کارگر

    چک و سفته به عنوان ضمانت انجام کار از سوی کارگران دریافت می‌شود. به طور معمول در این زمینه سفته کارایی بیشتری دارد. به بیان دیگر در قرارداد‌های کار، همواره سعی می‌شود تا از کارگران سفته دریافت شود که البته دریافت چک نیز بلامانع است.

    ممکن است این سوال مطرح شود که کارفرما در چه صورتی می‌تواند از چک وسفته ارائه شده توسط کارگر استفاده نماید؟ آیا امکان استفاده از چک و سفته در قرارداد‌های کار برای کارفرما وجود دارد؟

    همان‌طور‌که ذکر شد، کارفرما می‌تواند به جهت حسن انجام کار از کارگر سفته و چک دریافت کند اما در شرایطی نیز امکان استفاده از چک و سفته برای کارفرما وجود دارد.

    در قرارداد کار میزان مبلغ دریافتی در سفته قید می‌شود که البته این میزان به صورت توافقی بین کارگر و کارفرما تعیین می‌شود.

    در صورتی‌که کارگر در محل کار مرتکب تخلفی شود یا منجر به ایجاد خسارت شود، کارفرما مجاز است از سفته‌های وی که برای ضمانت داده است، استفاده نماید.

    در قرارداد‌های کاری به طور صریح ذکر می‌شود که کارگر در ارتباط با چه مواردی به کارفرما سفته و چک می‌دهد که در این شرایط با توجه به موارد مندرج در قرارداد، کارفرما می‌تواند از سفته و چک کارگر استفاده کند.

    بنابراین در چنین شرایطی استفاده از سفته‌های موجود برای کارفرما مجاز است و هیچ‌گونه منع قانونی ندارد چرا که جبران خسارت کارفرما باید انجام گیرد.

    اخذ سفته از کارمند

    موارد مندرج در سفته قرارداد کار بابت ضمانت

    در زمان انعقاد قرارداد کار، کارگر سفته‌ای بابت ضمانت به کارفرما می‌دهد که در این سفته می‌بایست مواردی را درج کند.

    زمانی که کارگر در شروع کار به کارفرما سفته می‌دهد اما قید نمی‌کند که سفته‌ها را با چه عنوانی داده است، ممکن است در ادامه فعالیت کاری خود دچار مشکلات عدیده‌ای شود.

    در واقع حسن انجام کار و ضمانت کار در سفته قید نمی‌شود که در این مواقع کارفرما به راحتی می‌تواند سفته را به اجرا بگذارد. زمانی که کارگر به هر دلیلی قصد ادامه همکاری با کارفرما را نداشته باشد، اخراج شود یا استعفا بدهد، از بیم به اجرا گذاشته شدن سفته‌ها از سوی کارفرما از حق و حقوق خود می‌گذرد.

    بنابراین کارگر در سفته ای که به عنوان ضمانت به کارفرما می‌دهد، باید موارد زیر را در سفته قید نماید:

    • در سفته‌ای که بابت ضمانت به کارفرما داده می‌شود می‌بایست عبارت جهت حسن انجام کار قید شود. درج این عبارت در سفته می‌تواند زمینه سوء‌استفاده کارفرما را به حداقل برساند. در واقع اگر کارفرما بخواهد از سفته سوء‌استفاده‌ای نماید، کارگر با اثبات حسن کار خود می‌تواند علیه کارفرما شکایت کند.
    • در سفته‌ای که بابت ضمانت کار داده می‌شود بایستی نام کارفرما یا شرکتی که قصد همکاری با آن مد نظر است در سفته ذکر گردد. همچنین برای اطمینان لازم است مندرجات سفته، شماره سفته و غیره حتما نوشته شود و گرفتن کپی از سفته نیز می‌تواند دلایل قابل قبولی باشد.

    در وهله اول ذکر عبارت جهت حسن انجام کار در سفته ضروری می‌باشد. درج این عبارت در سفته به این دلیل انجام می‌شود که کارگر برای حسن انجام کار یا ضمانت انجام کار به کارفرما سفته می‌دهد و کارفرما جز در موارد قانونی نمی‌تواند از سفته استفاده کند.

    همچنین نام کارفرما یا شرکت و سازمانی که کارگر در آن جا کار می‌کند، می‌بایست در سفته قید شود. مندرجات سفته به خوبی می‌تواند رابطه بین کارگر و کارفرما را احراز کند و در صورت سوء‌استفاده کارفرما امکان استناد به آن به عنوان اماره قانونی وجود دارد.

    لازم به ذکر است که تحت هیچ شرایطی نباید در سفته و چک که به عنوان ضمانت داده می‌شود، تاریخ پرداخت درج شود. در صورت درج تاریخ پرداخت در سفته کارگر موظف به پرداخت مبلغ تعیین‌شده می‌باشد. بنابراین از قید تاریخ پرداخت در سفته اکیدا باید خودداری شود.

    ضمانت اجرای سوء‌استفاده کارفرما از سفته ارائه شده بابت ضمانت

    چک و سفته در قرارداد‌های کاری از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و بسیاری از مسائل به وجود آمده بین کارگر و کارفرما به دلیل عدم رعایت موازین قانونی می‌باشد.

    در واقع کارگر به دلیل عدم اطلاع و آگاهی کافی در زمینه ارائه سفته بابت ضمانت کار، زمینه سوء‌استفاده کارفرما را فراهم می‌کند و به راحتی می‌تواند متهم پرونده‌ای قرار گیرد.

    در بسیاری از مواقع پیش‌آمده است که کارفرما از سفته ارائه شده بابت ضمانت یا حسن انجام کار سوء‌استفاده کرده است. حال سوال اساسی اینجا است که در صورت سوء‌استفاده کارفرما از سفته ارائه شده بابت حسن انجام کار، چه ضمانت اجرایی وجود دارد؟

    در صورتی‌که در سفته به طور صریح قید شود که کارگر بنا به چه دلایلی به کارفرما سفته داده است و کارفرما نیز از سفته ارائه شده سوء‌استفاده کند، مصداق بارز جرم خیانت در امانت می‌باشد.

    در واقع اگر این موضوع اثبات شود، کارفرما مرتکب جرم خیانت در امانت شده است و به میزان مجازات مشخصی محکوم خواهد شد.

    ماده 674 قانون مجازات اسلامی در این زمینه بیان می‌دارد:

    هر گاه اموال منقول یا غیر‌منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آن‌ها را به ضرر مالکین یا متصرفین آن‌ها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید، به حبس از شش‌ماه تا سه‌سال محکوم خواهد شد.

    ماده مزبور به صراحت سفته و چکی را که به امانت به دیگری سپرده شود جرم‌انگاری نموده است. در واقع سفته‌ای که کارگر بابت حسن انجام کار می‌دهد، نوعی امانت نزد کارفرما محسوب می‌شود و در صورت سوء‌استفاده در این زمینه کارفرما مجرم شناخته می‌شود.

    بنابراین ضمانت اجرای سوء استفاده کارفرما از سفته ارائه ‌شده بابت ضمانت، حبس از شش‌ماه تا سه‌ سال خواهد بود. به بیان دیگر در صورت سوء‌استفاده کارفرما از سفته ارائه ‌شده توسط کارگر، وی متهم به جرم خیانت در امانت می‌شود و در صورت اثبات جرم، وی به مجازات حبس تعزیری از 6 ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد.

    اعطای سفته

    نحوه مطالبه خسارت قراردادی

    بروز خسارت در روابط بین کارگر و کارفرما یک امر بدیهی است که مطابق قانون جبران خسارت برای متعهد‌له پیش‌بینی شده است.

    ایجاد خسارت می‌تواند در اثر عدم اجرای تعهد قراردادی باشد که در این صورت متعهد‌له می‌تواند برای جبران خسارت به مراجع ذی‌صلاح مراجعه کند و اقدام به مطالبه جبران خسارت نماید.

    شرایط قانونی مطالبه جبران خسارت در قرارداد کار به شرح زیر می­‌باشد:

    1. انقضای موعد
    2. تحقق ضرر
    3. عدم اجرای تعهد ناشی از علت خارجی نباشد
    4. جبران خسارت طبق قرارداد یا عرف یا قانون لازم باشد.

    در بسیاری از مشاغل به دلایل مختلف ممکن است کارفرما در موعد مقرر در قرارداد، حقوق کارگران را با تاخیر پرداخت کند. در این صورت کارگر می‌تواند بابت تاخیر در پرداخت دستمزد، اقدامات قانونی را انجام دهد.

    البته کارگر می‌تواند در وهله اول این موضوع را با کارفرما در میان بگذارد که در صورت عدم نتیجه مطلوب، باید از طریق مراجع قانونی موضوع مطرح شده را مورد پیگیری قرار داد.

    تحقق ضرر شرط دیگر برای مطالبه جبران خسارت قراردادی است. در صورتی که ثابت شود خسارتی به طرفین قررداد وارد شده است، شخص خسارت دیده می‌تواند طرح شکایت قانونی کند.

    گاهی اوقات ممکن است که عدم اجرای تعهد ناشی از عوامل خارجی باشد که در این شرایط امکان مطالبه خسارت در قانون پیش‌بینی نشده است.

    در بسیاری از قرارداد‌های کاری، جبران خسارت پیش‌بینی شده است که طرف مقابل باید نسبت به پرداخت خسارت اقدام کند. در غیر این‌ صورت باید از طریق قانون برای مطالبه ضرر و زیان وارده اقدام کرد.

    زمانی مرجع صالح (اداره کار) می‌تواند حکم به جبران خسارت ناشی از نقض قرارداد بدهد که ارکان اصلی مسئولیت مدنی قراردادی تحقق یافته باشد.

    ارکان اصلی جبران خسارت قراردادی عبارتند از:

    1. نقض تعهد و به تعبیر دیگر تقصیر قراردادی
    2. ضرر که ممکن است به صورت تلف مال باشد.
    3. رابطه سببیت بین ضرر و نقض تعهد بدین معنی که ضرر عرفا ناشی از نقض تعهد باشد و به عبارتی دیگر استناد عرفی ضرر به تخلف از اجرای تعهد محرز باشد.
    4. متعهد‌له زمانی می‌تواند ادعای خسارت نماید که اثبات کند در نتیجه عدم اجرای تعهد یا تاخیر در آن متحمل ضرری شده است، بنابراین چنانچه وی از عدم اجرای تعهد یا تاخیر در اجرا به هیچ­وجه متضرر نگردیده باشد، حق مطالبه خسارت نخواهد داشت.

    مسئولیت کارفرما در محل کار

    وظیفه کارفرما تنها به پرداخت دستمزد و حقوق کارگران محدود نمی‌شود بلکه در محیط کار نیز یک سری وظایف قانونی دارد. با توجه به این‌ که در محل کار احتمال وقوع هر گونه خطری وجود دارد، کارفرما می‌بایست اقدامات لازم در جهت حفظ امنیت کارگران انجام دهد.

    در صورتی که در محل کار حادثه‌ای برای کارگر به وجود آید، کارفرما در وهله اول باید پاسخ‌گو جبران خسارت وارده باشد. در این شرایط بیمه نقش اساسی در جبران ضرر و زیان وارد شده را دارد.

    اگر کارگران از طرف کارفرما بیمه شده باشند، بر اساس شرایط و ضوابط قانونی، امکان جبران خسارت تا سقف تعیین‌ شده وجود دارد. در غیر این صورت کارفرما مسئول پرداخت خسارت خواهد بود.

    به موجب ماده 91 قانون کار، کارفرمایان و مسئولان کارگاه‌ها و محل کار مکلف هستند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تأمین‌ حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق‌الذکر را به‌ آنان بیاموزند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی نیز نظارت نمایند. افراد مذکور نیز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و اجرای دستورالعمل‌های مربوطه کارگاه می‌باشند.

    چنانچه کارفرما یا مسئول واحد، وقوع حادثه ناشی از کار را محقق نداند، موظف است در اسرع‌ وقت موضوع را همراه با دلایل و‌ نظرات خود به نزدیک‌ترین اداره کار و امور اجتماعی محل اعلام نماید.

    اداره کار و امور اجتماعی مذکور موظف است در اسرع‌ وقت توسط بازرسین کار‌ به موضوع رسیدگی و اقدام لازم را انجام دهد.

    امضای قرارداد کاری

    مشاوره حقوقی در مورد چک و سفته در قرارداد کار بابت ضمانت

    دریافت چک و سفته در قرارداد‌های کار یک امر بدبهی است و در بدو شروع کار، کارفرما از کارگران سفته اخذ می‌کند. اخذ سفته از کارگر به جهت حسن انجام کار صورت می‌گیرد که در صورت تخلف یا بروز خسارت توسط کارگر، کارفرما به لحاظ قانونی این اختیار را دارد تا جبران ضرر و زیان وارده را مطالبه کند.

    متاسفانه اخذ چک و سفته در روابط کاری زمینه سوء‌استفاده اغلب کارفرمایان را فراهم کرده است و با توجه به عدم آگاهی کافی کارگران در این زمینه به راحتی کارفرمایان می‌توانند علیه آن طرح شکایت قانونی کنند.

    کارفرما در صورتی می‌تواند از چک و سفته کارگران استفاده نماید که در محل کار مرتکب تخلفی شده باشند یا به ابزار و وسایل کارگاه خسارتی وارد کرده‌اند که در این‌صورت باید ضرر و زیان وارده را جبران کنند.

    ضمانت اجرای سوء‌استفاده از چک و سفته‌های ارائه شده، مجازات 6 ماه تا 3 سال حبس تعزیری می‌باشد. در واقع اگر کارفرما در این زمینه سوء استفاده کند و سفته‌های ارائه شده را به دلایل غیر‌قانونی به اجرا بگذارد، مرتکب جرم خیانت در امانت شده است و به مجازات مزبور محکوم خواهد شد.

    با توجه به حساسیت بالای موضوع دریافت چک و سفته در قرارداد‌های کار، برخورداری از دانش و اطلاعات حقوقی تا حد زیادی الزامی می‌باشد. به همین جهت در صورتی که به وکیل دسترسی ندارید، می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی تلفنی کارشناسان مجرب حقوقی استفاده نمایید.

    مشاوره‌های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت­های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان‌پذیر است. از طریق مشاوره حقوقی می‌توان اطلاعات لازم در مورد شرایط قانونی چک و سفته در قرارداد‌های کار و ضمانت اجرای آن‌ها را کسب کرد. در واقع با کم‌ترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می توان از اطلاعات حقوقی لازم در این زمینه بهره‌مند شد.

    سایت وکیل کار 24 با بهره‌مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در حوزه حقوق کار و ارائه خدماتی نظیر مشاوره‌های تخصصی حقوقی، اطلاعات لازم در خصوص ضمانت اجرای دریافت چک و سفته در قرارداد کار را در اختیار شما قرار می‌دهد.

    مشاوره حقوقی در حوزه حقوق کار توسط وکیل کار 24 به صورت تخصصی انجام می‌شود و یقینا می‌توانید به نتیجه دلخواه خود برسید.

    در مورد ضمانت اجرا در اخذ چک و سفته در قرارداد کار اطلاعاتی ارائه شد اما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

    تنظیم قرارداد کار توسط وکیل کار 24

    قرارداد نویسی یکی از اصول مهم در علم حقوق است که نیاز به تخصص و علم بالایی دارد. تنظیم قرارداد کار اصول و مقررات خاص خود را دارد و قطعا داشتن اطلاعات و دانش حقوقی می‌تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد.

    متأسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات پیش‌ آمده در حوزه کار به دلیل عدم اطلاع از راه و روش های قانونی و حقوقی می‌باشد. به همین جهت وجود وکیل و یا مشاور و کارشناس حقوقی مجرب می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

    در ارتباط با تنظیم قرارداد کار، اخذ وکیل می‌تواند کمک فراوانی به طرفین کند. اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل وجود نداشته باشد. در این‌صورت تنظیم قرارداد‌های کاری را می‌توانید در اختیار سامانه وکیل کار 24 قرار دهید.

    آیا دریافت چک و سفته در قرارداد کار توسط کارفرما قانونی است؟

    اگر کارفرما صرفا برای ضمانت انجام کار از کارگر چک و سفته دریافت کند، عمل وی قانونی محسوب می‌شود.

    ضمانت اجرای دریافت چک و سفته در قرارداد کار چیست؟

    در صورت سوء‌استفاده کارفرما در مورد دریافت چک و سفته در قرارداد کار، عمل وی مصداق جرم خیانت در امانت می‌باشد و به مجازات 3 ماه تا 6 سال محکوم خواهد شد.

    برای دریافت مشاوره حقوقی در خصوص دریافت چک و سفته در قرارداد کار چه راه­کاری را پیشنهاد می‌کنید؟

    برای دریافت مشاوره‌های تخصصی حقوقی در مورد دریافت چک و سفته در قرارداد کار می‌توانید به سایت وکیل کار 24 مراجعه کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    مشاوره تضمینی با وکیل ۸۷۱۳۲۴۴۴ - ۰۲۱